Skip to content

71 Comments

  1. Robert Gustavsson
    Oct 3, 2014 @ 13:54

    Måste ju hålla på Dongfeng som har den enda svensken i teamet (?). :-)
    Gött att det äntligen sparkar igång!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 3, 2014 @ 14:16

      Man skulle kunna hålla på:

      – Donfeng – enda svensken (go Martin)
      – SCA – svensk båt och grymma tjejer (go girls)
      – Alvimedica – the american dream + Will Oxley + Amory Ross
      – Vestas – Danmark är ju nästan hemma? (go Nicolai)

      Abu Ahabi, Brunel och MAPFRE är väl lite för proffsiga = tråkiga för att man skall ha fått en relation till dem ännu…

      Reply

  2. Anders B
    Oct 3, 2014 @ 14:51

    MAPFRE om Iker Martinez klarar att leda laget hela vägen. Men tvivlar på att han lärde sig nånting förra gången.

    Reply

  3. Pelle Pedersen
    Oct 3, 2014 @ 15:35

    Brunel eller Adu D tror jag på, kan inte bestämma mig bara…
    Men jag tror faktiskt SCA kan ta en etappvinst (inte inport)!!!!!

    Reply

  4. Mathias L
    Oct 3, 2014 @ 17:40

    Tror på Abu Dhabi, men hoppas att tjejerna kan göra bra resultat

    Reply

  5. Bj
    Oct 3, 2014 @ 18:43

    Är det någon som sänder lördagsracet live?

    Reply

  6. Micke
    Oct 3, 2014 @ 19:40

    Reply

  7. Dennis K
    Oct 3, 2014 @ 22:47

    Tror Vestas kan överraska , de har ju typ 15 VOR och 13 America`s Cup i besättningens meritlista .

    Reply

  8. Sam V
    Oct 4, 2014 @ 00:14

    Till en början Abu Dhabi och Brunel. Men sen kommer Mapfre och jobbar sig in, sedan Vestas. Och så dyker Dongfeng upp och hugger med Alvimedica i hasorna. Sen kommer SCA mer och mer, och gör det många av oss hoppas på.

    Vidöppet alltså. VOR har gjort helt rätt, alla vi på läktaren är vinnare för det kan bli hur spännande som helst att följa. Entyp är da shit. For now.

    Reply

    • Kurt
      Oct 4, 2014 @ 10:50

      Bra sammanfattning Sam. Tror att Mapfre kan bli jokern

      Reply

    • Pelle Pedersen
      Jan 14, 2015 @ 15:44

      Så rätt du (nästan) har Sam V!! Dongfeng går kanske lite fortare från början… Mapfre verkar ha fått upp farten!

      Reply

  9. Martin
    Oct 6, 2014 @ 08:24

    Någon som har “inside” varför Sam Davies styrde under inport racet? Caroline Brouwer har betydligt mer banracing erfarenhet och val väl tilltänkt rorsman?
    Under TV3:s Sca program har Davies varit mer navigatör.
    Sca:s start i inport var ingen höjdare… 30 sek. sena och i skitvind..

    /Martin Strandberg

    Reply

    • Sam V
      Oct 6, 2014 @ 11:49

      SCA har valt bort titeln Skipper för att visa att det inte är så hierarkiskt ombord. Men de har en ytterst ansvarig, Person in Charge, och det är Sam Davies. Den dålig starten kan knappast enbart lastas henne, sedan seglade de ju helt ok.

      Reply

      • Martin
        Oct 6, 2014 @ 12:16

        En tränad navigatör har ju bättre koll på laylines, time to burn etc. För mig verkade det mer naturligt att Davies tog den biten samt Caroline tog rodret med positionering och båt mot båt.
        Vet du vad Caroline B gjorde ombord?

        /martin

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Oct 6, 2014 @ 12:17

        Om man har ett projekt som verkligen skall gå hela vägen, borde man inte då ställa upp på ett sätt som uppenbart funkar (med en uttalad skipper)?

        Att dels ha ett oerfaret gäng – samtidigt som man experimenterar med management – vad är grejen då?

        Reply

        • Sam V
          Oct 6, 2014 @ 13:11

          Nu jobbar jag inte för Team SCA men min uppfattning är att beslutet att enbart ha kvinnor ombord gjorde att det inte fanns några givna Rock Stars att ringa. Man kunde inte göra på det vanliga sättet, hyra in en enväldig skeppare med en massa rutin och garvade kompisar som han kan välja att ha med ombord.

