Nyheter på Tjörn Runt 2015
StSS anordnar ju traditionell träff på båtmässan för att informera om årets nyheter. Bland annat har man inlett samarbete med ett eventbolag för att få till bättre arr runtomkring själva seglingne, vilket ju låter lovande.
Men idag öppnade man anmälan, och då publicerades också inbjudan.
Några saker kan man notera.
Lilla banan = SRS 1,059-1,249
Stora banan = SRS 1,250-
Deltagare med SRS-tal >1,249 men med en båtlängd under 26 fot (löa) skall segla lilla banan. De som kan visa på att en säkerhetsrisk föreligger med att segla Stora banan kan få seglingskommitteens tillåtelse att byta till Lilla banan.
Tidigare var gränsen 1.220 vilket överensstämde med West Side Cup.
Nu flyttar man gränsen till 1.25?
Trist.
Vad är det som säger att Dominant 105, J/92, J/97, Luffe 37, X-99 eller X-332 inte kan segla långa banan? Vill de hellre mäta sig med Maxi 77 och J/14 än alla de båtar som de normalt möter på GVA Marstrand Big Boat Race eller Hermanö Runt?
Tittar vi på 2014 så är det följande båtar som allstå nu skall segla lilla i stället för stora banan. Varför?
Salona 33 Ulf Palm 1.222
Omega 36 Robert Melander 1.222
X-332 Dan Turesson 1.226
Ravage 36 Peter Källström 1.226
J/97 Ulf Jacobsson 1.227
X-332 Bertil Rohlén 1.227
Ylva Arne Allardt 1.227
Luffe 37 Martin Tommysson 1.232
First 36.7 Claes Hellström 1.232
Melges 24 Suzanne Demant 1.233
J/92S Peter Amundin 1.235
Seascape 27 Björn Hägerman 1.235
Dehler 33 Cr. Ola Sandahl 1.238
Dehler 35 Peter Olsson 1.238
Hallberg-Rassy 372 Jesper Bank 1.239
X-332 Lennart Gustafsson 1.241
Dominant 105 Anders Dahlsjö 1.242
Gambler 37 Peter Lindqvist 1.242
Dynamic 35 Magnus Lundberg 1.244
X-99 Marcus Davidsson 1.245
X-99 Carl-Johan Pihlgren 1.246
Jag har ingen aning om hur man nu skall kunna räkna ut vettiga resultat i West Side Cup. VKSF har i senaste versionen angivit att det är långa bananan som räknas. Men jag tror inte StSS har funderat på detta… det är inte lätt att vara arrangör när förutsättningarna ändras hela tiden.
Man har också bestämt sig för att köra långa banan runt Pater Noster-skären utan att ha med Hätteberget eller bojen vid Skallen på Marstrand. Personligen tycker jag att banan runt Hätteberget var mycket bra (oavsett riktning) och jag vet inte varför man inte vill ge oss lite bra segling på Marstrandsfjorden?
Det sägs ingenting om riktning, men på nedanstående formulering kan man utläsa att banan troligtvis blir medurs.
En tänkt begränsningslinje kommer att finns runt Pater Noster skärgården som banbegränsning för stora banan. Deltagande båtar skall segla öster om linjen på väg söder ut och väster om denna linje på väg norr ut.
I särskild SRS klass doublehanded för respektive bana, får en båt kappsegla med alternativ segelkonfiguration i enlighet med A:61d i SRS reglerna. Doublehanded kan anmälas om den ordinarie besättningsstorleken på båten är 4 eller fler.
Här har man som vanligt en annan definition än alla andra race. Jag har också svårt att tolka vad man menar med “alternativ segelkonfiguration i enlighet med A:61d”.
Är detta SRSs som det anges i SRS Klassregler A4.3? Arrangörshandledningen har också en helt annan formulering.
Det blir säkert uppklarat på mötet nu på onsdag.
Peter A
Feb 1, 2015 @ 20:01
Har inte noterat att man ändrat gränsen till 1,25 för stora banan. Här måste man väl ändå ha täntkt fel från Stss-sida? Hade sett fram emot att segla stora banan medsols!
