Skip to content

46 Comments

  1. Anders B
    Jan 31, 2015 @ 13:07

    OK, inget att åka dit för. Sparar 45 mils bilkörning!

    Reply

  2. seglaren
    Jan 31, 2015 @ 14:47

    borde vara lika långt till Hamburg. Nu något sent men jag kan varm rekommendera Hanse Boot på hösten.

    Reply

  3. Anders Nilsson
    Jan 31, 2015 @ 15:52

    Dusseldorf är den som gäller. Är det någon som har varit i Paris?

    Reply

  4. Pelle Pedersen
    Jan 31, 2015 @ 16:32

    Detta kan inte ha kommit som en överraskning; det var väl uttalat redan under sommaren-hösten från segelbåtstillverkarna/agenterna att skippa Gbg, mer förvånande då att Najad ställer ut… På segelbåtssidan känns det som att flytande mässor är bättre!?

    Reply

  5. Martin
    Jan 31, 2015 @ 18:59

    När var du på båtmässan i hamburg senast? Tror den liksom köpenhamn inte finns kvar.
    Båtmässan i göteborg funkar inte! Den pågår för länge och är för dyr att ställa ut segelbåtar på. Besökarna är många och stämningen på topp. Men det vore rättvisare om båtutställarna fick betalt för att ställa ut. Och hur mycket serveringar och knivförsäljare kan finnas där och det fortfarande kallas båtmässa?
    Och informationen från Mässan är alltid positiv. Minns hur det lät 2009. Hur fantastiskt allt var! T o m Nordwest hade haft en jättebra mässa

    Reply

    • Mats
      Jan 31, 2015 @ 21:32

      “Men det vore rättvisare om båtutställarna fick betalt för att ställa ut.” Nu blev jag nyfiken…Rättvist ? Vem tycker du skall betala båtutställarna för att ställa ut ?

      Reply

  6. Pelle Fälth
    Jan 31, 2015 @ 19:31

    Peter, du glömde en segelbåt. Eller måste det till en akterspegel för att räknas som segelbåt? ;-) I övrigt är det bara att instämma i resonemanget.

    På 70- och början av 80-talet var Båtmässan en mkt viktig händelse, Kungen, PG och andra kändisar invigde med pompa och ståt. Nu håller Bengt Wallin ett litet snack för ett fåtal journalister. Ute i Europa ser man lite annorlunda på båtbranschen, i Amsterdam var industriministern och invigningstalade och i Genua var det transport- och infrastrukturministern som öppnade vilket kanske tyder på lite mer engagemang från högre ort.
    Vår bransch måste förstås kunna stå på egna ben men lite mer hjälp att få uppmärksamhet för en trevlig fritidssysselsättning vore inte fel.
    Rent geografiskt så har vi ju fantastiska förutsättningar för ett bra båtliv, men det det tycks inte hjälpa när folk lik förbannat åker till stormarknaden på helgen, eller sitter hemma och kollar uppdateringar på blur.se. Kanske fritt wifi på sjön är lösningen…

    Reply

  7. Peter A
    Jan 31, 2015 @ 20:41

    Jag ska dit i morgon. Var har de gömt undan Teknova då?
    “Båtmässan älskar segling” är ett annat citat jag läste i veckan.

    Reply

    • Pelle Fälth
      Jan 31, 2015 @ 22:19

      Du hittar den utanför huvudentren ( Korsvägen). Riktigt fräck båt, verkar välbygg. Gillar att det inte är så bred.

      Reply

  8. Martin
    Jan 31, 2015 @ 21:48

    Mässan drar in en massa pengar på entre, öl och mat med de större segelbåtarna som dragplåster. Då är det rimligt att utställarna som drar dit de större båtarna plus personal under 10 dagar och därmed får dit besökarna får betalt av mässan för det. Tidigare har besökarna i bästa fall köpt båtar tack vare mässan men den tiden är förbi.