          Här har istället en besättning tagits ut under en utdragen process, som man kunde se i No ordinary women. De fem första har förstås varit tongivande men det tog lång tid innan Davies utsågs till ansvarig. Ledningen för Team SCA har varit tydlig med att bristen på rutin kan mötas genom att teamet är i fokus, inte skepparen, och besättningen verkar vara nöjd med den ordningen.

          Vet inte vad Brouwer gjorde under in-port racet. Synd att man inte fick se något från kamerorna ombord.

          Reply

      • Svenne
        Oct 6, 2014 @ 13:13

        Tycker erfarenheten bland de som seglar ombord torde vara tillräcklig för en bättre start, oavsett vem som organiserade starten. Kanske hände något som bromsade upp deras framsegling till linjen, som man inte uppfattade från datorskärmen.
        Hoppas de lyckas bättre framöver.

        Reply

  10. S73Calluna
    Oct 6, 2014 @ 10:46

    Jag hoppas självklart på “svenskbåten” SCA och även på Dongfeng men om man skall vara realistisk kommer det stå mellan Abu Dhabi, Brunel och ungtupparna på Alvimedica. I långa loppet kommer säkert Abu Dhabi dra det längsta strået. Jag är förvånad att inga av våra duktiga svenska tjejer är med på SCA. SCA borde kunnat kvotera in minst 2 st svenskor då intresset för seglingen ur ett svenskt perspektiv hade vunnit STORT på det. Någon som inte hade behövt kvoteras in är Pia LÓbry. Någon som vet varför Pia inte är med?

    Reply

    • Anders
      Oct 6, 2014 @ 11:07

      De som platsade kanske inte ville.
      De som ville kanske inte platsade.

      Kanske är det så enkelt

      Reply

  11. schvidja
    Oct 10, 2014 @ 21:36

    Jag ska till Alicante och kolla på starten imorgon, är det någon som har lite bättre info
    än det som man hittar på http://www.volvooceanrace.com/en/ports/1_Alicante.html
    Lokalt verkar det inte finnas mycket info på Alicantes egna hemsida fanns inget
    event.

    Reply

    • Stefan K
      Oct 13, 2014 @ 00:14

      Lite konstigt vi tittade på Alicante TV en hel del i samband med In Port Race 4/10 när vi var där, men jag såg inget om VOR? Stadens hemsida likaså, ingenting?
      Däremot så finns ju http://www.volvooceanrace.com som tur är.
      En annan märklig sak, båtarna verkar inte ha AIS igång?
      Har inte sett någon båt varken på Seapilot eller Marinetraffic trots att dom seglar kustnära.
      Kan det verkligen vara möjligt att man kör utan AIS som ju är ett IMO anti- kollisionssystem i grunden?
      Stefan K

      Reply

      • Niklas/Tangosailing.nu
        Oct 13, 2014 @ 06:47

        De syns ibland på MarineTraffic. Såg dem efter start och även nu är de är i Gibraltarsund.

        Reply

        • Joakim
          Oct 13, 2014 @ 09:59

          Har varit synliga hela tiden på vesselfinder.

          Reply

          • Hannu
            Oct 13, 2014 @ 10:10

            Tack, äntligen syns dom :-)

  12. Anders Dahlsjö
    Oct 13, 2014 @ 07:41

    SCA i ledningen genom Gibaltar sund, de gick den korta vägen och leder nu, just nu syns de inte på AIS men kanske rycker de lite till till nästa positionsrapport. Håller tummarna för tjejerna!

    Reply

    • Krister
      Oct 13, 2014 @ 08:14

      Visst hade det varit trevligt om tjejerna kunde fajtas på samma villkor som grabbarna, då menar jag inte ekonomiskt. Jag hoppas att alla grejer håller, att de orkar rent fysiskt och att de gör bra ifrån sig taktiskt. Segling är en sån sport där män och kvinnor kan tävla på samma villkor.

      Reply

      • Hannu
        Oct 13, 2014 @ 08:22

        Jag håller på Sca med, men det är tyvärr inte samma villkor och därför har dom fler på båten! Dessa båtar verkar tuffa att segla fysiskt och då faller snacket “på samma villkor” direkt! Bara att acceptera skillnaderna i fysik hos kvinnor och män.

        Reply

  13. Stefan Peterson
    Oct 13, 2014 @ 08:41

    Kul att racet är igång men synd att systemet för att följa seglingarna är så dåliga. Verkar gjorda av någon som mer ser detta som en uthållighetstävling där kappseglingsmomentet är nedtonat. Skärpning krävs om jag skall vara på hela året. Hoppas det finns personer som fixar detta det var bättre förra gången men även då behövdes lite inkörning.

