Skip to content

37 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Feb 3, 2015 @ 08:54

    Anmälda,

    Reply

  2. Anders Dahlsjö
    Feb 3, 2015 @ 09:53

    Efter att ha seglat i fjol, så vill man ju inte missa årets upplaga. 2014 var ju blåsigt speciellt på lördagen och vinden mojnade först på söndag förmiddag. Det blev inomskärsbana båda dagarna, klokt beslut. Även om de större båtarna kunde seglat utomskärs i stora vågor på söndagen så är det helt ok att segla inomskärs bara för att få nöjet att segla med de mindre båtarna som anslöt söndag. En bra avslutning på sässongen. Helgen efter var det upptagning för min del. Vi återkommer i år igen!

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Feb 3, 2015 @ 16:05

    Anmälda just nu

    1 X-412 PrimeX Jan-Olof Nilsson Björn Dahl 1,280
    2 X-332 X3M Bertil Rohlén Helen Eknestedt Rohlén
    3 Grimbo 82 Notorius Mikael Pettersson Per-Arne Walbacke 1,075
    4 Elvström 717 Wild Kiwi Alexander Falkendal Embla Nilsson 1,136
    5 Contrast 33 Contesse Pertti Karjalainen Hannu Karjalainen 1,121
    6 707 Nano David Christofferson  David Kinberger 
    7 Salona 33 Kaida Johan Wetterlundh Martin Frotjold
    8 Dominant 105 Lady Godiva Anders Dahlsjö Martin Alexandersson 1,242
    9 J/80 Vameom Jonny Petersson
    10 Safir Zahira Joakim Pettersson Birgitta Beijer-Nilsson 1,154
    11 J/70 Blur Peter Gustavsson Pelle Pedersen 1,168
    12 HP1030 Andreas Samuelsson Ewa samuelsson 1,28?
    13 Faurby 424 Alinde Niklas Strandberg 1,297?
    14 First 35 Elusive Krister Gustavsson Johan Nilsson 1,274

    Reply

  4. Erik Barkefors
    Feb 3, 2015 @ 16:08

    J/70 ;-)

    Reply

  5. Anders Nilsson
    Feb 3, 2015 @ 17:59

    Är det Ok att köra 2-handed i en 606 eller en Starbåt?

    Reply

    • Jan-Olof
      Feb 3, 2015 @ 21:30

      Kravet är att man skall vara max 2 i en båt som normalt seglas av fler än 2. Dvs 606 (3 personer) ok, starbåt ej ok (2 personer).

      För övrigt 15 anmälda nu i ÖSR.

      JanO

      Reply

      • Pelle Lindell
        Feb 4, 2015 @ 05:56

        Med den definitionen får man inte delta med med tex. en Mini 650 som ju normalt seglas på en eller två. Det skulle ju tom vara tveksamt om man fick delta med en Class 40 eller en IMOCA60. Är det meningen? Jag kan ha förståelse för att en arrangör inte vill ha med en Stare eller 606 på en sådan här,segling men då finns det bättre kriterier än nåt luddigtmsom normal besättningsstorlek.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Feb 4, 2015 @ 07:28

          +1

          Tjörn Runt har ju samma problem, där man också försöker hitta på egna definitioner.

          Tittar man på de seglingar som lyckas attrahera många shorthanded-båtar, så låter man alla vara med. No-crew uppmanar tillochmed Laser-seglare att komma på solo-racet. Det är så segling skall vara. På samma sätt så behöver vi inte hantera proffs-status eller andra icke-problem…

          När Stararna åker runt och dominerar doublehandedracen så får vi ta i problemet då :-)

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Feb 4, 2015 @ 07:44

            Vinner en Stare Bohusracet så är det bara att applådera!!!! Vilken insats det hade varit!!

          • srsseglaren
            Feb 4, 2015 @ 08:53

            Jo men det där med tillgängligheten för alla i no-crew är ju tyvärr relativt.
            För att deltaga i den serien behövs en säkerhetsutrustning motsv. Gotland Runt som i det sammanhanget anses som dyrt och krångligt trots att kostnaden och tid att anpassa båten kan delas på många i besättningen, blir inte rimligare av det är två som ska dela ?
            Man har även krav på facebook konton för att överhuvudtaget kunna ta del av informationen, vet man ens hur många seglare som saknar facebook ?

