Skip to content

8 Comments

  1. Peter g
    Jul 26, 2015 @ 12:15

    Mäktigt.

    Helt klart respekt.

    / pg

    Reply

  2. Henrik P
    Jul 26, 2015 @ 23:24

    Vi lever i coola tider!

    Reply

  3. Pelle Fälth
    Jul 27, 2015 @ 17:25

    Så coolt!

    Reply

  4. Andreas
    Aug 3, 2015 @ 12:37

    Riktigt coolt
    Kan någon förklara relationen mellan skrovlängd/fart beroende på storlek?
    En Farr 30 på ca 9 m kan ju nå 18 knop och säkert snitta 15 knop över en sträck…men dessa 30+ m båtar når inte så mycket över 30 knop…definitivt inga 60knop..

    När börjar motstånd / längd / fart / pengar bli teoretiskt optimalt?

    Reply

  5. Patrik Svensson
    Aug 3, 2015 @ 13:18

    Nej, du är inte ensam om att tycka det.
    Blir det sedan dåligt med taktiska finter mm så blir det ungefär lika roligt som F1 minus motorljud och depåstopp och typ 2 varv.

    Reply

  6. Pelle Lindell
    Aug 3, 2015 @ 13:19

    Mycket förenklat är en båts fartpotential proportionell mot roten ur längden dvs en 3 gånger så lång båt blir roten ur 3 ggr snabbare dvs 1.73 ggr.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Froude_number

    Reply

  7. David
    Aug 3, 2015 @ 22:47

    Ring mig när en Farr 30 eller för all del liknande, snittar 15+…

    Reply

  8. Thomas Wiberg
    Aug 4, 2015 @ 00:39

    Andreas, teoretiskt optimalt hänger väl mest ihop med storleken på plånboken?! Är väl mer eller mindre bevisat av Comanches bragder denna sommar? En annan faktor som det sällan pratas om är storlekens betydelse för upplevelsen. 18 knop i en Farr 30 är fasen så mycket mer spännande än 25 knop i en 100-fotare.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.