Golden Globe Race 2018 | vilken båt?
Retrosegling i gamla båtar verkar ju engagera, så här kommer en intressant frågeställning. 2018 kommer man att köra Golden Globe Race solo runt jorden.
The Golden Globe Race is back in 2018, Following in the footsteps of Robin Knox Johnston in Suhaili , the winner of the original 1968 Sunday Times Golden Globe. Race founder Don McIntyre explains. No satellites, no electric autopilots, no high-tech, sailing 32-36ft production yachts designed before 1988. A race back to the Golden Age of Solo sailing.
En liten detalj är dock att det ställs lite speciella krav på båtarna, allt för att hålla nere kostnaderna och få samma känsla som på den tid då det begav sig.
• Of fibre reinforced plastic construction.
• Designed prior to 1988 and have a minimum series of 20 yachts built from one builder.
• Have a hull length of between 32ft and 36ft. Bowsprits, wind vanes and outboard rudders, boomkins, pushpits and pulpits are not measured.
• Have full-length keels with rudders attached to the trailing edge.
• A minimum design displacement is 6,200kg.
Så, vad skulle ni välja för båt? Borde finnas några Skandinaviska designer som uppfyller kriterierna?
Gert Fasting
Jan 6, 2016 @ 22:38
Allegro 33. Nä,jag skiter nog i det. Låter dödstråkigt!
Rasmus
Jan 7, 2016 @ 09:00
Kaskelot
Dan
Jan 7, 2016 @ 10:37
Första jag tänkte på också eftersom den har ca 1,18 i SRS, men tror den har fenköl som inte var tillåtet?!
Erik Barkefors
Jan 8, 2016 @ 20:25
Kaskeloten har inte lång köl… Det är annars en båt som seglar betydligt bättre än de andra.
Tomas N
Jan 7, 2016 @ 16:40
L 32. Flera sådana har använts till långsegling.
Peter Gustafsson
Jan 7, 2016 @ 17:29
Eller OE32 som också är en fin båt.
Fast helst hade man ju velat hitta en lite snabbare 36-fotare, fast nästan alla som jag kan komma på har delat lateralplan.
Jan-E
Jan 7, 2016 @ 18:19
Fantasi 37 kanske?
Lars
Jan 7, 2016 @ 17:26
Varför inte en if båt
Peter Gustafsson
Jan 7, 2016 @ 17:27
Så länge du kan få den att bli 32 fot och väga minst 6,200 kg :-)
Dan
Jan 7, 2016 @ 18:25
Marieholm 32:a isåfall.. rena räsern..
Bosse F
Jan 7, 2016 @ 17:33
Vad lockar att sitta ensam i en båt nästan ett år? Ingen sexig tant, bara sextant….
T
Jan 7, 2016 @ 18:44
Freedom 35. Den äldre varianten av Gary Hoyt, med dubbla ostagade master i kolfiber (!) och wishbonebommar..
The Obvious Choice…
srsseglaren
Jan 7, 2016 @ 19:01
Bra där :-)
Var kommer gränsen gå för optimering ?
Svårast blir designvikten min 6200 kg, som vi vet blir byggda båtar ofta tyngre än vad som beräknats.
Även om båten klarar designvikt så är frågan vad som blir tillåtet i optimering högre mast centrering av vikt större segelytor än vad som ursprungligen designats, avkortning av skrov ?
Om det är ok att öka segelytan borde högre mast lättare mast vara ok ? var kommer gränsen för optimering att gå ?
Sveakryssaren för lätt.
Gillar freedom 35 också för lätt, mycket snabb om det blir mycket öppna bogar:
http://www.yachtsnet.co.uk/boats/g17106/g17106.htm
Eller en Wharram catamaran även den för lätt, där utgör skroven kölen.
Peter Gustafsson
Jan 7, 2016 @ 19:41
Jag tror nog man kan säga att det inte finns några utrymmen för meck. Det skall vara orginal:
http://mcintyreadventure.com/wp-content/uploads/2015/06/NOTICEOFRACE_150602.pdf
Jørgen
Jan 7, 2016 @ 20:57
Hva med Bacchant (Knut Reimers)? 10,85m og 6,4 tonn.
Dan
Jan 7, 2016 @ 22:28
Såg inte filmen förrän nu, tycker grundtanken är bra och om det får någons drömmar att gå i uppfyllelse är det väl kanonbra oavsett att båten är omodern. Tycker dock att de varit för snäva gällande båtkriterierna, det begränsar förmodligen deltagarantalet. Men…självklart har hjärnorna bakom detta redan funderat och gjort tagit ett korrekt beslut.
Peter Gustafsson
Jan 7, 2016 @ 22:30
Listan på 25 båtar verkar ju vara full i alla fall + några på väntelista :-)
http://mcintyreadventure.com/goldengloberace/2018-ggr-entrants-conference/
T
Jan 7, 2016 @ 22:48
Vad jag kan se är det 25 anmälda seglare, inte 25 anmälda båtar. Bara ett fåtal vet vad dom ska segla med för båt…
Så dom får läsa här på Blur, vilka båtar som kan tänks vara lämpliga eller, givetvis, olämpliga… ;)
Peter Gustafsson
Jan 7, 2016 @ 22:51
Och de verkar inte ha något respitsystem heller. Kanske ligger det någonting i att båttyper/handikappsystem inte är det allra viktigaste i vår sport.
Är det så att folk ger sig ut på havet bara för den personliga utmaningen?
;-)
Peter
Jan 8, 2016 @ 09:31
det beror på… finns ju manga olika åsikter om det ena och det andra och då är det ju fantastiskt att vår sport kan erbjuda något för manga olika smak.
Jan-E
Jan 8, 2016 @ 05:58
Snabbseglare, långseglare, längeseglare, var är kappseglingarna för oss med båtar som har ett SRS under 1.0?
Dan
Jan 8, 2016 @ 07:43
Din båt fungerar på de flesta seglingar, till och med som långseglare :-)
http://www.hd.se/lokalt/angelholm/2003/11/04/fran-angelholm-till-puerto-rico/
Jan-E
Jan 10, 2016 @ 08:35
Ha läst om Gudmundsson tidigare. En prestation får medges. Små båtar små problem brukar det ju heta. Ska till Lofoten med min i sommar.
Dan
Jan 10, 2016 @ 13:03
Riktigt spännande projekt, perfekt att ha en trailerbar segelbåt för dessa ändamål. Hoppas du får tid att stanna ett tag och få,några dagar med bra väder, kan vara riktigt dimmigt där uppe.
Gudmundsson är en båt tok han också och har alltid minst ett par-tre båtar i sin ägo. Han är dessutom en riktigt skicklig kappseglare.
Bengt
Jan 8, 2016 @ 08:06
Bacchant (-:
Anders Dahlsjö
Jan 8, 2016 @ 12:33
Vindö 50 ketch, borde klassa in. Min vän köpte en Rasmus 35 men då är det lite mer stil på Vindön. Kul idé hur “lång” tid tar ett sådant varv tro? Lite mer än 45 dygn troligtvis :-)
Peter Gustafsson
Dec 12, 2017 @ 23:43
Nu börjar det utkristallisera sig vilka båtar folk har valt. Start 1:a juli.
Kul med en norsk OE32.
Baba 35
Babe 35 (Bob Perry)
Benello Gaia 36
Biscay 36 x 3
Endurance 35 x 3
Lello 34 x 2
Nicholson 32 Mk XI
OE 32
Rustler 36 x 7
Tradewind 35 x 2
+ 1 hemmabygge