            Jimmy reagerade ganska uppgivet då han inte fick vara med pga att rätt mantåg saknades, nu när det är få som är ansvariga och själva seglar, så utesluts seglare även hos No-Crew.
            Varför inte låta så många som möjligt vara med och ta del av info?

            Är det inte så se har seglingen borde vara ?

            Ser det som lika naturligt att info om resultaten för kappseglingen skall upp så snart som möjligt, senast 1 timme efter prisutdelningen, inte som idag då många arrangörer lägger upp info flera dagar efteråt !
            Hur många läser gårdagens nyheter ?

            Finns många fler exempel där entyps organisationer har krav på att vara medlem för att kunna ta del av info samt tom för att kunna läsa säljes annonser på båtar och utrustning vilket verkligen motverkar syftet med annonsen dvs att låta så många som möjligt se den ?

            En gång till, mycket görs bra av No-Crew vilket har givit flera ringar på vattnet i form av många andra shorthand seglingar vilket är jättebra !!

            Sorry för att fastna på redan känd info men om tom en sån liten org. med enbart seglare har
            svårt att få till det, hur skall dom större organisationerna kunna lyckas ?
            Med risk för att göra en dodo i det blå skåpet.

          • Tomas Brandvold
            Feb 4, 2015 @ 11:06

            @srsseglaren; det där stämmer ju helt enkelt inte.

            Krav på Facebook? Info om racen samt anmälning finns på no-crews hemsida.

            Gotland-runt krav på säkerhetsutrustning? Vad gäller racen i rankingen så räknas de tre bästa resultaten, i en serie av 7 kappseglingar där 4 definitivt inte har några såna krav.

            Ska du kritisera är det väl rimligt att du gör det med fakta..?

          • Johan L
            Feb 4, 2015 @ 11:26

            @peter Jag hittar ingen egen formulering i årets ínbjudan vad gäller shorthandkappsegling?
            Var hittar du det?

          • Peter Gustafsson
            Feb 4, 2015 @ 13:11

            I inbjudan:

            “I särskild SRS klass doublehanded för respektive bana, får en båt kappsegla med alternativ segelkonfiguration i enlighet med A:61d i SRS reglerna. Doublehanded kan anmälas om den ordinarie besättningsstorleken på båten är 4 eller fler.”

            Så inga Minis, 707, H-båtar eller annat kan segla doublehanded. Vet inte varför TR skulle ha en annorlunda definition än alla andra?

          • Johan L
            Feb 4, 2015 @ 13:34

            Ja det står det. Tack!Var ju samma punkt som det stod om 70 i varje startgrupp!

            Sedan vet katten om inte shorthandklassen hade blivit större om man hade startat i klassen med jämnbördiga båtar. Att som shorthandbåt behöva segla i kapp eller bli i kapseglad av båtar är ju ganska svårt. I fjol var det totalt 19 båtar som startar i två starter.

          • srsseglaren
            Feb 4, 2015 @ 13:55

            @Tomas Brandvold Om du läser förra inlägget så står det “För att deltaga i den serien ” ?
            Bör kanske därför vara fakta ?

            Men visst är det surt att få kritik när man försöker göra ngt bra för seglarna.
            Kanske därför som Roslagen Sea Race tänkt om för i år ?

            Så hur påverka till förbättring, ändring och framföra synpunkter utan att det blir till en sågning av dom som faktiskt gör ngt ?
            Skriva på Facebook vore kanske det enkla om det inte var precis det som behövde ändras, moment 22 ?
            Kan det finnas ngt annat sätt att finputsa ändra på utförandet ?
            Är svaret; starta en egen segling eller eget entyps förbund om det inte passar ?

          • Bosse F
            Feb 4, 2015 @ 14:19

            Kanon Jimmy och Ulf för att ni tog initiativ och startade No-crew. Tycker det är kanon att ni kör via Facebook, bra information och intressanta inlägg från många. Funderar på att ta båten upp till Stockholm och köra något av era race efter Seapilot.

          • Tomas Brandvold
            Feb 4, 2015 @ 15:13

            @srsseglaren Du påstår att det krävs en säkerhetsutrustning i klass med Gotland Runt för att deltaga i serien.
            Du kan segla 4/7 seglingar utan några “GotlandRunt-krav” på säkerheten (de andra tre är jag osäker på, inte aktuella för mig). Varav dina tre bästa räknas. Är inte det att kunna deltaga i serien?
            Vari ligger Facebook kravet?

