Vad förknippar du med 24-timmars?
Kryssarklubbens 24-timmars-seglingar är ju egentligen ett format som borde passa ganska många. På samma sätt som i shorthandedkretsar så premieras gott sjömanskap och planering. Inte massa krångliga regler och ett nedtonat kappseglingselement. I Stockholm finns det tillochmed en 12-timmars solovariant.
Att få segla på havet i Svensk sommarnatt är nästan magiskt, och det här är ju ett sätt för fler att få uppleva det.
Jag har själv funderat på att segla någon gång, men det har inte blivit av.
Frågan är varför inte fler provar på? Är det bara dålig marknadsföring, eller finns det massa förutfattade meningar? Vad skulle till för att fler av oss skulle kunna tänka oss att segla?
Jan 11, 2016 @ 12:59
Seglade 24-timmars flera gånger med vänner när jag var gammal nog att låna båten. Första gången hade jag t.o.m med mig båda föräldrarna. Då hade GPSen inte slagit igenom och vi körde på död räkning. Senare med GPS och i början fösökte vi bara göra mycket distans. Senare år valde vi att hinna så långt bort som möjligt eller navigera inomskärs på natten. Det är det fina att man väljer sin egna bana. Roligt och lärorikt för oss ombord som alla var under 20 år då. Vi startade och gick imål i närheten av hemmahamnen och var aldrig med på någon samling. Det var inget tal om vaktsystem utan alla ville nog vara med så länge de orkade och vi var nog alla rätt trötta efter målgång. Jag skulle rekomendera 24-timmars som en enklare variant om man funderar på Bohusracet e.d.
Jan 11, 2016 @ 13:51
Man kan segla 24-tmmars ombord på Gratitude också, både på vår (3/6-5/6) och höst (2/9-4/9). Oavsett om man är med enbart för gemenskapen och äventyret eller om det är kappsegling där man hela tiden jagar rätta trimmet man är ute efter, så kan man räkna med en helgjuten upplevelse.
http://sxkseglarskola.se/Seglingsprogram/Vuxen
Jan 11, 2016 @ 14:23
Något som kanske kan locka några är också de längre “varianterna” av 24-timmars. 98% av alla som seglar nöjer sig med 24-timmars (eller 12-timmars). Men dubbelt så roligt är 48-timmars och minst fem gånger så roligt är 120-timmars! Det får blåsa väldigt lite om en Gotland-runt skall ta fem dygn (120-timmar). Så sannolikt är det Sveriges längsta kappsegling (i tid). Vilken distans det blir är upp till varje båt (och besättning) att bevisa.
Jan 11, 2016 @ 15:32
Fantastisk segling!! 24-timmars är perfekt; start efter jobbet på fredagen, målgång på nått trevligt ställe och hemsegling på söndagen!! Har gjort det ett par gånger och hoppas jag får chans att göra det många gånger till!
Jan 11, 2016 @ 16:02
Årets seglingshöjdpunkt-er! Den perfekta utmaningen för varje seglare där var och en har att förvalta sina egna förutsättningar på bästa sätt. Det är inte material eller båttyp som avgör, det är hur väl du lyckas förvalta din båt och din besättning under dom förutsättningar som råder som avgör. KUL!
Jan 12, 2016 @ 16:32
De flesta har ju koll på 24-timmars, och alla verkar mycket positiva,
Frågan är varför inte fler seglar?
Typ 200 borde ju vara med på västkustvarianten i juni?
Jan 12, 2016 @ 19:02
Då kör vi, det vore kul!
vi har kört många år med Anne af Göteborg
Jan 12, 2016 @ 17:46
Personligen saknar jag kappseglingsmomentet “båt mot båt”. Efter 1,5 timma är man alldeles ensam och navigerar sig runt banan.
Jan 12, 2016 @ 18:39
För några år sedan var jag med på en 6-timmars på Helgasjön utanför Växjö. Vi var ca 15-20 båtar av olika typer, en Dacapo 20 katta, en Avanti, några Stortrissar, en Afrodite 22 (vi), en 707, nån IF och nån folkbåt och ytterligare ett flertal. Då sjön är såpass liten så såg man de flesta hela tiden även om man var på väg åt olika rundningsmärken vilka man bara fick runda en gång åt var håll. En helkul dag med förhållandevis långsamma båtar men vad gjorde det? Vi hade kul och det var det viktiga. Det var som att vrida tillbaka klockan 40 år bakåt i tiden för det var så det såg ut då utan massa konstiga prasslande segeldukar med konstiga namn. Vi seglade med det som fanns till hands och jag gör gärna om det vid tillfälle. Det behöver inte vara så hajpat för att man ska tycka det är skitkul.
