Pantaenius Bohusracet 2015
Fin film från årets Pantaenius Bohusrace. Jag gillar att man har lyckats fånga naturupplevelsen som är helt unik för det här racet – och som seglare från hela jordklotet borde vallfärda till.
Jag skulle också drista mig till att säga att det är världens största doublehanded-race. Inte bara “one of the largest in Europe”?
Michael
Oct 15, 2015 @ 21:35
Hela Seacape gänget var supernöjda med racet & upplevelsen.
https://youtu.be/U_pnRhWJk0U
Vi kommer tillbaka 2016.
Seascape Nordic
Sebastian
Oct 15, 2015 @ 22:37
Om, det är soloklass kommer jag och Paul Gaskell Brown, ej annars. Då skippar vi Själland Runt Solo. Done that. En underbar film som gör att man vill dit, helt enkelt. Grattis till arrangören! Hit vill vi!
Göran/Xusidus/X-382
Oct 16, 2015 @ 08:16
Kan man haka på?
Peter Gustafsson
Oct 16, 2015 @ 09:04
Jag tror inte alla race skall ha alla klasser. Och i grund och botten är doublehanded och solo ganska olika, i alla fall sett ur ett arrangörsperspektiv.
Men jag tror också att Bohusracet hade varit en bra utmaning för er precis som det är. Det är mycket tuffare motstånd och intensivare race än t.ex. Silverrudder och mycket av det som gör att jag seglar min båt snabbt solo kommer från saker jag lärt mig genom att segla mycket doublehanded.
Ni kan ju köra ett solorace från Sundet till Uddevalla, segla Bohusracet och sedan köra solo hem igen. Borde ge er en bra genomkörare :-)
Anders B
Oct 16, 2015 @ 15:29
Har seglat Viken mot Uddevalla dan efter midsommardagen för att segla Bohusracet de tre senaste åren. Ett fantastiskt race, ca 30 timmar i full race mode. Nu när autopiloten funkar är det läge för tillfartssegling som solorace i tex 2 etapper, Helsingborg – Marstrand och sen in till Uddevalla. Vem hänger på?
Markus S
Oct 16, 2015 @ 09:10
Vad är grejen med att segla Bohusracet solo? Har ni inte ens en polare som vill dela upplevelsen med er? Det går ju att segla hela sträckan utan o sova även om man är två på båten, om nu det är det primära.
Brukar transportsegla solo och det går ju bra, oftast. Men det är i mitt tycke alltid roligare med sällskap.
Göran/Xusidus/X-382
Oct 16, 2015 @ 09:39
Vi har inga vänner :)
Peter Gustafsson
Oct 16, 2015 @ 09:48
Göran, med din gästfrihet är jag säker på att du har,
eller enkelt skaffar, massor av vänner :-)
Dagens tips: ragga tag i en duktig jolleseglare som hänger på. Ni kan ju segla båten solo, och de är duktiga på taktik, ratta, trimma och får er att inse att det går att segla båten hårdare än ni trodde var möjligt…
Extremt lärorikt och inspirerande. För bägge parter.
Magnus
Oct 16, 2015 @ 10:20
?. Känns som dagens bästa tips!!!+++
JIMMY
Oct 16, 2015 @ 17:48
Personligen tycker jag det är svårt att bara “ragga” besättning. All segling för mig gör jag för nöjes skull, då vill jag veta att jag och min besättning funkar ihop och att vi garanterat har kul tillsammans och sånt kan ju ta lite tid att känna av. Transportseglingar och förberedelser tar mycket tid och energi, då vill man gärna försäkra sig om att det blir en trevlig kappsegling också. Har varit med om motsatsen och det suger när kemin inte funkar och stämningen ombord är kass. Så om jag inte får med mig någon av de jag gärna seglar med så seglar jag hellre själv. Det är betydligt lättare att ta med någon ny/okänd när man kör FC tycker jag, då är det inte hela värden om personen i fråga inte riktigt passar in. Alla race är olika, i bland rejsar jag för att komma på pallen, i bland bara för att få komma ut och segla, det kan vara grymt stimulerande att köra en regatta solo även om alla andra kör DH eller t.o.m FC. Att segla solo är alltid en större utmaning för mig och jag lär mig alltid nya saker. Men alla är olika, vissa gillar sologrejen, andra tycker att DH och/eller FC är roligare. Men måste man kategorisera allt så hårt för det? Varför inte inte tillåta att man kör Bohusracet solo, är det för hard core? Arrangören behöver ju inte sätta upp en soloklass, räcker ju med att de som vill köra solo får lov att göra det i befintliga klasser?
Peter Gustafsson
Oct 16, 2015 @ 18:09
Som arrangör med välrenommerat försäkringsbolag som sponsor så är det så klart skillnad på att ha 200 doublehandedbåtar på Skagerrak när det kommer en rejäl kallfront, eller att dessutom ha 30 kaxiga soloseglare där ute.