          • JIMMY
            Feb 4, 2015 @ 21:02

            srsseglaren, jag har tagit till mig av din kritik och jag ska försöka förbättra några av de saker du ogillar med no-crew. Men istället för att använda Blur så kan du nästa gång du vill framföra kritik, eller beröm, göra det via vår hemsida no-cew.se där det finns, och har alltid funnits, en länk “kontakta oss”.

            Jag har påbörjat bygget av ett forum på no-crew.se, det är inte klart än och jag vet inte om det kommer bli lika populärt som vår FB-grupp men vi gör ett försök. Anledningen till att vi valde att skapa en FB-grupp är för att det är superenkelt att administrera den plattformen. Allt vi gör i no-crew handlar om att få största möjliga utväxling på minsta möjliga antalet arbetstimmar. Inte för att vi är arbetsskygga utan för att vi har många andra intressen och uppdrag än no-crew. Tyvärr har det visat sig att en “grupp” på FB kräver att man har ett konto för att man skall kunna se den, även om den är öppen, vilket inte är fallet med andra typer av FB-sidor, trist. Du får gärna skicka kritik till FB och be dem ändra på detta.

            En sak som dock är bra med FB när man vill skapa ett “community” som tex no-crew, är att alla faktiskt använder sitt riktiga namn, vilket är en förutsättning för att man skall kunna lära känna varandra och känna igen varandra på träffar, seminarier, kappseglingar etc. Det tycker vi skapar en skön atmosfär utan påhopp och pajkastning som på vissa andra forum, typ SA, FlashBack, etc.

            Vad gäller de seglingar som no-crew arrangerar tillsammans med Järfälla brädseglingssällskap så finns det några olika nivåer. Dom som är minst krävande och där vi själva har säkerhetsbåtar på banan behövs ingen dyr säkerhetsutrustning. Tuffare seglingar som OneStar där man seglar över ett dygn på öppet vatten kräver mer och dyrare utrustning, dock inte i nivå med ÅFOR eller Seapilot 2Star. Man kan också få dispens från vissa av kraven förutsatt att man kan påvisa att man har vidtagit kompenserande åtgärder. Vi har inte dessa säkerhetsregler för att vi vill utesluta båtar från att deltaga utan för att vi inte vill att folk skall förolyckas. Vi kommer att hålla ett litet seminarium runt säkerhet inom kort, info kommer som alltid på hemsidan och FB. All info om tävlingarna och events publiceras alltid på no-crew.se, dvs man måste inte ha ett FB-konto för att vara med.

        • Jan-Olof
          Feb 4, 2015 @ 08:26

          Kan hålla med om att det är en luddig definition. Förslag på andra mottages tacksamt. Vi önskar inte utesluta någon. Får erkänna att denna definition har vi helt enkelt “stulit” från annat race. Är man osäker så är det ju bara att fråga. Dock kan ju vissa båttyper ovan eventuellt vara problem ur säkerhets synpunkt.
          SSF borde kanske definiera detta så att vi slipper ha olika tolkningar?
          Det viktiga för oss är att racet blir en trevlig “happening” inte milimeterrättvisa (även om vi gör allt vi kan för att det skall bli korrekt). Jag tycker att just shorthandseglingen har hittat tillbaka lite till den “gentlemannamässiga attityd ” som fanns förr.

          JanO, XSS

          Reply

          • Micke
            Feb 4, 2015 @ 09:32

            Men med SRSs borde det väl gå att lösa. En starbåt får ju segla på ordinarie SRS och dom som nu är shorthanded seglar på SRSs. Då kan ju “alla” få chansen att vara med.

          • Pelle Fälth
            Feb 4, 2015 @ 12:45

            Jag skulle gärna ställa upp med en Tejst. Eftersom den normalt är en enmansbåt så borde vi väl kunna få lite lägre SRS med två ombord, då totalvikten ökar med 18% ;-)

          • Peter Gustafsson
            Feb 4, 2015 @ 13:16

            Är det säkerhet vi pratar om så är det en annan sak. Här är det ju av största vikt att klubbarna pratar sig samman (ev via SSF) för att spika säkerhetskrav. Att alla har olika gynnar inte deltagandet. Tyvärr har ISAF (som, SSF nog kommer att peka på) en ganska styltig säkerhetskategorisering med det som kallas OSR.

