Ideala båten för solosegling?
Med tanke på den senaste tidens diskussioner om smala båtar, stabilitet och besättningsvikt så kanske det kan vara med en läsarfråga?
Den damp egentligen ner i min mailbox precis före Silverrudder, men då tänkte jag att man skulle skaffa sig lite erfarenhet av solosegling innan man gav sig i i debatten.
Vi kan väl säga att den skall användas för solokappsegling i våra vatten, så har vi lite förutsättningar att jobba efter.
Om du har tid och lust kan du kanske lägga ut en tråd gällande folks ideer om hur det ideala solosegelbåten ser ut? Hade varit kul att se vad folk har för tankar.
Mina egna funderingar är:
1) relativt långsmal som tåler lite krängning utan alltför förändrad undervattenskropp och lång vattenlinje som innebär att man inte behöver ligga på för hårt och ändå hålla bra snittfart.
2) relativt lätt för att slippa stora segelytor.
3) okomplicerad rigg utan backstag.
4) gennaker.
5) eventuellt självslående fock.
Vad tror du, hade det varit en intressant tråd?
Mitt grundsvar på den här typen av frågor brukar vara “den båt du redan har”… Men jag är säker på ett det finns många idéer kring hur den ideala solobåten skulle se ut.
Thomas Larsson
Jan 14, 2015 @ 19:02
Dragonfly 28 kanske. Långsmala lättdrivna skrov, håller hyffsad snittfart (trots en vattenlinje på under 9 meter). Relativt lätt (~2200kg), finns med två olika segelplan. Jag skulle nog trots allt välja det större, går ju att köra med självslående fock. Bra konfiguration tycker jag. Gennakerbåt. Kompletteras gärna med code 0. Att segla utan mycket krängning tycker jag också är fördelaktigt vid solosegling, av säkerhetsskäl.
JIMMY
Jan 14, 2015 @ 19:48
Vilket osökt får in mig på frågan hur man gör för att få med lite flerskrovare på soloseglingarna? Det var ju några med första året vi körde Solo Challenge men sedan dess har de lyst med sin frånvaro. Vad vill flerskrovsseglarna ha för format?
Thomas Larsson
Jan 14, 2015 @ 22:40
Bra fråga Jimmy. Själv familjeseglar jag mest men vet att flerskrovsgänget har kappseglingsmöte i början av februari. Det kanske är ett bra tillfälle att lyfta frågan!
Stefan Kolmodin
Jan 14, 2015 @ 19:53
När man tänker efter så är ju en lagom stor, inte för vild trimmis en mycket bra solobåt :-)
Jag skall bara få råd med två självskotande vinschar och en autopilot så kommer jag solosegla mer.
fabian
Jan 14, 2015 @ 19:57
j11sh? j111 för shorthanded segling…
http://www.yacht.de/yachten_jollen/neue_boote/abgespeckte-version-fuer-solisten/a95523.html
Dan
Jan 14, 2015 @ 20:02
Och det bör ju vara en del av frågeställningen i tråden, just vilken utrustning som gynnar solosegling. En mycket väl fungerande autopilot är en absolut förutsättning som jag ser det. Det finns säkert en massa utrustning som kan göra soloseglandet enklare och säkrare.
Mackan
Jan 14, 2015 @ 20:11
Mycket intressant tråd! Borde finnas en hel del båtar som efter lite pyssel kan passa bra! Smaragd? Seglar själv Express solo. Funkar bra efter lite anpassningar, men inte optimalt på något sätt… Självskotande vinschar, rullfock, code1, genaker och autopilot.
Mackan
Dan
Jan 14, 2015 @ 22:47
Mackan,
Att solosegla en express kan inte vara helt optimalt (har haft en också) men det går säkert det med :-). Vad har du för autopilot?
Erik Barkefors
Jan 14, 2015 @ 23:06
Mötte Express SWE474 i somras med rev i storen och peke.
http://1.bp.blogspot.com/-9UKg7DAjnk4/U71qQ1bm_GI/AAAAAAAAZ8M/HprSo05EFrg/s1600/P7090021.JPG
Jocke
Jan 15, 2015 @ 14:36
Snyggt fångat på bild!
Solo-Express swe74:
– Raymarine st1000 autopilot
– Utväxling på allt samt nåbart från rorkult.
– Selftailing vinshar, korsskotning till lovart.
– Snabbrev storsegel på travare
– Barton kickbom
– klassregelfock med pistolhakar
– spinnaker.
– Alltid Expressväder
Avundas swe474 som har rullfock.
Önskar även flytande skotpunkt på focken.
Mackan
Jan 15, 2015 @ 16:50
Ha, det var mig och frun du mötte! Den där Arconan var en av få båtar som seglade om oss under semestern… :)
Mackan
Erik Barkefors
Jan 15, 2015 @ 17:16
Fast Arconan fick kämpa för att segla ifrån er. Jag var förvånad över att det var så lite fartskillnad trots utsläpp och många meters vattenlinjeskillnad. Bra jobbat!
Erik i Maxi 777 Nogarlic
Sidde
Jan 15, 2015 @ 11:44
Vad för anpassningar är att prioritera för att segla en express solo?
Jag är ägare av SWE980 och ser fram emot en hel del solosegling men jag vet inte om det är rätt att prioritera anpassningar av expressen eller helt enkelt köpa en annan båt mer designad för shorthand.
Jol
Jan 15, 2015 @ 12:33
Kolla med Björn Österberg på north sails, tror han sytt upp code segel till sin express.
Expressen funkar bra för solosegling men focken och kraftig mastrake gör halvvind till utmaning att hålla speed. För att få fart på havvind krävs en code-1, kanske även ett peke eller liknande.
JIMMY
Jan 15, 2015 @ 16:29
Varför skulle en Code 1 vara så nödvändigt? Ok om man redan har konverterat till gennaker, då man inte kan gå speciellt högt med en A2 som ju är en runner, men på en spinnakerkonfigurerad Express förstår jag inte syftet med en Code 1?
Expressen är ju inte direkt underriggad och detta är väl den största utmaningen, man får göra som på bilden ovan, reva lite tidigare och ha en mindre fock med sig. Shorthanded i lite brall så surfar ju expressen väldigt fint!
Mackan
Jan 15, 2015 @ 17:14
Först mina anpassningar på Blåst, 474:
– Rullfock, laminat, något mindre och planare än kappseglingsfockarna.
– Kickbom
– Stor med travare och rev
– Autopilot
– Självskotande vinschar
– Rest upp masten något, dock fortfarande en del rake
– Peke
– Gennaker
– Code1 på rulle
Angående segel så är Expressen ordentligt utrustad! :) Måste revas tidigt, om man vill få en kontrollerad solosegling. Gillar att båten är överriggad, så najs i lättvind! Dock tufft när det blåser +6m/s i halvvind eller brantare, då kan man som regel reva utan att tappa fart.
Angående spin/gen/code.
Jag skaffade gennaker får några år sedan, halsas på dryga metern framför förstaget. Enkelt att hantera, bra driv på halvvind, men får ett väl smalt register. Användes på klubbseglingar -13, och var konkurrenskraftig. Valde dock vanlig spinnare -14, bättre på bana framförallt i de oftast lätta vindarna på mälaren.
Till -15 har jag skaffat en code1 (knappt 30m2). Tror att den blir bra för soloseglingen. I lättvind går den i de brantare vinklarna, på ren undanvind blir det spin eller gennaker (spin på kappsegling). När det friskar i kommer code:en bäras på undanvinden, när det känns osäkert att själv vingla runt med en spinbom på fördäck.
I mitt mätbrev för i är så räknar jag med Coden och Spinnaren. Blir intressant att se hur denna kombo står sig.
/Mackan
Mackan
Jan 15, 2015 @ 17:15
Behåll Expressen! Ball båt, man får dessutom segla om 9 av 10 semesterseglare! :)
Sebastian
Jan 14, 2015 @ 21:25
Dominant 95. Styv och kan fås med självslående fock. Rorkult. Billig.
Dan
Jan 14, 2015 @ 21:31
707
Dominant 95 (som Sebastian skrev)
Int.806
BB 10
Dan
Jan 14, 2015 @ 22:02
Måste lägga några extra ord om Dominant 95:an, hade SWE-11 för ett tiotal år sedan, hade nästan glömt hur bra solobåt det var. Seglade ensam väldigt mycket och i och med att den hade självslående fock och är extremt styv och enkel att manövrera är den en riktig hit som solobåt. Som alltid med Edwardsson båtar måste de hållas lätta och de flesta fyller dem men en tung inredning. Då tvärstoppar de. De skall väga 2400 kg enligt konstruktörens ritningar men väger ofta 1 ton mer, plasten var billig på den tiden :-). Kan man hålla den runt 2800 kg seglar de riktigt bra.
Du har koll på läget Sebastian :-)
Gustav
Jan 16, 2015 @ 16:36
Jag seglar dominant 95. Som sagt, dem blir lätt för tung. Min är det… Men den är lätt att segla solo, dock så kräver den lite vind för att röra på sig…
Dan
Jan 16, 2015 @ 17:27
Gustav,
Om du vill få fart på din Dominant 95:a..
Om du inte redan har botten i kanonskick, slät o fin så lägg ner 200h på det i vår. Är kölen breddad så spackla den till ok profil, vissa har bara en plåt påsvetsad baktill. Töm båten på allt som är ok att tömma ut enligt srs och vad du än gör har ingenting i akterfacket eller någonting bak i båten. Väg in båten SRSv så du får rätt handikapp.
Du måste få den att kränga minst ca 10 grader även i lättvind för att den skall släppa den stora våta ytan i aktern. Det löser man med folk fram i lä men seglar man solo får man lita på ett tungt ego ;-)..
Dominanten går att få fart på även under 4 m/s men det kräver lite trix.
Swash Buckler
Jan 14, 2015 @ 21:29
That’s easy: Beneteau Figaro 2
;)
Fredde
Jan 14, 2015 @ 21:37
+1!!
Erik Barkefors
Jan 14, 2015 @ 21:49
Många bra förslag redan och jag kan väl lägga till ett. Sensommaren 2010 konstaterade jag att jag ville skaffa en egen båt igen efter enbart gastande under 25 år. Ingen enorm budget gjorde att jag surfade runt bland annonser för att få grepp om prisnivåer. Jag åkte runt och kikade på en del. Någon föll pga attackmögel i styvfacken, en annan pga för korta kojer (även om jag inte använt kojerna många nätter…). Det slutade med en Maxi 777 som gjorde att jag hade råd med nya segel, peke, avlastare, linor, grövre självlänsar och en massa annat som är dags att byta på en 30 år gammal båt.
Köp en båt som ni har råd att ordna som ni vill ha den. Inköpet är bara en del!
Mikael Vesala
Jan 14, 2015 @ 22:08
Tycker inte man ska vara rädd för att snegla på sportigare båtar. Min cheetah fyller alla kriterier ovan utom självslående fock och är rätt lättseglad om jag får säga det själv. Nu finns det ju ingen mer cheetah30 att tillgå i europa, men liknande finns ju. Tex Ulf Brändströms Pacer 27 tror jag är en mycket lämplig SH-båt nu med nya , tyngre kölen.