    Reply

    • Mats
      Jan 31, 2015 @ 22:21

      hmm…ja eftersom det är så enorma intäkter på inträde och ölförsäljning och de enda kostnaderna är för inköp av öl och administration av biljettförsäljning (Mässhallarna finns ju redan så det är säkert inga kostnader förknippade med det) så känns det naturligt att just segelbåtsutställare borde få betalt för att ställa ut men att ställa ut en motorbåt får utställarna betala för. Det måste vara så affärsmodellen ser ut för mässan i ex Dusseldorf. Mässarrangören betalar utställare av segelbåtar över 40 fot och fakturerar övriga utställare och räknar hem det på ölförsäljning…Skoj om det hade funkat för då hade jag kanske kunnat finansiera en 60 fotare med besättning. Segla den på sommaren och ställa ut den på på inomhusmässorna med full besättning på vintern och fakturera mässarrangörer:-)

      Reply

  9. martin
    Jan 31, 2015 @ 22:39

    Men dagens koncept funkar ju bevisligen inte så om inte inomhusmässorna anpassar sig är alternativet att inte ha någon båtmässa alls. Och då blir det inte ens något öldrickande…

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Feb 1, 2015 @ 11:01

    Det finns tre andra mässor som uppenbarligen lyckas mycket bättre, och man behöver inte vara raketforskare för att förstå att Sverige kanske inte behöver (eller orkar med) fyra stora båtmässor.

    De flytande mässorna har vuxit snabbt. De lockar rätt besökare och kostar mycket mindre för utställarna.

    Allt för Sjön – Stockholmsmässan = 90.000 besökare
    Båtmässan – Göteborg = 62.000 (tappat 23% på 5 år)
    Öppna Varv – Orust = 22.000
    Allt för Sjön – Gustavsberg = 21.000

    Trenden har ju varit tydlig under 6-7 år, så då är det ju lite underligt att man inte gjort något åt det. Man pratar om scenprogram, men är inte beredda att lägga pengar på det. Ett exempel var den populära “Seglarbaren” som vi körde ett par gånger (exempel på program från 2010). Men sedan ville mässan ta över detta själva, och nu finns ingenting kvar.

    Det som stör mig mest är att man saknar probleminsikt. Att Bengt Wallin, som mässgeneral och representant för branschen, går ut och hävdar att segelbåtar inte är något folk har tid med är ju helt bisarrt (från gårdagens GP):

    Segelbåtsbyggarna överger Svenska mässan

    Segelbåtarna har tappat mark och jag är rädd för att det beror på livspusslet. Att segla tar tid och i dag är det bråttom. Man ska snabbt ut i skärgården, sedan spela golf och sedan grilla med grannen. På mässan år 2000 var det så många som skulle köpa segelbåtar att vi fick ha nummerlappar och jag hoppas att segelbåtstillverkarna hittar tillbaka till sina köpare, säger mässgeneralen Bengt Wallin.

    Att folk köper segelbåtar på Orust och i Düsseldorf, eller att det kappseglas som aldrig förr, verkar inte bekymra honom? Att HR, Najad och Arcona säljer fler båtar än på länge måste komma som en överraskning?

    En bilmässa måste ha bilar, även om folk inte köper sina Ferraris på mässan.

    En bokmässa måste ha böcker, men kan fyllas med massor av intressanta föredrag och debatter.

    Och en båtmässa måste ha båtar, även om folk är där för att köpa segel eller tillbehör.

    Reply

    • Jan-Olof
      Feb 1, 2015 @ 12:10

      Blev också ganska förvånad av Bengt Wallins uttalande i GP i går. Känns lite som “surt sa räven”. Tur att Sweboats VD kommenterade efter och förklarade varför man väljer bort mässan.
      Var den mest utvattnade(!) båtmässan jag varit på. Nog jätte bra om man har fiske som intresse eller vill köpa korv…. Döp om mässan nåste år till Fiske mässan :) .

