FarEast 28R | testsegling

Det borde vara en mänsklig rättighet att få segla minst en gång i månaden under vinterhalvåret.

Alla seglare borde också få känna på hur det är att segla en riktigt sportig båt. För många tror jag att det hade ändrat deras syn på segling och vad man kan (och bör) lägga i begreppet seglingsglädje. En viss varning dock – har man väl provat så kan det bli så att det inte finns någon återvändo.

På agendan idag stod FarEast 28R och segling utanför Nacka Strand.

Västlig vind 7-8 m/s var utlovat, och med lika många grader i luften var det definitivt seglingsbart.

Vi har ju tidigare spanat in båten på Boot Düsseldorf och fått en del rapporter från de som seglade den i Kina i höstas. Men nu var första gången den seglades i lite vind, och vi ville gärna slå Gransegels fartrekord på 15,6 från förra veckan…

fe28r_testsail-6

Designen från Simonis-Voogd är det inget fel på. Bra bredd, skarpa slag, beslagen på rätt ställe. Man har lärt sig en del från FarEast 31R så lillasystern skall bete sig lite snällare på undanvind (31:an är känd för att sätta näsan i vattnet).

Det som också är speciellt är prispunkten. Många skulle det är omöjligt att göra en bra sportig båt för 356.000:- (inkl moms, utan segel och elektronik). Det är inte svårt att göra en billig campingbåt, eller att lägga ner dubbelt så mycket för en riktig racer. Men att välja var man lägger pengarna är en utmaning. Här har man bra köl och roder, helt ok skrov, men billigare rigg och tampar. Har man klarat balansgången?

FarEast 28R Rig Drawing

Längd, LÖA:8.55m
Längd, LVL:8.07m
Bredd:2.75m
Djup:1.75m
Vikt:1300kg
Designer:Simonis-Voogd

Storsegel:28m²
Genoa/Fock:18.5m²
Spinnaker:Gennaker 77m²
I:10.35
J:3.30
P:10.68
E:3.75

fe28r_testsail-2

Bra känsla på kryss. Tricket med en sportig båt är att få den att kännas som en jolle på undanvind men en stor båt på kryss. Det funkar här, och trots att det är väldigt byigt så känns den förutsägbar och lätt att hantera.

Vi valde att köra kors-skotat, dvs skota focken i lovart. Funkade kanon. Men man vill nog ha ett fönster i storen och bra referenser på spridaren för att kunna se vad som händer.

Det är också ganska enkelt att få till farten på kryss. 6.5-6.8 vilket är i linje med båtens polarer (finns här). Men detta beror också på att skenan sitter ganska långt ut. 10-10.5 graders skotvinkel är väldigt brett. På J/111 har vi 7 grader som ett start och många moderna båtar kör tajtare än så. Här behöver man få till inhal, men då blir det också svårare att nå målfart.

Jag tror att det kommer att krävas en del för att segla den riktigt snabbt. Känsligt trim på focken, en alert storskotstrimmer och en 100% koncentrerad rorsman krävs om man skall få ut prestandan.

Kul gäng ombord förresten: Mats Runström från Nordic Yachts, Pelle Pederersen som normalt kör med mig på Blur, Gustav Morin från Hamnen.se och Jimmy Hellberg som väl är mest känd för sina udda båtar; Airbender och Pacman.

fe28r_testsail-1

Sedan till huvudnumret: undanvind. Tyvärr med en för liten och smal gennaker, men vi fick ändå en försmak av vad båten kan i de mörka kårarna på vattnet.

Det märks att båten är lättdriven, och det finns inga markanta farttrösklar när man accelererar. Så länge man håller ner och går lite lågt så är fet helt odramatiskt. Även när vi provocerar dem genom att segla högt så lyder den rorsman på ett bra sätt, och när man tappar greppet så varnar den i god tid.

