ISAF & ORC Annual Meetings | sammanfattning
Som vanligt så har Sten Edholm sammanfattat vad som hände på ISAF & ORC Annual Meetings. Denna gång var man i Sanya.
För er som gärna vill se ORCs test runs på mätbrev inför 2016 så finns de här.
SAMMANFATTNING AV ISAF OCH ORC
ANNUAL GENERAL MEETINGS 2015
1. Allmänt
ISAF har varje år sitt Annual General Meeting (AGM) i november. Vid årsmötet samlas omkring 15 kommittéer för Racing Rules, Measurement, Youth & Development, Parasailing, Classes & Events, Race Management, Special Regulations (säkerhet) mm. 220 kommittéemedlemmar och 400 observatörer deltager. Totalt 5-6 svenskar på plats i Sanya under ledning av SSF Vice Styrelseordförande Annika Ekman och Förbundsdirektör Stefan Rahm.
Offshore Racing Congress (ORC) har sina möten parallellt med detta. Omkring 50 personer från 20 länder deltar.
2. ORC Championships
– VM 2016 blir i Köpenhamn, KDYarrangerar i Skovshoved 15-24 juli
– EM 2017 blir i Gdansk, Polen, vi misslyckades att få det till Marstrand (GKSS). ORC vill lägga det i Polen eftersom de har mer än tre gånger så många certifikat som Sverige har.
– VM 2018 kommer prel att bli i Den Haag, Holland, såvida inte RORC och ORC kommer överens om ett gemensamt mästerskap.
– 2019 och 2010 är ännu oklart.
Det skall observeras att vi för några år sedan var endast 4 aktörer i norra Europa, nu är vi 7-8 länder som är beredda att ta tävlingar av denna klass (SWE, NOR, DK, FIN, GER, EST, POL + HOL). Kräver god marknadsföring, bra sponsorer och god långsiktig planering. Vidare proffsiga klubbar med en god infrastruktur och gott logistikstöd mm.
3. Justeringar av ORCi VPP (ORCi Velocity Prediction Program)
Erfarenheterna från tävlingarna under 2014 och 2015 är generellt goda. Inga väsentliga förslag att förändra har inkommit.
Några av justeringarna i ORCi VPP för 2016 blir följande;
• Downwind generellt justeras
• Dacron faktorn reduceras, mindre tillåtande
• Vågresistens justeras
• Propellervärden för ORC Club justeras
ITC ville inte öppna VPP-tabellen för högre vindhastigheter/båthastigheter.
ITC fullständiga protokoll från sitt förberedande möte finns på http://www.orc.org/minutes/ITC%202015.pdf. Eventuella frågor kan ställas till Stefan Qviberg som deltog i mötet. Vi är glada att ha med en svensk i denna församling av några av världens skickligaste designers.
ORC har kört förändringarna för 2016 i sin s k ”Test Fleet” innehållande 1.700 båtar, Det blir mycket små skillnader jämfört med 2016. Skillnaderna ligger inom +/- 0,5 %. Hela ORC Test Fleet får GPH omkring – 2 sek. Se särskild bilaga. Sedan blir uppdaterade formella ORC Regulations och VPP tillgängliga från 2016-01-01.
Exempel på svenska båtar;
• Teknova – 4,6 (0,8 %)
• Perfect Excuse – 3,0 (0,5 %)
• Amarone – 2,8 (0,5 %)
• Boxer – 2,7 (0,4 %)
• Xpresso – 2,5 (0,4 %)
• Du Soleil – 2,3 (0,4 %)
• Blixt Pro Sailing – 1,4 (0,2 %)
Under det kommande arbetsåret kommer man att titta särskilt på bland annat ;
• Mastvikter
• Rätande moment
• Vattenmotstånd för snabba båtar
4. Race Management
Erfarenheterna av att i större mästerskap med stora startfält dela upp deltagarna i tre klasser är goda. Grundprincip med startgrupper enligt CDL har lagts för WM med fasta gränser, sommaren 2015 har gett viss tveksamhet om att ha fasta gränser i ORC Green Book, då flottorna i Medelhavet och Nordeuropa ser rätt olika ut. Det kommer att bli intressant att se hur detta kommer att lösas i WM i Köpenhamn.
”Sailors Services” på ORC hemsida har utvecklats väl. Över 6.000 registrerade användare som köpt ut ”Points”. Tillgängligt nu på 9 språk. Över 20.000 mätbrev köptes ut under det senaste året och 5.000 testkörningar har tagits ut utan medverkan av någon ORC medarbetare eller lokalt mätkontor.
Det verkar vara lågt nyttjande av detta i Sverige, vi har genomfört viss utbildning i samband med SHF Offshore Clinic 2015-11-28.
