Sweet… FarEast 28R
Nya FarEast 28R ser ju cool ut?
Med ett gissat SRS runt 1.32-1.35 och en prislapp på 375.000 inkl segel och moms så känns det som mycket “bang for the buck”.
Den stora frågan är väl om man kan klämma sig in som entyp mellan J/70, Melges 24 och Farr 30?
Första båten landar i Sverige i vinter.
Två svenska besättningar var på plats när klassen seglade för första gången på China Cup. Det står i alla fall helt klart att kineserna satsar på segling.
Vill man snacka lite mer med gänget och se filmen från Kina, så tar man sig till Nordic Yachts i helgen.
Längd, LÖA:8,50 m
Längd, LVL:8,07 m
Bredd: 2,75 m
Djup: 1,75 m
Vikt: 1200 kg
Designer: Simonis – Voogd
Storsegel: 28m²
Genoa/Fock: 20m²
Spinnaker/Gennaker 80m²
I: 10,35
J: 3,30
P: 10,68
E: 3,75
Per
Nov 14, 2014 @ 11:01
Det verkar vara en fin båt, lyckas de byggas klass så kan det blir drag. Kul är att de visar att det går att bygga båtar till bra priser.
Hannu
Nov 21, 2014 @ 16:18
Går att hålla bra priser när man skiter i miljön och människorna som jobbar i fabriken, behöver inte vara så i denna produktionen men i många fall är det tyvärr så.
Bosse F
Nov 21, 2014 @ 17:06
Pengar som styr hela tiden.
Bra exempel på det är väl att kryssningsfartygen i Östersjön får fortsätta släppa ut allt. Hur ska en segelbåtsägare motiveras att bygga in tank i båten?
Peter Gustafsson
Nov 21, 2014 @ 17:13
“Går att raljera när man inte har en aning, behöver inte vara så här men i många fall är det tyvärr så”
:-)
Jag tror inte man kan dra sådana slutsatser bara för att det är kineser (eller valfritt land långt borta) inblandade. När de äger Volvo, tillverkar massor av kvalitetsprylar du har hemma, seglar Volvo Ocean Race och är på väg att ta över världen så kanske man skall ha en lite mer nyanserad bild av det hela?
Fast kineserna tycker säkert vi är konstiga också…. “vikingar i skägg som hugger ner en halv regnskog bara för att inreda en båt som seglar riktigt dåligt. Sedan kostar den 4 gånger så mycket som som den borde. Klart det går åt helvete…”
f424
Nov 21, 2014 @ 22:22
+1
Hannu
Nov 22, 2014 @ 09:34
Tyvärr inget raljerande utan i mitt fall en verklighet sedan många år då jag verkar i industrin, vi spelar inte med samma regler utan tappar jobb pga det jag skrev ovan, men jag la till
“behöver inte vara så i denna produktionen men i många fall är det tyvärr så”
för att det precis som du skriver finns många duktiga företag där som säkert följer alla regler och lagar som finns.
Jocke_R
Nov 22, 2014 @ 09:53
I princip är det väl samma arbetsinstas att bygga en Fareast 28 som en J70. 28an är lite större men minus kolmasten. Båtarna kostar ju också i princip lika mycket. Så att konkurrensen är supersned är väl att ta i.
Problemet med båtbyggeri är storleken på serierna och arbetstid kontra förädlingsvärde. Ser man till rationaliseringsresan som fordonsindustrin gjort och jämför med båtindustrin, så inbillar jag mig att det inte hänt så mycket sen man byggde Maxi 77…
Hannu
Nov 22, 2014 @ 10:12
“behöver inte vara så i denna produktionen men i många fall är det tyvärr så”
Hannu
Nov 22, 2014 @ 11:57
Jocke_R ! För din info så skiljer det 1,5 meter i längd på båtarna så det går inte att jämföra med J70n tycker jag :-)
Thomas Wiberg
Nov 22, 2014 @ 15:20
Rätta mig om jag har fel nu, men byggs inte J70 också i Kina? I alla fall vill jag minnas att man byggde plugg och form där. Den här debatten är intressant ur flera aspekter. Tyvärr har vi i Sverige EU:s dyraste arbetade timmar, ca 5-6 ggr vadsamma tid i dag kostar i kina. Våra arbetstimmar är 25% dyrare än samma tid gjord i Tyskland. Sedan kan man ju raljera över båtindustrins rationaliseringsgrad och Maxi 77 hur mycket som helst. Svensk båtindustri bygger i dag rationellt tillverkade styrpulpetbåtar. Den segelbåtstillverkning som finns kvar är knappast industriell vare sig till volym eller rationaliseringsgrad. Jag tycker FarEast 28:an är jätteläcker. Tyvärr skulle motsvarande båt byggd här hemma hamna på runt miljonen innan den kom i vattnet.Då skulle det inte bli någon klass utan bara ännu ett dödsdömt projekt….
Andreas
Nov 23, 2014 @ 10:52
Hej Peter
“Jag tror inte man kan dra sådana slutsatser bara för att det är kineser (eller valfritt land långt borta) inblandade. När de äger Volvo, tillverkar massor av kvalitetsprylar du har hemma, seglar Volvo Ocean Race och är på väg att ta över världen så kanske man skall ha en lite mer nyanserad bild av det hela?”