Jan 12, 2016 @ 19:49
Jag har seglat 24-timmars ett otal gånger. För mig är det att segla längst och gärna längst bort under rådande väder och omständigheter som är utmaningen. Sist körde vi Hönö – Skagen – Grisbådarna (Norska gränsen) – Dyrön. 3 Länder på 24 – timmar! Vanligen samlas vi,lagar lunch tillsammans, kollar samtliga prognoser räknar och lägger upp taktiken. Sedan gäller det att hålla så hög fart i båten vi någonsin kan, en utmaning bara det. Upplevelser av tromber, stjärnklara nätter, hagel, strömsättningar man inte trodde fanns, tumlare, tidig morgon med värmande sol mm sätter minnen som gör de annars ganska rutinmässiga dagarna lite lättare. Helt enkelt kul segling utan så mycket ståhej.
Jan 12, 2016 @ 20:47
Seglade 24-timmars i Västerås ca 10 gånger mellan 1973 och 1986. Skitskoj race en vecka in i september som då arrangerades av WSS. Väldigt få gentlemen som tog ner spinnakrarna i skymningen osv. Det vanligaste var att ta stora leden raka vägen ut under Hjulstabron och sen zickzacka sig hemåt. Sämsta resultatet var ett år när det blekte ut, vi hade snurran i land och därför inte bröt utan gick i mål 7 timmar för sent. Det blev 19 nm kvar…
Massor med rolig navigation med tickande Sumlogg och Silva 33-kompass gav viss kaxighet!
Jan 13, 2016 @ 00:02
Jätteroligt att 24-timmars uppmärksammas! Jag, som är med och arrangerar dessa seglingar, är såklart part i målet och kan bara gilla.
24-timmars har seglats sedan 1943 och i SXK:s regi sedan 1945. Formatet skapades som en reaktion på att ren kappsegling inte uppmuntrade till långfärd. Fokus har således alltid varit segling före tävling. Men man kan ta utmaningen i 24-timmars på olika sätt, antingen som just en ren utmaning eller som tävling. Eller någonstans däremellan. Poängen är att det står var och en fritt. Sanningen är att oavsett hur man tar det erbjuder formatet till ett ypperligt tillfälle att bli en bättre seglare. Men allt det går att läsa på 24-timmars.nu.
Personligen har jag alltid försökt hitta en ny utmaning att nå upp till i varje segling: segla längst, flest antal punkter, nå längst bort, segla någonstans jag aldrig varit, vara första båten att runda en ny punkt, det finns massor av utmaningar. På köpet tränar man sin förmåga att tolka vädret och förhållandena och anpassa sig själv och båten till det. Att komma i mål till den gemensamma träffen och få chansen att jämföra sin segling med andra, stöta och blöta sina val och se utdelningen av andras är också himla kul. Självklart vill man alltid ha längsta distansen…
24-timmarsformatet passade uppenbarligen ett Sverige som blev med segelbåt på 60-, 70- och 80-talen. Vi samlade många hundra deltagare runt landet och alla typer av seglare var representerade. Från 90-talet och framåt har deltagarantalet stadigt gått ner. Idag är vi en trogen och tapper skara som seglar, fortfarande i hela landet. Störst är formatet idag i Stockholm och på Västkusten men det seglas i nästan alla av SXK:s kretsar. Vi seglar alltid samma dagar: före första söndagen i juni på våren och före första söndagen i september på hösten men lokalt kan det förekomma ytterligare seglingar och varianter, det kollar man där man bor.
