Close
Skip to content

26 Comments

  1. Peter A
    Feb 1, 2015 @ 20:01

    Har inte noterat att man ändrat gränsen till 1,25 för stora banan. Här måste man väl ändå ha täntkt fel från Stss-sida? Hade sett fram emot att segla stora banan medsols!
    Peter i J/92s med SRS 1,235

    Reply

  2. Thomas Ottosson
    Feb 1, 2015 @ 20:42

    Rent sportsligt har ju Tjörn Runt ofta varit lite av ett Kalle Anka-race. Så den ganska avsevärda prestige man förknippar med en totalvinst har väl framför allt bottnat i att man faktiskt slår en himla massa båtar. Förr i tiden handlade det om närmare 1000 båtar men nu är man ner i ungefär hälften, och dessutom är fältet delat i två klasser. De senaste åren har stora klassen samlat i runda slängar 100 båtar, men i och med de nya reglerna lär väl den siffran sjunka till kanske 75-80 båtar. 2015 kan man alltså bli “totalvinnare” i Tjörn Runt genom att spöa 75 båtar.

    Jag tror man är ute på väldigt tunn is…

    Reply

    • Johan L
      Feb 2, 2015 @ 13:36

      Kan det vara så att man vill korta ner tiden mellan första och sista startande båt? Eller öka tidsavståndet mellan de olika starterna.

      2.2 Kölbåtar indelas i startgrupper om ca 70 båtar för respektive bana enligt startlista som utlämnas vid registrering.

      Som det är nu skiljer det 60 minuter mellan första och sista starttid och 5 minuter mellan de 13 startgrupperna.
      Nu kan det bli kanske 6-7 startgrupper och med 10 minuters mellanrum.

      Kan tänka mig att det kan uppfattas som lugnare för nya seglare och familjeseglarna. Innan nästa startfält kommer bakom!!

      Reply

  3. Peter Gustafsson
    Feb 1, 2015 @ 21:06

    Man frågade ju om gränsen för vilken bana i enkäten som presenterades på mässan för exakt ett år sedan.

    6.6% tyckte att den var för lågt satt. 59.7% tyckte den var bra och 31.3% brydde sig inte. Jag vet inte om det är detta som var underlaget till en höjning :-)

    Reply

  4. F424
    Feb 2, 2015 @ 09:43

    Ser på kartan ett lustigt jack i Hakefjorden. Är det ett rundningsmärke på sverigesidan norr om Dagsholmarna?
    Håller för övrigt helt med om att en rundning av Hätteberget skulle vara att föredra jämfört med PaterNosteskären. Hade givit större möjlighet till split på Marstrandsfjorden och en längre, säkrare segling.

    Reply

  5. Pelle Pedersen
    Feb 2, 2015 @ 09:59

    Ponera att det nu blir medurs; hur ska man ha koll på alla som KOMMER ATT ligga på gränsen av begränsningslinjen på insidan av Pater Noster skären? Alla vill ju undvika motströmmen. Ökad belastning på Stss som måste ha flera domar/kontrollbåtar där… Detta ska vara en enkel segling att deltaga i med TYDLIGA begränsningar, sätt tillbaka Hätteberget! Tycker jag:)

    Reply

    • Pelle Lindell
      Feb 2, 2015 @ 10:47

      Att kontrollera att deltagrna seglar banan korrekt är ju som alltid i första hand en sak för medtävlarna så i jag tror inte arrangören ser det som ett stort problem så länge dom inte måste hantera 10 protester om brott mot banbegränsningen. I praktiken håller jag med om att tydliga rundningsmärken är lättare.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Feb 2, 2015 @ 11:31

        Visste (nästan!) att den kommentaren skulle komma…
        Åhhhh så enkel all segling (inte) är!!! Varenda båt på TR har ju flagga B och regelbok med sig…
        För att nu HJÄLPA folk att tycka om att kappsegla så ska det vara enkelt och inbjudande, inte snårigt…
        Vi pratar om TR, inte Fastnet… “bjud inte in till tveksamheter!”

