Segling – sponsring av världsklass!
Det snackas ju ofta om att vi inom segling ligger efter andra sporter – vilket kanske stämmer ibland – men inte alltid. Det är därför kul att läsa Dan Perssons krönika på Idrottens Affärer.
Volvo Ocean Race, det är sponsring i världsklass. Här kan svenska sponsorer och svenska rättighetsinnehavare lära mycket, skriver Dan Persson.
Satt med på presskonferensen som Volvo Ocean Race (VOR) hade idag för internationell media. Det är onekligen lite skillnad från vanliga svenska projekt när man förstår vilka pengar det handlar om.
Det imponerande är det arbete VOR och Volvo Cars/Volvo trucks gjort med att utveckla konceptet.
I mitt arbete med M32 Cup så insåg jag ganska snabbt att man inte skall åka till Auckland eller Newport för att få koll på den affärsmässiga sidan av segelsporten. Expertisen finns här hemma med Volvo, Stena Match Cup, SCA, Vestas, Berg Propulsion och andra som får bra effekt av sitt engagemang i vår sport.
Anders B
Sep 4, 2014 @ 15:37
Seglade förbi Berg Propulsins gamla hvdbyggnad på Öckerö i somras. Sålt till Cat när jag googlar, på Öckerö såg det helt öde ut, vart tog produktionen vägen?
Hannu
Sep 4, 2014 @ 15:58
Semester??
Peter Gustafsson
Sep 4, 2014 @ 18:01
Det är fullt drag på produktionen. Berg såldes till Caterpilar förra sommaren, bland annat för att orka finansiera tillväxt och investeringar i produktion. Man hade 84 kunder på de olika stoppen på VOR, och har kunnat följa upp de ordrar man fått i efterhand. Det var bra avkastning på detta som en marknadsaktivitet – precis som Dan skriver i sin krömika – “ett tecken i skyn är lönsam sponsring handlar om att satsa väldigt mycket och vara grymt professionell.”
Sedan tror jag det var ett bra sätt att komma upp på Cats uppköpslista också :-)