På Västkusten, där jag själv är verksam, har vi sedan många år haft valet att gå till en gemensam målpunkt (24-timmars ska annars starta och gå i mål på samma ställe) där vi samlar deltagarna för litet ljug och har en regattamiddag på kvällen. På vårseglingen har vi varit i Österby på Läsö och på hösten har vi de senaste åren varit på Dyrön. Dessa träffar har blivit en ytterligare dimension i seglingen som verkar uppskattas bland deltagarna. Vi på västkusten kör ju också en vintersegling första advent där vi samlas efteråt och grillar, de senaste åren har det varit på Hälsö.
Inför 2016 års säsong planerar vi nya regler som vi hoppas ska göra seglingarna lättare och också öppna för ensamsegling som hittills varit ett undantag. Vi gör om vårt respitsystem till att vara närmare SRS, också för enkelheten. På Västkusten ändrade vi redan i fjol något i formatet för att fler båtar ska starta och gå i mål samtidigt, i år renodlar vi det och hoppas att deltagarna ska uppfatta det som mer spännande.
Själv har jag seglat flitigt sedan 2008 efter ett långt uppehåll från min första segling -78. Jag hoppas få göra många till. I höst hoppas jag få vara med om en ny utmaning då vi är ett gäng som planerar en 120-timmars!
Det är båtmässa på gång i Göteborg och en månad senare i Stockholm. I Göteborg hoppas vi kunna ha ett 24-timmarshörn i SKX:s monter i hall F (tillbehörshallen, övre plan). Vi ska verkligen försöka bemanna den med 24-timmarskunniga funktionärer så mycket det bara går. Har ni frågor: kom dit och ställ dem!
Jan 13, 2016 @ 08:10
Hej Ulf
Ett tipps från mig är att förklara formatet tydligare.
Vid de tillfällen när jag hör om 24timmars får jag
-historisk info
-att det seglas i hela Sverige samtidigt
-hur enkelt formatet är
-att det är en utmaning
Men det JAG saknar är en förklaring på ENKELT sätt HUR det går till.
Därmed har jag o min fru valt bort detta format och seglat mer tävlingar där vi busenkelt förstår konceptet.
(Oftast starta här och gå i mål där så snabbt det bara går.)
Och NEJ, jag har valt att inte söka mig infon annat än i på Kryss o i västpricken…och där får vi bara ovan info.
Jag upplever att ett antal personer redan förutsätter att jag o Ewa vet vad 24timmars är.
Vi är nog en minoritet. Men för att nå ut till nya orutinerade seglare så tror jag att komplettera ovan info med HUR :-)
Vi är nya medlemmarna sedan 2001 i SXK
MVH Andreas S
Jan 13, 2016 @ 08:17
+1
Lustigt att du fortfarande ser er som “nya” medlemmar efter 15 år :-)
Jan 13, 2016 @ 10:57
Hej Andreas,
Tack för denna feedback! Jag är i grunden helt enig med dig i hur vi vanligtvis väljer att beskriva “vår” segling. Det har varit viktigt för arrangören (oss) att visa på hur länge vi funnits. Fel fokus. Vi håller (sakta) på att ändra på det. T.ex. håller på att ta fram en ny websida där vi ska försöka göra det enklare att komma igång. Vi hoppas bli klara till årets säsong.
Enkelt är det. Samtidigt som det inte är det. Det beror på vad man har för ingångsvärden. När jag själv började segla 24 hade jag koll på kappsegling och fick lära om litet men det gick fort. I kappsegling ska man ha koll på kappseglingsreglerna och segla fortast, 24-timmars har egna regler och ett litet annorlunda tänk men 24-timmars är, tycker i alla fall jag, enklare att komma igång med.
Kortfattat går det ut på att segla så lång sträcka som möjligt på 24 timmar. Start och mål på samma ställe. Det finns en lista med tillåtna rundningspunkter och sträckor. Man bestämmer själv. Roligast blir det om man är några båtar som startar och går i mål på samma ställe och samtidigt. När jag väljer att segla söderut och de andra västerut börjar man fundera…
Jag vet inte var du seglar, Andreas, men har du möjlighet så kom förbi i vår monter på mässan. Kanske träffas vi där? Dessutom ordnar både Stockholmskretsen och Västkustkretsen varje vår en s.k. Skrivbordssegling där man övar på att segla ett 24-timmars på ca. 2 timmar. Där, om inte annat, blir man ordentligt drillad i principerna.
Oavsett tar vi till oss av dina synpunkter!