Bosse Bergqvist
Jan 15, 2015 @ 09:29
Mikael, vi har en kort film från Uddevalla shorthanded 2014 när du körde solo med din Cheetah 30. Vi satt glada i hågen i Scampin på väg till Bohusracet när vi fick syn på dig gippandes långt före alla andra. När vi såg att du var själv så tog vi fram Gopron och lyckades föreviga ett par minuter. Fullt planandes rev du ner gennakern och rundade upp precis vid märket. Om inte förr så får du en copy innan starten av Bohusracet 2015.
srsseglaren
Jan 15, 2015 @ 09:44
Den sortens rulle tror jag många skulle uppskatta tex på Blur :-)
Mikael Vesala
Jan 15, 2015 @ 10:34
Kul att ni fick med det, det skulle såklart vara kul att seden filmsnutten!
Peter Gustafsson
Jan 14, 2015 @ 23:03
Det uppenbara svaret är ju den båt man redan har!
De flesta båtar funkar alldeles utmärkt för både doublehanded och solosegling så länge man planerar sin segling på ett bra sätt.
Skall man ändå välja en båt just för att segla solo, så tror jag det är viktigt att fundera på var och hur. Skall man köra race i skärgården så vill man kanske åt andra egenskaper än om man skall dra 1000 distans över Nordsjön? Vill jag ha det bekvämt och njuta av upplevelsen, eller vill jag jobba häcken av mig för att fightas i toppen?
En Class 40 eller Figaro är perfekt för att dra repor på Biscaya. Inte lika kul bakom en ö i Bohuslän en sommarnatt…
När jag föll för J/111 så hade jag till exempel Bohusracet som “mall” för vilken typ av shorthandedbåt jag ville ha. Jag ville också ha 100% segling även om det ställde högre krav på mig.
Vi vet att det normalt är mycket kryss, ofta i lätt vind bakom öar och i sund. Många slag som krävde en lätthanterlig båt som accelererade bra. Här tror jag lätta båtar generellt är enklare att hantera och kräver lite mindre segel. Nackdelen är att de ofta är känsliga för trim, så de seglar sig inte själva. I några lägen så måste man t.ex. trimma storen kontinuerligt vilket så klart är jobbigt.
Sedan blir det ofta en undanvind på havet, och då var det prioritet med en båt som rann iväg på ett bra sätt. Dels för att det är kul så klart, men också för att lasterna blir så mycket mindre. På Novan eller J/109 blev det tufft att sätta spinnaker i brall då man ofta körde fast och krafterna blev stora. Vi vet också att det kan lätta ur rejält när man väl kommer in i skärgården, så därför har vi valt att ha större gennakers än normalt. Det kostar så klart på mätetalet, men i race som skall passera ett antal områden med stiltjen så är det mycket värt att kunna smita ifrån sin klunga ett par gånger :-)
Ovanstående egenskaper ledde också till en relativt smal båt som inte är lika känslig för lutning som en J/109 eller Nova. Så klart är det snabbare att segla plant, men man spårar inte ur bara för att det kommer en puff.
Efter två Bohusrace så har det visat sig att konceptet funkar precis så bra som vi vill. Lite mer fysiskt än vad vi trodde bara…
Samma egenskaper blir ju ännu mer förstärkta vid solosegling. Båten blir ännu livligare. Både styrkor och svagheter blir tydligare – och måste utnyttjas eller begränsas. Just detta var väl det som gjorde att Silverrudder gick så bra; att jag fick utväxling på de bogar där jag var snabb, och minimerade skadorna när jag visste att jag var lite svagare.
Rent utrustningsmässigt så har jag inte ändrat så mycket på de olika konfigurationerna. En lite mindre revbar fock och en bra autopilot är väl det som lagts till. Jag tror inte på alltför många “smarta lösningar” utan att man skaffar sig rutin på de prylar som man har och att man ser till att de funkar i alla lägen.
Så jag tror att en båt som funkar OK för doublehanded också är OK för solosegling. Det handlar som vanligt om tid i båten och lite bättre framförhållning i manövrarna.
Det som är svårast är att komma in och ut ur hamnarna :-)
Dan
Jan 15, 2015 @ 11:10
Peter,
Att du valde J-111:an är inte svårt att förstå, dels för det du skriver om men dels också för att den är ruskigt fin för ögat. Fler hade nog valt J-111:an om den vore inom räckhåll finansiellt sett. Och med tanke på att du nästan sliter ut havet och är så ambitös att man nästan får ångest :-)…är det väl motiverat med en “seriös” båt.
MEN…om du nu med all erfarenhet du har skaffat dig genom åren skulle välja den absolut mest optimala SOLOBÅTEN för dig, som du anser skulle ge dig bäst förutsättningar att hamna så högt upp i listorna det vore möjligt med samma “Bohusracetkravspec” och med endast en säsong på dig samt med “endast” 1 Msek i budget…vad hade du valt för båt och hur skulle den bestyckats gällande segelkonfiguration och mest vital utrustning?
Peter Gustafsson
Jan 15, 2015 @ 12:22
Ah, nu blev det svårare. Framförallt om man bara har en säsong på sig att komma “up-to-speed” :-)
Låt mig fundera lite…
På samma tema som idag: J/92, J/88 (optimal men för dyr) eller J/105. Offshore så skulle jag inte tveka på J/105 som är otroligt styv och går att segla snabbt i allt utom i det riktigt lätta. J/92 är enklare att hantera och funkar nog bättre om man skall segla i skärgården. Det finns så klart annat än J på samma tema.
Ett kul spår hade varit det långsmala. En Swede 55 eller liknande med lite lagom ombyggnad. Risken är att det blir många timmar på varvet.
En tredje väg är “open style” som en Seascape 27. Här vet man att man kan få det svårt om det är mycket kryss, men man får så mycket annat, framförallt om man kan traila och det finns chans till en fleet.
Utrustningsmässigt? Sjysst autopilot, en revbar fock på hakar och ett par stora undanvindssegel :-)
Här fanns också en del bra förslag: http://www.blur.se/2014/08/19/snabb-kul-35-45-fot-max-1-mkr/
Dan
Jan 15, 2015 @ 13:09
Och om man skulle snäva till det och säga att du endast får välja en båtmodell, inga alternativ eller sidospår och att just totalresultatet på hela säsongen är superviktigt. Om svaret så är en Triss Norlin så hade det fått bli så :-)
Peter Gustafsson
Jan 15, 2015 @ 13:31
Skrev jag flerskrov? en SeaCart 30 med rätt revpunkter så skulle man nog kunna slå det fär bantekordet på Silverrudder :-)
Kan man segla Spindrift solo så borde det gå med en 30-fotare också.
Peter
Jan 14, 2015 @ 23:05
Vad är det för fel på Mini 650?
Fredde
Jan 15, 2015 @ 08:32
Naturlightvis en ypperlig solobåt, men är väl lönlöst att tävla i allt som innebär mätetal med en mini?
Bosse F
Jan 15, 2015 @ 09:25
Mini mäter väl in som alla andra båtar med utgångspunkt från längd, bredd, djup, segelplan etc. Vilken parameter gör att det inte skulle stämma?
Kryssfarter på 6,5 knop och läns uppåt 20 hör man ofta att båten klarar, klart häftigt. Mini borde vara en klar favorit men verkar inte funka norr om Frankrike.
Peter Gustafsson
Jan 15, 2015 @ 09:27
Det var väl det man sa om gennakerbåtar för 5 år sedan också; “det funkar inte här” :-)
Från 2008: http://www.blur.se/2008/06/11/for-nara-nordpolen/
Peter Gustafsson
Jan 15, 2015 @ 08:56
Låt oss vara lite nyanserade här.
Det är en båt som är ritad för reaching över Atlanten. Den gör sig mindre bra på kryss i 2 m/s i skärgården. Det har inget med mätregler och annat att göra.
Med det sagt, så har jag aldrig sett en mini seglas 100% i Sverige? Det är en svår båt att behärska och den kräver mycket av den som seglar den. Skall man få utväxling på dess fördelar så måste man trampa gasen i botten när det blir undanvind. Man kan inte köra i ett rev och hissa upp en liten gennaker och sedan skylla på att den mäter kass :-)
På rätt race, och med tillräckligt mycket träning, så är jag helt säker på att man kan ställa till det i resultatlistorna.
Fredde
Jan 15, 2015 @ 09:32
Jag seglade mini (pogo2) på gotland runt för ganska många år sedan. Tyvärr var det kryss för det mesta, så vi (DH) hade inte så mycket att säga till då. Båten hade bästa möjliga segel och vi var väl inte helt amatörer, med 29er, 49er, Match Race och Offshore bakgrund.
Från start till Hoburgen var det “choppig” kryss, vilket en mini DEFINITIVT inte passar in i och från Hoburgen till Visby var det 14kt vind med stora gennakern och då seglade vi om det mesta. Sedan blev det plötsligt mycket lätt kryss till mål och då blev det svårt igen.
Tror man borde ha varit tre i besättningen för att hålla mera vikt i lovart på friskare kryss och naturligtvis för att ha en pigg man vid rodret hela tiden. Denna båt var också utrustad enligt Mini regler, så vi hade inte all elektronik som kunde behövas för routing/navigering etc…
Peter Gustafsson
Jan 15, 2015 @ 09:47
Ja, ni var säkert duktigare än vad jag är… men jag behöver 3 säsonger med massor av segling, prestandaanalys och coaching från de som har koll på båttypen för att få ut potentialen ur en sportigare kölbåt typ J/111.
Det tror jag gäller även i en entypsklass som Melges 24 eller för mini/liknande båtar som Seascape 27. På Silverrudder skiljde det massor mellan de som tyckte att de hade koll och de som verkligen hade det :-)
Det hade varit intressant att se vad en seriös satsning i mini hade gett. Så klart har man ingen chans om det blir fel förhållanden, men på samma sätt som för alla oss andra så har man väl flyt med vädret då och då.
Fredde
Jan 15, 2015 @ 16:32
Precis. Tror nog det mest alltid handlar om förberedelse, som du t.ex visade i Silverrudder! Det har man väl också kunnat konstatera i större havskappseglingar med proffs (vendée, RDR etc…)
Bosse F
Jan 15, 2015 @ 09:50
Så om det varit läns hela vägen hade ni vunnit?
Fredde
Jan 16, 2015 @ 08:40
Ett annat år ledde samma båt vid östergarn när det var optimala vindar, När det det blev kryss gick det sedan sämre.
Alltså säkert skulle en mini expert klara sig mycket bättre, men att komma upp till 6.5kt på kryss kräver nog en hel del! :) kanske det är 75m2 gennaker som drar upp mätetalet, kan inte mätregler…
Leino
Jan 17, 2015 @ 01:21
Fredde!
Det innebär att det iallafall funnits en mini i Sverige som inte jag hade koll på. Vilket nr. vem äger den? Någon som kanske är intresserad av att möta fler Minis?
JIMMY
Jan 15, 2015 @ 10:35
I Classe mini har man ju extremt väl tilltagen undanvindsgarderob, i yta räknat, och ibland även till antal segel. När segelytan ökas drastiskt (långt över det vanliga) så ökar inte fartpotentialen i samma takt och detta hanterar inte respitreglerna. Men med det sagt så har minisarna faktiskt fått lägre respittal de senaste åren, i alla fall i SRS. Vidare så är minisarna en av de grupper som nu får störs avdrag i SRSs. Om man därtill gör lite smarta segelval så kan en produktionsmini komma ner runt 1,10 i SRSs.