        Reply

  6. Dan Turesson
    Feb 2, 2015 @ 13:26

    Obegripligt!
    Rent principiellt är det underligt att småpeta och hatta på det här viset om man driver ett förändringsarbete som det finns delade meningar om. Ännu märkligare då enkäten visar att just denna fråga inte är kontroversiell. Risken är stor att man surnar till och drar slutsatsen att man måste faktiskt inte segla TR.
    Vi tyckte förra årets bana var perfekt. Har seglat TR ett tjugotal ggr sedan mitten av 70-talet och har aldrig upplevt så fina rena förhållanden helt utan långa halvindsbogar mellan uddar och böar. Den stora banan , gärna med Hätteberget, ger ju förutsättningar för ganska ren kryss och roliga undanvindar och det tycker vi väl om eller??? Jättetråkigt att flyttas tillbaks in i gruset och att inte längre kappsegla mot de naturliga motståndarna.
    Dan Turesson X332 SWE 80

    Reply

    • Johan L
      Feb 2, 2015 @ 13:44

      Kan det inte vara så att det kan uppfattas som mycket grus mellan Södra Åstol, Getryggen och Koön och att man inte vill ha alltför mycket korsande över farleden. Jag vet inte, bara en tanke.

      Jag tror inte STSS gör det för att jäklas…

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Feb 2, 2015 @ 14:27

        Håller med dig Johan L; klart inte Stss gör detta för att jäklas!
        Däremot tror jag inte att begränsningar är av godo; använder man Hätteberget igen så blir det (tycker jag) mindre risk för grus/kantåka, troligen mindre skitsnack efteråt om ev båtar som varit på fel sida om om begränsningar mm

        Reply

  7. Carl Fjällman
    Feb 2, 2015 @ 14:43

    Fördelen med banbegr är ju att slippa segla genom djävulshålet och annat grus på vägen. Jag tycker Hätteberget hade varit en bra begränsning, likaså Vannholmen(vid en kortare bana pga vind). Skall stora klassen gå utanför Kyrkesund eller få vi gå igenom? (inte läst så noga). Det hade varit optimalt tycker jag förutsatt att vi inte är där samtidigt som alla de mindre båtarna. Många i besättningen tyckte charmen med TR försvann när man inte fick vinka åt publiken genom KS.

    Reply

  8. Andreas
    Feb 2, 2015 @ 16:18

    Positivt att man delar klasserna och erbjuder den långa banan även i år.
    Som jag läser banbeskrivningen verkar det vara bra begränsningar. Funkade även bra förra året även om motströmmen var svag.
    För min del hade en kopia av förra årets banstgräckning varit kul.Oavsett håll.
    Hur mycket längre blir banan om vi rundar Hätteberget? 6 Nm? Gör det stor skillnad i målgång?
    Vad gäller SRS nivå borde detta vara enkelt att justera? Men oavsett var man lägger nivån kommer alltid några båtar hamna utanför?
    SRSs på TJR? Vore kanon med ett förtydligande där.
    MVH Andreas

    Reply

  9. Hans O
    Feb 2, 2015 @ 22:14

    För lilla banan tycker jag personligen medsols är att föredra om det blir sydliga till västliga vindar med kryss i den härliga Hakefjorden med mer “ren” segling. Sen tycker jag att det borde vara valfritt att köra lilla eller stora, vet de som har “stora båtar” och också vill köra lilla. Håller med Thomas i resonemanget att det är inte enbart positivt att dela upp i två banor när vi är så få totalt ändå samtidigt förstår jag att det är trevligt att kunna sträcka ut ordentligt om man har en stor, snabb båt och få lite mer öppet att segla på, så varför inte hålla det valfritt? Det är ju trots allt endast en SRS segling och inget VM!

    Reply

  10. Z
    Feb 4, 2015 @ 21:09

    En uppvisning i lyhörd ödmjukhet

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Feb 4, 2015 @ 21:38

    En mycket bra dialog på mässan i kväll.

    Tyvärr dök bara 30-talet seglare upp, men man var som sagt mycket lyhörda och öppna med hur man hade resonerat. man var också tydliga med att man inte vill ändra lika ofta/mycket framöver.

    Gällande banan så är det mycket riktigt en ny boj vid Getskär. Den är introducerad tillsammans med en sponsor. Sedan diskuterades Marstrandsfjorden, banbegränsningen vid Pater Noster och en eventuell rundning av Bredbådan.

    Vid handuppräckning bland de som seglade stora banan så ville alla runda Hätteberget och skippa Bredbådan. Så jag skulle gissa att banan blir på det sättet. Kul segling på områden som inbjuder till taktiska vägval och lite ren segling.

    Klassindelingen var också uppe, och där lät det som att de är inne på att sänka gränsen till 1.20 eller 1.22 men öppna för de som vill att segla lilla bana. Vi får se. De förstod dock vitsen med att hålla ihop West Side Cup-bårarna på stora banan.

    Sedan diskuterades ev familje/cruising-klass för att locka fler båtar, och en del andra bra idéer luftades.

    Nytt var också samarbetet med Templar event. De har tidigare jobbat med Partille Cup, Gothia Cup och en tour med beachvolleyboll. De kan säkert bidra med ny energi och ett externt perspektiv.