Och du är inte ny medlem i SXK. Du har varit med länge. Dags att bli funktionär! ;)
Jan 13, 2016 @ 16:39
Ulf P, tack för inbjudan, jag kommer förbi :-) ! Ditt svar gör mig lite intresserad.
Peter , japp.
Jag ser mig som ny i klubbar som inte ser till mitt behov 100%igt , och eller att behovet har förändrats med tiden.
Idag behöver jag som person, inte söka info, jag MATAS kontinuerligt av information, det bara “spam”as in på datorn och telefonen…Ett INFLÖDE som inte var i närheten av på 90-talet.
Det innebär att jag som konsument försöker gallra bort allt som inte har med för mig väsentlig information (som sweeta båtar, speed, race, kolfiber o meck, sedan givetvis lite ishockey och golf..)
Lägg därtill till allt om boende,barn,skola vård försäkringar osv. Listan görs lång.
Så om infon inte är kristallklar så VÄLJER jag bort. Vet inte om jag är unik, men det är enkelt och bekvämt.
Så för att nå ut med info till sådana som MIG behöver infon vara säljande direkt i första presentationsläget :-)
Det är inte lätt.
MVH Andreas
Jan 13, 2016 @ 09:21
Senast jag gjorde det var 2009. Då körde jag ett 12-timmars solo. Då gick det till så att man anmäler sig till seglingen, talar om start och målgångsplats utifrån dom som finns listade. Har man inte seglat tidigare behöver man köpa en orange vimpel. Sedan startar man på angiven plats och tid. Man seglar sedan så långt man hinner en bana man själv konstruerar utifrån en punktlista som finns. Man får enbart använda samma punkt ggr och det är angivet hur man rundar eller passerar. Man fyller i en lista vid varje passage med punktnamn och tider. Den skickas sedan in och ett resultat räknas ut baserat på SRS-talet. Jag startade 06.00 och lyckades hinna i mål strax innan 18, det blev bra untyttjande av tiden men sträckan räckte inte till riktigt. Det var typiskt högsommarväder med lite vind och sjöbris på eftermiddagen. Man fick konstruera om banan under vägen ett par gånger. Så gick det till då i grova drag. Har kanske glömt något…
Jan 13, 2016 @ 09:23
..samma punkt 2 ggr, ska det vara
Jan 13, 2016 @ 10:55
Jag skulle tycka det var skoj att delta men det har inte arrangerats sedan Hedenhös någorlunda i min närhet!
Med hemmahamn Sundsvall måste man ta sig jäääääättelångt för att starta ett 24-timmars!
Jag och några andra funderar på att arrangera något liknande medan SXK grillar och diskuterar teakdäck på Lilllubban!
(Det sista kan tolkas som en raljant pik med glimten i ögat)
Jan 13, 2016 @ 21:32
Hej Janken,
Du nämnde att ni tänkte göra något liknande. Vår klubb arrangerar varje år en 4-timmars segling. Vi började med detta 1990 och konceptet håller än. Varje år i 26 år har det alltid funnits mellan 18-30 båtar på startlinjen.Vilket är mycket med tanke på att antalet presumtiva båtar för detta, i vår lilla hamn, är drygt 40.
Sluta fundera och börja skapa något som passar er klubb.
Jan 14, 2016 @ 11:30
Hej Janken,
Sundsvall ligger inom Bottenhavskretsen som, precis som du skriver, inte arrangerat 24-timmars på ett tag. Det beror på, såvitt jag förstått, främst på att det inte funnits ett underlag av intresserade seglare. Men nog finns där rundnings- och startpunkter, ända inne i centrala Sundsvall, faktiskt. Kolla på “http://dev.24-timmars.nu/PoD/”, där kan du hämta en PDF- eller KML-fil med alla rundningspunkter för valfri kuststräcka. I ditt fall alltså Bottenhav.
Känner du att du vill segla ska du, märkligt nog, ta kontakt med 24-timmarsrepresentanten i Eggegrundskretsen (http://www.sxk.se/content/24-timmars-7) som för närvarande ansvarar för 24-timmarsseglingarna även i Bottenhavet. Men du kan fortfarande starta vid någon av Bottenhavskretsens startpunkter, lämpligen väljer du en nära din egen hemmahamn.