Peter i J/92s med SRS 1,235
Thomas Ottosson
Feb 1, 2015 @ 20:42
Rent sportsligt har ju Tjörn Runt ofta varit lite av ett Kalle Anka-race. Så den ganska avsevärda prestige man förknippar med en totalvinst har väl framför allt bottnat i att man faktiskt slår en himla massa båtar. Förr i tiden handlade det om närmare 1000 båtar men nu är man ner i ungefär hälften, och dessutom är fältet delat i två klasser. De senaste åren har stora klassen samlat i runda slängar 100 båtar, men i och med de nya reglerna lär väl den siffran sjunka till kanske 75-80 båtar. 2015 kan man alltså bli “totalvinnare” i Tjörn Runt genom att spöa 75 båtar.
Jag tror man är ute på väldigt tunn is…
Johan L
Feb 2, 2015 @ 13:36
Kan det vara så att man vill korta ner tiden mellan första och sista startande båt? Eller öka tidsavståndet mellan de olika starterna.
2.2 Kölbåtar indelas i startgrupper om ca 70 båtar för respektive bana enligt startlista som utlämnas vid registrering.
Som det är nu skiljer det 60 minuter mellan första och sista starttid och 5 minuter mellan de 13 startgrupperna.
Nu kan det bli kanske 6-7 startgrupper och med 10 minuters mellanrum.
Kan tänka mig att det kan uppfattas som lugnare för nya seglare och familjeseglarna. Innan nästa startfält kommer bakom!!
Peter Gustafsson
Feb 1, 2015 @ 21:06
Man frågade ju om gränsen för vilken bana i enkäten som presenterades på mässan för exakt ett år sedan.
6.6% tyckte att den var för lågt satt. 59.7% tyckte den var bra och 31.3% brydde sig inte. Jag vet inte om det är detta som var underlaget till en höjning :-)
F424
Feb 2, 2015 @ 09:43
Ser på kartan ett lustigt jack i Hakefjorden. Är det ett rundningsmärke på sverigesidan norr om Dagsholmarna?
Håller för övrigt helt med om att en rundning av Hätteberget skulle vara att föredra jämfört med PaterNosteskären. Hade givit större möjlighet till split på Marstrandsfjorden och en längre, säkrare segling.
Pelle Pedersen
Feb 2, 2015 @ 09:59
Ponera att det nu blir medurs; hur ska man ha koll på alla som KOMMER ATT ligga på gränsen av begränsningslinjen på insidan av Pater Noster skären? Alla vill ju undvika motströmmen. Ökad belastning på Stss som måste ha flera domar/kontrollbåtar där… Detta ska vara en enkel segling att deltaga i med TYDLIGA begränsningar, sätt tillbaka Hätteberget! Tycker jag:)
Pelle Lindell
Feb 2, 2015 @ 10:47
Att kontrollera att deltagrna seglar banan korrekt är ju som alltid i första hand en sak för medtävlarna så i jag tror inte arrangören ser det som ett stort problem så länge dom inte måste hantera 10 protester om brott mot banbegränsningen. I praktiken håller jag med om att tydliga rundningsmärken är lättare.
Pelle Pedersen
Feb 2, 2015 @ 11:31
Visste (nästan!) att den kommentaren skulle komma…
Åhhhh så enkel all segling (inte) är!!! Varenda båt på TR har ju flagga B och regelbok med sig…
För att nu HJÄLPA folk att tycka om att kappsegla så ska det vara enkelt och inbjudande, inte snårigt…
Vi pratar om TR, inte Fastnet… “bjud inte in till tveksamheter!”
Dan Turesson
Feb 2, 2015 @ 13:26
Obegripligt!
Rent principiellt är det underligt att småpeta och hatta på det här viset om man driver ett förändringsarbete som det finns delade meningar om. Ännu märkligare då enkäten visar att just denna fråga inte är kontroversiell. Risken är stor att man surnar till och drar slutsatsen att man måste faktiskt inte segla TR.
Vi tyckte förra årets bana var perfekt. Har seglat TR ett tjugotal ggr sedan mitten av 70-talet och har aldrig upplevt så fina rena förhållanden helt utan långa halvindsbogar mellan uddar och böar. Den stora banan , gärna med Hätteberget, ger ju förutsättningar för ganska ren kryss och roliga undanvindar och det tycker vi väl om eller??? Jättetråkigt att flyttas tillbaks in i gruset och att inte längre kappsegla mot de naturliga motståndarna.