      JanO

      Reply

    • Kalle
      Feb 3, 2015 @ 19:06

      Peter, du kanske kan starta en insamling här på blur för att bjuda Bengt Wallin på en studieresa till Dusseldorf nästa år. Du får agera reseledare…

      Reply

  11. Anders Nilsson
    Feb 1, 2015 @ 11:20

    Håller med Anders Bergmark och många andra – jag är helt ointresserad och stannar hemma.
    Det aviserades ju tidigt att segelbåtsbranschen inte tänkte ta sig dit.

    Reply

  12. Martin@insatnet.nu
    Feb 1, 2015 @ 11:28

    Blir ju intressant att se om bengt wallin vänt den nedåtgående trenden i år utan segelbåtar? Troligen inte, så frågan är hur Bengt lockar dit båtutställarna igen?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 1, 2015 @ 11:44

      Jag tror det är avgörande att branschen; Sweboat, båtbyggarna, importörerna, mässorna, SSF, SXK, SBU, m.fl. hittar ett sätt att nå fram till sina målgrupper.

      Alla vet att morgondagens kunder (och seglare) inte ser likadana ut som gårdagens. Då är det viktigare än någonsin att inte hålla på att bråka internt, utan hitta ett sätt där båtsport är attraktivt och relevant. Annars kommer man att förlora fighten.

      Reply

  13. Martin@insatnet.nu
    Feb 1, 2015 @ 12:36

    Precis! Och att ekonomin går ihop. Är ju lockande att räkna på hur mycket göteborgsmässan drar in under mässan och om det verkligen är rimligt att det är så dyrt att ställa ut en båt där.

    Reply

  14. Raketen
    Feb 2, 2015 @ 01:02

    Man kanske ska döpa om inomhusmässorna till Napp å Nytt?

    Reply

  15. Stefan Peterson
    Feb 2, 2015 @ 07:39

    Till Paris åker man om man gillar franska båtar och Paris förstås. En båtmässa utan båtar blir ingen båtmässa men inte alla behöver finnas där. Peter är på spåret kring omdaning av mässan det måste bli ett event för båtmänniskor där drömmar byggs, bra affärer görs, kontakter knyts och nya kunskaper och impulser snappas upp. Förmodligen måste finansieringen ses över tillsammans med övriga delar. I Dusseldorf kollar jag bara segelbåtar och fyndar/kollar blad tillbehör och accessoarer. Motorbåtarna får vara bara en kortis till fisket för det är kul mellan varven. I Stockholm, sorry i Göteborg har jag inte varit på lång tid, nödgas man släntra bland styrpulpetare och någon gång dyker säkert något upp där.

    Reply

    • Bosse F
      Feb 2, 2015 @ 08:35

      För oss som varken har råd eller tid att åka på en massa mässor runt om i europa så duger Göteborg eller Stockholm. Tror inte det är speciellt många som handlar segelbåt på mässan utan det är tillbehör som intresserar. Vill man handla båt så är de flytande utställningarna bättre, speciellt för säljarna som inte har råd att göra på annat sätt med det lilla underlag som finns i Sverige. Måste vara enorma summor att ställa ut en 40 fotare vilket sedan avspeglas i priset.

      Reply

      • Kalle
        Feb 2, 2015 @ 09:11

        Men Bosse, har du undersökt vad det kostar att åka till Dusseldorf eller Hamburg?
        Till Dusseldorf kan du åka över dan med Sas, Lufthansa eller Ryanair. Bokar du i tid så kostar det ca 1500:- t/r.
        I Dusseldorf har de dessutom mycket god mat (foodtrucks) på mässområdet och god öl. Väljer man att stanna över natten i Dusseldorf så är gamla stan riktigt trevligt!

        Reply

        • Bo Bäversjö
          Feb 2, 2015 @ 12:31

          Håller med dig 100% Kalle! Flyg med Germanwings T/R från Göteborg till Dusseldorf. 2 100 kr. Direktflyg som tog 1,5 tim.
          Med ett en förköpt mässbiljett så åker man gratis med de kommunala trp medlen i Dusseldorf.

