Skip to content

33 Comments

  1. JIMMY
    Mar 9, 2015 @ 20:17

    Man kan inte kortsluta ett 12V batteri mellan polerna med endast saltvatten, ledningsförmågan är inte tillräckligt bra för det. En längre tid i saltvatten laddar dock ur ett batteri men inte så våldsamt snabbt att det blir varmt med risk för brand eller explosion. Ett vedertaget sätt vid avskaffade av LiPo-celler (som är betydligt mer brandfarliga än LiFePO4) är att man lägger dem i saltvatten för att de ska ladda ur.

    Det som blev kortslutet och började ryka måste ha varit inbyggd elektronik i batterierna. Det är vanligt att man har elektronik i denna typ av batterier för att balansera cellerna i batteriet sinsemellan. Att denna sedan inte är skyddad mot vatten är en annan femma…

    Det LiFeYPO4 batteri som jag har i min båt har tex ingen elektronik inbyggd och det skulle nog inte vara fel att påstå att ett sådant batteri är mindre brandfarligt än ett vanligt blysyra batteri då kemin i dessa gör att det bildas gaser av väte och syre (knallgas) vid laddning och urladdning.

    Sen är det ju så att all el kan vara brandfarlig, tex var det ett vanligt blysyrabatteri som orsakade att en SeaCart 30 brann upp på Gotland runt 2008, man tror att batteriet blev kortslutet mellan polerna på något sätt.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 9, 2015 @ 20:23

      VO65 har Mastervolt med inbyggd controller. Känns inte som något man vill ha under vatten. Udda design i så fall?

      Reply

      • JIMMY
        Mar 9, 2015 @ 20:52

        Jag köpte en Mastervoltladdare på 50A till Pac-Man, en rejäl sak. Dagen innan start till Seapilot 2Star så står jag vid navbordet i båten och känner hur det luktar bränd el. Jag kollar på min voltmeter, drygt 16V!!! Jag kastar mig akteröver där laddaren är monterad, den lyser inte men den är inpluggad och den luktar elbrand. Någon komponent har gått sönder som nu gjorde att den pumpade 50A rätt in i batteriet utan att reglera spänningen!! Hade jag inte varit i båten och ryckt ur 220 kontakten hade batteriet, i första skedet blivit förstört, och eventuellt börjat brinna…

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Mar 9, 2015 @ 20:58

          Kanske man skall skjuta på sitt projekt att uppgradera batterierna :-)

          Reply

          • JIMMY
            Mar 9, 2015 @ 21:10

            Nej så drastisk behöver du väl inte vara, men du kanske inte ska köra med Mastervolt… ;)

          • Peter Gustafsson
            Mar 9, 2015 @ 21:12

            :-)

            Hade velat hitta något från en leverantör så man slapp pilla ihop allt efter eget huvud. Inte min kärnkompetens riktigt (även om jag säkert läst nån bra kurs på Chalmers).

          • UZ
            Mar 9, 2015 @ 23:07

            Peter såg du inte dessa på mässan http://www.lime-power.se
            Dock kostar batterierna 4000 kr st, men ska man ligga på topp.

            De säger själva att de är två seglare som tröttnat på att ladda batterier, med Litiumbatterier ska det räcka med 30 minuters laddning för ett helt dygns förbrukning.

          • Peter Gustafsson
            Mar 9, 2015 @ 23:14

            Nej, missad dem. Problemet är väl att man behöver ett sytemtänk, där både landström och generator fattar att det är andra batterier. Här får man det att låta enkelt. För enkelt?

          • MeaDiva
            Mar 10, 2015 @ 06:13

            Hej,
            Jag har en bra kontakt som hjälpt oss med ett systemtänk på batteri/landström, vi har iofs helt olika ingångsvärden skulle jag tro men han kan säkert hjälpa dig också! (det är inte mastervolt)

            Prata med Leif på Odelco! http://www.odelco.se

            /Tobias

          • UZ
            Mar 10, 2015 @ 07:42

            De kan säkert hjälpa dig med det övriga också. Men det enkla är det som är det sköna.
            Och är det som de säger 10 års problemfrihet då är det en hit.

          • /HenrikB
            Mar 10, 2015 @ 12:41

            Batteriet från Lime power är ju exakt samma som jag köpte till Mithril (www.ev-power.eu).
            Det enda som egentligen behöver ordnas är möjlighet att slå ifrån laddning vid långvarig motorgång (dvs bryta fältmatning till generatorn).
            Övervakning av laddstatus sker med den Victron BMV700 jag har sedan tidigare.
            Landströmsladdaren bytte jag mot en ny 20A laddare för LiFePO batteri (från ev-power).
            Funderade först på en kraftigare 100A laddare (då batteriet kan laddas betydligt snabbare), men risken är att säkringen går i landströmsutaget på bryggan…
            Mycket enkelt, ingen inbyggd elektronik eller annat trixande!