Dan Turesson X332 SWE 80
Johan L
Feb 2, 2015 @ 13:44
Kan det inte vara så att det kan uppfattas som mycket grus mellan Södra Åstol, Getryggen och Koön och att man inte vill ha alltför mycket korsande över farleden. Jag vet inte, bara en tanke.
Jag tror inte STSS gör det för att jäklas…
Pelle Pedersen
Feb 2, 2015 @ 14:27
Håller med dig Johan L; klart inte Stss gör detta för att jäklas!
Däremot tror jag inte att begränsningar är av godo; använder man Hätteberget igen så blir det (tycker jag) mindre risk för grus/kantåka, troligen mindre skitsnack efteråt om ev båtar som varit på fel sida om om begränsningar mm
Carl Fjällman
Feb 2, 2015 @ 14:43
Fördelen med banbegr är ju att slippa segla genom djävulshålet och annat grus på vägen. Jag tycker Hätteberget hade varit en bra begränsning, likaså Vannholmen(vid en kortare bana pga vind). Skall stora klassen gå utanför Kyrkesund eller få vi gå igenom? (inte läst så noga). Det hade varit optimalt tycker jag förutsatt att vi inte är där samtidigt som alla de mindre båtarna. Många i besättningen tyckte charmen med TR försvann när man inte fick vinka åt publiken genom KS.
Andreas
Feb 2, 2015 @ 16:18
Positivt att man delar klasserna och erbjuder den långa banan även i år.
Som jag läser banbeskrivningen verkar det vara bra begränsningar. Funkade även bra förra året även om motströmmen var svag.
För min del hade en kopia av förra årets banstgräckning varit kul.Oavsett håll.
Hur mycket längre blir banan om vi rundar Hätteberget? 6 Nm? Gör det stor skillnad i målgång?
Vad gäller SRS nivå borde detta vara enkelt att justera? Men oavsett var man lägger nivån kommer alltid några båtar hamna utanför?
SRSs på TJR? Vore kanon med ett förtydligande där.
MVH Andreas
Hans O
Feb 2, 2015 @ 22:14
För lilla banan tycker jag personligen medsols är att föredra om det blir sydliga till västliga vindar med kryss i den härliga Hakefjorden med mer “ren” segling. Sen tycker jag att det borde vara valfritt att köra lilla eller stora, vet de som har “stora båtar” och också vill köra lilla. Håller med Thomas i resonemanget att det är inte enbart positivt att dela upp i två banor när vi är så få totalt ändå samtidigt förstår jag att det är trevligt att kunna sträcka ut ordentligt om man har en stor, snabb båt och få lite mer öppet att segla på, så varför inte hålla det valfritt? Det är ju trots allt endast en SRS segling och inget VM!
Peter Gustafsson
Feb 2, 2015 @ 22:26
+1
Z
Feb 4, 2015 @ 21:09
En uppvisning i lyhörd ödmjukhet
Peter Gustafsson
Feb 4, 2015 @ 21:38
En mycket bra dialog på mässan i kväll.
Tyvärr dök bara 30-talet seglare upp, men man var som sagt mycket lyhörda och öppna med hur man hade resonerat. man var också tydliga med att man inte vill ändra lika ofta/mycket framöver.
Gällande banan så är det mycket riktigt en ny boj vid Getskär. Den är introducerad tillsammans med en sponsor. Sedan diskuterades Marstrandsfjorden, banbegränsningen vid Pater Noster och en eventuell rundning av Bredbådan.
Vid handuppräckning bland de som seglade stora banan så ville alla runda Hätteberget och skippa Bredbådan. Så jag skulle gissa att banan blir på det sättet. Kul segling på områden som inbjuder till taktiska vägval och lite ren segling.
Klassindelingen var också uppe, och där lät det som att de är inne på att sänka gränsen till 1.20 eller 1.22 men öppna för de som vill att segla lilla bana. Vi får se. De förstod dock vitsen med att hålla ihop West Side Cup-bårarna på stora banan.
Sedan diskuterades ev familje/cruising-klass för att locka fler båtar, och en del andra bra idéer luftades.
Nytt var också samarbetet med Templar event. De har tidigare jobbat med Partille Cup, Gothia Cup och en tour med beachvolleyboll. De kan säkert bidra med ny energi och ett externt perspektiv.