    Reply

    • Hannu
      Oct 13, 2014 @ 09:10

      Håller med, kan inte få trackingsystemet att fungera överhuvudtaget längre vilket det gjorde initialt! Någon annan som har bekymmer?
      Lite dåligt att seglingar som ex Silverudder hade ett grymt system där man kunde följa bra många fler båtar och Vor med endast 7st och en STOR pengapåse att ösa ur inte kan satsa lite mer på publiken ute i världen……

      Reply

  14. Magnus
    Oct 13, 2014 @ 09:53

    Varför har all media blivit sämre sen förra VOR? Endast ett video reportage från ombord, borde man inte ha minst 7st per 24h? Uppkopplingen kan väl knappast vara så dålig i Spanien?! Jag har skickat synpunkter till VOR och hoppas på förbättring.

    Reply

  15. Hannu
    Oct 13, 2014 @ 10:14

    Sca ligger långt ifrån hela fältet, ska bli intressant och se om dom kan få utväxling på sitt läge!

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Oct 13, 2014 @ 10:20

    Reply

  17. schvidja
    Oct 13, 2014 @ 22:26

    Imponerande cirkus i starten, jag har först nu fattat att Dongfeng går till direkt attack mot Volvo. Likadan monter och samma produkter nästan. En jäkla massa människor på plats men ändå hanterbart. Seglingen var kul att se på men det såg riktigt skumt ut då SCA seglade tvärs mot alla andra vid tredje rundningen vi fattade inget och när de inte fick ned undanvindsseglet så var det inte kul. De sista båtarna gjorde också liksom helt stopp utanför bryggan då Brunel drog iväg. Som helhet ett trevligt gig och för de som kan så besök Cape Town eller nåt annat stopp.

    Reply

  18. Volvo
    Oct 14, 2014 @ 13:54

    Schvidja: Dongfeng ägs väl till stor del utav Volvo group?

    Reply

    • Hans Helgesson
      Oct 15, 2014 @ 16:19

      Dongfengs lastbilsdivisions köptes av Volvo Trucks (Volvo Group). Vet ej vilken del av Dongfeng som äger VO65-satsningen.
      Precis som Volvo så har Dongfeng tillverkning av personbilar som ägs av ett helt annat bolag.
      Varumärket Volvo samägs av Volvo Group och Volvo Cars (“Kina-Volvo”).

      Reply

  19. fossilen
    Oct 14, 2014 @ 21:13

    Nu då racet har kommit igång,
    Har någon hittat en websida som skulle ge en koncis och analytisk dagsrapport eller motsvarande? Jag var inne och sökte på VOR-sidorna och hittade bara en massa sensationsartiklar som närmast ger intrycket att deltagarna är ett gäng panikslagna amatörer som aldrig seglat på havet förr.
    Jag tror att vi vet bättre än så här på Blur. Själv skulle jag önska t ex en genomgång av senaste dygnets väderläge+prognos, båtarnas taktiska beslut, lite spånande om deras chanser de närmaste dagarna osv. Alltså sådant som jag själv som skeppare skulle bry mig om. Har någon hittat en sådan sida? Helst skriven av en seglare som vet vad han/hon talar om, alltså ;-)

    Reply

    • Martin
      Oct 16, 2014 @ 07:15

      Vill bara hålla med. Det handlar om bara om “Story-telling”. Jag tror man avsiktligt vänder sig mer till sponsorernas målgrupper än till kappseglingsintresserade. Det här känns som första VO-racet där det komersiella jippo blev för stort. Jag kommer inte orka följa. Vilken otrolig skillnad mot Americas Cup…

      Reply

  20. fossilen
    Oct 14, 2014 @ 21:26

    Svarar själv,
    Alltså nånting i stil med http://www.thedailysail.com/offshore/14/67251/0/volvo-ocean-race-2014-5-leg-1-14-october-am-report. Finns det nån sådan på racets egna hemsida eller är vi beroende av såna här externa rapportörer?

    Reply

  21. UZ
    Oct 15, 2014 @ 09:22

    Reply

  22. Pelle Pedersen
    Oct 15, 2014 @ 09:35

    Intressant kommentar fr Aksel om SCA:s split före Gibraltar;
    – Hvilken opsjon de valgte var selvsagt opp til dem og det krever stor selvtillit å splitte fra feltet så tidlig i seilasen fordi det er mange ulemper om man havner bak fra begynnelsen av. Kanskje den største er at man mister 25 dager med trening og trimming mot konkurrentene og derved risikerer å starte den neste etappen med mindre kunnskaper om de andre lagene!