            När det gäller vilka båtar som kan/får seglas solo eller doublehanded så tycker jag det har fungerat alldeles utmärkt att inte skriva nåt om det i reglerna. Är man två i en Seascape 18, 707 eller Mini så funkar väl det alldeles utmärkt.

          • Erik Barkefors
            Feb 4, 2015 @ 13:39

            När det gäller kanottävlingar (paddelvarianten) så är det oftast en formulering som innebär att man ska kunna reda ut en situation å egen hand. Vattentäta skott, pump och eventuellt andra hjälpmedel gör att man kan länsa en vattenfylld kanot, ta sig upp och paddla vidare. Motsvarande tänk skulle kunna användas i segelsammanhang och då skulle gränsen kunna vara någonstans mellan en gammal 606:a och en ny (eller ombyggd) där man hjälpligt kan länsa den efter en vurpa.

          • Peter
            Feb 4, 2015 @ 17:38

            Kan det vara så enkelt att man vill att båtar som men normalt liten besättning seglar först och främst i de normal klasserna? starbåt och manga andra båtar kan by default segla I bade normal klassen men även shorthanded utan besättningsändring. då blir det ju andra faktorer som gör om man väljer shorthanded eller normal klass än just shorthanded-äventyret. Det är väl positiv om arrangören försöker håller ihop att samma båtar tävla I samma klass.

  6. Andreas
    Feb 4, 2015 @ 08:30

    Första? tävlingen med inbjudan där även SRSs talet finns med.
    Kul

    Reply

  7. Jan-Olof
    Feb 4, 2015 @ 20:31

    Kan lova att om någon starbåt eller annan båt som inte platsar i “mallen” så löser vi nog det också (såvida säkerheten uppfylls). Vi är till för seglarna inte tvärt om. Vi har en tex 707 anmäld redan.

    JanO, XSS

    Reply

    • F424
      Feb 4, 2015 @ 21:39

      +1

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Feb 4, 2015 @ 21:42

        Finns det kanske lite plats ombord hos er?
        Jag tar med “Blurs lättviktsbar” :-)

        Reply

        • F424
          Feb 5, 2015 @ 14:36

          Står ni ut i regnskogen är ni alltid välkomna :-)

          Reply

    • Carl Fjällman
      Feb 5, 2015 @ 09:04

      Fast samtidigt hur säkert är det att segla Laser, om vädret är samma som förra året? (17-24m/s)
      Det borde ju gå att ta fram, eller förhoppningsvis redan finns, mallar man kan använda? Är man två i en större båt går det ju oftast alltid att kalla på hjälp, svårt att se en uppochnervänd Laser som troligtvis hade varit sist, eller?

      Reply

  8. Jan-Olof
    Feb 6, 2015 @ 12:55

    Det är nu 23 båtar anmälda (på 50 platser) och det kommer in anmälningar kontinuerligt så vänta inte om ni tänkt vara med. Väntar ni på mätbrev så anmäl er och komplettera med detta när det är klart.
    Inbjudan och anmälda båtar hittar ni på:
    http://ockeroshorthandedrace.blogspot.se/

    // JanO, XSS

    Reply

  9. Magnusson
    Mar 25, 2015 @ 11:53

    Hej,blir det nån ordning på racet i år!?.Någon SOLO klass?!?!.Det kryllar av dubblehanded race.Vi behöver Singlehanded race på västkusten!!.

    Reply

    • Niclas Holmberg
      Mar 25, 2015 @ 17:39

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 25, 2015 @ 20:57

      Det kryllar inte alls av doublehandedrace. Just nu finns ett etablerat (Bohusracet) och två på G (Öckerö och Dubbelt så bra i Björlanda). Båda dessa behöver locka 30-40 båtar för att de skall kännas etablerade och ge doublehanded-besättningarna en bra säsong.

      Min absoluta uppfattning är att mian inte tjänar nånting på att införa en solo-klass i dessa race. Det är i stort sett samma båtar/seglare som kör i vilket fall, och den speciella stämningen som finns runt ett solorace uteblir.

      Det är väl bara att ni jobbar för att få till ett ordentligt solorace? Ta det med din klubb så kan vi sondera intresset här på bloggen.