Men det är fortfarande som Peter säger att det är en extrem båt och liksom alla extremt sportiga båtar så är den väldigt krävande, det gäller det att pusha väldigt hårt. Då är fartpotentialen stor, och adrenalinfaktorn ännu större!
http://youtu.be/lHDjDtkEmRo?list=PLm1HAfJk2c-uV4Az2ssiQfN1U5GDNB0Y9
Peter
Jan 16, 2015 @ 12:25
jag vill minnas att just I ORC gjorde man justeringar för att ta hänsyn till att fartpotentialen inte ökar I samma takt när segelyta ökas drastiskt. Därmed kan man inte säga att respitreglerna inte hanterar detta.
Peter Gustafsson
Jan 16, 2015 @ 13:57
Det är därför som alla har topphissade jättestora spinnakers i ORC :-)
Det är svårt att ta hänsyn till segelyta “som inte gör nytta”.
Leino
Jan 15, 2015 @ 23:47
Jag börjar faktiskt tro att man ska dra ett rev eller två men behålla stora gennakern om det är tillräckligt akterligt och blåser 10-12m/s. Aldrig haft stora gennakern uppe i den vinden dock.
Snabbast går det nog då man pressar höjd med lilla gennakern. Eller möjligen då det brallar rejält så det funkar bara med lilla och rev i storen.
Har haft min sedan 2007. Det är en gammal madam som väl aldrig blivit riktigt bra konfigurerad sedan hon fick peke istället för spinnbom. Så det ena efter det andra går sönder när man pressar på lite. Det har det tagit ett tag men nu är snart allt utbytt och förstärkt.
Jag har target speed 5,4 på kryss from 3-4m/s, har klarat hålla 5,0 i 14m/s och äckelsjö med gummiband som styrde. Kunde gå ner o vila medan hon seglade sig själv. Tycker det är bra med 6,5m vattenlinje.
Kan man släppa lite på skoten så ökar det fort till över 6 knop, lite till så sätter man code0 och det börjar bli riktigt roligt!! Tills något går sönder och man får ta ner, försöka reparera och hissa på igen.
När det öppnar mer och man får upp en gennaker är det bara alldeles underbart, mindre kraft så allting brukar hålla ända till man gör något galet och broachar. Tack vare formstabiliteten lägger hon sig ändå ganska kontrollerat, ofta hinner man släppa ut och parera innan det är för sent.
Köper man en seriebåt eller en fräschare proto så håller såklart grejerna bättre!
Har man nära till lite öppet vatten och gillar bäst att segla där samt vill ha en riktig utmaning så rekomenderar jag starkt en Mini. Men man måste som sagt pressa hela tiden, aldrig vara lat, med 3-4 rev i storen och ett i focken + eventuell genua, två code0 och två gennakers har man lite att skifta mellan och det gäller att ha rätt segel uppe!
SRS som vi får nu ska då inte vara omöjligt att segla upp till, vill man vinna så väljer man väl bort stora gennakern för att få gynnsammare mätetal, så slipper man de värsta strulen med. För den som inte har tillräckligt med tid i båten ännu så lär det gå snabbare utan stora blåsan.
Jag tänker ta ut ett fullcrew mätetal med bara lilla gennakern utan code0 för att kanske kunna hävda mig lite bättre på bankapp, Shorthanded-tal med alla segel lämpar sig bättre för längre race då man har chans att få använda allt.
http://www.facebook.com/video.php?v=10152581467628493&pnref=story
Transportsegling så sparar på fingennakrarna och seglar med en gammal liten gennaker här. Gör 5-6 knop i ca4m/s. Gissar stora gennakern hade gjort en knop till. Alltså i dessa förhållanden srs-tal ska räknas fram… 7-8m/s gör jag ca 10 knop vmg.
24h rekord för en Mini är 304,9NM, 12,7 i snitt alltså. Och då surfade Bertrand Delesne på stora Atlantvågor..
Peter Gustafsson
Jan 16, 2015 @ 09:29
Jag tycker man ser en tydlig skillnad när det dyker upp internationellt motstånd.
Exempelvis är Morten Bogacki i 553 Mojo i topp på t,.ex Silverrudder (14% snabbare än Frank Eckart). På Pia L’Obry Trophy så seglade han solo nästan 25% snabbare än bästa svenska båt som var doublehanded.
Då är väl Mojo en serie från 2005.
Dominik Lenk som var snabbast runt var 31% snabbare än snabbaste svensk.
Så jag tror inte mätetal är problemet, utan man behöver få ut potential som finns i båten. Sedan kan man debattera om några procent hit eller dit i SRS.
Dan
Jan 16, 2015 @ 11:04
Och det ser man tydliga bevis på även i entyp där vissa båtar alltid är havet före…
Peter Gustafsson
Jan 16, 2015 @ 11:10
http://www.blur.se/2012/07/19/hur-stora-blir-avstanden-i-kappsegling/
Leino
Jan 16, 2015 @ 17:03
Som sagt jag gör inte anspråk på att segla upp båten till sin potential, än mindre Pinottis båt som jag seglade för första gången på PiaLO`bry trophy ifjol.
Men det blir lätt fel om man sätter mätetal efter att ha sett på youtube hur Minis flyger fram i 20 knop med 20m/s vind. SRS ska väl spegla båtens prestanda i 4-7m/s om jag minns rätt.
Peter Gustafsson
Jan 16, 2015 @ 17:26
Mätetalen sätts efter båtens potential – inte efter hur de ser ut på film. Och det tror jag du vet.
Jag och Micke med Cheetah har exakt samma problem, och alla har väl dömt ut våra båtar som alldeles för sportiga. Man kan inte hävda sig med 1.33 på en liten sportbåt, eller närmare 1.40 på en 36-fotare. Men efter långvarigt nötande, och träning på att köra båten hårt när det blåser, så funkar det ändå. Mot alla odds.
Så tipset är att göra som vi. Sluta gnälla på mätetal och lägg tiden på att segla mot det bästa motstånd du kan hitta. När manövrarna sitter 99% av gångerna, du kör stora gennakern utan problem i samma (eller tuffare) förhållanden som de andre och slår tyskarna lite då och då – så kommer resultaten. Oavsett mätetal.
Så lägg inte i land de stora seglen. Eller “spara” på gennakern under transporterna. Du kommer aldrig att få tillräckligt med timmar i båten. Kör 100% alltid. Så kommer det att komma. Jag lovar.
Leino
Jan 16, 2015 @ 17:49
Ska villigt erkännas att tyskarna var duktiga och att jag och Janne Pinotti var en aning bekväma på slören till Bornholm under PiaLO`bry trophy. Vi gick en aning lågt för att slippa broacha, fick gå sista 7 dist nära dikt bidevind för att ta igen förlorad höjd. Tyskarna pressade på mycket hårdare och tjänade massor här. Sedan hade vi stora problem att göra fart och eller höjd alls bitvis i lättvindvinden..
Precis som du säger Peter bara att träna på :) Därför jag valde en Mini, jag ville ha en utmaning.
Peter Gustafsson
Jan 16, 2015 @ 17:54
Jag skall inte berätta hur många gånger jag har ångrat att jag bytt båt. Man tvivlar på båten, sig själv, segelmakaren, trimtipsen, målfarten, kölprofilen, mätetalet,, … allt!
Sedan lossnar det plötsligt. Och då kan man ju hävda att man visste att det skulle gå :-)
Peter Gustafsson
Jan 16, 2015 @ 14:09
När det gäller stora undanvindssegel på minis och andra sportigare båtar så kan man resonera på flera sätt.
Man kan tycka att de är bökiga att hantera och drar upp mätetalet.
Eller så kan man se dem som en chans att öka sannoliheten att man får sitt idealföre, dvs bli ännu starkare i de förhållanden där man redan har en styrka. Har man en mini, Cheetah eller Melges så blir livet lättare om man får plana iväg lite. Väljer man en liten gennaker kanske den gränsen går vid 9 m/s. Med den stora vid 7.5 m/s. Här behöver man ju fundera på vilka förhållanden man kommer att segla i.
På en Mini måste man få till full planing i normal sjöbris?
Till saken hör är att båten också blir lättare att segla när den planar.
Så jag är ganska tveksam till att trimma ner båtar som är designade för att seglas fort. Som mini, Eller Moth :-)
JIMMY
Jan 16, 2015 @ 15:27
Jobbigt med “rating games”!
Froudes Trophy är grejen! :)
Peter Gustafsson
Jan 16, 2015 @ 16:29
Jag är inte säker på att det är ett “rating game”. Min princip är att få båten att segla bra under de förhållanden man förväntar sig – och så får ratingen ge sig.
Skoglund
Jan 16, 2015 @ 18:07
Det provade vi ju 2013 och resultatet blev ju inte som man kanske tänkte sig…;)
srsseglaren
Jan 17, 2015 @ 08:13
Om det är Froudes Trophy och rating vi är inne på så undras vad resultatet blir med en vattenlinjen på 11,30 istället för 9,30 ?
Om segelytan är fri fanns det en del båtar utan undanvindssegel och en del med mindre ytor än standard, egna val men kan ha påverkat resultatet ?
Fanns inte så många båtar med möjlighet att surfa vilket borde vara bra för resultatet om det finns lite vind och man ratas efter Lwl ?
Kanske resultatet visat som man tänkt ;-)
JIMMY
Jan 17, 2015 @ 09:23
Är inte riktigt med på vad du menar?
Froudes Trophy är ett experiment som föddes när jag såg reglerna för Silverrodret, dvs att det inte finns några respitregler utan att man endast delar in i klasser baserat på båtens längd och först i mål vinner. Eftersom vattenlinjelängd är den enskilt största fartdrivande parametern för kölbåtar så inser man rätt snabbt att det är en klar fördel att ha längsta möjliga vattenlinje i varje startgrupp. Trist för de kortaste båtarna i respektive startgrupp (som tex Vesalas Cheetah 30 som fick segla mot 35-fotare).
Vitsen med Froudes Trophy är att man slipper dessa klassindelningar som missgynnar alla utom de längsta båtarna i var klass. I Froudes Trophy tävlar alla mot alla som om de vore längsta båt i respektive klass.
srsseglaren
Jan 17, 2015 @ 09:39
Inte säkert att det här blev rätt, läste på:
http://www.no-crew.se/frodes-trophy/
Tolkar det som det är vattenlinjen som båten ratas efter, om en passad beräknas efter en vattenlinje på 9.30 men uppnår en verklig vattenlinje på 11.30 när den gör fart så kan det påverka resultatet ?
JIMMY
Jan 17, 2015 @ 11:11
Korrekt, en båt med överhäng gynnas något, dock har ju de allra flesta båttyper mer eller mindre överhäng… Det korrekta är egentligen att använda seglande längd men den är svår att mäta så för att göra det enkelt så kör vi med vattenlinjelängd.
Dan
Jan 17, 2015 @ 11:33
Det kan iofs skilja ganska mycket på en statisk och dynamiskt beräknad vattenlinje. Överhäng framtill är relativt ointressant i sammanhanget men ett korrekt designat överhäng akterut kan få stora skillnader.