    Reply

    • Stefan
      Oct 15, 2014 @ 13:15

      Lite “surt sa räven” känsla över Aksels kommentar tycker jag.
      Förstår iofs hans resonemang känns dock ändå lite desperat, inte alltid lätt för killar att få pisk av tjejer….
      Go girls!

      Reply

      • Hannu
        Oct 15, 2014 @ 13:25

        Få pisk var väl lite tidigt sagt :-) 11% av benet seglat än så länge och Sca har både varit i topp som sist! Det känns som alla båtarna är jämna och vem som helst kan vinna!

        Reply

      • Pelle Pedersen
        Oct 15, 2014 @ 13:54

        Jag tolkar hans kommentar som att det INTE handlar om en “kille-tjej grej” utan det faktum att ingen riktigt vågar använda de “stora penseldragen” ännu.

        Reply

        • Hannu
          Oct 15, 2014 @ 14:03

          Håller med, verkar var mycket “följa John” i hela flottan.

          Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 15, 2014 @ 21:08

      Snarare “surt sa coachen” när teamet kanske inte löd rådet att ta det lugnt med flyers i början. Först ut genom Gibraltar ger inga extra poäng. Däremot hög lägstanivå genom hela racet…

      Reply

      • Stefan
        Oct 16, 2014 @ 10:13

        Ok visste inte att Aksel är coach.

        Reply

  23. Dan
    Oct 15, 2014 @ 19:32

    Känns väldigt jämna fartmässigt, alla besättningar oavsett kön verkar redan hittat växlarna och ha likvärdig speed. Eller anses någon ha kommit längre gällande att kräma ur mer avg. fart än någon annan?

    Reply

  24. UZ
    Oct 15, 2014 @ 22:52

    Om ni inte har hittat ännu så finns video reportagen här https://www.youtube.com/volvooceanrace eller i appen

    Reply

  25. Pelle Pedersen
    Oct 16, 2014 @ 10:29

    Ser det inte ut som att Vestas saknar “det där extra” just nu???

    Reply

  26. Hannu
    Oct 16, 2014 @ 10:37

    Nån som har koll på vad Dongfeng haft för sig, seglat kontrakurs under lång tid och sedan vänt neråt igen?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Oct 16, 2014 @ 10:45

      Jag tycker det ser ut som ett fel i positionsrapporeringen….

      Reply

    • Niklas/Tangosailing.nu
      Oct 16, 2014 @ 10:46

      Tror det bara är nått fel i rapporteringen…

      Reply

      • Anders Averdal
        Oct 16, 2014 @ 11:27

        Fel i trackern, finns inte med i Dashboard.

        Reply

  27. Peter Gustafsson
    Oct 16, 2014 @ 10:58

    Det är säkert “sportsligt smart” att hålla sig till konkurrenterna och vänta ut deras misstag. Allt kanske skall avgöras sista dygnet då alla går i mål inom en timma…

    Men är det så roligt att följa?

    Det kan ju vara baksidan med entypsupplägget; alla har samma sweet-spots (och samma omöjliga vinklar), samma segel som byts i samma vindstyrkor. Alla har samma väderdata och samma mjukvaror. Alla fattar samma beslut. På pappret blir det jättejämt mellan båtarna, men vi kanske inte får se samma strategiska spel som vi vant oss vid på VOR eller Vendee Globe.

    Reply

    • Anders Averdal
      Oct 16, 2014 @ 11:28

      Håller med.
      Enda gången det var lite spännande var när SCA drog iväg. Just nu skittråkigt!

      Reply

    • Joakim
      Oct 16, 2014 @ 12:06

      Jag är säkert på att det blir stora skillnader när man börjar segla ~500 M dygn.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Oct 16, 2014 @ 15:45

        Det tror jag med. Tyvärr är det inte så många sådana dagar på ett race som mest går i vindfattiga områden vid ekvatorn…

        Reply

  28. Tomas N
    Oct 17, 2014 @ 14:45

    Jag följer VOR i deras app och tycker det fungerar hyfsat. Det var bättre förra gången då man också kunde se vilket väder de seglade i och vilka lågtryck de siktade mot etc (dock inte i en app i mobilen). Det finns inte nu på ett bra sätt. De kunde också kommentera händelserna, läget i fältet samt väderförutsättningarna på havet lite mer ingående. De har ju en person på varje båt som inte ska göra annat än bidra med ljud, bild och text. Det har man inte sett så mkt av ännu. Håller med om lite för mkt storytelling, men ändå. De försöker väl som sagt ha en stor målgrupp och inte bara intresserade kappsseglare.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Oct 17, 2014 @ 17:20