          • DehlerDoris
            Mar 10, 2015 @ 23:20

            Den stora risken kanske inte är Mastervolt som blir “vild”, utan att någon byter till litiumbatterier och fortsätter med sin pulsande typ Cetec laddare.
            Lion batterier som kortsluts eller pulsladdas blir snabbt överhettade och vid c:a 130 grader så tar batteriet eld okontrollerat eller exploderar.

      • /HenrikB
        Mar 11, 2015 @ 09:31

        Jag tror inte det är så sannolikt.
        För att batterierna skall överhettas måste cellspänningen gå över 4V, dvs 16V laddspänning. De flesta laddare för blysyrabatterier laddar inte mer än 14.6V.
        Största problemet med “vanliga” laddare är att dom ligger kvar med en något hög float-spänning (13.8V typiskt), vilket påverkar livslängden på batterierna negativt.

        Reply

        • Stefan K
          Mar 11, 2015 @ 17:37

          Reply

          • JIMMY
            Mar 11, 2015 @ 18:59

            Alla exempel i den PDF:en ovan är på Li-ION eller Li-Po celler. LiFePO4 eller LiFeYPO4 är betydlig stabilare i sin sammansättning och de är inte kända för att fatta eld lättare än de blysyrabatterier som finns i var mans bil, båt eller husvagn. Men som jag skrev tidigare så är all el mer eller mindre brandfarlig, det är inga problem att sätta eld eller t.o.m spränga ett vanligt blysyrabatteri som ju utvecklar “knallgas” vid laddning och speciellt vid överladdning. Hursom är det bara att acceptera att blysyra är en förlegad teknologi som inte är bättre på något plan i jämförelse med LiFePO4, inte ens när det kommer till ekonomi.

          • Stefan K
            Mar 12, 2015 @ 10:09

            LiFePO4 eller LiFeYPO4 är sannolikt betydligt stabilare och ska väljas i första hand i båtar. Och moderna pulsladdare ska inte användas.
            Riskerna med konventionella blybatterier är dock av helt annan och mer kontrollerbar typ. Ett gammaldags öppet blybatteri med svavelsyra (typ Tudor marin) som är ventilerat med “akvarieslang” som det ska, är ett mycket säkert batteri och kan inte börja brinna/explodera internt pga överladdning eller om man lägger en skiftnyckel mellan polerna. Ett blysyra-gelbatteri avger ingen vätgas/knallgas alls.
            Min piont var inte att rekommendera förlegad teknologi utan mer att man ska tänka sig lite för innan man beställer moderna batterier för 15-20 tusen. Sedan måste man också ha örnkoll på laddningssystemens spänning (från motorn/landström). Man kan kolla på hur man isolerat litiumbatterier i t.ex. Dreamliner. Inom flyget har man tagit brand/explosionsrisken på stort allvar.
            Själv så kommer jag nog att avvakta lite med byte till LiFePO4 eller LiFeYPO4.
            Det kostar att ligga på topp!
            /sk

          • Bosse F
            Mar 12, 2015 @ 11:05

            En bekant mekade med motorn förra våren. En ringnyckel ramlade ner och la sig på polerna, batteriets kortslöts. En kvart senare kom ambulansen efter att batteriet exploderat rakt i ansiktet på honom.
            Att påstå att ett bly/syra batteri inte kan explodera känns märkligt, finns massor av exempel på det.

          • DehlerDoris
            Mar 12, 2015 @ 21:17

            Visst Bosse det kan säkert bli gnistor av en ringnyckel som tänder vätgas/knallgas i utrymmet ovanför vätskan och som också kan stänka upp typ i ansiktet. Men själva batteriet exploderar inte o brinner okontrollerat, likt en härdsmälta som absolut kan passera ett plastskrov med hjälp av tyngdlagen. Har sett flera konventionella batterier som “poppat” till följd av vätgas som gnistantänts men aldrig ett som ens plasten har smält på.

          • Anders B
            Mar 13, 2015 @ 13:10

            Skyddskåpa över polerna är väl det som behövs. Riggade en Banner 28 för många år sen, ett vant smet iväg och la sig över batteripolerna, det blev en rejäl gnista, vantet blev förstört. Såvitt jag kommer ihåg behövde vi inte byta batteriet. Sedan dess har alltid skydd över polerna!