Peter Gustafsson
Jan 17, 2015 @ 14:01
Fördelen med Silverrudders enkla indelning efter LOA är att seglarna förstår den…
Det var inget som helst snack på bryggan i Svendborg, utan fokus låg på andra saker.
Det är väl som med SRS vs “performance curve” i ORCi. Ibland upplevs det rättvisare med en sämre beräkning som alla förstår, en än avancerad, och mer rättvis, beräkning som ingen fattar :-)
seglaren
Jan 18, 2015 @ 00:14
Även i Sverige finns ju en hel del seglare som förstår performance curve i ORCi. Tydligen inte alla.
Andreas
Jan 18, 2015 @ 09:30
Hur funkar det o segla en gammal båt o möta nya planande båtar osv.
I danska tävlingen seglar nya båtar med betydligt högre SRs än andra båtar i klassen på scratch. Vad säger de som kom in o egentligen seglade lika bra men kom långt ner i klassen?
Är inte risken att när nya sportigare båtar kommer med att de äldre båtarna kommer utebli och man kommer tappa deltagare här?
Mvh Andreas
Peter Gustafsson
Jan 18, 2015 @ 09:46
“Tappa deltagare” :-)
Jag vet inte om du har noterat att man har blivit världens största solorace och har 176 anmälda nu. Med 9 månader till start! Och massor av små, gamla och långsamma båtar. Fler än på de race som har fina handikappsystem.
Om ni slutar att foka på resultat och ser till utmaningen i stället så förstår ni bättre. Ni åker inte Vasaloppet eller springer Boston Marathon för att vinna? Uppfriskande att någon provar nåt annat. Och uppenbarligen funkar det.
Om jag inte fullföljer får jag inte ens en T-shirt!
Andreas
Jan 18, 2015 @ 15:11
Ojoj Peter
Andreas
Jan 18, 2015 @ 15:25
Texten försvann. Du förutsätter vi är lika… Att springa ett maraton är ju enbart upp till mig och därför för mig nått helt annat.
Jag deltar inte i ett Vasalopp utan tävla mot de bästa.
Skillnaden här och min fråga är om en vanlig hcp regel inte skulle främjat alla äldre båtar och därmed gett fler deltagare?
Att utmana mig gör jag via ett hopp eller drop med brädan och behöver inte vara tävling
Men helt klart drar racet 176 båtar men som sagt det svarar inte på frågan…
Peter Gustafsson
Jan 18, 2015 @ 18:55
Du måste ha mycket högre krav än många andra. Jag kan uppskatta att segla Fastet mot världens bästa, köra bana på Marstrandsfjorden på lite lagom kul eller kasa solo runt Fyn utan handikapp för att testa mina egna gränser. Alla dessa format har rekorddeltagande men passar så klart inte alla. Det kanske är viktigare att du kommer fram till hur din tävlingsform skall se ut.
JIMMY
Jan 18, 2015 @ 15:28
Hur får vi till denna mentalitet på våra seglingar i Sverige? Räcker det med att starta en segling som är en tillräcklig stor utmaning och att slopa alla respitregler?
Erik Barkefors
Jan 18, 2015 @ 15:49
Jimmy: Det kanske är dags för Blå bandet?
srsseglaren
Jan 18, 2015 @ 18:35
Blå bandet hette en segling ordnad av Båtnytt gick mellan Ystad-Haparanda:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spirit_of_Titan
Kan naturligtvis användas för annan sträcka.
No-Crew gör mycket som är bra, men har kanske inriktat sig mycket på havsseglingar ?
Behövs en stor grupp seglare som seglar Shorthand för att kunna få fram dom som önskar utvecklas i den riktningen kanske inte lockar alla av fler skäl, olämplig båt, säkerhet, sjösjuka, säkerhetsutrustning kostnad.
Vore kul om man fick till en shorthandklass i alla SRS-cuper som tex Liros-Stockholm-SRS-cup ?
Genom double scoring kan man få shorthand klassen att växa, vilket på sikt kan leda till att fler lockas att ta steget över till havssegling när man vill utvecklas vidare och man kan dela upp kostnaden på att först få igång en konkurrensmässig båt sedan komplettera med den säkerhetsutrustning som krävs ?
Med en öppen Facebook-sida kan fler ta del av info som shorthand Community har vilket visar på ett intresse att inkludera istället för att som nu exkludera ?
Går fortfarande ha registreringskrav för inlägg ?
Om man vill betona deltagande framför resultat kan poäng indelningen med 5 poäng för sista båt samt en poäng till för varje framförvarande bli lite roligare för bredden ?
Blir mindre Winner takes it all ?
Skoglund
Jan 18, 2015 @ 19:05
Om man ska köra helt utan handikap vill man ju gärna att startfältet är så stort att det finns jämförbara båtar i samma klass. Även om resultatet inte är det viktigaste vid solo segling så måste det finns någon att mäta sig med.
Att bassera på båtlängd är säkert trevligt om man har en modern båt. Vet inte om jag med mina gamla 12,30m skulle uppskatta det lika mycket. PacMan i en lägre klass än Jenny…
Dan
Jan 18, 2015 @ 20:15
Silverrudder kanske är det perfekta sättet att känna på solosegling utan att lägga på för stor prestationsångest. Konceptet verkar ju fungera ovavsett om det inte passar alla. Det kommer garanterat fler soloseglingar framöver som passar den mer tävlingsinriktade bättre.
Vill man optimera sina möjligheter inför Silverrudder är det bara att invänta klassinderlingen och sedan köpa rätt båt på blocket, båtar är ju nästan gratis idag ;-)…
Sebastian
Jan 18, 2015 @ 22:11
Satt och räknade en stund på resultatet i Silverrudder 2014. Det var så pass stor spridning i fältet att ingen av de 3 respitssystemen jag applicerade hade påverkat placeringarna i klassen 30-35 fot.
Det låter som århundradets påstående men målgångsplacering skulle blivit samma som slutplacering med eller utan respitsystem i den stora mellanbåtsklassen.
Det fanns 20-talet båtar i klassen som i respitsystemen är snabbare än den X332 som var först i mål Alla tre toppbåtarna hade dessutom relativt korta vattenlinjer 8.2 – 8.8 m
Följaktligen var det svårt att år 2014 köpa en lång eller utmärkande snabb båt på blocket och få med sig ett Silverroder hem.
Men visst! Det finns nog en anledning till att tyska “Black Maggy” med motsvarande SRS ca 1,45 var först att anmäla sig i år igen. Inte kul att få stryk av de gamla 30-fotarna.
JIMMY
Jan 18, 2015 @ 23:09
srsseglaren, No-Crew är ett community där alla som gillar segelbåtar i allmänhet och shorthandsegling i synnerhet är välkomna. Facebookgruppen kan vem som helst som har ett facebookkonto se. Man behöver alltså inte vara medlem i facebookgruppen för att kunna läsa vad som skrivs (men det kostar ju inget att vara med så om man gillar det som skrivs där varför inte gå med så att man även kan posta?) Hur man gör för att öppna en facebookgrupp så att den även syns för för de som inte ens har loggat in på Facebook vet jag inte hur man gör, är det ens möjligt? Allt som är av extra vikt, dvs sånt som rör de kappseglingar och events som vi arrangerar lägger vi även upp på http://www.no-crew.se vilket vem som helst kommer åt, facebook konto eller inte.
Vi arrangerar just nu två soloseglingar för att vi som driver No-Crew tycker att det saknas just soloseglingar. Hade det varit tvärt om att det fanns en massa bra soloseglingar men inga DH-seglingar, ja då hade vi sannolikt arrangerat DH-seglingar i stället.
En av dessa soloseglingar “Solo Challenge”, har fokus på att vem som helst, oavsett flytetyg skall kunna vara med och prova på att kappsegla solo på en skärgårdsbana, du kan komma med en laser om du vill! Har man en större, snabbare båt så har vi även en kustnära bana där man har lite mer utrymme att sträcka ut. Vi lägger stort fokus på gemenskapen och regattamiddagen vilket är halva grejen med Solo Challenge.
För de som vill ha tuffare Solosegling så har vi en annan kappsegling, One Star, en segling som tar minst 24 timmar och därför går mer på öppet vatten, därför att det är säkrare att ta en tupplur på havet än mellan kobbar och skär. Vi vill att man ska få en liten föraning om hur det är på de stora soloäventyren som Route du Rhum etc. Vem vet en vacker dag kanske vi har en Svensk på startlinjen nere i Saint Malo som fick blodad tand efter att ha seglat One Star på pölen Ösersjön! ;)
Du skriver “Vore kul om man fick till en shorthandklass i alla SRS-cuper som tex Liros-Stockholm-SRS-cup”. Absolut jag håller med dig! Men vi som driver No-Crew är väldigt få, tiden räcker inte till för mer än vi gör och knappt ens det. Vill du ha en shorthandklass i de lokala SRS-cupperna är det bara att kavla upp ärmarna och se till att det blir så, vad hindrar dig?
srsseglaren
Jan 19, 2015 @ 00:49
Inlägget skickades pga förfågan om hur man får till en mentalitet med fokus på deltagande istället för resultat, fanns även med ngt om mer utmanande segling och frånvarande av respitregler kunde driva på denna utveckling ?
Vet inte om det eg. är rätt att koppla ihop No-Crew´s aktiviteter med denna förfrågan ? gjordes mest för att det finns en koppling till frågeställaren.
Tanken var kanske att man kan börja med d:o process där och att No-Crew redan idag erbjuder mycket utmanande havssegling(en del på två man), hade själv gärna deltagit men faller på tidigare angivna skäl.
Som tidigare sagt No-Crew gör mycket som är bra,
Vilket inte förtas av ett inlägg som avser ta upp ngt som kan göras bättre som tex Facebook, vilket kanske är ett icke problem för många men en kall hand om man råkar vara en bakåtsträvande typ som undertecknad.
Hade hoppats slippa redogöra för att man ser lika många fördelar som nackdelar med ett dylikt konto och eftersom det är ett krav för att kunna ta del av er intressanta info förefaller det som om No-Crew medvetet valt att hantera det så ?
Men det kan naturligtvis finnas andra skäl till varför ? som tex rent hanteringsmässigt hur ändra ?
Gransegel verkar ha koll på mycket jmf:
https://sv-se.facebook.com/Gransegel
Vet inte hur lätt det kan vara att påverka ansvariga bakom SRS-cuperna men erfarenheten är att ju större desto svårare och att en röst är ingen röst förefaller vara praxis i Sverige ?
Men kanske ökar chansen att uppnå en Double-score shorthand klass om fler framför önskemål om det ?
Upp till kamp Blurare !!! och No-Crew seglare som kan bli fler med denna ändring :-)
/Backseat driver
Peter Gustafsson
Jan 19, 2015 @ 01:06
Jag är inte alls lika säker på att alla race skall innehålla allt för alla. Det finns inget som talar för att det är bra att köra ihop solo, doublehanded., flerskorov, entyp, srs och så vidare i samma race. Det är snarast ett nervöst beteende från arrangören som inte vet vem som är målgruppen för respektive race.
De som lyckas är de som gör Sveriges bästa solorace. Sveriges bästa doublehanded-race. Sveriges bästa bansegling för storbåtar. Sveriges bästa havskappsegling. Jag skulle försöka segla alla dessa. Frågan är om jag skulle segla det race som försökte hålla alla (=ingen) happy?
