The 30.48m/100ft Maxi Comanche (CAY) has been confirmed as the overall winner of the 42nd Rolex Middle Sea Race. Skippered by Mitch Booth, the exceptional crew of 23 included in its ranks the likes of Will Oxley, as navigator, Tom Slingsby, Kyle Langford, Shannon Falcone, Hugo Rocha, Justin Slattery, Willy Altadill and Luke Molloy. Victory […]
Riktigt coolt
Kan någon förklara relationen mellan skrovlängd/fart beroende på storlek?
En Farr 30 på ca 9 m kan ju nå 18 knop och säkert snitta 15 knop över en sträck…men dessa 30+ m båtar når inte så mycket över 30 knop…definitivt inga 60knop..
När börjar motstånd / längd / fart / pengar bli teoretiskt optimalt?
Nej, du är inte ensam om att tycka det.
Blir det sedan dåligt med taktiska finter mm så blir det ungefär lika roligt som F1 minus motorljud och depåstopp och typ 2 varv.
Mycket förenklat är en båts fartpotential proportionell mot roten ur längden dvs en 3 gånger så lång båt blir roten ur 3 ggr snabbare dvs 1.73 ggr. https://en.wikipedia.org/wiki/Froude_number
Andreas, teoretiskt optimalt hänger väl mest ihop med storleken på plånboken?! Är väl mer eller mindre bevisat av Comanches bragder denna sommar? En annan faktor som det sällan pratas om är storlekens betydelse för upplevelsen. 18 knop i en Farr 30 är fasen så mycket mer spännande än 25 knop i en 100-fotare.
Peter g
Jul 26, 2015 @ 12:15
Mäktigt.
Helt klart respekt.
/ pg
Henrik P
Jul 26, 2015 @ 23:24
Vi lever i coola tider!
Pelle Fälth
Jul 27, 2015 @ 17:25
Så coolt!
Andreas
Aug 3, 2015 @ 12:37
Riktigt coolt
Kan någon förklara relationen mellan skrovlängd/fart beroende på storlek?
En Farr 30 på ca 9 m kan ju nå 18 knop och säkert snitta 15 knop över en sträck…men dessa 30+ m båtar når inte så mycket över 30 knop…definitivt inga 60knop..
När börjar motstånd / längd / fart / pengar bli teoretiskt optimalt?
Patrik Svensson
Aug 3, 2015 @ 13:18
Nej, du är inte ensam om att tycka det.
Blir det sedan dåligt med taktiska finter mm så blir det ungefär lika roligt som F1 minus motorljud och depåstopp och typ 2 varv.
Pelle Lindell
Aug 3, 2015 @ 13:19
Mycket förenklat är en båts fartpotential proportionell mot roten ur längden dvs en 3 gånger så lång båt blir roten ur 3 ggr snabbare dvs 1.73 ggr.
https://en.wikipedia.org/wiki/Froude_number
David
Aug 3, 2015 @ 22:47
Ring mig när en Farr 30 eller för all del liknande, snittar 15+…
Thomas Wiberg
Aug 4, 2015 @ 00:39
Andreas, teoretiskt optimalt hänger väl mest ihop med storleken på plånboken?! Är väl mer eller mindre bevisat av Comanches bragder denna sommar? En annan faktor som det sällan pratas om är storlekens betydelse för upplevelsen. 18 knop i en Farr 30 är fasen så mycket mer spännande än 25 knop i en 100-fotare.