Ett stort och djupt roder längst bak på akterspegeln är verktyget man behöver. Overkill för en proffsbesättning, men för oss vanliga dödliga betyder det att man kan segla båten hårt utan att behöva ligga på sidan allt för ofta.

Breda båtar med skarpa slag beter sig lite olika. En VO65 skall seglas med stor lutning men med FarEast 28R så är det tvärt om. Så fort vi lovar upp lite för att få bättre tryck så gräver båten ner sig lite grann och vi tappar fart. Den skall seglas plant med besättningen bak i bussen när det brallar. Då kommer fören upp ur vattnet och det kluckar skönt ett par meter akterut när båten flyger fram över vattenytan. Med en större gennaker och lite mer vind så är det möjligt att man får problem, men nu var det helt odramatiskt.

Vi nådde lätt 15 knop och toppade 16.6.

Mission accomplished.

Så hur har man då lyckats med en prispressad sportbåt. Bra tycker jag. Skrov, däck, köl och roder känns genomtänkt och välbyggt. Det verkar som man fått till kölen så att den sitter där den skall. Däcksutrustningen är bra. Linor och annat kan man ju uppgradera själv om man vill – och det tror jag att man vill…

FarEast 28R är ett trevligt litet paket som kommer att locka fram många leenden i besättningen. Och vi kommer att få se massor av bilder på loggar efter olika fartrekord.

Den enda frågeställning jag har, är om det finns utrymme för ytterligare en entypsklass i det här segmentet. J/70, Melges 24 och Farr 30 är de klasser som man skall konkurrera med i Stockholmsområdet. Samma sportiga fokus och liknande kostnader gör differentieringen svår. Men med 4 båtar klara och ett mål på 10 innan sommaren så kan det gå.

fe28r_testsail-3

fe28r_testsail-4

fe28r_testsail-5

36 Comments

  1. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196 Feb 19, 2015 Reply

    Ser härligt ut!
    Den där båten vill jag också provsegla snart! Klart bra idé att ta fram en rolig båt till överkomlig kostnad – 4 killar/tjejer som delar på en båt får skoj till en relativt överkomlig kostnad – lycka till, ska bli skoj att se er på banorna i sommar. Seapilot2Star och Bohusracet bör väl ha 4-5 på startlinjen?

  2. 707 swe 33 Feb 19, 2015 Reply

    Vad är det som har gjort att alla nya båtar ska köra med gennaker?
    Känns som Code och gennaker segel är det som gäller nu. Har ändå en filosofi att vid srs-kryss/läns bana måste spinnaker vara bättre än gennaker. Sen har min lilla erfarenhet av gennaker inte visat sig att den är mer lätthanterad än spinnaker.

    Skulle tex FarEast vara snabbar eller långsamare med spinnaker?

  3. Jocke_R Feb 19, 2015 Reply

    Jag trodde det var Runström o co som hade det tidigare rekordet.

    http://www.blur.se/2015/02/13/antligen-fredag-326/

  4. Petter Feb 19, 2015 Reply

    Ser ut som en skitkul båt. Men som du säger, finns det plats för en till? Vad hände med J/80 tex och vad är det som skiljer mellan tex den och FE28R? Jag hade mer än gärna seglat i ett stort fält med liknande båtar i full fart, men eftersom det dyker upp en ny klass varje år som dessutom äter från en annan (mitt antagande iofs men det känns så) så blir det bästa alternativet ändå att fortsätta segla express.

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 20, 2015 Reply

      “Entyp” är ju ett ganska vitt begrepp, där det är skillnad på 606 och Melges 32 :-)

      Eftersom J/70 och FarEast 28R kostar nästan exakt lika mycket så är det ju en intressant jämförelse.

      J/70-klassen verkar locka många som seglat andra entypsklasser men är intresserade av en ny båt och kanske segla stora mästerskap i Europe eller USA. Flera gör come-back efter uppehåll och vi ser andra i helt nya konstellationer.