Ni som har varit med ett tag vet att ett solorace är något speciellt. Eller ett Twostar. Eller ett Bohusrace. Eller ett no-crew-arr. Och vem som helst kan segla dessa race.
Låt oss inte slarva bort detta i en iver att åstadkomma mer av allt för alla.
Vi har 8-10 av världens absolut bästa shorthandedrace i regionen. Börja med att köra dessa.
Vill man så är det inga problem att segla shorthand i alla race som finns. Det är det många som gör. Man behöver inte sitta hemma och vänta på att det skall annonseras en klass. Det är bara att köra. Som många av oss gör. Det är ju hur läckert som helst att piska alla med bara två ombord. Och blir man tillräckligt många så får man nog sin egen klass.
Ibland låter det som att förhållanden skall vara 110% rätt för att ni skall komma till start? Det skall vara rätt bana, rätt klassindelning, billigt och bra chans till vinst innan man kan tänka sig att vara med ;-)
Leino
Jan 16, 2015 @ 17:31
Vid lite mer vind gräver min för ner sig och det finns inte en chans att gå loss.Reva storen hoppas jag ska ge mindre framåtlutande kraft, mer luft i toppen på gennakern kanske t.o.m lite lyft istället.
Full planing som du ser på youtube tvivlar jag på att någon uppnår utom just i sådana förhållanden +15m/s. Länsa 10 knop vmg i 7-8m/s med 6.5m vattenlinje är väl bra?
Bosse F
Jan 16, 2015 @ 17:51
Har du bilder på den?
Robert
Jan 15, 2015 @ 07:47
Seglar glad i hågen min Cayenne 42 solo mellan varven. Dock inte blivit någon kappsegling än. Fördelarna är helt klart smal/tung = mkt stabil och förlåtande i skärgården när man väl fått upp farten. Som någon skrev här ovan så är det ju underbart att “åka vattenlinje”. Jag har kompletterat med extra vinschar till bakre brunnen som gör att jag har tre rejälare vinschar på var sida inom räckhåll och kan få ner uthal, kick etc. Nackdelen förutom att man får fixa maten själv är väl närmast backstagen, men upplevde ändå att det gick snabbt att gå från “inte en chans att man löser det här själv” till “fint väder, jag drar en skagentur. Själv.”
Har en äldre autohelm-autopilot, tror livet skulle bli enklare med moderna grejer med fjärr och kvickare respons.
Stefan Kolmodin
Jan 15, 2015 @ 08:49
Det var inga problem att solosegla min 55a om än lite tungt vid hårdare vind. Båten så balanserad på kryssen så att man kunde ta en vända ner i ruffen utan autopilot. Överlappande fock och backstag funkade ok med rätt timing i manövrarna. Dock värre om man lägger till spinnakern :-)
Ted
Jan 15, 2015 @ 11:45
– Stefan Kolmodin
Har du funderat på Genaker på din 55:a?
På min M30 funkar det toppen.
Lätthanterat från sittbrunn.
Stefan Kolmodin
Jan 15, 2015 @ 13:17
Nej, jag har sålt båten och köpt en trimaran då jag ville prova något nytt efter att ha seglat den sedan 1981 :-)
Spinnaker lönade sig sällan på de rundbanor i skärgården som man seglar i SSKF. Mätetalshöjningen med spinnaker var större än fartditon – större skärgårdskryssare med maxrigg har power så det räcker med stor och genua. En helt annan historia med de mindre klasserna som har en annan relation mellan m2 och kg/våt yta.
Däremot var det kul att segla spinnare på längre bogar och båten var mycket lättseglad, stabil och trygg. Kan absolut tänka mig att både rullbara code och gennakers funkar kanon på båttypen och peket finns ju redan för rejäl yta och separering från storseglet.
Bengt W
Jan 15, 2015 @ 08:55
Seglar mest solo på de lokala poängseglingarna med min Bavaria 38 Cruiser. Båten har sina “sweet spots” i förhållande till sitt SRS-tal även om det oftast blåser lite för lite på kvällarna för att man skall kunna toppa fältet. När man seglar själv behöver man kanske inte hänga upp sig på resultatet så mkt. utan framför allt känna tillfredsställelse över att man fixar allt själv. (och strular det är det skönt att bara ha sig själv att skylla på). Det är blir intensivt (och väldigt kul) att köra själv på en kort djungelbana.
Tycker Peters kommentar att “den bästa båten är den man har” är klockren och hoppas att det inspirerar fler att kappsegla solo “med den båt man har”. Min autopilot har krånglat en del, men det funkar rätt bra utan om man kör utan undanvindssegel. Det viktiga är att man når alla skot och övrigt trim från styrplatsen.
Raketen
Jan 18, 2015 @ 19:28
+1!
Behövs fler som tar sina Bavarior på kvällsseglingar m.m
Bosse Bergqvist
Jan 15, 2015 @ 08:57
Vår pappa är 79 år och seglar nära på dagligen sin Alltiett 35 utrustad med rullmast, självslående rullfock, lätt båt med kraftfull motor vilket förenklar in och ut ur hamnen.
Hans favoritsträcka (1-3 ggr/vecka) är från Grundsund, kryss genom Härmanö ränna, runda Måseskär och utsidan tillbaka till Grundsund. Ingen autopilot förutom ett han kan haka fast Harkenförlängare i handskfacket. Han är iofs en baddare på att segla men ålder och vägval säger en del om hur smidig båten är solo.
(Skrolla ner till bild nr 9)
http://www.seniorseglaren.se/segelbatar-filer/segelbatar.htm
Peter Gustafsson
Jan 15, 2015 @ 09:50
Läckert!
Pelle Pedersen
Jan 15, 2015 @ 10:09
Tittade på dina (eller din pappas?) bilder Bosse, f-n vad Andungen är läcker!!
fredrik
Jan 16, 2015 @ 16:23
Hade min båt på samma marina som din pappa. Han gjorde verkligen många turer – nästan alltid själv och med väldigt snygga tilläggningar.
Göran/Xusidus/X-382
Jan 15, 2015 @ 11:30
Apropå shorthanded. Alex har brutit masten
Anders B
Jan 15, 2015 @ 13:13
Dominant 95 har varit på tapeten tidigare, jag seglar Hansson 31, som är en uppgradering med vassare förskepp, högre rigg, tyngre blybulbad köl (Dominant 95 har järnköl med bulb). Har soloseglat båten i ganska hårt väder – ca 12 m/s – med gennaker, det funkar men kräver handstyrning. Bara transportseglingar, inga solorace. 4 timmar över Hanöbukten med många gippar, en ännu längre repa nedför Kattegatt i somras med i huvudsak plattläns och lika mycket vind, svårt att undvika trassel i gipparna, kan bli lättare om jag monterar bogspröt så att det blir mera plats framför förstaget. Kryssar båten som Expressen, dvs orevat och twistat när vinden ökar, men har ännu inte soloseglat i mer än 12 m/s. Nytt roder 2015 så att båten förhoppningsvis blir mer lättstyrd och autopiloten fungerar bättre.
Dan
Jan 15, 2015 @ 15:54
Anders B,
Har personligen nästan full koll på dig och dina projekt (det senaste Z31 verkar intressant) via din blogg. Har försökt få tag i din mailadress angående vad du tror en kolfibermast till en 11 metre one design skull kunna gå lös på mellan tummen och pekfingret. Du har ju lite kontakter och erfarenhet på området.
Eftersom jag har haft alla Edwardssons skapelser (ibland flera exemplar) utom Dominant 105:an så har man naturligt intresse av Hansson 31:an och du har bevisat att den går att segla effektivt!
srsseglaren
Jan 15, 2015 @ 16:07
Även en sån här:
https://www.youtube.com/watch?v=mhoaruB6PbQ ?
Vattenlinje gör ibland livet lite lättare :-)
Dan
Jan 15, 2015 @ 16:31
Äntligen! Jag har försökt hitta bilder och info om Dominant 150:an sedan länge men inte hittat något. Nu får man en film istället :-). Finns de mer info någonstans?
Pelle Fälth
Jan 15, 2015 @ 17:09
Ja, där gick det undan men det hjälpte inte http://sloren.se/wp-content/uploads/2014/06/Skepparkannan-2014-06-23.pdf
srsseglaren
Jan 15, 2015 @ 17:24
Räcker inte alltid med längst vattenlinje ? lite seglingsvana är ibland också bra ?
Man kan undra varför stora båtar oftast behöver gå om i lovart när dom inte har några som helst problem att passera i lä ?
Kanske samma skäl som en del faller av på båtar som försöker passera i lä ?
Pelle Fälth
Jan 15, 2015 @ 17:34
Precis så är det, just denna kolossen har alltid för vana att segla om oss ( 6m lång Tejst) i lovart. Men vi vet ju vad det beror på ;-)
Dan
Jan 15, 2015 @ 18:23
Jo den långa vattenlinjen kom först i mål .. Innan SRS 1,41 blandade sig :-)
srsseglaren
Jan 15, 2015 @ 16:54
Inte mycket som sagt http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=2017
Fanns en annons på formarna på blocket för en tid sedan kanhända att ägaren till segelnr 1 Hans-Olof Ohldin vet mer ?
Dan
Jan 15, 2015 @ 18:31
Nu kommer jag ihåg, pratade med Hans-Olof Ohldin för många år sedan när han byggde 150:an, ville köpa en 105:a men Hans ville behålla sin till 150:an var kvar. Kollade på Hans 105:a i somras men köpte inte den.
105:an känns som ett slagskepp men seglar bevisligen bra med rätt folk i den..
Sillstryparn
Jan 15, 2015 @ 17:40
För kustnära segling, skulle jag säga H-båt.
Dessutom billig i drift och trailerbar.
Asko
Jan 15, 2015 @ 19:10
Contrast 33
– 107% fock
– Code 0
– Spinnaker
Bosse F
Jan 15, 2015 @ 22:20
Code0 är ett fantastiskt segel men funkar inte ihop med spinnaker. Ska man gå från code till spinnare så blir det omständigt, mycket att koppla om. Jag gav upp och skaffade en gennaker. Den övergången är betydligt enklare. Min coderulle sitter alltid på peket och peket till gennakern sitter på sidan om coderullen, drar ut gennakerpeket från sittbrunnen. Ofta har coderullen och tackline till gennakern samma infästning, då får man böka med att skifta, inte smidigt. Man kommer osökt in på vilken autopilot som……
Dan
Jan 16, 2015 @ 08:02
Vilka roderlås och autopiloter använder ni som soloseglar?
Använder själv “tiller lock” som låser när man höjer rorkulten, har kört den lösningen både på min Dehler 33:a och Ravage 36:a och det fungerar mycket bra. Man låser i lämplig vinkel för de aktuella förhållanden och stressar klart slaget lagom till man kan styra själv igen.
När det gäller Autopiloter är det värre, har änsålänge bara kört med olika TP och ST modeller med de är rena skämtet när det gäller att hålla båten på kurs på undanvind i hårdare vindar. Har just nu b.l.a en Dominant Race med en TP 20 och gippar med spinnare i +9 m/s är spännande….för både mig och de sidanom. Den klara inte hålla emot och reagerar inexakt och långsamt. Kanske någon inställningsgrej men jag vill verkligen hitta en bättre autopilot. Vad finns på marknaden, någon som har koll?