Har du kunskap här? Jag tror man skall vara en aning mer reflekterande än det du säger Peter
:-)
Jag tror vi inom industrin är MÅÅÅNGA som upplevt det som Hannu beskriver(om än lite vag beskrivning).
Sist jag tex var i Indien i en liten stad på ca 10? milj invånare (räknar ju inte invånarna som bor i skjul) så slås jag hela tiden över några faktorer.
1, blyad bensin, katalysatorer vad är det?
2 tvåtaktsbensin säljs fortfarande
3 miljötänk? tom våra svenska bolag som producerar där glömmer nog ett och annat, kolla in Tata mfl andra företag där som fullkommligt följer Indiens mljölagar…(De är nog på 60 talet gällande miljötänk?) Men givitvis är deras kvalitet precis på den nivå de vill vara eller behöver vara!
Läkemedelsindustrins utsläppsnivåer?
osv…….
Då skall man komma ihåg att Indien har en mycket väl fungerande demokrati.
Kinas miljöproblem är ju flera faktorer värre, och med Kina som en diktaturdär man måste inse att människovärdet pga kulturella skillnader skiljer sig en del gör ju miljöfrågor kommer lite lägre ner på listan….
Så man skal vara kritisk till att köpa kinesiskt absolut! Därmed inte sagt att allt är dåligt!
Frågan är vilken insyn vi egentligen har på deras produktion mm?
Sker verkligen produktionen dä bilderna kommer ifrån? osv…
Men båten är ju fin och jag hoppas att den produceras under bra förhållanden
//A
Peter Gustafsson
Nov 23, 2014 @ 13:16
Några av världens sämsta båtbyggarmiljöer har jag sett i NZ, USA och Sverige, medan exempelvis McConaghus fabrik i Kina är supermodern http://www.mcconaghyboats.com/china-facilities.html (hur många sådana där anläggningar har du sett i Sverige?)
Jag skulle också tro att Far East, som bygger 5000 båtar per år (till bland andra ISAF) med 100 man i en fabrik på 7000 m2 har hyfsat bra ordning. Att de stora varven kör tillverkning med lägre lönekostnader är inte så konstigt. X-yachts byggs i Polen och Arcona i Baltikum. Alternativt så sparkar man sina Svenska båtbyggare när det inte finns nåt att göra.
Här i Göteborg byggs det båtar på jordgolv och utan rinnande vatten. Vill du dra några slutsatser om om demokratin i Göteborgspolitiken (med tanke på aktuella demonstrationer) :-)
Anders Nilsson
Mar 3, 2015 @ 20:52
Exemplet med Göteborg förvånar inte. Det byggs ju såna däringa Hisingatraktorer där också. ;-)
D35 Aurora
Mar 3, 2015 @ 21:29
Om Kina, lite exempel: Kommande lagstiftning för elfordon är strängare i Kina än på flertalet andra marknader. Visserligen kommer man från en mycket låg/smutsig nivå på bilflottan, men ambitionerna är det inget fel på. Det vi än så länge lever gott på i delar av västvärldens tillverkningsindustri är effektiv produktion med vettig blandning av automation och manuellt arbete. På utvecklingssidan är Kina ännu inte ikapp på konstruktion av komplexa system, moderna bilar t ex. Koreanerna har rekordet, de kom ikapp de västerländska volymtillverkarna på 4 generationer bilplattformar.
I fråga om jordgolv kan vi rapportera från Torslandafabriken att trägolv är vanligare, vilket säkert uppskattas av såväl de 1300 nyanställda som de andra medarbetarna :-)
/Mats
Per
Nov 24, 2014 @ 08:49
Med det resonemanget skulle man inte köpa något som tillverkats i Kina / Asien. Jag ser det som positivt att de kommer igång, sedan kommer säkert gapet mot väst stängas i takt med ökat välstånd. Som tillverkare i Sverige kommer man få det svettigt om man inte hänger med i utvecklingen.
Hannu
Nov 24, 2014 @ 09:41
Tur att nån ser det positivt!
Det gör inte alla som förlorat sina jobb i industrin eller i båtbranschen.
Sedan kan jag nämna att vi redan har det svettigt sen många år tillbaka. Precis som du skriver så kommer gapet att minska då folk blir mer upplysta och dom börjar få det jobbigt med dricksvattnet och att andas pga alla utsläpp.
Undrar bara varför dom har såna problem tro?
Per
Nov 24, 2014 @ 10:58
Jag skulle vilja se en driftig segelmakare som drar ner och skapar revolution. 40-60K för en racingstor till en 35 fotare borde kunna utmanas ordentligt.
Peter Gustafsson
Nov 24, 2014 @ 10:07
Att skylla förlorade jobb i båtbranschen på kineserna funkar inte.
På samma sätt så kan man inte skylla på effektiv produktion av billiga Bavarior eller att vi måste sätta stopp för privatimporten.