          Både Hanseboot (hamburg oktober/november) och BOOT (Dusseldorf) ebjuder allt vad marknaden kan erbjuda. Tror nog, med något undantag, att alla segelbåtsleverantörer (hörde att det var ca 150 stycken) ställde ut. Och inte med en båt, utan ofta varje modell. Vi (Dehler) hade 4 modeller, och i våra kollegors montrar var det fullt också.

          Sverige är inte unikt på något sätt. I vår monter hade vi återförsäljare från: Norge, Finland, Japan, Croatien, Holland, Belgien, Italien, Israel, Ryssland, Polen samt Malta.
          Pratade med dessa om mässor, och nästan samma tongångar, man når inte den kritiska massan lokalt för att upplevas som en attraktiv båtmässa. Man satsar på BOOT och Hanseboot.

          Reply

  16. Pelle Pedersen
    Feb 2, 2015 @ 09:50

    Hur ser “mässandet” ut om 5-10år?
    Ni med kristallkulorna, vad tror ni?
    En eller två långhelger som fokuserar mycket på event/föredrag/kurser etc med lite utsällare?
    Separera motor och segelbåtar (mässor)?

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Feb 2, 2015 @ 11:51

    Nu kom besökssiffrorna från i helgen:

    2014 2015
    fredag 6258 5770 -8%
    lördag 9022 8746 -3%
    söndag 6052 5778 -5%

    Reply

  18. Anders Friis
    Feb 2, 2015 @ 13:06

    De flesta båtfirmor jag pratat med ordnar/rekommenderar resor till Düsseldorf eller Paris. Där har de alla modeller och kunnig personal som kan gå igenom alla frågor.
    Mönstret känns igen från mitt yrkesliv, IBM, Microsoft och de andra ordnar numer globala konferenser. En lokal konferens i Göteborg eller Stockholm har inte den kritiska massan längre.

    Sen går jag på Båtmässan i Göteborg ändå och hoppas att det ska vara något av intresse. Lokalpatriotismen får väl kosta lite. Om nu några tillverkare vill ställa ut så får jag uppmuntra dem med min närvaro.

    Reply

  19. Team Styrbord
    Feb 2, 2015 @ 16:49

    Det lär bli lika tråkigt för seglare i Stockholm om en månad…men det finns annat kul att titta på till exempel ansiktsmålning och ballongfigurer i monter C05:39

    Reply

  20. Raketen
    Feb 2, 2015 @ 19:15

    Får jag komma med en ide?

    Varför inte skippa de traditonella svenska mässorna helt? (Vintern)
    Under vintern har man mer tid än undersommaren att springa på mässor. Kalendern är inte bokad med andra seglings event. Semester med familj mm.
    Det vore kul med ett “endast segel”!
    Samla allt som seglar under ett tak. Inget med motor. Inte ens gummibåtar med utombordare. Så långt ögat når.. Vill man se napp och nytt. Åker man till de traditonella.
    (Idag måste man nog nischa sig för att få ett bra arr för besökarna. Allt för alla. Blir lätt utvattnat för alla..)
    Crusingbåtar, cruser/räcer, räcer, jollar, mångskrovare.
    Återförsäljare av seglingsrelaterade prylar. Klubbar och förbund
    Massor av föredrag av segelmakare, förbund, konstruktörer, rockstars osv.
    Riktiga kappseglingar i bassäng med I.O.M m.m
    Branchen ska försöka ordna det till självkostnads pris för utställarna. Baserat med beräkning för intäkter av besökare.
    Får man kvalité. Så är man nog beredd att betala en slant extra i inträde.
    Effektivisera eventet till tex tre dagar. Gärna över tex. Fre, lör och söndag.

    Reply

    • Pelle Fälth
      Feb 2, 2015 @ 23:06

      Bra där! Men var hittar man en lämplig lokal? Helst med läge vid vatten för att minska transportkostnaderna. Kanske läge att köpa loss flytdockan i Gbgs hamn och fixa till den med lite tak och andra bra ha grejer

      Reply

    • Kalle
      Feb 3, 2015 @ 09:08

      t ex Annapolis Boat Show, första helgen bara segelbåtar, andra helgen bara motorbåtar. Även utställare av tillbehör gillar detta koncept eftersom det är kostnadseffektivt och fokuserat på rätt målgrupp.