    Här jobbar man med en långsiktig vision fram till 2023 då man vill ha 500 båtar stadigt. På kort sikt innebär det ett samlat race-område vid Stenungsbron och på längre sikt tror jag vi kommer att se högre visibilitet och lite mer party.

    Jag försökte pressa dem på en öltapp redan i augusti, men det tyckte de var lite väl snabba ryck :-)

    Stämningen på scen var försiktigt positiv, och samarbetet med Templar bidrar säkert till detta. Jag tror dock att man kan uträtta en del även på kortare sikt – utan att visionen blir lidande.

    Reply

  12. Hans Helgesson
    Feb 5, 2015 @ 11:11

    Väldigt mycket prat om stora banan :)
    Sade man något om ev förändringar/nyheter för Lilla Banan?
    Kunde tyvärr inte vara med på infokvällen men tycker att det funkar OK med kryss ut i Stigfjorden och läns in i Hakefjorden men gillar inte Kyrkesund åt “fel” håll. Blir väldigt lätt att Demolition Derby flyttas från Djävulshålet hit istället.
    Hade föredragit att alla båtar flyttades ut på utsidan Härön.
    Tror även att försäkringsbolagen hade uppskattat den ändringen. Men nu är det som det är o man får segla den bana som lagts. Men tycka kan man ju :)

    Reply

    • Jonny Petersson
      Feb 5, 2015 @ 12:40

      Håller med dig Hans. Jag var inte med i fjol då jag fick flera småtörnar och krökta pulpits i Kyrkesund 2013. Lägg banan på utsidan så är jag med igen.

      Reply

  13. Bosse Bergqvist
    Feb 5, 2015 @ 12:33

    Lilla banan seglas på samma vis som 2012 dvs medsols. Eventuellt förskjuts starttiden för lilla banan något för att undvika att stora och lilla banans båtar skall in i Kyrkesund och/eller inloppet till Stigfjorden samtidigt.

    Reply

    • Hans Helgesson
      Feb 5, 2015 @ 13:14

      Ah, nu fick jag några minuter över till att kika mer noga på inbjudan. Ser att det är “den gamla banan” igen med start på Askeröfjorden.
      Funkar det också även om jag personligen gärna hade sett en banbegränsning/rundningspunkt även för lilla banan som lyfter ut båtarna från det värsta gruset.
      Väster om Eggskär tex.
      Tror att många som idag väljer att hoppa över TR hade kommit tillbaka till tävlingen om arrangörerna aktivt styr bort båtarna från de ställen där risken för incidenter är uppenbar.

      Reply

  14. Hans O
    Feb 5, 2015 @ 18:15

    Utmaningen med tjörn runt är ju som jag tycker att lyckas ta sig fram bland gyttret av båtar genom att balansera att segla på skiften, fri vind från andra båtar och samtidigt ha koll på navigationen. Ibland har man flyt och lyckas bra med timingen med ovanstående, ibland får man kämpa lite mer. Också är grejen med Tjörn Runt tycker jag lite grann att hantera gruset. Det jag inte tycker om med motsols är Kyrkkesund i syd -sydväst det håller jag med Hans H Och andra om. Sen får man anpassa sig förstås, förra året vann de flesta av de som gick utanför Kyrkesund, så där var en lärdom, man måste inte gå i Kyrkesund. I år behöver vi dock inte oroa oss för det ( om det inte blir nordligt….
    Håller också med Hans H att det kunde vara idé att låta alla gå iEggskär, då blir det lite mindre incidenter.

    Hans

    Reply

  15. Joakim
    Feb 5, 2015 @ 18:39

    Det ska bli riktigt gött att få segla åt “rätt” håll igen. Jag beställer nu sydväst 3-4m/s, ny lätt etta är redan beställd.
    Nu får vi alla ut och segla så vi visar sttss att vi är nöjda med beslutet.

    Reply

  16. Hans O
    Feb 5, 2015 @ 19:48

    Då blir du svårslagen!

    Vi får trimma besättningen i “Oskar” så skall vi försöka ge dig en match

    Reply

    • Joakim
      Feb 5, 2015 @ 21:23

      Det är ni som är måttstocken Hans:-). Ingen trimning är nödvändig där.
      Vi däremot ska försöka vässa oss i lite mer vind, det blåser ju ofta så otäckt på kusten:-).

      Reply

  17. Dan Turesson
    Feb 6, 2015 @ 11:01

    I den bästa av världar leder ogenomtänkta beslut till en konstruktiv dialog. Det verkar ju som vi är där! Kul.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.