Peter Gustafsson
Jan 16, 2015 @ 18:04
Min känsla är att det finns ett brett spektrum av båtar som funkar bra för solosegling. Ovan så förespråkar ni radikalt olika koncept, som alla har sina fördelar.
Och detta är en viktig aspekt av solosegling på den här nivån. Att redskapet inte är det som är det viktiga – utan det är vi som seglare som utgör begränsningen och skillnaden mellan att det går bra eller dåligt.
Man kan också notera att det krävs väldigt lite meck för att komma igång.
Dan
Jan 16, 2015 @ 18:09
Saknar dock lite “meck” = info om fungerande autopiloter men det kanske bara är jag som har problem med den saken. Tycker det är a & o för säker och effektiv solosegling …
Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
Jan 16, 2015 @ 19:03
Dan, Det finns en hel del inlägg om autopilot på “min” tråd om J/80 Doublehanded. Sök längst upp till höger på det så kommer du nog att hitta en hel del. Även SegelochPaddel har en hel del om autopiloter.
Dan
Jan 19, 2015 @ 16:03
Tack Lasse!
Jag har börjat hitta en lite info lite varstans och kollar vidare på dina tips! Verkar inte vara helt självklart det där med att hitta en autopilot man kan lita på, speciellt inte om man har en liten planande livlig båt..
Bosse F
Jan 19, 2015 @ 17:07
Går egentligen inte att ha några synpunkter, har ju med budget att göra. NKE är nog bra, ett paket med AP och vind, logg, lod börjar väl runt 100.000:-.
Jag funderar på Garmin AP, med roderlägesgivare och linjärenhet. Bygger om roderinfästningen för att kunna ha en linjärenhet under däck som alltid är inkopplad, knöligt att lyfta av och på rorkulten. Den nya instrumentserien tror jag på, hoppas det dyker upp något paket, borde det göra. Tror vindinstrumentet är viktigt och då är nog Garmin/Nexus det mest prisvärda. Vill ha en leverantör, lättare att få grejerna att funka ihop och man har en att ringa. Seglar ofta solo eller DH, tänkte logga 20 knop i sommar så då måste piloten funka
Peter Gustafsson
Jan 19, 2015 @ 19:49
Det som avgör hur bra en autopilot funkar i lite svårare lägen är styrelektronik/mjukvara och gyro. High-end vet man att B&G och NKE grejar detta. I övrigt verkar Raymarine X5 (eller EV som den heter nu) funka bra.
De flesta vindinstrument ger rimligt bra data för att låta autopiloten styra efter AWA på kryss eller TWA på undanvind. Den är ju inte beroende på att dessa världen stämmer exakt, utan det enda som är intressant är ju att den har en styrreferens. Dessutom måste man dämpa dessa värden, så vanlig NMEA-0183 funkar jättebra för input.
I övrigt vet jag faktiskt inte om Garmin har fått till det eller inte. Skulle nog vilja ha lite referenser innan jag fattade det beslutet.
Sist jag kollade så gav Nexus (hyfsade givare) + Raymarine (hyfsad controller) bäst “bang for the buck”.
Bosse F
Jan 19, 2015 @ 21:12
Autopilot med gyro är ju mer eller mindre självklart om det ska funka. Dock hört av så många att vindinstrumentet är mycket viktigt.
Peter, du har väl Nexus? Tror inte du skulle gillat mina ST60 med 0183, blir inget bra att dämpa ett redan segt system.
Finns en del bra i länken nedan.
http://www.yachtingworld.com/yachts-and-gear/get-best-autopilot-60038
Peter Gustafsson
Jan 20, 2015 @ 08:23
Så, hur tänker du att ditt system skall se ut om du nu får välja?
Peter Gustafsson
Jan 20, 2015 @ 09:02
När jag styr i vind-läge så vill man ju att systemet så mycket som möjligt skall segla som en duktig rorsman. Det innebär ju en viss eftersläpning, då man inte vill reagera direkt när vindgivaren rör sig. Utan man vill hänga kvar ett par sekunder för att se om vridet är på riktigt eller inte. Även en förändring i vindstyrka upplevs ju av instrumenten som ett vrid, där viss tröghet är önskvärd.
Nedan ser du parametrarna för NKEs “wind smoothing”. På kryss kör jag auto eller 3-4 vilket ger 4-8 sekunders dämning. På undanvind oftast 1-4 beroende på hur stökig vinden är. Oftast är det inga problem att få en autopilot att bli nervös utan det som är svårt är att få den att reagera “lagom snabbt” men tillräckligt kraftfullt när det behövs.
Jag har svårt att se att SeaTalk eller NMEA-0183 inte får igenom tillräckligt med data. Problemet med Raymarines prylar har framförallt handlat om att de är bökiga att kalibrera.
1.6.1 Wind smoothing
The wind smoothing parameter corresponds to the damping of the wind value measured by the wind vane. In wind mode, this value is taken into account by the calculator. For example, in rough sea when the boat moves significantly, it is interesting to increase the smoothing, because the vane of wind sensor, attached at the mast head, is subjected to abrupt movements. Conversely, in calm sea, low smoothing will be preferable to obtain a fast response of the pilot. Smoothing is adjustable between 1 and 9. The stronger this value, the longer the damping time in seconds. The default smoothing value is 1.
The automatic wind smoothing is obtained by entering the value 0. In this case, damping automatically adjusts according to the oscillations of the wind vane. Damping is equal to 0.5 second per degree of oscillation of the wind vane. For example, when the wind vane oscillates by +/-10° then the value of damping is 10 seconds.
Smoothing value Damping value
L = 0 Automatic
L = 1 1s
L = 2 2 s
L = 3 4s
L = 4 8 s
L = 5 16 s
L = 6 32 s
L = 7 64 s
L = 8 128 s
L = 9 256 s
Bosse F
Jan 20, 2015 @ 10:32
Jag skulle vilja ha ett system som är snabbt och noggrant för att sedan kunna dämpa.
Som maskinbyggare i 25år har jag just den erfarenheten med CNC, PLC, servon. En äldre maskin kan köra snabbt rakt fram, men ska den köra små inkrement, interpolera, så hackar det, för slöa processorer. En modern maskin kan man köra enormt mycket snabbare med och den är ändå följsam, speciellt med linjärmotorer. Om det finns ett glapp på 1my mellan mätsystem och linjärmotor blir det självsvängningar. Ett snabbt, exakt system är en förutsättning för att kunna dämpa, (därför roderlägesgivare).
För mig är systemet på en båt ingen skillnad, ju snabbare och exaktare värden som tas om hand desto bättre och mer följsamt kan man göra systemet. Kräver givetvis anpassning till en specifik båt. På samma sätt som Siemens höll på i 2 månader med att trimma linjärmotorer i en 5-axlig cncfräs jag byggde för ett par år sedan. Var stenhård i axlarna innan vi “dämpade”.
Just därför har B&G, NKE varit bättre, de har kunnat hantera informationen snabbare med hjälp av dyrare processorer.
Finns väl en anledning till att man gått från 0183 till 2000? Upplösningen är 1 grad i mina gamla vindmätare, en tiondel eller bättre i nya. Inte för att vi behöver se så noga utan för att få ett exaktare system att dämpa.
Jag är ingen expert på just detta men tror inte detta är unikt.
Peter Gustafsson
Jan 20, 2015 @ 10:54
Mitt Nexus sänder NMEA-0183 vind-data till NKE 8 gånger i sekunden vilket räcker alldeles utmärkt när det ändå skall dämpas 8-64 gånger. Dessutom sker ju en dämning antingen i vindgivaren eller i instrumentsystemet innan AWA eller beräknat TWA skall skickas till en autopilot.
Med NMEA2000 får jag teoretiskt 50 gånger högre överföringshastighet, men eftersom alla enheter delar på bussen så kanske det i praktiken innebär 4-5 gånger. Jag har svårt att se att det gör någon skillnad jämfört med en dedicerad 0183. Fördelen med 2000 är framförallt att det är en standardiserad ihopkoppling som underlättar integration.
Men vad vet jag… mer än att det funkar :-)
Roderlägesgivare, gyro och kompass är inte raketvetenskap, även om det även här finns avancerade system. Den stora skillnaden ligger i controller/mjukvara och det är här den stora prisskillnaden uppstår. Här fick jag aldrig Nexus att funka särskilt bra trots nära integration med instrumentsystemen. Min uppfattning var att autopiloten inte var en prioriterad produkt (i alla fall inte för aktiv segling).
Peter Gustafsson
Jan 20, 2015 @ 11:07
Du har de alternativ som Yachting World beskriver + en hybrid där du föder någon av de tre autopiloterna med vinddata från ett annat system.
Vill man ha support i Sverige så finns det som jag ser det tre alternativ:
a) 100% Raymarine. Fördelen är att det är integrerat. Nackdelen är att det är svårt att kalibrera för prestandasegling (påverkar dock inte din autopilotfunktion)
b) 100% B&G. Fördelen är att det är integrerat. Nackdelen är att det blir dyrt om man skall ha de mer avancerade funktionerna.
c) Raymarine EV-autopilot med NMEA-data in från Nexus, Tacktick eller liknande. Fördelen är att du får bra funktioner till ett lägre totalpris. Nackdelen är att du får integrera själv.
Det är mycket möjligt att Garmin har kommit med nåt som funkar bra. Jag har inte sett det “in action” så jag skulle avvakta tills någon annan fått testa det :-)
Bosse F
Jan 20, 2015 @ 16:29
Nexus finns inte längre, förutom NXR. Får bida tiden och se vad Garmin har ersatt Nexus med, kanske något som ännu bättre.
De gamla piloterna från Garmin var kass, den nya Reactor är intressant just för att få ett enhetligt system och en leverantör.
Peter Gustafsson
Jan 20, 2015 @ 17:08
Ja, Garmin kommer att ta fram nya givare och det ser säkert jättebra ut på roadmapen. Det är dock inget de kan prata om (i alla fall inte på Düsseldorf) så mitt tips är att det kommer grejer 2016 och så vågar man köpa det 2017. Kanske :-)
Dessutom vet vi inte riktigt vad de vill i det här segmentet riktigt ännu, eller hur de tänker kring support mot lite mer ambitiösa seglare, Som det är idag så funkar det inte alls.
Jag är kanske lite konservativ här. Skall jag segla solo under tuffa förhållanden så vill jag ha beprövade uppsättningar som andra (helst proffs) har kört skiten ut ett par säsonger. Så är det med Nexus, NKE, Expedition, osv … Och när jag behöver input så finns det andra som kan dela med sig av “best practices” och tips.
Det innebär att jag kan lägga mer timmar på att segla i stället för att uppfinna hjulet…
Rasmus
Jan 20, 2015 @ 17:39
Peter.
Jeg har full Nexus NX2 i min båt, dvs giver, server og autopilot med hyd. lineær styreenhet. Liksom deg får jeg ikke piloten til å fungere 100%. Jeg vurdere å kjøpe en EVO kontroll enhet, men er det slik at du har Nexus giver og NKE autopilot ? I så fall hva er din erfaring med dette. Vet du om det er mulig å bruke Nexus sin styreenhet sammen med NKE piloten.
Det kunne også være interessant å høre lidt mer presist hva du hadde av problemer med Nexus sin pilot og hvordan du evt løste disse.