          • Anders Nyberg
            Mar 13, 2015 @ 14:58

            I PDF-filen ovan (http://www.familjen-nordstrom.se/morfar/14%20Batteris%C3%A4kerhet.pdf)
            så verkar de gula seriekopplade batterierna där mittbatteriet exploderar vara just av LiFeYPO4-typ. Winston WB-LYP160AHA säljs här: http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP160AHA-LiFeYPO4-3-2V-160Ah.html. Så jag är nog fortfarande lite tveksam till den här typen av batterier i båten. Skulle också vara intressant att få veta hur lång livslängden verkligen är på LiFeYPO4 batterier, antalet cykler säger ju inte så mycket när det tillkommer ett kemiskt åldrande eller vad man skall kalla det. Har sett en uppgift på runt 10 år och stämmer det så är det inte så stor skillnad mot ett vanligt blybatteri av bättre kvalitet som kan hålla åtminstone 7 år. Fördelarna med lägre vikt och snabbare laddning finns förstås kvar.

          • Kåre
            Mar 13, 2015 @ 16:24

            Intressant läsning men LiFePO4 anses normalt som ganska säkra och det krävs normalt en rejäl misshandel av dem för att de ska bli farliga. Förloppet på Winstons LiFePO4 i rapporten är inte lika explosiv som Li-kobolt batterierna i rapporten, men uppvisade fortfarande ett farligt förlopp. Tesla bilarna, Dreamliner, många laptops och Rc-batterier använder sig Li-kobolt p.g.a. av att dessa har väldigt hög energitäthet men de är även ökända för att kunna explodera och brinna okontrollerat.
            Det blir lite förvirrande när batterier med olika tekniker och egenskaper alla kallas Li-ion. Alla batterier som kan ge en stor kortslutningsström bör
            handskas med respekt.

            Jag tror att blybatterier i en relativt snar framtid kommer betraktas som en relik från förr likt glödlampor.

          • JIMMY
            Mar 13, 2015 @ 17:06

            Återigen, alla batterier och all el är brandfarlig om man inte handskas med grejerna på rätt sätt, punkt! Bensin är också väldigt brandfarligt, ändå är det många båtar och bilar som har bensinmotorer, att det ens är tillåtet…

            https://www.youtube.com/watch?v=xzAqLoQUdXI

          • UZ
            Mar 13, 2015 @ 18:12

            Tittar man på den här filmen så är det inget snack vilka batterier man ska ha.

            https://www.youtube.com/watch?v=oJ8AfJsOhsM

            Beroende på vilken rapport man tittar på så får man olika svar. I dessa crach tester så proviserar man verkligen batteriet och här uppstod ingen brand.

            https://www.youtube.com/watch?v=p21iZVFHEZk

          • Kåre
            Mar 13, 2015 @ 18:19

            Test med stort LiFePO4 cell

            https://www.youtube.com/watch?v=p21iZVFHEZk

            Test med litet Li-Kobolt cell

            https://www.youtube.com/watch?v=ZTzEHsJVZhA

            Vänta till ca 3:30 in i videon

            Använder man Li-Kobolt så rekomenderas det att man har en inbyggd elektroniskt skydd på varje enskild cell. Nu förtiden är det turligt nog ovanligt med exploderande batterier.

          • /HenrikB
            Mar 13, 2015 @ 19:32

            Hehe, intressant att det verkar vara samma test på filmen som refereras i det andra “skräckpropagandadokumentet”, olika slutsatser tydligen… ;)

            Jag tar hellre risk för lite rök än syraexplosion. Samt en viktbesparing på 75%…

        • Stefan K
          Mar 15, 2015 @ 22:25

          Batterier helt off topic i den har tråden.. Men i alla fall..
          Efter ett stort antal säkerhetsbesiktningar kan jag bara konstatera att felinstallerade batterier finns i en j-a massa båtar. Trots allt är olyckor ovanliga.
          – batterier i motorrum (temperaturproblem)
          – knallgasventilationen ej monterad (knallas kan då antändas av en ringnyckel som Bosse F beskev)
          – tät box saknas
          – batterier inte är fastsatta
          Oavsett batterityp så bör man nog förhålla sig till rimliga riskdiskussioner, och då med lösningar där man faktiskt har installerat grejerna på rätt sätt. Jag har aldrig hört talas om batteriolyckor där allt har varit rätt monterat.
          När det gäller litiumbatterier så bör man absolut se till att följa leverantörens råd om laddning osv. eftersom tekniken trots allt fortfarande är under utveckling.
          Laddningssystemen är jätteviktiga som alltid.
          Att bara beställa litiumbatterier över nätet o byta ut sina gamla blyceller utan att kolla över sina laddningssystem känns inte så himla smart.
          Leverantörskontakter med bra råd & dåd är inte fel om man vill minska såväl säkerhetsrisker som malfunction.
          Stefan K

          Reply

  2. JIMMY
    Mar 9, 2015 @ 20:38

    Sen verkar inte Nick White vara helt nöjd med rapporten heller (saxat från Expeditions Facebooksida):

    Copy of letter sent to Chris Oxenbold this morning.