      Reply

    • Erik Barkefors
      Feb 3, 2015 @ 22:42

      Om jag minns rätt så var höstmässan i Stockholm enbart segelbåtar första året. När den sen blev fel för segelbåtsföretagen så testade de ett eget upplägg i Gustavsberg (2012?) då massor av föredrag kombinerades med båtar som stod där ett antal öppna helger plus möjlighet att boka egen visning. Tyvärr blev det ingen upprepning för de jag pratade med som var där var nöjda.
      Nu är även vårmässan ratad av de flesta segelbåtarna. Kanske inte så konstigt med tanke på kostnaderna som måste räknas hem per utställd båt med transport till Älvsjö, rekond, bemanning av monter/båt i 10 dagar och sen hem igen.

      Reply

      • Raketen
        Feb 7, 2015 @ 15:05

        Ja Gustavsberg var lyckat ur mitt perspektiv som besökare.
        Ett liknande arr. Fast större tror jag skulle funka ännu bättre!
        Om segelbåtsleverantörer, jolle importörer m.m
        Arrar tillsammmans med olika förbund. Så borde det gå att få ihop en kritiska massa för ett nationellt bra event.
        Som blir bra för både besökare och utställare.
        Fokus måste naturligt vis vara 100% fokuserat och nischat mot segling.
        Som seglare vill jag se saker som är relaterat till segling. Visst är det trevligt att titta på motorbåtar, kanoter, träslöjd, rib, jetski, bryggor och badtunnor.
        Men, det är inte därför JAG besöker en båtmässa.
        Nästa år blir det nog Düsseldorf istället

        Reply

  21. Michael
    Feb 2, 2015 @ 19:17

    I Stockholm kommer ni däremot få se framtidens båtkoncept där vi visar Seascape 18 & Seascape 27
    samt ” Premiär ” för http://www.astrayacht.com/wp/en/home-eng/ i Norden.

    Varmt välkomna

    Reply

  22. Bosse F
    Feb 3, 2015 @ 07:13

    Jag förstår inte problemet. Börjar tro att det inte finns marinelektronik, segelmakare, båttillbehör, mm som intresserar en mässbesökare i Göteborg. Att det inte finns några segelbåtar fick vi ju svar på av Dehlers representant ovan som tyckte vi skulle åka till Dusseldorf istället. Den dagen vi ska handla ny båt så lägger vi nog 10 tusen och åker dit också. Nu säljs det knappt 50 nya båtar om året så jag förstår att det inte finns en massa båtar utställda.
    Om alla hjälps åt att tycka det är kass så blir det garanterat så.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 3, 2015 @ 07:23

      Fast problemet är att ju att de som säljer marinelektronik, tillbehör, segelmakare och andra med inriktning på oss seglare inte är så happy med fallande deltagarsiffror år efter år och mässans nya paroll att “segelbåten är död”.

      Dessa grupper har haft allvarliga diskussioner med mässan under ett antal år, men upplever inte att man får något gehör för sin oro. I nästa läge stannar de också hemma, och det är inte bra för någon.