      FarEast 28R verkar locka nya besättningar till entyp, vilket i så fall är superkul. De 4 båtarna har gått till Gransegel (som väl framför allt varit engagerade i flerskrov och shorthanded), Mats Runström själv (som inbiten havs- och shorthandedseglare), Jesper Ott (riggarguru som väl inte kört nåt eget projekt på ett tag och så Hans Broman (ordförande i Havskappseglingsförbundet).

      Om vi både kan få en nytändning bland gamla entypsseglare, och rekrytera nya, så är väl det en jättebra utveckling.

      • Petter Feb 20, 2015 Reply

        Såklart är det ju kanonbra om det som du säger taggar fler som inte gjort det till att segla entyp, jag håller med dig helt och hållet där, om det blir utfallet. Jag är bara rädd att det blir precis tvärt om att man sprider ut entypsseglare i ännu en till klass och då är det ju kontraproduktivt.
        J/70 förstår jag absolut att man väljer iom möjigheterna att åka ut och tävla utanför gränserna. Men vad händer med cb66 samtidigt och har J/80 kvar sin sm-status fortfarande? Jag som alla andra vill ju att fler ska börja segla och gärna entyp eftersom jag själv gör det, men jag är inte helt övertygad om att lösningen alltid är en till ny båttyp bara. Med risk att låta som en gammal konservativ surgubbe.

        • Peter Feb 20, 2015 Reply

          det som är mest intressant vad som seglas I hemmavikarna. Så finns det olika fleetar I olika delar av landet. vet ej hur pass mycket utbyte är sins emellan men jag tror nog att det är mindre avgörande bland kölbåtarna.

  5. Thomas Wiberg Feb 20, 2015 Reply

    FarEast 28:an ser jättefin ut! Det här med priset måste man säga är en ren sensation! Motsvarande bygge här hemma i Sverige skulle säkerligen hamn på runt miljonen. Jättekul att det går att sälja den till ett så lågt pris. Det gör förhoppningsvis att fler provar och köper båtar för pigg AWS-segling här hemma. Samtidigt måste det varit en besvärlig resa att få fram en så fin produkt i Kina. Skulle tro att Martin Voogt tidvis mer eller mindre varit tvungen bo där borta.

    Önskar alla inblandade lycka till med projektet och försäljningen. Det är trots vissa stön och pust från Express och J 80 seglare bra för svensk segling med fler prestandabåtar. Och precis som Peter skriver, har man en gång provat finns det ingen väg tillbaka.

  6. Sillstryparn Feb 20, 2015 Reply

    Behöver en entypsbåt vara snabb?
    Viktigare är att samla stora fält och att reglerna är strikta.
    Praktexempel är Express och H-båt

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 20, 2015 Reply

      +1

      Men samtidigt så är det ingen nackdel att undanvindarna blir kul, och att de blir minst lika utslagsgivande och intensiva som kryssarna?

      Sedan blir det mer seglat. När vi hade Express var det ytterst sällan jag tog ut den för att dra repor en sommarkväll. Med J/111 så tar jag varje chans att komma ut och hissa upp gennakern.

      • Sillstryparn Feb 20, 2015 Reply

        +2: Very true!

  7. Per Feb 20, 2015 Reply

    Riktigt kul att de visar att det går att bygga båtar till ett lågt pris.

    • Martin Feb 20, 2015 Reply

      Sen kan man ju fråga sej varför det är så mycket billigare i Kina. Buslåga löner och obefintlugt miljlötänk bl.a.

