Så pimpar man en Dehler 29

d29pimp-01

Denna artikel är klippt ur North Sails nyhetsbrev – augusti 2014.


Det här projektet föddes ur frustration och besvikelse. Det hela började under Bohusracet förra året. Bosse Bäversjö och Rikard Svanberg seglade med Bosses Dehler 29:a, slutade ungefär mitt i resultatlistan, och det var inte riktigt vad de hade hoppats på.

Det var något som inte stämde. ”Vi hade problem med både fart och höjd”, säger Bosse. Själva båten var det nog inget fel på. Dehler är ju kända för att bygga snabba och välseglande båtar. Men den var helt i originalskick.

En plan lades upp. Till Bohusracet 2014 skulle de vara bättre förberedda. Och då var det en del som behövde fixas till.

Bosse Bäversjö driver Båtverket och är importör och återförsäljare för Dehler på västkusten. Rikard Svanberg är riggare, har tidigare jobbat som segelmakare och är en välmeriterad kappseglare. (Dessutom stockholmare i förskingringen, vilket blir uppenbart som fort han öppnar munnen.) Båda två har för övrigt seglat mycket Express. vilket skulle få sina konsekvenser.

De började med undervattenskroppen. Botten målades med hård bottenfärg och slipades med 600-papper. Det tog sina timmar, men var egentligen den enkla biten. Det stora jobbet var att få ordning på kölen.

Nu kan man tycka att kölen på en splitter ny båt borde vara perfekt redan vid leverans. Men här pratar vi om millimeternoggrannhet och det är helt enkelt inte möjligt att gjuta järn och bly med den sortens toleranser.

D29_kolmallar

Bosse och Rikard beställde hem kölritningar från varvet i Tyskland och tog utifrån dem fram mallar i plywood med den rätta profilen. Sedan var det bara att börja spackla. Och slipa. Och spackla. Och slipa… De slapp som tur var att slipa i metallen, men det krävdes ändå massa jobb innan de var nöjda.

D29_keel

Riggen och däck var nästa steg. För att få bättre tryck på rodret behövde masten fällas lite bakåt. Förstaget förlängdes därför med 130 mm. Utväxlingen på akterstaget byggdes på och är nu minst sagt rejäl. 1:48 hade ju kunnat funka på vilken 40-fotare som helst.

D29_barberhaul

Dessutom installerade de ett barberhaulsystem till focken. I praktiken använder de alltså inte fockskenan, utan jobbar enbart med två linor som justerar skotpunkten uppåt/nedåt (egentligen framåt/bakåt) respektive inåt/utåt. Fockskotet leds upp på rufftaket till winschen i lovart. Trimmaren kan alltså justera skotet från sin plats i lovart.

Man kan säga att båten numera seglas som en Express, och det är kanske inte så konstigt med tanke på att både Bosse och Rikard har lång erfarenhet från just den klassen.

Och så har vi då seglen. Här är det enklast tänkbara uppsättning som gäller. Man har bara tre segel ombord: Stor, fock och spinnaker.

Spinnackern hade vi levererat redan året innan, så här var det bara att hissa och köra. Men stor och fock var original. Storseglet var i och för sig i gott skick, men det var inte särskilt väl anpassat till masten. Så under vintern justerade vi mastrundan och satte i nya profilerade lattor som hjälper till att hålla formen på rätt plats. Bosse och Rikard beställde också en ny fock, ett triradialskuret segel i kevlar. Ett steg ner från 3Di och 3DL, kan tyckas, men det räcker gott och väl för en båt i den här storleken.

D29_Fockkapell

Focken sitter på rulle. Dels för att underlätta när Bosse och Rikard kappseglar på tu man hand, dels för att seglet även kommer användas för cruising.

Innan focken designades mätte vi både båt och rigg mycket noggrant. Måtten matades sedan in i ett 3D-program, vilket gör det möjligt att verkligen maximera storleken. Förliket är nästan en halvmeter längre än originalfocken och alla breddmått är maxade; när seglet är skotat för kryss är det bara ett par millimeter mellan akterlik och undervant. På så sätt har vi lyckats göra ett segel som är två kvadratmeter större än originalseglet. På en fockbåt som den här innebär det förstås stora fördelar, främst i det lägre vindregistret, och enda nackdelen är väl möjligen att seglet inte längre ryms under kapellet.

Fixa till botten och köl. Fälla masten lite bakåt. Ett par mindre förändringar av däckslayouten. Några små justeringar på storseglet och en ny fock. Det är egentligen allt. Så Bosses Dehler 29:a är ett bra exempel på hur man med ganska små medel kan göra en potent racer av en helt vanlig standardbåt.

previewbanner