FarEast 28R | testsegling

Det borde vara en mänsklig rättighet att få segla minst en gång i månaden under vinterhalvåret.

Alla seglare borde också få känna på hur det är att segla en riktigt sportig båt. För många tror jag att det hade ändrat deras syn på segling och vad man kan (och bör) lägga i begreppet seglingsglädje. En viss varning dock – har man väl provat så kan det bli så att det inte finns någon återvändo.

På agendan idag stod FarEast 28R och segling utanför Nacka Strand.

Västlig vind 7-8 m/s var utlovat, och med lika många grader i luften var det definitivt seglingsbart.

Vi har ju tidigare spanat in båten på Boot Düsseldorf och fått en del rapporter från de som seglade den i Kina i höstas. Men nu var första gången den seglades i lite vind, och vi ville gärna slå Gransegels fartrekord på 15,6 från förra veckan…

fe28r_testsail-6

Designen från Simonis-Voogd är det inget fel på. Bra bredd, skarpa slag, beslagen på rätt ställe. Man har lärt sig en del från FarEast 31R så lillasystern skall bete sig lite snällare på undanvind (31:an är känd för att sätta näsan i vattnet).

Det som också är speciellt är prispunkten. Många skulle det är omöjligt att göra en bra sportig båt för 356.000:- (inkl moms, utan segel och elektronik). Det är inte svårt att göra en billig campingbåt, eller att lägga ner dubbelt så mycket för en riktig racer. Men att välja var man lägger pengarna är en utmaning. Här har man bra köl och roder, helt ok skrov, men billigare rigg och tampar. Har man klarat balansgången?

FarEast 28R Rig Drawing

Längd, LÖA:8.55m
Längd, LVL:8.07m
Bredd:2.75m
Djup:1.75m
Vikt:1300kg
Designer:Simonis-Voogd

Storsegel:28m²
Genoa/Fock:18.5m²
Spinnaker:Gennaker 77m²
I:10.35
J:3.30
P:10.68
E:3.75

fe28r_testsail-2

Bra känsla på kryss. Tricket med en sportig båt är att få den att kännas som en jolle på undanvind men en stor båt på kryss. Det funkar här, och trots att det är väldigt byigt så känns den förutsägbar och lätt att hantera.

Vi valde att köra kors-skotat, dvs skota focken i lovart. Funkade kanon. Men man vill nog ha ett fönster i storen och bra referenser på spridaren för att kunna se vad som händer.

Det är också ganska enkelt att få till farten på kryss. 6.5-6.8 vilket är i linje med båtens polarer (finns här). Men detta beror också på att skenan sitter ganska långt ut. 10-10.5 graders skotvinkel är väldigt brett. På J/111 har vi 7 grader som ett start och många moderna båtar kör tajtare än så. Här behöver man få till inhal, men då blir det också svårare att nå målfart.

Jag tror att det kommer att krävas en del för att segla den riktigt snabbt. Känsligt trim på focken, en alert storskotstrimmer och en 100% koncentrerad rorsman krävs om man skall få ut prestandan.

Kul gäng ombord förresten: Mats Runström från Nordic Yachts, Pelle Pederersen som normalt kör med mig på Blur, Gustav Morin från Hamnen.se och Jimmy Hellberg som väl är mest känd för sina udda båtar; Airbender och Pacman.

fe28r_testsail-1

Sedan till huvudnumret: undanvind. Tyvärr med en för liten och smal gennaker, men vi fick ändå en försmak av vad båten kan i de mörka kårarna på vattnet.

Det märks att båten är lättdriven, och det finns inga markanta farttrösklar när man accelererar. Så länge man håller ner och går lite lågt så är fet helt odramatiskt. Även när vi provocerar dem genom att segla högt så lyder den rorsman på ett bra sätt, och när man tappar greppet så varnar den i god tid.

Ett stort och djupt roder längst bak på akterspegeln är verktyget man behöver. Overkill för en proffsbesättning, men för oss vanliga dödliga betyder det att man kan segla båten hårt utan att behöva ligga på sidan allt för ofta.

Breda båtar med skarpa slag beter sig lite olika. En VO65 skall seglas med stor lutning men med FarEast 28R så är det tvärt om. Så fort vi lovar upp lite för att få bättre tryck så gräver båten ner sig lite grann och vi tappar fart. Den skall seglas plant med besättningen bak i bussen när det brallar. Då kommer fören upp ur vattnet och det kluckar skönt ett par meter akterut när båten flyger fram över vattenytan. Med en större gennaker och lite mer vind så är det möjligt att man får problem, men nu var det helt odramatiskt.

Vi nådde lätt 15 knop och toppade 16.6.

Mission accomplished.

Så hur har man då lyckats med en prispressad sportbåt. Bra tycker jag. Skrov, däck, köl och roder känns genomtänkt och välbyggt. Det verkar som man fått till kölen så att den sitter där den skall. Däcksutrustningen är bra. Linor och annat kan man ju uppgradera själv om man vill – och det tror jag att man vill…

FarEast 28R är ett trevligt litet paket som kommer att locka fram många leenden i besättningen. Och vi kommer att få se massor av bilder på loggar efter olika fartrekord.

Den enda frågeställning jag har, är om det finns utrymme för ytterligare en entypsklass i det här segmentet. J/70, Melges 24 och Farr 30 är de klasser som man skall konkurrera med i Stockholmsområdet. Samma sportiga fokus och liknande kostnader gör differentieringen svår. Men med 4 båtar klara och ett mål på 10 innan sommaren så kan det gå.

fe28r_testsail-3

fe28r_testsail-4

fe28r_testsail-5