Min båt er forøvrig en Humphreys 30.
Rasmus
Peter Gustafsson
Jan 20, 2015 @ 18:16
På J/109 hade jag 100% Nexus med deras hydrauliska drivenhet. Jag hade två problem; jag fick aldrig dämpningen av vind att funka bra utan den gick oftast i full fart, och jag hade svårt att få piloten att reagera kraftfullt på undanvind i sjö. Inte helt oväntat kanske. Jag satt ner med bra folk från Nexus, men jag lurade aldrig ut det. Dessutom hanterar den inte TWA.
På J/111 har jag Nexus för alla instrument: http://www.blur.se/2012/03/20/j111-blur³-instrument/ och dessa skickar vind-data via NMEA till en NKE Gyropilot 2 (som har eget gyro/kompass). Detta är controllern. Själva drivenheten är en Raymarine.
På samma sätt kan man göra med en EVO. Den kanske inte är lika high-tech som NKE, men alla säger att X-5 funkar mycket bra. Dessutom får man lokalt support i stället för att man måste lära sig franska :-)
I ditt hade jag tittat på att byta ut controllern till en EVO. Kanske kan du behålla drivenheten.
Bosse
Jan 20, 2015 @ 18:25
Ja, det är ju ett sätt, låta andra ta reda på buggarna. ;-). Är Nog bra om inte alla tänker så.
Peter Gustafsson
Jan 20, 2015 @ 19:04
Nej, det finns ju massa proffs som har betalt för att prova ny teknik. Så kan jag kopiera deras lösningar sedan :-)
Grejen här är att det inte handlar on “buggar”. 90% av autopiloterna där ute kommer aldrig att kunna styra på en stökig slör. Och jag tror många blir besvikna när man upptäcker att det inte var så enkelt som det lät på båtmässan.
Rasmus
Jan 20, 2015 @ 20:18
Takk Peter for ditt svar. Jeg har liknende erfaring. Wind mode er nesten kun brukbart under stabile forhold, dvs flat vann, og kryss, givetvis pga at den kun har mulighet for å styre etter AWA. “Små” endringer i vind styrke eller retning krever justering av innstillingene for å få piloten til å fungere tilfredsstillede. Jeg skal gi Nexus en sjanse til da det er lidt fustrende at en pilot til 30-40K ikke fungere bedre.
På papiret skal Nexus sitt HCP kompass være nok så likt EVO “kompasset” hvis jeg har forstått det rett, men at EVO har annan/ bedre sw (algoritme) for å behandle innkommende data. NKE endre, etter hva jeg har lest meg til, “gain” alt etter hastigheten, det virker jo tiltalende.
På min Mini650 hadde jeg SPX-5 sammen med Tacktick vind og speed giver. Det fungerte betydelig bedre selv om den også kunne slite noe i stor medsjø.
Rasmus
Peter Gustafsson
Jan 20, 2015 @ 21:18
Nexus HPC-kompass är nog helt ok. Min uppfattning är att algoritmen i autopiloten inte är tillräckligt utvecklad för att kunna använda datan på ett bra sätt. Jag är inte säker på att de billigare gyro-givarna från NKE eller B&G är bättre, men man har betydligt längre erfarenhet i hur man skall omsätta detta till praktisk styrdata.
NKE är inte riktigt så enkel att det bara är “gain”, utan skall man ha ut 100% så måste man också laborera med “wind smoothing”, “speed coefficient” och en del andra justeringar. Mycket jobb, men fantastiskt när det stämmer.
Anders Nilsson
Jan 20, 2015 @ 21:43
Jag har NX2 med Garmin GPS och Raymarine Autopilot med gyro och det fungerar kanon i högsjö(Kattegatt i +14m/s) och medvind. Halvvind med bra tryck i grejerna blir däremot jobbigt i över 12m/s så då får man reva och få till att båten balanserar bättre.
Rasmus
Jan 20, 2015 @ 22:04
Jeg er med på at det ikke bare er “gain” som justeres på NKE, men det virker som om det at gain endres med hastigheten (speed coef.) er den største enkel forskjell, resten er, som du er inne på, hvordan dataene behandles.
Det kan være jeg bør kjøpe ny pilot først som sist. Er alle NKE Gyropilot 2 like eller er der generasjoner. Vet dere om det er mulighet for å oppdatere sw’ en? Fristende å se om man kan få tak i en brukt.
Peter Gustafsson
Jan 20, 2015 @ 22:10
Anders, jag tror det är ett kit som dit som ger bäst valuta för pengarna.
Rasmus, det finns många sätt att göra det på och man behöver lägga tiden. Men det vet du. Jag tror inte så mycket har ändrat på Gyropilot 2 de senaste åren. Det viktiga är att du får med TWA som kostar extra (det är bara en licensnyckel).
Kjetil
Jan 19, 2015 @ 12:28
Jeg seiler shorthand, men uten store ambisjoner (single og DH). Poenget er å få trening i håndtering av familiebåten, samt at jeg ikke ønsker å ha stort mannskap. Bytter til ny båt nå i vinter og går fra gennaker på 105m2 til nærmere 170m2. Det skal bli en spennende utfordring. I tillegg har jeg bestilt en A0 på rull som jeg tror vil bli et godt seil i skjærgården.
Per
Jan 20, 2015 @ 11:06
En Pogo3
Per Andersson
Jan 20, 2015 @ 14:41
Varför inte kolla en S30 den har rätt bra LYS är mycket snälla att segla ensam.
Gert Fasting
Jan 20, 2015 @ 15:32
Och jag råkar ha en raceutrustad S30 till salu.
Peter Gustafsson
Jan 23, 2015 @ 17:18
Lite inspiration för miniseglarna här: http://vimeo.com/117295749
Raketen
Jan 23, 2015 @ 22:22
Ser trassligt ut!
Leino
Jan 24, 2015 @ 09:37
Tack Peter! Ungefär så mina gippar brukar se ut. Inte så snabbt men ganska spännande. Iofs blir det snabbare än att inte hissa på alls även om man står stilla en stund vid varenda gipp! Lovar komma med en egen bloopersfilm i sommar.
JIMMY
Jan 24, 2015 @ 11:51
Jag får adrenalin bara av att se ett sånt klipp! Det är lite jobbigt när det saknas händerna ibland!
Inför första sologippen på Pac-Man i lite mer vind, ca 9 m/s var det nervöst (och då var det ändå inte alls så stökigt som på klippen ovan). Orkar jag få hem gennakern eller måste jag vinscha hem skotet? Om jag måste vinscha kommer det att ta för lång tid då så att gennakern hinner trassla sig? Kommer autopiloten klara av att styra genom gippen eller kommer den att vingla iväg så att båten broachar? Finns mycket att noja över! :)
https://rsc.solidtango.com/video/pac-man-ovningsgippar-soloi-9-m-s
Leino
Jan 25, 2015 @ 03:40
Vackert Jimmy!
Raketen
Jan 23, 2015 @ 22:26
En båt jag tycker borde hamna på listan för bra shorthand båtar. för vanliga dödliga..
Pogo 850.
Verkar vara hyffsat allround. Inte för liten för en eller två medelålders hobby kappseglare.
Kanske rätt svenskt lagom räcer? Fast den är fransk..
Pelle Pedersen
Jan 24, 2015 @ 09:15
Vi får väl se Raketen vad Pelle Lindell gör med sin 850!!
Pelle Lindell
Jan 24, 2015 @ 14:54
Pogon ser jag mest som en trevlig cruiser men det skall onekligen bli intressant att se vad bra bottenfinish, konsekvent bantning av prylar i riggen och ett par riktiga segel kommer att göra ;-) Det blir säkert ett och annat race till sommaren.
Leino
Jan 24, 2015 @ 09:41
Lär vara som en Mini med reducerad segelyta och gott om plats. Kan jag nog tänka mig någon gång i framtiden.
Erik Barkefors
Jan 24, 2015 @ 09:06
JPK 960 börjar komma ner i pris och tillgång. Populär båt på Transquadra mm.
Rasmus
Jan 24, 2015 @ 11:10
Bongo 960
Dan
Feb 1, 2015 @ 10:56
Vad tror ni om Wasa 30 HR, 36 fot lång 2,20 meter bred, ca 1,22 i srs.
Har aldrig haft en Wasa..
Olav Taraldsen
Feb 1, 2015 @ 16:12
Luffe 3.6 møter alle kravene til solosegling.
http://sittbrunnen.se/nyheter2/batar/1110-luffe-3-6
Mikael Håkansson
Feb 2, 2015 @ 09:54
Fin båt! Men..?!?! Vart är peken?!? ;)
Mikael Håkansson
Mar 24, 2016 @ 20:39
Funderar på det här med autopilot och shorthanded racing. Har sökt men inte hittat någon “autopilotstråd” på Blur. Kanske finns någon tråd jag missat? Sett några trådar i andra forum men blir inte klok. Har idag en simpel Raymarine ST1000 till J92:an. Att växla upp till ett “seriöst system” med mekanik under sittbrunnen verkar dra iväg uppåt 50000:- kr? Vet inte riktigt vad jag behöver. Twohanded segling i Öresund, inga våldsamma förhållanden mao. Behov av stöd vid manövrar, sättning, nedtagning, trim etc. Inga längre körningar med AP. Kanske klarar mig med ST1000, men den känns väldigt sen i responsen, blir mycket dubbelparerande för den liksom med för stora utslag. Är det stor skillnad med fasta system? Fabrikat? Lösningar? Budget? Råd mottages tacksamt!
srsseglaren
Mar 24, 2016 @ 20:56
Bang for the buck en pilot med gyro typ EV-100 med trådlös kontroll madman verkar funka?:
http://www.benns.se/instrumentnav/autopiloter/ev-100-rorkult
http://www.happyyachting.com/madman-marine
Pelle Lindell
Mar 24, 2016 @ 23:09
Min erfarenhet är att en fast installation är MYCKET trevligare än en bra rorkultspilot som EV-100. När det blir lite pressat är det en väldig skillnad att bara trycka på piloten med fjärren när det behövs jämfört med att fippla på drivenheten också. Det billigaste fasta systemet är väl Rays EV-200 som brukar gå att få loss runt 25.000. Jag har erfarenhet av Raymarine och NKE där Raymarine är OK men NKE-piloten ÄR klart bättre men om den är värd typ dubbla pengen mot en EV-200 får väl var och en avgöra.
Mikael Håkansson
Mar 25, 2016 @ 07:19
Ok! Ja, Raymarine verkar lite lägre prissatta än ex Garmin som jag kikat på. Har en Garmin plotter och tänkte att de prylarna kanske lirar bättre ihop. Hade såklart varit snyggare/renare med en gömd installation och skönt att slippa hålla på med “stången” och rorkulten. Raymarine skriver att deras mekaniska enhet har “low backdrive force”. Men egentligen vill jag inte ha det minsta påverkan på den fjäderlätta rorkultskänslan.
Bosse F
Mar 25, 2016 @ 08:01
Jag gjorde en installation med Garmin och Jefa med styrenheten under däck. Har tidigare haft Spx5 vilken ersatts med Ev100. Skillnaden i handhavande är enorm, bara att trycka av och på. Kryssa och gippa är förvånande enkelt. Upplever inte att styrenheten märks något. Kör allt med Garmin, plotter, logg, vind. Saknar dock möjlighet att kunna få in polardiagram. Tyvärr tillverkas inte Nexus Race vilket behövs för att kunna lagra data om man inte hela tiden kör med en dator. Ryktet sa att det skulle lanseras nya plottrar med möjlighet till att presentera och lagra polardiagram men inget hört ännu.