    Hello Chris,
    After receiving various emails this morning regarding the wording of this and encouraging action, I am reversing my opinion of some of your report.
    [#200]
    This is factually incorrect. The data was missing from levels A and B. There is no level C data, so C-Map uses level B data for level C I believe. The Islands and reefs were not in the level A and B data, so there was nothing displayed.
    Given I assisted your inquiry, I would have thought it would have been polite to at the very least ask for comment on this before making your report public. This is not in line with what Stan intimated would be in the report.
    I am not at all impressed. This is quite unfortunate as Stan & I have had quite a good relationship until this point.
    Best regards,
    Nick

    Reply

  3. Carsten B. Nielsen
    Mar 12, 2015 @ 20:11

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Jun 16, 2015 @ 15:57

    Debatten har blossat upp i Danmark igen.

    Upprinnelsen är en artikel i Jyllands-Posten som konstaterar att om båten hade varit danskflaggad, och det är det ju många om tror, så hade Chris Nicholson inte haft nödvändig kompetens för att vara skeppare. Och det var ju bristen på navigationskompetens som var Nicholsons främsta argument till varför han inte var ansvarig för olyckan.

    Nu är båten registrerad på Cayman Islands via VOR, så då uppstår inte problemet, Men det är ju onekligen lustigt?

    http://www.baadmagasinet.dk/nyheder/nyheder/volvo-ocean-race/22846-team-vestas-wind-moder-hard-dansk-kritik/
    http://minbaad.dk/nyhed/archive/2015/15/june/article/vestas-wind-registreret-i-cayman-island-med-lempelig-lovgivning/

    Reply

  5. Raketen
    Jun 16, 2015 @ 19:44

    Att skepparen på en VOR raket, inte har navkompetens. Är så mycket BS. Att mitt 2mm långa hår på huvudet, krullar sig till dreadlocks..
    Kanske inte lika hög kompetens som en proffsnavigatör. Men, tillräckligt för att inte navigera upp på land.
    Ego kanske. Men är det inte lättare att erkänna att man gjort misstag och klumpat sig?
    Finns rätt många seglare som smakat på marken under ytan..
    Har själv.. Var det min bristande navkunskap som gjorde att jag seglade på en storj J..la sten? Som jag vet var den låg redan innan.. Är ingen navexpert. Men det var bara klantarselet som var framme.. Observera att den inte heller syns utzoomat på div plotters m.m. Syns utmärkt på sjökortet..
    I vilket fall kan vi glädjas att ingen allvarlig personskada inträffade.
    Det går uppenbarligen att bygga nya båtar igen..

    Reply

    • srsseglaren
      Jun 17, 2015 @ 00:00

      Undrar lite vem som är ansvarig ? om navigatören tillåts sömn under racet, bra under en jorden runt segling ?
      Kan man anta att en sovande navigatör är olämplig ?
      Finns det ngn annan navigatör ombord eller är den sovande navigatören som har ansvaret ?

      Reply

      • Raketen
        Jun 17, 2015 @ 23:09

        :)
        I min värld är skepparen ytterst ansvarig för besättning och båt. På alla vis. Skyller man på att man har så dålig navkompetens, att man seglar upp på land. Då är man ingen skeppare..
        Uppenbarligen ska naturligtvis en navigatör vara vaken under hela varvet runt klotet.
        En sovande navigatör. Navigerar dåligt när han/hon sover.
        Men på Vestas, tar navigerandet paus när denne sover..
        Nåja. För att vara lite seriös..
        Rapporten som släpptes för ett tag sedan. Var bra och i mina ögon tillräckligt uttömmande. Belyste upprinnelsen till händelsen på ett bra sätt.
        Naturligtvis har wouter störst del till att det skedde.
        Men som vid alla olyckor. Finns det en hel del bidragande faktorer.
        Men det som irriterar mig. Är att skepparen (som jag uppfattar det) Slår ifrån sig och skyller på att han inte kan navigera. Fast alla vet att denne skepparen kan mer än tillräckligt. Annars VOR:e han inte framgångsrikt proffs på havet..
        Trots att Wouter har det tyngst. Så är det klart att han står rakryggast av dem alla.
        I mitt tycke iaf.

        Reply

  6. Wrap Up 2015 - BLUR
    Dec 28, 2015 @ 17:42

    […] lärdomar kommer också från VOR. Rapporten från Vestas grundstötning. Obligatorisk […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.