Ännu oklart hur man skall se på Drones ?? Skall detta betraktas som hjälp utifrån eller ett tillåtet hjälpmedel ombord?? Hur skall en organisatör hantera lokala bestämmelser beträffande luftfart i tävlingsområden??
Ännu oklart om tolkning av sittande ”hiking”. Ingen i SSF vill ta i frågan, SHF avser kräva förtydligande av ORC inför Worlds i CPH 2016.
5. Mätfrågor
Arbetet med Universal Measurement System (UMS) går vidare och vid årets AGM togs beslut om ensning av ett antal definitioner och förkortningar för bl a segelmått.
Utbildning i ORC mätning genomförs av Chief Measurer Nicola Sironi i värdlandet inför WM, dessa tillfällen kan även nyttjas av svenska mätmän som vill vidareutveckla sig, t ex inför WM 2016 i Danmark.
6. Övrigt från ORC
• ORC skall stödja s k Sportboats bättre – växande marknad i bl a Ryssland, Schweiz, Österrike, Italien. Vi bör få med en svensk representant.
• Ytterligare bra utveckling av websidan ”Sailors Services”
• Motionen SWE 1 ang justering av VPP för fock/genua har lett till justering för VPP 2016, kommer fortsatt bevakas
• Motionen SWE 2 ang förenklat förfarande för One Design togs emot mycket väl, kommer hanteras av ORC centralt. Avgifter dock en nationell fråga
• ORC kommer ta fram handbok för Race Officials om nyttjande av ToT, ToD, Ocean for PCS, Triplescoring m fl
• Man planerar för en ORC App med ORC info och scoring
7. ISAF Oceanic & Offshore Committee
Allmänt
• Ökat intresse för nya format – DH, Distanssegling, lagtävlingar
• Svåraste frågan – Worlds för IRC ??? Vad händer med Worlds 2018 i Holland??
• Nya aktörer är klasser och båttillverkare som söker respitregler, t ex Maxi Super Yachts, X-Yacht och Swan.
• Bra presentation om Far East 28R av Mats Runström för att bli ”ISAF Recognized Class”
• Markerade krav på erfarna Seglingsledare (IRO) som kan riktig Offshore. Internationellt utbyte !!
• ISAF kommer att ta ut en avgift på 25 € för ansökningar om ISAF Sailor Classification för de som ansöker mindre än en vecka före tävling. Vidare kommer 70 år fyllda att få lättnader vad gäller klassificering.
• Nya och befintliga Working Parties för bl a ;
• Medical (Roger Nilson ingår som expert)
• Offshore Judges
• Position tracking
• Environmental (???) – Licens för tävlingar? – Svartvatten, bottenfärger, följebåtar, garning av spinnakers mm
• Sociala events kring tävlingar måste ges ökad uppmärksamhet, ställer ökade krav på arrangörer och platser för större tävlingar.
ORC redovisade en ökning till omkring 10.000 certifikat hittills under 2015. RORC redovisade för IRC en utplaning på omkring 6.100 certifikat.
För Östersjön och Norden ser ORC ut som följer ;
• SWE 82 + 8 Certifikat
• FIN 76 + 10
• NOR 44 + 1484 (NORLYS baseras tekniskt på ORC Club)
• EST 37 + 58
• LAT 2 + 5
• LIT 3 + 63
• POL 16 + 268
• BRD 217 + 435
• DK 20 + 0
Globalt 2011 2012 2013 2014 2015
ORC 7.180 7.000 8.200 9.100 10.000
IRC 7.000 6.600 6.100 6.100 5.500
Arbetet med en ny global mätregel står tyvärr stilla, RORC har dragit sig ur, ORC har då beslutat att istället gått vidare med US Sailing och New York Yacht Club som arbetar med att utveckla den amerikanska nya regeln High Performance Rule (HPR), det har inte hänt mycket, dyrt att finansiera en ny regel, står i princip stilla det också.
Årets stora fråga inom ISAF Oceanic & Offshore Committee var RORC framställan att få anordna World Championships, då IRC är en ISAF Recognized Class. Huvuddelen av deltagande kommitteledamöter och observers är emot, då IRC är en s k Black Box-regel, där man inte kan få ta del av vilka värderingsgrunder som scoring-talet sätts på. Efter omfattande lobbyinsatser och underhandsdiskussioner så blev lösningen att RORC drog tillbaks sin framställan och Chairman Stan Honey meddelade att man kommit till en kompromisslösning, dvs att RORC och IRC får högst tre år att ta fram ett gemensamt förslag hur Offshore Worlds skall genomföras.