Pelle Lindell
Mar 25, 2016 @ 09:03
Raymarines mekaniska drivenhet har väldigt lågt motstånd när den inte används, klart mindre än min hydrauliska Nke. För mig är motståndet från min hydraliska drivenhet knappt märkbart men det handlar ju om enpersonlig upplevelse….
Peter Gustafsson
Mar 25, 2016 @ 09:33
Vi har Raymarines mekaniska drivenhet vilket är helt ok (bästa jag upplevt), men det är skillnad när man kopplar bort den :-)
Fransmännen menar också att den drar mindre ström än hydraulik.
För våra vanligaste doublehanded-race tycker jag att vilken autopilot som helst kan funka. Man använder den bara vid manövrar, och då gör de flesta piloter ett ok jobb. Blåser det 12 m/s och gennakern skall ner så kräver det ändå att man har koll på settings, vilket de flesta inte har tränat på.
Mikael Håkansson
Mar 26, 2016 @ 06:13
Tack för input! Det är nog som du säger Peter att för mina ändamål så fungerar min ST1000 ok. Bara att ställa mig frågan om jag tycker det är värt 25000:- för en snyggare och mer praktisk installation, men som också i någon mån påverkar styrkänslan negativt i passivt läge. Nej blir nog svaret från mig. Men kanske vid ett senare tillfälle om det blir mer shorthanded och framför allt singlehanded, racing som cruising
Grib
Mar 26, 2016 @ 11:40
Tror en Ev100 skulle bli ett stort lyft mot piloten du har idag och att du skulle klara dig utmärkt med den upp till 10 meter (kanske inte brant slör dock)
Då din båt är ganska lätt kanske man kan montera autopilotarmen närmare hjärtstocken för att få piloten snabbare ?
Är det någon som vet skillnaden på drivinheten LD100 från Jefa jämfört med raymarine motsvarighet type 1, vilken är bäst ?
Peter Gustafsson
Mar 26, 2016 @ 12:22
Allting är så klart ett lyft, men har man en begränsning i tid och/eller pengar så måste man ju bedöma vad det ger. Rangordna saker efter “kronor per vunnen meter på banan”.
Om jag var tvunget att välja mellan att uppgradera en 8 år gammal fock eller fixa en kass autopilot, så skulle focken kunna göra distans på ett doublehanded-race medans autopiloten i de flesta fall inte gör någon skillnad alls.
Vårt hittills bästa resultat i ett doublehanded-race (klasseger och 3:a totalt i Watski 2star) gjordes med en trasig Simrad TP32 :-)
Grib
Mar 26, 2016 @ 12:52
Skulle också satsa på bra segel före uppdatering av autopilot för shorthand race. Det som är bra med autopilot inversteringar är ju att man har mer nytta av dom utanför kappseglandet, som transporter med mera.
Peter Gustafsson
Mar 26, 2016 @ 13:19
Så är det så klart. Många olika prioriteringar som skall vägas mot varandra.
Mikael Håkansson
Mar 26, 2016 @ 19:30
Den är idag monterad 460 mm från hjärtstocken, exakt det mått Raymarine säger är “kritiskt för korrekt installation”. Manualen påbjuder en del kalibrering, ser jag nu, som jag faktiskt aldrig bekantat mig med, kanske är något att titta närmare på.. en möjlighet jag inte visste denna AP erbjöd.
Segel har jag fina, men visst.. jag skulle för 25 lök få en A5 som skulle fylla ett hål i min smala garderob.
Men visst hade varit väldigt gött med en fast installation under däck. Inte minst som sagt under cruising. EV 100 skulle säkert göra jobbet, men då har jag kvar skrotet i sittbrunnen.
Dan
Mar 27, 2016 @ 12:13
Har lite funderingar kring de där “kritiska 460 mm”. Vet någon om de ingår som bas i styrprogramvaran eller om det är ett mått baserat på ett antaget båt avarage för att få ok balans mellan styrka och snabbhet?
Man blir lite nyfiken på om man med en liten lätt/snabbstyrd livlig båt får bättre styrprestanda om man ändrar måttet till exempelvis 42 mm och om man istället har en tung/trögstyrd båt bör öka till exempelvis 50 mm?
Mvh/Dan
Andreas
Mar 29, 2016 @ 13:48
Hejsan
Jag satte den ca 400 mm från hjärtstocken.Verkar funka helt ok. Jag läste i exempel på s 12 i instruktionsmanualen att du kan sätta den ändå närmare. Prestandan/egenskaperna mot orginalpositionering 457mm blir då;
vid montage 356mm från hjärtstocken ger den 39 graders roderutslag och 10grader/sekund i hastighet. Max roderkraft då 65kg
vid montage 457mm från hjärtstocken ger den 31 graders roderutslag och 8grader/sekund i hastighet.Max roderkraft då 84kg
Jag fegade lite och satte på en kompromisslängd från hjärtstocken. ville ha den lite snabbare och med större utslag, tex vid broach kommer den då kunna vrida tillbaka båten när trycket gått ur seglet.
MVH Andreas
Dan
Mar 30, 2016 @ 18:06
Tack igen Andreas!
Man kanske skulle sätta fästpunkterna på varsin skotskena och trimma autopiloten efter rådande förhållanden ;-).
Då provar jag sätta fästpunkten nära roderaxeln.
Mvh/Dan
Andreas
Mar 27, 2016 @ 11:17
Ev100 har 3 förvalda inställningar.(cruisibg,performance,race eller något liknande….)
Det går att få till den ena inställningen att funka helt ok i sjö och slör så vi vågar köra på piloten i ca 10m/s, men du ligger inte o slappar då.krävs passning av pilot med fjärr o köra gennakern. Provade utan gennaker men i mer vind och det funkade bra
Men om vattnet plattar ur osv så får man snabbt byta inställning. Cruisibg funkar bra då i lättare vindar o platt vatten.
Lite begränsat med 3 inställningar, men ett klart lyft mot st2000 vi hade innan. Sedan tror jag det är ett lika stort lyft för hjärtstocksmontage.
Skall prova mer o köra på vindinställningar till våren. Det är väldigt viktigt att hitta rätt värden och det tog ett antal h med testande i höstas.
Dan
Mar 27, 2016 @ 12:02
Andreas,
Valde ST2000 med fjärrkontroll framför EV100 eftersom båten jag skall segla i år (707:a) inte är den “optimala shorthand” båten för de seglingar jag planerar framöver och får därför prioritera. Satsade pengarna på helt nya segel istället..
Är dock mycket intresserad av vilka svagheter du upplevde ST2000 hade kontra EV100?
Tack!Dan
Andreas
Mar 27, 2016 @ 18:06
Det går att få st2000 at funka ganska bra, men då behöver man justera roderkänsliget mm. 2-3 parametrar.
Men ställer du den för lite sjö så kommer den bete sig ormligt och nervöst på plattvatten.
Den funkar helt ok på kryss med awa.
Med ev100 kan du jbyta mellan 3 olika inställningar. Med 3 knapptryckningar och den fortsätter styra.
St2000 behöver du sätta i calibrering och sedan behövs ca 10 knapptryckningar (om du vet vilka värden för olika förhållanden) för att den skall bli redo.
Sedan har den en inbyggd gyro som är lite långsammare och mindre känslig. Men vi hade den i typ 10 år o den har funkat bra hela tiden. Så prisvärd är den!
Dan
Mar 27, 2016 @ 20:27
Tack Andreas!
Känns som jag valt rätt i den situation som råder. ST2000 får bli bra nog till 707:an i år. Blir det en mer seriös satsning senare blir det ändå i en annan båt.
Mvh/Dan
Anders B
Mar 26, 2016 @ 14:05
Seglade Seapilot 2Star med Bosse i hans uppgraderade Dynamic 35 (se hans inlägg tidigare i den här tråden). Håller helt med om den fasta installationen inte alls tar bort roderkänslan. Har en SPX5 GP (den starka drivmotorn) på min egen båt (köpt begagnad för måttliga pengar), drivenheten måste lyftas på och av manuellt. Den sitter monterad med ena anslutningen hela tiden på plats, bara att lyfta på anslutningen till rorkulten. Det tar några sekunder. Har seglat shorthanded på två utan autopilot i två år, skulle välja vassa segel framför AP. För ensamsegling är AP förstås absolut nödvändigt. Vid lätt undanvindssegling styr AP bättre än jag, styr enbart på kompasskurs, har inte monterat vindinstrument
Johan Kindeborg
Mar 28, 2016 @ 01:50
Det går inte att jämföra ST-2000 med EV-100. Det är skillnad som natt och dag vad gäller exempelvis sikt meter framåt! Kolla här när ST 2000 ska ta över lite! https://youtu.be/cERmUoTcrsc?t=707
Så kan det gå…Så blir det inte med EV-100
Mikael Håkansson
Mar 28, 2016 @ 17:18
Har aldrig kört min i hård vind, men det där såg riktigt konstigt ut. Den kompenserade knappt något alls.. Men det är en jäkla skillnad på att justera smärre kursändringar och att justera inför en annalkandes broach. Vill ju till att AP:n fattar skillnaden. Kan den varit inställd på hög tröghet för att spara ström etc?
TobiasG
Mar 29, 2016 @ 09:26
Hej Mikael!
Jag satte in en ev-100 i min J92 förra året. Hade en X5a i förra båten efter att blivit tokig på en simrad tp32 (motsvarande st2000). Generellt så är ev100 ett riktigt lyft i mitt tycke jmfrt med föregångaren. Att känna till är att slaglängden i sittbrunnen på J92 inverkar lite negativt vid fullt utslag mot babord men annars är setupen grymt bra. Kör gennaker singelhanded och litar på piloten utan problem. Den snabba startsträckan från installation till användning utan svårare kalibrering i krångliga menyer (jmfrt X5) underlättar. Dock har du kvar strulet att lyfta på och av drivmekanismen men det är arbetet eller kostnaden för en hjärtstocksmonterad som man får välja mellan.
Mikael Håkansson
Apr 2, 2016 @ 05:53
Har slaglängden blivit ett bekymmer i praktiken någon gång?
TobiasG
Apr 2, 2016 @ 10:45
Ja, vid hårdare gennaker körning (7-10m/s singelhanded så kanske inte så hårt…) när det varit lite brantare. Dock håller jag på och ska byta ut fästet som tidigare använts till en st2000 av föreg. ägare, vilket innebär att jag får ca 15mm mer som förhoppningsvis räcker för att få rätt utslag. Jag har satt en gummiklämma(20kr från bygghandeln akterut där man enkelt kan låsa drivmekanismen när den inte använts men ändå ha den lätt tillgänglig och ur vägen.
Leino
Mar 28, 2016 @ 19:30
Någon som testat Jefas linear drive LD100? Måste väl funka till EV-100 eller min Navman? En linear drive som man slipper lyfta på o av underlättar livet rejält! NKE:s hydrauliska eller deras nya mekaniska med wire funkar väl också till EV-100 eller min Navman då antar jag..