Dessutom är Bohusracet, till skillnad från t.ex. Silverrudder ett race som kräver 100% attention hela tiden. Det är massor av manövrar, halvklurig navigation och båtar i vägen. Jag är övertygad om att många soloseglare har 100% koll, men många tenderar också att överskatta sin egen förmåga vilket så klart kan bli en issue när en arrangör redan ligger på gränsen när det gäller säkerheten.
SSVÄ gör ett grymt jobb, men jag vet också att flera inflytelserika personer inom Svensk segling som inte tycker att man bör få sanktion. SSVÄ måste balansera kraven från seglarna med de från SSF, sponsorer och andra intressenter. Och det tycker jag man gjort på ett förtjänstfullt sätt.
Sedan är jag övertygad om att riktigt bra race bör göra EN sak – och göra det bra. Alla exempel talar för att man inte skall göra allt för alla. Skulle Silverrudder eller Mini Transat funka lika bra om man blandade med en doublehandedklass? Troligtvis inte. Borde ORCi-VM ha en doublehandedklass. Troligtvis ints. Personligen vill jag segla världens största solorace. Och värdens största doublehandedrace. Och Fastnet. Men jag inser att det är tre olika event.
Däremot tror jag det finns utrymme för att ytterligare växa de solorace vi har, och dessutom finna formerna för ett på västkusten.
JIMMY
Oct 16, 2015 @ 18:41
He he, vi är inte helt överens här… :)
Säkerhet är en sak, men inte helt sällan skjuter man över målet och i det närmaste omyndigförklarar deltagarna vilket jag tycker är helt fel, det är ju vuxna människor vi pratar om och det är faktisk inte skitvanligt att folk tar sig vatten över huvudet med allvarliga personskador som följd, oavsett fritidssysselsättning, de allra flesta har ju nån typ av självbevarelsedrift. Sen tycker jag det är stor skillnad på att arrangera en DH-regatta men att tillåta att man kör solo i befintliga klasser, eller en FC-regatta runt nån ö (typ Ornö Runt) och tillåta att man kör solo i befintliga klasser, mot att tillåta DH på Silverrodret eller FC på Bohusracet. Tillåter man solo på vilken DH eller FC-regatta som helst så kommer det aldrig leda till någon stor fragmentering då majoriteten av deltagarna alltid vill prestera så bra som möjligt samt att de flesta också känner sig mer bekväma med att segla DH eller FC och detta leder till att få kommer att välja att segla solo. Inför de soloregattor som jag har arrat så får jag alltid frågan, “kan man inte få segla DH?”, medans jag inför en DH-regatta väldigt sällan får frågan “kan jag få segla solo?”.
Peter Gustafsson
Oct 16, 2015 @ 20:13
Ja, nu är ju inte det ett problem på Bohusracet, där man har en väldigt rimlig nivå och är lyhörda för oss seglare. Men får man ett år där hälften av soloseglarna går på grund (remember) kan konsekvensen bli högre krav för alla seglare (eller en tappad huvudsponsor). Hög risk för 3-4 tillresta båtar.
Sedan blir det en fragmentering. Jag, Vesala och ett antal andra seglare skall välja mellan att ställa iland vår favoritgast för att segla solo. Eller inte. Det öppnar för 4-5 nya båtar från andra orter, men gör det till ett sämre race för lokala seglare som tvingas välja klass.
Har du bra exempel på race som framgångsrikt kombinerar DH & solo?
På samma sätt så får vi ofta frågan varför vi inte kör en ORCi-klass på Marstrand Big Boat. Det skulle väl locka några fler seriösa seglare? Ja, men det skulle också skapa fragmentering där lokala båtar måste välja klass och det snabbt skulle bli ett A och ett B-lag. Signalvärdet i att ha samma bana och samma format där alla kan jämföra sig med varanda är ganska viktigt.
Av samma anledning kör man inte alla olika format samma dag på Vasaloppet. Utan Vasaloppet är Vasaloppet. Vill man köra stafett, cykla eller springa så gör man det andra dagar.
seglaren
Oct 16, 2015 @ 20:31
Bohus race är ju ett etablerat DH-race. då är det kanske bra att inte blanda. sen finns ju många exempel där det blandad FC och DH och i vikarna får väl i stort vara alla med. Där är det i och för sig säkerhetsfrågan inte så stor heller.
Åsa Lindstedt
Feb 25, 2016 @ 06:44
Jag vill gasta, ev i tjejbesättning. Tacksam för tips!
Curt Gelin
Feb 27, 2016 @ 16:16
Kan ha gastplats på en gammal 54 fots mahognymöbel – men i Sthlm för en flink fördäckare.
Curt Gelin