Får du ingen annan hjälp så hör du av dig till mig så löser vi det! Såklart ska du segla!
Jan 14, 2016 @ 15:15
Janken! Det fanns en tävling för några år sedan som hette Sundsvallsbukten – den bytte sedan namn till Norrlandsmaran (2-manssegling) tyvärr så las den ner pga av bristande intresse. Nu verkar det dock som att intresset finns igen för att köra igång nån liknande äventyrssegling igen. Ta gärna kontakt med Sundsvalls Segelsällskap så får vi se om det är nåt vi kan ta vidare.
Mvh
Peter (SuSS)
Jan 16, 2016 @ 01:57
Hmm!
Jag minns Sundsvallsmaran!
Vi skulle segla den ett år men fick ställa in p g a en pajad rigg!
Det är visserlign kul att kappsegla traditionellt men jag efterlyser ett alternativ… Typ 24-timmars.
Nu läste jag “Riksreglerna” och tolkar det som att mantåg är ett krav på 24-timmars. Då skippar jag den eftersom jag tog bort dessa för flera år sedan. Monterade bort fästena förra våren…. Av säkerhetsskäl!!!!
På en IF funkar de låga mantågen mest som snubbeltråd och är ett jäkla irritationsmoment!
Genuan fastnar i dom ochläskotet tenderar att vilja haka i!
Så mantågen kommer aldrig tillbaks på båten…. Såvida jag inte byter upp mig i storlek. Men det tror jag inte att jag gör.
Så det blir nog inget 24-timmars för mig! ?
Kanske får blåsa liv i maran igen!,
Jan 18, 2016 @ 16:00
Hej igen,
Det stämmer att nuvarande regler för 24-timmars har en del konkreta säkerhetskrav, t.ex. mantåg. Detta är något vi håller på att se över och hoppas att vi ska hinna ha nya regler på plats inför säsongen 2016. I dessa nya regler plockar vi bort nästan alla sådana konkreta krav och håller oss på en mer generell nivå där det egentligen sägs att man ska uppfylla de regelverk som finns. Eftersom vi dessutom avser använda SRS mer som det är blir det underförstått att klassregler för SRS gäller. I ditt fall med mantåg kommer det således att bli tillåtet.
Detta ska inte missförstås som att vi struntar i säkerheten, istället vill vi göra det tydligare att detta är skepparens ansvar och öppna för ett enklare deltagande. Istället för en hård regel kommer vi att införa en rekommendation. Hela syftet med 24-timmars har alltid varit att locka seglare att segla och kanske litet längre än man annars skulle gjort, då måste vi tillåta att man seglar i de båtar man har. På köpet kommer man, förhoppningsvis, att inse att säkerhetsutrustning är en rätt bra grej att ha ombord. Känner man att 24 timmar blir för länge och “för stort” för sin båt, ja då kan man välja att mjukstarta med 12-timmars istället.
Börja med att fråga arrangören i ditt område och välkommen som 24-timmarseglare!
Jan 18, 2016 @ 18:01
Dom kraven gäller väl enbart dom specifikt markerade havssträckorna. Jag körde utan mantåg och använde punkterna som inte hade markering för havssträcka. Det gick bra 2009.
Jan 18, 2016 @ 18:17
Micke, du har helt rätt. Poängen är att vi de nya reglerna kommer att vara mer tillåtande även för de s.k. havssträckorna. I praktiken upphör det att vara skillnad (men det kan ta litet länge tid att genomföra nomenklaturmässigt). Vi kommer fortfarande att rekommendera att båten har en viss “säkerhetsnivå” men det kommer inte längre att vara ett krav i regeln. Istället blir det skepparens ansvar.
Jan 19, 2016 @ 09:52
Flera av reglerna är till för att skydda besättningen och de måste kunna förvänta sig att en båt är så säker som omständigheterna kräver. Jag tror att det är bra att fundera på vilken nivå på säkerhetskrav som är rätt, men att helt lämna det upp till skepparen tror jag inte blir så bra. Modellen med att definiera minsta säkerhetsnivån enligt ISAFs regler är bra bl.a därför att en seglare vet vad han tackar ja till när han blir tillfrågad om han vill ställa upp. Ytterst har skepparen fortfarande det fulla ansvaret för båt och besättning. Det bästa en arrangör kan göra för att öka säkerheten är att hjälpa skepparen med att definiera vad som är lämplig nivå.