      Reply

  23. Bosse Bergqvist
    Feb 3, 2015 @ 09:22

    Besökte mässan igår och det var precis lika trevligt som vanligt. Iofs inte så många kölar i gångarna men hur sportiga brukar de vara, med några undantag. Förra året kikade jag bara på J70 och i år fanns fler sportiga båtar utöver den såsom Seascape 27 och Brandspot MR. Utrustningssidan, segelmakare m fl var där som vanligt och det är härligt att kika på leverantörers hela sortiment och nyheter. Båtmässan är betydligt mer än de cruisingbåtar som denna gången har valt att stanna hemma. Förhoppningsvis deltar segelbåtarna vart tredje år och då satsar stort. Just så ser utvecklingen ut både i Sverige och de stora tyska mässorna i flertalet branscher där det finns starka branschorgan. Har varit i Düsseldorf de senaste 4 åren men givetvis besökt båtmässan i Göteborg ändå. Hur ofta får man en så skön kick vintertid för endast 135 kr och träffa likasinnade som man normalt bara träffar på bryggan, i klubbhuset eller i samband med kappseglingar. Nytt besök på onsdag och för att bl a lyssna på Stss dragning (Tjörn Runt). Avstå gärna men snacka inte ner en pågående mässa för det är trots allt många som valt att investera i sitt deltagande på mässan och dessa hjältar bör vi istället visa uppskattning. Ny energikick på onsdag:-).

    Reply

    • mr. G
      Feb 3, 2015 @ 10:29

      +1

      Reply

  24. Bernt Lindquist
    Feb 3, 2015 @ 21:18

    Kan inte undgå att förvånas över uttalanden från mässorna i denna fråga den senaste tiden.
    Känns närmast kränkande mot oss segelbåtsfötetag men även mot alla som engagerar sig för segling och som överhuvudtaget tar sig fram på havet under segel.
    Att påstå att seglingen är död smakar illa i mun på en part som skall arrangera båtmässor!
    Att vi segelbåtsleverantörer skulle arbeta emot mässan och glädjas över om besökssiffrorna skulle sjunka som en följd av att vi inte deltar är en absurd tanke. Kan inte låta bli att förvånas över reaktionerna från mässorna på att vi segelbåtsföretag väljer att inte deltaga.

    Självklart tycker samtliga av oss att båtmässorna i högsta grad har en viktig uppgift att fylla och därmed önskar dem framgång och många besökare. Inomhusmässorna har och har haft en oerhört viktig funktion för att skapa nya båtmänniskor och bredda tillströmningen av båtmänniskor, på sikt även för vår grupp av företag.

    Denna inställning är dock inte synonym med att den, i dess nuvarande form och placering i tiden, går att försvara för våra företags enskilda marknadsföringsbudgetar. Vi är företagare vars skyldighet är att driva våra företag på bästa och effektivaste sätt och med ansvar för ekonomin i dessa.
    I det ingår inte att stötta mässan genom ett deltagande som vi inte kan se är lönsamt.

    Tvärt om är det väl så att mässornas uppdrag är att stödja företagsamhet. Det gör man inte genom att försöka med olika medel få företagare att ställa ut som funnit att mässans upplägg inte passar deras verksamhet.

    Det vore ju ytters tragiskt om inte berörda parter tar tillvara denna tydliga signal.
    Slutar hitta syndabockar och fiender som inte finns utan tänker nytt för att stärka sin ställning som en aktör som skall verka för, i detta fall båtbranschens bästa. Det är ju ingen hemlighet att mässor världen över måste möta nya utmaningar för sin verksamhet och fortlevnad. Gör inte ”våra” mässor detta är jag rädd för att vi ser en utveckling som ingen båtföretagare eller för den delen båtmänniska i Sverige vill se.

    Bernt L

    Reply

  25. Micke
    Feb 4, 2015 @ 08:42

    På torsdag anordnar Robline en kväll med bla. lite nyheter, info om Göteborg Ocean Race och Robline Skagen Race. Mer info finns här http://ssfram.com/

    Reply

  26. Lasse
    Feb 4, 2015 @ 16:12

    Jag tror att mässgubben har en poäng i det han säger! och då menar jag att ungdomar under 40 år inte lockas av att äga en båt, det är så mycket annat som drar, tex brist på tid, pengar, tid för familj och kanske jobbet.
    För att locka tillbaka segelbåtar till mässorna och den nya generationen mässbesökare och kanske i förlängningen köpare, så tror jag dels på intressanta båtkoncept, typ J70 mfl.
    Segelbåtstillverkare: starta Båtpooler, sälj rätten rätten att segla i en vecka per år inga andra åttaganden för kunden.
    Det nya med Allsvenskan i segling, grymt bra, ny tänk! Det kommer säker skapa nya mässbesökare och nya kunder.