En handbok för domare inom Offshore & Oceanic Races är under framtagande. Det är endast ett fåtal domare som kan hantera frågor om avstängda transpondrar, metstöd utifrån, AIS-spår innanför rundningsmärken, miljöområden mm. En Q&A avses tagas fram på samma sätt som för ISAF Racing Rules tillämpningsexempel.
8. Safety
En omredigerad version av Special Regs kommer att vara tillgänglig på ISAF websida 2016-01-01. Sakinnehållet vad gäller enskilda bestämmelser avses dock vara detsamma, men texten har tagits ned med omkring 40 %. Översättning till svenska eftersträvas under våren 2016. Mycket av det som idag är rekommendationer kommer flyttas över till handboken ISAF Personal Survival Manual. Denna beräknas dock finnas utgiven på engelska först 2016-07-01. Vi får i Sverige överväga en översättning av den nya boken till svenska under våren 2016.
Exempel på förändringar i Special Regs från 2016-01-01;
• Parachute rockets utgår, flares och smoke tv kvar i Cat 3. US Coastguard studerar laser och nya sprakande LED-flares. Sannolikt ny policy on 2-3 år.
• Reservutlösare och kolsyrepatroner skall finnas ombord.
• Doublehanded Cat 3 kommer kräva minst en person med ISAF Safety Course.
• Krav på akter/äntrings-stege kommer i ny ISO 15085 för ”Leisure Crafts”. Skall vara robust konstruktion, bör kunna aktiveras från person i vattnet. ISAF avvaktar t v, blir sannolikt 2017/18 s k Grandfathering för befintliga båtar, dvs ”Strong Recommendation”
• Varning för modifiering av ankare
• AIS Personal Locator ökar i användning, nu krav i Cat 2. Räckvidd starkt beroende på antennplaceringar hos den nödställde resp stationen som tar emot. Fråm person i vattnet till segelbåt 0,5 Nm, men till helikopter på 2-300 m höjd 4 NM ??
• Cat 4 minskar kravet på revbart försegel till 12,5 %
• Ett antal förenklingar vad gäller Cat 4 Coastal, Cat 5 och Cat 6 (Dinghies)
• Mantåg av Spectra/Dyneema alltfort under utredning
• Ökade krav på verifierade praktiska övningar beträffande MOB (Lokalisering, metoder för bärgning mm)
• ISAF sätter upp en Safety Investigation Board, exempel på uppföljning ;
• Vestas Wind på Mauritius berodde på felaktig hantering av kartdatabas. Nyttjade felaktig/ej tillräcklig upplösning på SeaMap där inte revet fanns med på alla skalor, Navionics hade grundet på alla upplösningar, sjökortsbasen var med ombord, men nyttjades inte,
• Cheeky Rakiti med 4 drunknade beroende på dålig kölsammanfogning
• Low Speed Chase vid Farraleones San Fransisco var dåligt sjömanskap/felaktig navigationsbedömning att gå för nära land i brytande vågor
• Uncontrollabe Urge fick roderhaveri, trycktes mot klippor, två av sex besättningsmän drunknade trots flyvästar med grenband.
• US Sailing visar på starkt samband mellan antalet drunknade och att inte gått ”Safety Course”
Dec 8, 2015 @ 23:26
Glömde att säga att när jag berättade I Offshore & Oceanic Committee att Peter “Blur” varit litet dyster på Fastnet att ingen observerade hans oavsiktliga “AIS MOB Alert”. Då skrattade Chairman Stan Honey – En av världens skickligaste navigatörer med flertal varv som navigatör i Volvo – “Well, I saw BLUR , but the Person in Water was obviously moving in 8+ knots, so I decided he was OK” :-)
Dec 9, 2015 @ 09:42
+1
Dec 8, 2015 @ 23:46
Jolly good swimmer :-)
Dec 9, 2015 @ 08:02
TP52, som redan ansetts ha “för långsamt” gph, blir nu ännu “långsammare” re övriga fleeten. Må vara att skillnaden är liten, men riktningen är intressant..
Dec 10, 2015 @ 09:50
Igår på morgonen när jag tittade på Sjöfartsverkets intranet (ventilen) under pressklipp så högst upp ligger en länk till denna post på blur.se. Lite överraskad blev jag.
Dec 10, 2015 @ 19:38
Var hittade ni den listan?
på orc.org så har dom publicerat en annan körning av 2016s vpl
Den är lite snällare så Teknova får “bara” -3.8s där
Dec 10, 2015 @ 19:50
Min lista kom från Sten Edholm som var på mötet i Sanya.
Här finns den senaste varianten:
http://orc.org/news/2015/151210.htm#top