Här jobbar man med en långsiktig vision fram till 2023 då man vill ha 500 båtar stadigt. På kort sikt innebär det ett samlat race-område vid Stenungsbron och på längre sikt tror jag vi kommer att se högre visibilitet och lite mer party.
Jag försökte pressa dem på en öltapp redan i augusti, men det tyckte de var lite väl snabba ryck :-)
Stämningen på scen var försiktigt positiv, och samarbetet med Templar bidrar säkert till detta. Jag tror dock att man kan uträtta en del även på kortare sikt – utan att visionen blir lidande.
Hans Helgesson
Feb 5, 2015 @ 11:11
Väldigt mycket prat om stora banan :)
Sade man något om ev förändringar/nyheter för Lilla Banan?
Kunde tyvärr inte vara med på infokvällen men tycker att det funkar OK med kryss ut i Stigfjorden och läns in i Hakefjorden men gillar inte Kyrkesund åt “fel” håll. Blir väldigt lätt att Demolition Derby flyttas från Djävulshålet hit istället.
Hade föredragit att alla båtar flyttades ut på utsidan Härön.
Tror även att försäkringsbolagen hade uppskattat den ändringen. Men nu är det som det är o man får segla den bana som lagts. Men tycka kan man ju :)
Jonny Petersson
Feb 5, 2015 @ 12:40
Håller med dig Hans. Jag var inte med i fjol då jag fick flera småtörnar och krökta pulpits i Kyrkesund 2013. Lägg banan på utsidan så är jag med igen.
Bosse Bergqvist
Feb 5, 2015 @ 12:33
Lilla banan seglas på samma vis som 2012 dvs medsols. Eventuellt förskjuts starttiden för lilla banan något för att undvika att stora och lilla banans båtar skall in i Kyrkesund och/eller inloppet till Stigfjorden samtidigt.
Hans Helgesson
Feb 5, 2015 @ 13:14
Ah, nu fick jag några minuter över till att kika mer noga på inbjudan. Ser att det är “den gamla banan” igen med start på Askeröfjorden.
Funkar det också även om jag personligen gärna hade sett en banbegränsning/rundningspunkt även för lilla banan som lyfter ut båtarna från det värsta gruset.
Väster om Eggskär tex.
Tror att många som idag väljer att hoppa över TR hade kommit tillbaka till tävlingen om arrangörerna aktivt styr bort båtarna från de ställen där risken för incidenter är uppenbar.
Hans O
Feb 5, 2015 @ 18:15
Utmaningen med tjörn runt är ju som jag tycker att lyckas ta sig fram bland gyttret av båtar genom att balansera att segla på skiften, fri vind från andra båtar och samtidigt ha koll på navigationen. Ibland har man flyt och lyckas bra med timingen med ovanstående, ibland får man kämpa lite mer. Också är grejen med Tjörn Runt tycker jag lite grann att hantera gruset. Det jag inte tycker om med motsols är Kyrkkesund i syd -sydväst det håller jag med Hans H Och andra om. Sen får man anpassa sig förstås, förra året vann de flesta av de som gick utanför Kyrkesund, så där var en lärdom, man måste inte gå i Kyrkesund. I år behöver vi dock inte oroa oss för det ( om det inte blir nordligt….
Håller också med Hans H att det kunde vara idé att låta alla gå iEggskär, då blir det lite mindre incidenter.
Hans
Joakim
Feb 5, 2015 @ 18:39
Det ska bli riktigt gött att få segla åt “rätt” håll igen. Jag beställer nu sydväst 3-4m/s, ny lätt etta är redan beställd.
Nu får vi alla ut och segla så vi visar sttss att vi är nöjda med beslutet.
Hans O
Feb 5, 2015 @ 19:48
Då blir du svårslagen!
Vi får trimma besättningen i “Oskar” så skall vi försöka ge dig en match
Joakim
Feb 5, 2015 @ 21:23
Det är ni som är måttstocken Hans:-). Ingen trimning är nödvändig där.
Vi däremot ska försöka vässa oss i lite mer vind, det blåser ju ofta så otäckt på kusten:-).
Dan Turesson
Feb 6, 2015 @ 11:01
I den bästa av världar leder ogenomtänkta beslut till en konstruktiv dialog. Det verkar ju som vi är där! Kul.