ARC på Baltic 56 Spirit V

spiritv-sailtest-5

Jag har just kommit hem efter två dagar i Palma, där vi håller på att göra Baltic 56 Spirit V redo för att segla ARC – Atlantic rally For Cruisers som startar 23e november.

Efter en säsong där vi vunnit klassen i Færdern (full besättning), Bohusracet (doublehanded) och Silverrudder (solo) så känns det som en grym avslutning att få premiärsegla över Atlanten.

The ARC is a ‘must do’ for many sailors, and attracts over 200 boats and 1200 people every year to sail 2700 NM across the Atlantic from Gran Canaria to Saint Lucia.

The ARC is for everyone; families with children, tough racers, cruising couples, big boats and modest boats. Crossing the Atlantic together, but having their own adventures. More than just a boat race, the ARC is about friendships made ashore in the two weeks of pre-departure activities continued over the radio net at sea. It’s about arriving in Saint Lucia to be met on the dock with a rum punch and a chilled beer, knowing you have achieved something fantastic – crossing an ocean on a small sailboat.

spirit50-w2s-1

Storyn började väl egentligen 2011, när jag och Erik Lindgren seglade hans Baltic 50 på Watski 2star. Ett bra race i en grym båt och jag tror fortfarande att vi har banrekordet.

50an var ju kanske lite väl sportig för långsegling på två, så Erik var på jakt efter något lite mer cruisingorienterat. Och ingen var väl förvånad när det i blev en lite större, och ganska mycket tyngre, Baltic.

spiritv-sailtest-1

Med knappt två dagar på plats hade vi en ganska lång lista att gå igenom. Först och främst behövde vi få bra koll på segelgarderoben, där vi hade med oss Björn Österberg från North. Vi var positivt överraskade av krysstället där både storen, en fullstor fock och en tuff genua 4 såg helt OK ut. På ett demonterbart inre förstag finns en kutterfock för riktigt brall och en stormfock.

spiritv-sailtest-2

I undanvindsgarderoben fanns en S2 på 240 kvaddat och ett par mindre gennakers i tyngre duk. Dessa funkade fint att köra på bom och de kommer att göra mycket nytta när det blåser lite mer.

Med ett ISP på över 25 meter så är det ett väldigt högsmalt segelplan. Det gör det svårt att få till mindre länssegel på ett vettigt sätt, men känslan är att båten har tillräckligt med segel för att gå fort utan spinn när det tutar i rejält.

spiritv-sailtest-4

Min roll är navigatör, och jag hade preppat navdatorn med Expedition, rätt sjökort och jobbat fram ett polardiagram att utgå ifrån.

På plats var det viktigaste att få ordning på det helt nyinstallerade H5000-systemet från B&G. Det är ju en ny produkt från B&G och det finns så klart lite issues innan allt funkar perfekt, men det finns en del coola funktioner både i autopiloten och på instrumenten. Som som startdisplayen nedan som kan tas upp på alla displayer:

h5000-startdisplay

Här får vi säkert anledning att återkomma efter att ha jobbat med systemet under ett par veckor.

spiritv-sailtest-3

baltic56-06_-Sailplan

LOA: 17.14 m
LWL: 15.00 m
BEAM: 4.59 m
DRAFT: 3.60/2.30 m
IM: 23.00 m
J: 6.59 m
P: 22.50 m
E: 7.63 m
DISPL: 15,000 kg
BALLAST: 4,910 kg

DESIGNER: Judel Vrolijk
ENGINE: YANMAR 4JH-HTE Diesel, 110 hp
FUEL: 600 liters 158 gallons stainless steel
WATER: 600 liters 158 gallons stainless steel
HOLDING: 165 liters 44 gallons in 2 tanks
OFFSHORE SPARS carbon fiber mast w hydraulic mast step
NAVTEC hydraulic outhaul, backstay, boom vang and inner forestay

baltic56-06_deck-SE

baltic56-06_interior-SE