    Reply

  27. Lasse
    Feb 4, 2015 @ 16:16

    Jag ber om ursäkt för särskrivning och felstavning:)

    Reply

  28. FH
    Feb 6, 2015 @ 11:33

    Har hört att SCA satt upp en fin yachtstuga (helikopterplatta?)

    Reply

  29. Peter Gustafsson
    Feb 8, 2015 @ 21:32

    Jag vet inte om det var den känsla jag fick?

    Årets Båtmässa i Göteborg den mest innehållsrika på 2000-talet

    Den 56:e Båtmässan i Göteborg var de magiska ögonblickens mässa. Aldrig tidigare har så många scenpersonligheter – kända som okända – delat med sig av sina erfarenheter och upplevelser på scenen. 2015 var året då konceptet ”Förverkliga dina drömmar” verkligen satte sig.

    Årets scenprogram på Båtmässan har haft en blandning av kändisar, eldsjälar, äldre, yngre, män, och kvinnor som bygger, reser, upptäcker, äventyrar och njuter av vatten- och båtlivet.

    Höjdpunkterna publikmässigt var ensamseglaren Sven Yrvind, alläventyrerskan Renata Chlumska, tv-profilen David Hellenius och Martin Strömberg från Dongfeng Race Team i Volvo Ocean Race.
    – Det känns tydligt att konceptet ”Förvekliga dina drömmar” har satt sig nu. Många kommer till Båtmässan för att de vill se, höra, drömma och inspireras av det som händer på scenen, säger en nöjd Bengt Wallin, affärsansvarig för Båtmässan.
    Bengt Wallin nämner låtskrivaren, entreprenören och tidigare Idol-domaren Andreas Carlssons föredrag som ett exempel:
    – Andreas menar att framgång består 10-20 procent av talang resten är envishet. Man kan lyckas med det mesta bara man ger sig sjutton på det. Det är exakt det vi vill visa med vårt scenprogram.

    – Det har varit en fantastisk publiktillströmning och några oerhört personliga möten, säger Anna-Karin S. Öjerskog som agerat konferencier under hela Båtmässan.
    Hon tror att publiken fått rejält med inspiration och kickar av scensamtalen.
    – Det personliga mötet är enormt viktigt för att få oss människor att våga ta det där steget. Och det är precis det som vi vill att scenprogrammet ska inspirera till, fortsätter hon.

    Några av Båtmässans mest magiska ögonblick var när Volvo Ocean Race seglaren Martin Strömberg intervjuades och hans mamma spontant plockades upp på scenen.
    – Hon berättade om hur Martin började segla, om hans karriär och om sin rädsla för att någonting ska hända honom. Martin lyssnade, mycket berörd precis som alla andra. Det var verkligen ett fantastiskt ögonblick, säger Anna-Karin S. Öjerskog.

    Ett annat exempel var när det nybildade och unga matchracinglaget Team X fick ett wildcard till Lysekils Women`s Match som seglas i augusti.
    Sist men inte minst nämner Anna-Karin S. Öjerskog tre synskadade herrar som möttes på en it-kurs i Vänersborg och bestämde sig för att renovera en eka tillsammans.
    – Det var underbart att höra deras berättelse om hur kul de har tillsammans, de menar att båtbygget har gett dem livsgnistan tillbaka.

    Kalla fakta Båtmässan 2015:
    Antal utställare 2015: 297 st (2014: 275 st)
    Antal flytetyg 2015: Ca 405 st (2014: ca 385 st)
    Antal besökare 2015: 59 906 personer preliminärt (2014: 61 523 personer)

    Reply

  30. Roligast på Allt för Sjön - BLUR
    Mar 2, 2015 @ 20:40

    […] kan se ut på många olika sätt. Boot i Düsseldorf var en energikick medan Båtmässan i Göteborg var en besvikelse för oss seglare. Allt för Sjön hade kanske inte så mycket fler stora segelbåtar, men man hade […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.