Det sker en strukturomvandling. I den här branschen, precis som i alla andra. Världen ser annorlunda ut än för 30 år sedan. Kunderna har andra värderingar. Andra prioriteringar. Och den så kallade “båtbranschen” och dess branschorgan har inte hängt med.
Tittar du på den typiska båtbyggaren, mässan, hamnen, tillbehörsbutiken, distributionskanalen eller båtmäklaren så ser det ut precis som när föräldrarna hade båt för 30 år sedan. Det är kanske det man skall fundera på när det går dåligt – inte att det säljs en handfull båtar som är byggda i Kina.
Hannu
Nov 24, 2014 @ 10:31
Om man ska kolla lite mer stort än en “handfull båtar” så är problemet betydligt större än så då alla stora bolag tillverkar sina produkter i bl a Asien, och du har helt rätt i att det har skett en strukturomvandling som heter duga med flytt av produktion och tillkommande transporter till västvärlden. Men balansen kommer att utjämnas pga tidigare nämnda problem som dom har där borta. Även transportkostnader kommer nog att stiga med minskande oljetillgång och ökade miljökrav.
För övrigt så skyller jag inte på nåt utan konstaterar mer hur det ser ut för många företagare.
Martin Fredin
Nov 24, 2014 @ 10:33
Sedan inte att förglömma som jag tycker missats helt i denna debatt Kineserna är “dödshungriga” och grymma entreprenörer det är nog största skillnaden , vi har också många duktiga entreprenörer i väst men inte lika många .
Om produkter från Asien håller högklass är dom förmodligen producerade under okej förhållanden och kan hålla ett bra pris.
Om det är billigt producerat och under dåliga förhållanden brukar det bli dåliga produkter … stämmer inte alltid men ofta .
Vi behöver ha entreprenörskap på skolschemat framöver .
Peter Gustafsson
Nov 24, 2014 @ 10:55
“Problemet” blir mycket större än så.
Jag var ju i Istanbul för ett år sedan för att segla Bolt 37 (http://www.blur.se/2013/10/28/bolt-37-tested-in-istanbul/). Där märker man en tydlig skillnad i attityd. Staden har på 30 år gått från 3 till 15 Miljoner invånare. Man utbildar lika många civilingengörer, designers och båtbyggare som här hemma – men de vet att de måste jobba häcken av sig för att starta företag eller flytta utomlands för att få utöva sitt yrke. Och ha ett andra jobb för att få in pengarna. Alla vet att det är nu det gäller. Allt är möjligt. Man vill dubbelt så mycket och jobbar dubbelt så hårt.
Så man kommer tillbaks till Sverige så känns det som vi är ett land i dvala. Samma sak när man har varit i Dubai, sydostasien eller andra regioner där man vet att man har chansen just nu.
Man kan säkert hoppas på att kostnadsbilden utjämnas eller att det uppstår andra hinder för en global ekonomi, men jag skulle inte våga sätta mina pengar på det.
Martin Fredin
Nov 24, 2014 @ 11:09
Exakt Peter !
Attityden är helt annorlunda och dom vet vad som gäller vi kan bara hoppas att tillräckligt många här hemma också inser det snart .
Stefan Kolmodin
Nov 14, 2014 @ 14:23
Är det en toa som är nedslängd i “ruffen” undrar varför i så fall!
Hannu
Nov 14, 2014 @ 16:53
Kanske trevligare med toa än att göra 2an i en burk!
Stefan Kolmodin
Nov 14, 2014 @ 17:07
Ser udda ut som enda inredningsdetalj i en i övrigt ramren dagseglare/racer – kommer nog inte användas många gånger men däremot vara i vägen och väga.
Mats Runström
Nov 16, 2014 @ 15:55
Hej Stefan,
PortaPottin är tillval, så du behöver inte beställa den till din båt… :).
(Under China Cup fick alla en sådan i sin båt, ifall att det tryckte på under dagen….)
Hälsningar
Mats
Joakim
Nov 16, 2014 @ 21:32
Varför väljer man att utrusta dem med furlex? Kommer alla tvingas att ha det regelmässigt eller var dessa specialutrustade för china cup?
Hakar och en däckssvepande fock hade passat bättre.
Mats Runström
Nov 16, 2014 @ 21:57
Joakim,
Korrekt, Furlex var endast för China Cup.
//Mats
Christer
Nov 17, 2014 @ 10:08
Finns det möjlighet att lägga upp filmen på Youtube?
F424
Nov 21, 2014 @ 16:08
Med det polardiagrammet så räcker det nog inte med 1.35? 10 knop+ på halvvind i 20 knops vind?!
FarEast 28R | testsegling - BLUR
Feb 19, 2015 @ 21:00
[…] också ganska enkelt att få till farten på kryss. 6.5-6.8 vilket är i linje med båtens polarer (finns här). Men detta beror också på att skenan sitter ganska långt ut. 10-10.5 graders skotvinkel är […]
Kent Billebro
Mar 2, 2015 @ 21:00
Kul diskussion. Sverige i dvala ja absolut, folkhemmet som är ambulans åt hela jordklotet med enorma utlandsskulder. Importerar själv massor från Kina och är super dubbel till diktaturen, de låga priserna, etc… Sverige och resten av länderna vakna?