What’s Up 1450
Så, vad händer den här veckan i seglingsvärlden?
Volvo Ocean Race, kör dragrace mot Abu Dhabi. ARC och RORC Transatlantic Race är på väg över Atlanten.
Extreme Sailing Series drabbar Sydney, där det också demas M32,
Jolleklasserna och ISAF Sailing World Cup är i Melbourne.
Själv är jag i Barcelona på World Yacht Racing Forum och skall hänga lite med IMOCA-seglarna som laddar för Barcelona World Race och Alex Pella som ju var snabbaste Class 40 i Route de Rhum.
Nåt annat?
Dec 8, 2014 @ 21:36
Ryktet säger att Roslagen Sea Race är inställt 2015 då man saknar funktionärer. Nån som har koll?
Dec 8, 2014 @ 22:04
Står på deras hemsida
http://www4.idrottonline.se/NorrtaljeSS-Segling/OmNSS-Medlemsinformation/Arbetsrumstyrelsen/Kappsegling/
Dec 8, 2014 @ 22:08
Aha. Jag tittade bara på http://www.roslagensearace.se och på tävlingens Facebooksida.
Dec 8, 2014 @ 22:09
Seglingen har dessutom två Facebook sidor så det är förståligt…
Dec 8, 2014 @ 22:18
Verkar som att man valt att promota ett nytt event den helgen:
Norrtälje Öppna:
https://sv-se.facebook.com/NorrtaljeSegelsallskap
Dec 10, 2014 @ 10:17
Korta rapporter från World Yacht Racing Forum via Twitter:
https://twitter.com/petergustafsson
Dec 10, 2014 @ 11:54
Skräp med Roslagen Sea Race. Verkligen skräp. Kalendermässigt, bansträckning och start på kvällen så har RSR på alla sätt och vis varit en helt kanon tävling sedan man la om målgången så att vi Stockholmare har en chans att hinna hem under helgen. Kommunikationsmässigt ligger www-kommunikationen med råge under lågvattenmärket men konceptet har burit sig bra ändå. Ok att det blåste lite mycket 2014 men prel-bokningen i kalendern för 2015 har legat där i flera månader redan. Stryks härmed med viss frustration!
Lovvärt av initiativ av NSS med Norrtälje Öppna men liiite annan målgrupp. Vi pratar inte direkt 60+ startande och semi-havskappsegling 12+ timmar nonstop i mörker. Väldigt synd om man valt att prioritera den satsningen från klubb/funktionärshåll. Tycker jag som inte seglar i Norrtälje till vardags.
Dec 10, 2014 @ 13:16
Finns det någon officiell förklaring? Om man kan locka 50+ båtar på distansrace, så finns väl förutsättningarna att kombinera dessa för att åstadkomma en mycket större folkfest? Så mycket jobb kan det inte vara att skjuta iväg RSR och arbetet med PR/web/kalas måsta man ju göra i vilket fall.
Jag kan ana att detta är ett initiativ tillsammans med staden/kommunnen. Och det tror jag är jättebra för alla inblandade. Men det kanske inte behövde ske på bekostnad av ett race som seglarna gillade?
Det är väl en generell observation att vi inom sporten borde kunna samordna mycket mer. Att köra massa små event som inte når kritisk massa är inte så kul, men ofta kan man jobba tillsammans för win-win.
Dec 11, 2014 @ 09:55
Det enda konkreta jag hört från funktionärshåll är klagomål över merjobb relaterat till dålig beredskap för de hårda vindarna i fjol. Man hade från tävlingsledningen inga tydliga instruktioner hur båtar som avbryter racet ska meddela sig så då blev det så klart väldigt mycket merjobb att spåra besättningar när 99% av fleeten bröt racet…
I övrigt kan man bara hålla med. Det känns som att NSS har gjort ett val mellan A och B när man utan problem hade kunnat göra både A och B. Det känns som ett väldigt olyckligt steg för sporten när så rutinerade och kappseglingsorienterade klubbar som NSS och LSS inte mäktar med den tämligen modesta samordning och organisation som krävs för att skjuta iväg ett RSR en fredagkväll i juni.
Dec 11, 2014 @ 16:16
I helgen fortsätter SM-seglingarna för DN-jakterna på sjön Dåasen, djupt inne i hälsingeskogarna. Ett race genomfördes i februari tidigare i år på Västeråsfjärden men pga en olycka beslutade tävlingsledningen att skjuta upp resterande race till mitten av mars alternativt december nästkommande säsong.
Mer info http://www.dnsweden.se
Dec 11, 2014 @ 16:48
Fråga t Pelle L; du har säkert redan sett Juan K,s senaste Rambler och då speciellt rodren.
http://sailinganarchy.com/2014/12/10/sawtooth/
Är detta något som skulle funka på en “vanlig” båt med enkel roder?
Dec 11, 2014 @ 17:28
Knölvalsrodren ja…..Paul Bieker började väl med det där för en 5 år sen eller så. Påstås minska risken för ventilation och ge högre max lyftkraft dvs bättre kontroll, men jag har inte sett några skarpa data så tills vidare är jag skeptisk….:-/