Jan 19, 2016 @ 10:12
Carl-Peter, ponera att 24-timmars var en kappsegling som borde tillämpa ISAFs Offshore Special Regulations (nu är det ju inte det) – vilken nivå skulle du då säga var lämplig?
Jan 19, 2016 @ 12:11
Jo jag ser ju det nu när jag läser reglerna en gång till. Det är ju ingen punkt eller nytt stycke så mantågsregeln gäller vid havssegling!
Generellt anser jag att mantåg är bra. Om de är högre än 60 och båten har en viss bredd.
Mina mantåg demonterades loss efter att jag snubblat i dessa två ggr.
Dock känns de som en säkerhetsdetalj på min kompis Lady Helmsman och andra större båtar jag bevistat genom åren.
Tilläggas bör att det aldrig är barn på min båt!
Den dag jag får barnbarn kanske jag omprövar mantågsfrågan.
Jan 19, 2016 @ 12:36
Carl-Peter. Idag har 24-timmarsreglerna säkerhetskraven i _reglerna_ till skillnad från “vanliga” kappseglingar som brukar ange säkerhetsnivå i sina seglingsföreskrifter. Det vi gör nu är att ta bort våra, dessutom något omoderna, säkerhetskrav ur vår Riksregel. Om det istället kommer att bli krav i seglingsföreskriften kan jag inte uttala mig om i nuläget eftersom det inte är fastställt.
Hela avsikten med ändringen är att göra det möjligt att anpassa lämplig säkerhetsnivå efter det område man tänker segla, litet som vi har kust- och havssträckor idag. Det kan således bli upp till lokal arrangör att bestämma men detta är ,som sagt, inte klart ännu.
Dessutom är hela karaktären på 24-timmars sådan att arrangören inte har någon som helst möjlighet att kontrollera deltagarna och deras säkerhetsutrustning. Delvis därför går vi åt att rekommendera istället för att kräva. En av hörnstenarna i 24-timmarskonceptet är att man ska träna långsegling. I det ligger att förstå varför man behöver ha säkerhetsutrustning ombord.
Vi har övervägt att använda ISAF:s OSR som referens till våra seglingar men då främst som rekommendation. Själv skulle jag säga att de flesta 24-timmarsseglingar klarar sig med motsvarande cat 4 eller t.o.m. lägre eftersom man brukar hålla sig inomskärs eller nära kusten, Ger man sig ut på större hav bör man överväga motsvarande cat 3 eventuellt med flotte om man ger sig långt ut. På västkusten snackar vi Norge då.
Vår erfarenhet av 24-timmarseglare idag är att de tar säkerheten på stort allvar och tänker över rådande väder innan de ger sig ut. I vår kommitté brukar vi regelmässigt rekommendera att man avstår från start vid risk för dåligt väder. Jag har själv avstått från att starta 24-timmars och väntat 12 timmar och startat en 12-timmars istället när det stormat, något vi brukar uppmana våra seglar att göra om det blir busväder.
Jan 19, 2016 @ 13:23
Peters fråga:
Vilken nivå av ISAF OSR beror på var seglingen äger rum och hur långt det är till hjälp. Minimikraven för ett 24 timmars i Mälaren och Stockholms skärgård tycker jag borde vara Cat 4. Så fort man kommer utanför kusten bör kravet ökas till Cat 3 utan livflotte, t.ex på Västkusten. För längre race, t.ex Gotland runt Cat 3 med livflotte… men det kunde också vara intressant att snegla på US Sailing Safety Equipment Regulations (SER) där nivån Coastal förefaller lite mer lättillgängligt för våra vatten.
Jan 19, 2016 @ 14:18
Carl Peter, man har seglat 24-timmars i ganska många år nu. Över 8000 båtar har fullföljt de senaste 25 åren utan allvarliga olyckor.
Tycker du verkligen att hårda krav på säkerhetsregler skulle gynna seglarna?
De flesta är aktiva seglare som seglar kors-och-tvärs på havet under semestern. Man kan välja bana baserat på väder, ambition och erfarenhet ombord. Det har ju inte varit något fel på omdömet hittills.