      Reply

  10. Peter Gustafsson
    Sep 4, 2015 @ 23:27

    Nu är det 45 båtar anmälda till Öckerö shorthanded race, dvs 5 platser kvar.
    Sista chansen att anmäla sig är 10/9.

    Guy 27 Snusa Carl-Oscar Nyquist Niclas Sjöre´n 1,048
    707 Nano David Christofferson David Kinberger 1,068
    Grimbo 82 Notorius Mikael Pettersson Per-Arne Walbacke 1,075
    Int. 806 Snowball Thomas Lundberg Fredrik Boman 1,077
    X-79 Idun Jonas Cognell Fredrik Cognell 1,11
    Maxi Racer Eldvatten David Selvert 1,114
    Dehler 34 Destiny Lennart Cedenkvist Lennart Eriksson 1,135
    Elvström 717 Wild Kiwi Alexander Falkendal Embla Nilsson 1,136
    Comfortina 32 Louise Emil Granberg Peder Granberg 1,138
    Contrast 33 Grå Asko Malila Reijo Malila 1,139
    Safir Zahira Joakim Pettersson Birgitta Beijer-Nilsson 1,149
    First 31,7 (Lr) Millan Hannu Karjalainen Pertti Karjalainen 1,151
    Dominant 95 Chinook Gustav von Sydow Linus Junden 1,151
    Mani 34 NN Magnus Sjögren Helena Sjögren 1,153
    Scanmar 345 Kajsa David Svedberg Christian Larsson 1,165
    J/70 Blur Peter Gustavsson Pelle Pedersen 1,168
    First 31,7 (LR) OURSY Hans Helgesson Robert Tolled 1,171
    Bavaria 38 Cr Polly Bengt Wernersson Lena Wernersson 1,173
    X-332 X3M Bertil Rohlén Helen Eknestedt Rohlén 1,187
    POGO 850 Calypso Per Lindell 1,19
    Comfortina 35 Olly Leif Blome Lotta Blome 1,19
    Wasa 360 Ruter Dam Jonas Caspersson Peter Ewerstrand 1,218
    X-99 Piano Hugo Norell 1,224
    Salona 33 Kaida Johan Wetterlundh Martin Frotjold 1,226
    Sun Fast 37 P2 Jonas Glimdén Sven Wallström 1,237
    Dominant 105 Lady Godiva Anders Dahlsjö Martin Alexandersson 1,242
    First 36.7 Surfer Girl Tomas Wängberg Mattias Frode 1,262
    Swedstar 370 STELLA Stefan Möller 1,264
    Dehler 34 SV Trindy Jonas Kjellberg Urban Edvardsson 1,265
    X-37 Qixi Jonas Dyberg Roger Ohlsson 1,266
    X-362 Sport Rainbow Peter Pilups Victor Pilups 1,266
    X-412 PrimeX Jan-Olof Nilsson Björn Dahl 1,273
    X-382 Chamsiin Peter Dahlsten Anders Klamer 1,273
    First 35 Elusive Krister Gustavsson Johan Nilsson 1,274
    Arcona 400 High Five Johan Kahlmeter Tonje Ørving 1,278
    HP1030 Horsepower Andreas Samuelsson Ewa samuelsson 1,28
    X-412 Fråga Lundh Sandra Lundh Peter Lundh 1,285
    X-37 NN Martin Malmström Cecilia Ekerstig 1,286
    First 35 Jolie Markus Svensson Niklas Öfverström 1,291
    Bavaria 38 Match Draklunne Mattias Wilson Peter Jacobsson 1,301
    Dufor 40 Finess Göran Bäckström Martin Bäckström 1,311
    First 40,7 Flyer Hans Arthurson Erik Kahlman 1,312
    Dufor 36 Perf. Swetre Thord Björkqvist Ebbe Jensen 1,312
    X-40 Elixir Martin Ek Erik Nordling 1,327
    Arcona 380 Trix Leif Thordenberg Ulf Palm 1,334

    Reply

  11. Jan-Olof
    Sep 7, 2015 @ 21:25

    Nu har vi fyllt racet. 50 båtar anmälda.

    Super kul!!!

    Nu jobbar vi för att det skall bli en super bra tävlingshelg :)

    JanO, XSS

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.