Skip to content

4 Comments

  1. Ragnar Wisløff
    Jul 20, 2014 @ 22:15

    Hvor misser C&C30 og Farr 280? Seile likt med 36.7 er neppe hva deres måltall sier. På bildene ser det ut til at i hvertfall C&C30 planer på slør, går de lavt og sakte på kryss?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 21, 2014 @ 04:44

      Dels är det det svårt att vara liten båt på en kryss/länsbana. Vi har sett dem göra ett par sjyssta starter, men de blir direkt överkörda av J/122or, King 40 och X-41 och måste slå sig fria. Det är tufft.

      Sedan har man samma problem som alltid i nya båtar: man kämpar med att hålla farten. Man ser target speed ibland men sedan tappar man den igen. Framförallt verkar man brottas med skotvinklar på focken och backstagsspänning.

      Så här ser de teoretiska siffrorna ut (jag tror det skall stå TWA i stället för AWA):

      cc30.targets-1

      Reply

      • Anders Nilsson
        Jul 21, 2014 @ 07:59

        Det är klart att en liten båt har det tufft i en fleet med större båtar.

        Att ställa upp med en helt ny båt då är det tufft att prestera. Det ligger väl mer på det planet än att det skulle vara omöjligt att positionera sig på ett banrace.
        Ingen av de siffrorna på boat speed du visar kan en First 36.7 nå även med en bra besättning.

        Personligen så tycker jag seglen på C&C 30 ser riktigt risiga ut. De ser slut ut redan på första testseglingen. Har inte North gjort något tokigt om det ska vara senaste teknologin? Är det verkligen 3Di?

        Reply

  2. Sillstryparn
    Jul 23, 2014 @ 08:44

    Grymma båtar. Gillar särskilt C&C30.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.