      Jag saknar också vindinformationen på plottingen men annars tycker jag den fungerar OK. Båtarna får ju bara information om övrigas position ett par gånger per dygn så jag gissar att Volvos egen sida inte får ge för mycket information som deltagarna kan ta del av…

      Reply

  29. Dennis K
    Oct 17, 2014 @ 15:23

    Varför använder man inte Géovoile som race tracker ?? Den är ju bättre – tycker jag. http://volvooceanrace.geovoile.com/2011/?leg=1
    Från VOR 11-12 , här kan man köra hela benet fr Alicante till Kapstaden och se hu båtarna gick då.

    Reply

  30. Stefan Peterson
    Oct 21, 2014 @ 08:38

    Med stor möjlighet att jag avslöjar min okunskap. Är det någon som har tolkat uppgifterna i tracker´n. Just nu seglar Brunel 7 knop i motström och har VMG 10 knop? Lite svårt att försöka se fram emot hur båtarna väljer kurs med så lite input. Men att Brunel och Abu dabi skulle tjäna på det västliga spåret det klarade jag. Därmed lite svårt att förstå SCS:s val att söka sig österut. Men nu kommer spännande dagar och kanske får vi se negativ VMG.

    Reply

    • Joakim
      Oct 21, 2014 @ 17:51

      Troligen VMG är snittfart längs banan. Den är nästan samma för alla och beror inte på hur fort man seglar just nu.

      Reply

  31. Stefan Peterson
    Oct 21, 2014 @ 22:01

    Ok tack så mycket.

    Reply

  32. Leffe
    Oct 21, 2014 @ 22:26

    slår mig när man tittar på tjejerna och killarna i VOR att ingen verkar ha flytväst, här får vi inte åka runt Lidingö i stiltje utan… Tycker kanske det vi överdriver lite i Sverige eller?

    Reply

    • Hannu
      Oct 22, 2014 @ 08:45

      Överdrivet eller inte, vet man tyvärr inte förrän efteråt. Får man bommen i huvet och ramlar överbord så är flytväst riktigt bra att ha på.
      Har full förståelse för att dom inte har flytväst när det är riktigt varmt samt att det måste vara jobbigt när det är så mycket tungt arbete.
      Ämnet går att diskutera i all oändlighet och det enda man kan vara säker på är att vi tycker olika :-)

      Reply

  33. Magnus Baltscheffsky
    Oct 22, 2014 @ 21:14

    Har satt ihop en egen tracker för den som vill testa ett annat sätt att följa racet. Det är dock mer fokus på att leka runt med datan från båtarna på ett interaktivt sätt snarare än att följa racet med väder m.m. Sidan är fortfarande under utveckling så den är tyvärr lite seg…

    http://www.byweather.se

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 22, 2014 @ 22:14

      LÄCKERT!!!

      Att applicera de senaste tricken inom datavisualisering är precis det man vill. Att kunna välja vindregister/vinkel för att se hur olika båtar presterar är mitt i prick.

      Vi hade idag en diskussion om hur vi bäst skulle analysera våra data från säsongen. Att interaktivt kunna jobba med vinddata, segelval, polarer, besättningsvikt och annat med besättningen och segelmakaren i rummet hade gett det hela en ny dimension.

      Reply

      • Magnus Baltscheffsky
        Oct 22, 2014 @ 22:48

        Tack! Kul att det är fler som tänker i samma linje. Man skulle verkligen kunna göra spännande visualiseringar med ett större dataset från en besättnings säsong.

        Ska försöka att under den närmaste tiden koda in några fler kul idéer som jag har, kom gärna med förslag på vad ni tycker skulle vara intressant att illustrera. Tyvärr har jag inte all den data som finns på VOR-trackern mellan schedsen, hittar bara bara den data som är aktuell vid tidpunkten för varje sched. Vore kul om VOR släppte ut mer data…

        Reply

  34. Kim
    Feb 7, 2015 @ 11:25

    Så himla trist att VOR väljer att lägga upp resultatlistan för genomfört race på startsidan, istället för direktlänk till reprisen av racet.

    Det är ju inte precis fotboll eller hockey vi snackar om, där man inte kan undvika resultaten på löpsedlar, radio o tv, innan man hunnit se en bandad final.

    Ja, ja, nu tappade de några timmars besök på sin reklamplatssajt.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Feb 7, 2015 @ 12:12

      Jag tror du kommer att gilla att se racet även om du vet resultatet för det skiftar hela tiden…

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.