      • Mikael Håkansson Feb 21, 2015 Reply

        +5

        • Mikael Håkansson Feb 21, 2015 Reply

          Haha, nä jag såg att det diskuterats livligt tidigare här på BLUR, och självfallet finns poänger från båda perspektiven. Men det är föga kontroversiellt att påstå att produktioner läggs i Asien, (och andra utvecklingsområden) pga låga lönekostnader och att förhållanden många gånger är dåliga. Det är så vår värld ser ut och det gäller det mesta vi konsumerar inom elektronikområdet, inga nyheter för någon förstås. I många fall sker det helt riktigt under justa förhållanden, såklart. Mina nya North-segel är tillverkade i Sri Lanka, blev jag varse om efter jag beställt dem, och inte hade det påverkat mitt val/beslut. Jag vet inte vilken verksamhet som har jordtrampat golv i Göteborg och vilka ytterligare usla förhållanden som råder där, men i Sverige har vi en arbetsmiljölagstiftning som inte gör mig bekymrad ur det perspektivet.. Jag har ett arbetsmiljöansvar och vet vad som krävs för att leva upp till kraven och vilken tid det tar. Jag vet ingenting om FarEast produktion, men inte blir jag vare sig imponerad eller förvånad över att det går att bygga båtar billigt, det var väl det som var min poäng.. :)

          • Pelle Fälth Feb 21, 2015

            Båtbyggeriet med jordtrampat golv har fram tills i år legat på Tredje Långgatan, mitt i centrala Gbg, inhyst i ett gammalt möbelsníckeri från 1870-talet. Båtarna som byggts där är utrustade med North segel från Sri Lanka och kolfibermaster från Nya Zeeland. Precis som du säger; det är så världen ser ut. Det kan dock vara intressant att reflektera över vad det är som driver utvecklingen, seglarnas behov eller tillverkarnas möjligheter. Gissar att vi närmar oss ett läge där seglarna inser att det inte är +40-fot med två rattar de helst vill ha…

      • Author
        Peter Gustafsson Feb 21, 2015 Reply

        Jag är inte säker på att man kan dra den enkla slutsatsen att en moderen båtbyggare i Kina som producerar 5000 båtar per år (30% av världens optimister) har sämre miljötänk en en svensk båtbyggare som bygger två båtar per år i en lada :-)

        • Pelle Fälth Feb 21, 2015 Reply

          Helt riktigt Peter, men miljöeffekten av de 5000 båtarna lär vara betydande jmf med de två som producerats i ladan. Oavsett miljötänk.

  8. Mats Johansson Feb 20, 2015 Reply

    Anledningen till att Fareast 28R blev mitt val. Har som nämnts seglat mycket flerskrov och tycker att livet är för kort för att segla långsamt. FE28 bjuder mycket seglingsglädje för rimlig slant. Kan det kombineras med entyp har vi nyckeln till framgång.Snabb nog att bygga egen vind i de lättare vindar vi seglar här på ostkusten. Jämför SRS J-70 och Fareast 28 så förstår ni skillnaden. På J-70 är det gränsfall med gennaker här på ostkusten.
    Eller som Dick Newick sa;
    “People sail for fun and no one has yet convinced me that it’s more fun to go slow than it is to go fast.”

  9. Bosse F Feb 20, 2015 Reply

    Vad har den för SRS? j/70?

    • Dan Feb 20, 2015 Reply

      1,186 verkar det som.

  10. srsseglaren Feb 20, 2015 Reply

    J 70 SRS 1,186
    Far East 28r uppskattat 1,32-1,35 inget spikat därför som Pelle L. brukar säga hittepå.

    Mycket som är rätt med denna bla bra för barnfamiljer där ngn av föräldrarna gärna kappseglar.
    Hittar ingen info om inredning, antar att orsaken är det inte finns så mycket ?

    Hade den sett ut som Seascape 27 kunde många kvälls och helgturer slutat annorlunda dvs man stannar kvar på sjön längre istället för att ta sig hem till familjen.
    Det finns förstås Fareast 26 för dessa och genom skillnaden i inredning undviks kanske kannibalism på egna båtar ?

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 20, 2015 Reply

      Jag tror inte man skall räkna med att få med familjen på en övernattning i vare sig FarEast 28R eller J/70. Eller Farr 30 :-)

      De är alla kappseglingsbåtar först och främst.

