Båtmässan i Göteborg | inget för seglare?

Alla segelbåtar på båtmässan på en bild: Bransdspot 38, Seascape 27, J/70 och en Najad.

Jag bombarderas av pressreleaser med rubriker som “Båtmässan växer – fler båtar och fler utställare” och “Segling i centrum på Båtmässan i Göteborg”. Det verkar också som att många i media kör dessa vidare utan att egentligen fundera på vad som sägs.

Båtmässan har ju under ett antal år bara haft färre och färre segelbåtar. Det är för dyrt att ställa ut, och det är fel tid på året. Beställer man en båt nu så kan man ändå inte få den till sommaren. Om det inte är en RIB eller en styrpulpetare. Här har mässan och båtbranschen krigat under ett antal år, men nu kan man nog konstatera att det är slut.

Mässgolvet tas nu över av Audi, SCA och andra varumärken som förknippas med segling. Det är väl jättebra men då måste mässan locka seglarna.

Det har pratats om att mässan skall vara en mötesplats och att scenprogrammet är det som skall locka seglarna. Men då måste man kunna erbjuda någonting mer än det som jag kan se på YouTube hemma i soffan. Det räcker inte med Martin Strlömberg och Anna Östling (f.d. Kjellberg). Eller Sven Lundin för 20:e året på raken (har han kommit längre än förra året?).

got_boat_show_2015b-1
Fredagens Meetingsgpot med 550 gäster var däremot grym, och på två timmar så fick man koll på allt som händer till sommaren. Kolla in reprisen här.

Men det gör också att mässans eget scenprogram känns ännu mer urvattnat.

Med både Volvo Ocean Race, Stena Match Cup och Americas Cup så är Göteborg världens seglingshuvudstad 2015.

Då förtjänar staden en mässa som lever upp till det.