      Här ser du inredningsbilder på 28R. http://www.blur.se/2014/11/14/fareast-28r-seglar/

      Man skall stoppa i ett par rörkojer som man kan vila på t.ex. under Twostar eller Bohusracet. Men det är skillnad på en Seascape 27 eller en J/88 som man faktiskt kan bo i och laga sig en middag. Det skiljer också på prestandan.

  11. Sillstryparn Feb 20, 2015 Reply

    Finns det nån som har koll på hur kölinfästningen är gjord och i vilket material kölbladet är tillverkat?
    Alltid lite läskigt med relativt extrema köldesigns på budgetbåtar, i synnerhet om man ämnar sig ut på öppna havet.

    • Mats Runström Feb 24, 2015 Reply

      Hej,

      Både roder och kölblad har i stort sätt samma sammansättningen.

      Bladen är tillverkat i kolfiber med kärna i “PVC foam core”.
      Hela bladet är vacuminjicerat och alla formar är tillverkade av aluminium för högre slutfinish och längre livslängd.

      Till skillnad ifrån flera stora leverantörer där man “limmar” ihop två halvor (av speciellt roder), så lindar Fareast kolfibermattan runt kärnan innan man injicerar epoxyn. På så sätt minimerar man framtida vatteninträngning.

      Du är varmt välkommen till monter A05:16 på mässan i Stockholm, där vi ställer kölen på sidan för beskådning!

      //Mats Runström
      Nordic Yachts

  12. frank Feb 21, 2015 Reply

    go on training, you will need this for when you wil meet us on the first international race
    Our boat arrives in 1 week in Marseille

  13. Mats Runström Mar 27, 2015 Reply

    Hej,

    Idag sålde vi vår 10:e FAREAST 28R här i Sverige!

    Intresset är fortfarande stort och vi provseglar just nu med de som är mest intresserade för leverans innan sommaren. Bra performance, hög kvalitet och trailerbarhet till ett fantastiskt pris är de gemensamma nämnarna. Att man dessutom får vara med i en spännande ny OD-klass, kombinerat med handikapsegling (SRS) om man så önskar, gör FAREAST 28R till en bra crossover.

    Tack till alla kunder och välkommen till er som ännu inte bestämt Er!

    Seglarhälsningar
    Mats Runström
    Nordic Yachts // Fareast

  14. Mikael Vesala Mar 28, 2015 Reply

    Grattis till framgången med Fareast 28 R Mats ! Det är nog det roligaste i båtväg, nåbart för en bred massa som kommit in i landet på evigheter! Hade jag inte haft Cheetah så hade jag garanterat beställt en. Håller med Anders Nilsson, skulle vara kul om ni får båten inmätt i ORC, kanske kan det bli nån mer båt som hänger på till Ungern i maj och seglar EM i sportbåt! Kommer bli årets häftigaste äventyr!!

  15. Jörgen Wennberg Apr 13, 2015 Reply

    Jag var med och lanserade J24 delvis som ett resultat av uttröttad mätbrevssegling på 80 talet. Har ägnat mig åt ORCi ett tag men längtar till entyps segling igen. Notera att heta designs går åt snabba mono eller multi hull. Skall bli urkul att få segla min FE 28R, Take Off 2 ,kommande säsong.

  16. Magnus Myrenberg Apr 13, 2015 Reply

    Håller med dig Jörgen. Ser verkligen fram emot sommaren med FarEasten.
    Kul Mats att detta kommit igång. Grattis!

  17. Mats Runström May 4, 2015 Reply

    Försäkringsbolaget Alandia går in som huvudsponsor för FAREAST 28R Cup 2015!

    Vi är glada att presentera Alandia som partner till FAREAST 28R Cupen 2015. Det ger oss möjlighet att förstärka de sociala eventen på både land och vatten under den kommande säsongen!

    Läs mer:
    http://nordicyachts.se/index.php/nyheter/item/70-alandia-huvudsposnor-for-fareast-28r-cup-2015.html

    Seglarhälsningar
    Nordic Yachts

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.