Jag har svårt att se krav på ISO 12217-2 eller visst STIX-värde skulle förhindra olyckor (som inte sker)? Eller att krav på spis, kojer och vattentank skulle hindra att folk tar skada? Eller att det är viktigt att alla flytvästar har sprayhood som uppfyller 12402-8?
Jag tror inte heller en oerfaren gast känner sig tryggare för att jag har köpt alla grejer som ISAF valt att inkludera i Offshore Special Regulation. Här är allmänskick på båt och gott sjömanskap mycket viktigare än att man hittar till båttillbehörsaffären med regelboken i hand.
Jag tycker att regelmakare bör lägga tid på att förenkla regler och formalia för att få ut fler seglare på havet, i stället för att klåfingrigt införa nya krav där de inte behövs.
Jan 19, 2016 @ 21:45
Ojdå Peter, nu föll du allt ner i gropen du själv grävt. Du frågade mig vilken nivå av OSR som jag tycker skulle vara lämplig för en tävling typ 24 timmars och då finns det bara ett OSR-svar. Nu angriper du mitt svar utifrån att du anser OSR för ambitiöst. Jag håller med dig om det men om det var det du ville ha synpunkter på så skulle du ställt frågan därefter. Om du läser mitt svar en gång till så ser du att jag faktiskt försöker bredda frågan lite genom att peka på att det finns andra alternativ.
Jan 19, 2016 @ 22:38
Ja, detta visar väl hur oändligt krångligt det blir.
Du tycker inte att man kan lämna det upp till ansvarig skeppare, något som funkar alldeles utmärkt i många sammanhang. Du skriver att “definiera minsta säkerhetsnivån enligt ISAFs regler är bra”.
Därför ville jag veta hur du tänkte dig att de skulle tillämpas.
Att man från officiellt håll skulle peka på US Sailings regler blir lite udda. De är bättre, men vi kan inte begära att seglare skall skaffa utrustning som uppfyller kraven från “US Coast Guard”, att man skall ha gått kurser i USA eller att man skall ha EPIRB/PLB för att segla runt i Bohuslän.
Jag “angriper” inte ditt svar, men jag är principiellt motståndare till att införa säkerhetsregler om a) det inte finns ett behov (det gör det inte i detta fallet) och b) man inte har tänkt igenom konsekvenserna för de som seglar (vilket få gör).
En iver att göra all segling lite säkrare är också det som har skapat dessa regler som uppenbart inte går att tillämpa på de seglingar vi har.
Jan 20, 2016 @ 11:21
Hej Peter
Min personliga åsikt, som grundar sig både på erfarenhet som kappseglare och att jag ibland som domare måste tolka reglerna åt andra, är den här. Det finns idag inga säkerhetsregler som på ett bra sätt vänder sig till oss Bohus/Östersjöseglare. De regler som finns vänder sig både till konstruktörer och seglare, vilket gör att det svårt för de flesta seglare. Många gånger stipulerar reglerna sådant som den enskilde seglaren inte har någon praktisk möjlighet att påverka, t.ex storlek på luckor, ibland känns kraven onödiga, t.ex EPIRP/PLB. Det finns ett stort behov av att ta fram ett praktiskt regelverk som alla kan förstå och tillämpa. Det borde gå att skapa ett sådant inom ramen för SSF, men det finns idag ingen som arbetar på det. Därför sitter vi fast!
Samtidigt skall man ha repekt för att det är svårt att skriva ett regelverk som fungerar för alla typer av tävlingar. ISAF OSR har sina fördelar men vänder sig till havskappseglare och därför fungerar det inte så bra för oss på hemmaplan. Låt mig uttrycka det så här… vill någon segla Bohusracet utan toa så är det väl ok för mig. Med det sagt så tror jag inte det är något fel på ISAF OSR, men varje arrangör måste fundera på hur de skall hantera säkerheten och vilka regler som skall gälla för deras tävling. Det finns idag inte något bra alternativ till ISAF OSR och därför tycker jag att det är inspirerande att US Sailing har gjort ett forsök. Även om deras lösning inte passar perfekt den heller, så kanske den kan inspierar någon att göra ett försök att ta fram ett bättre förslag.
Jag är helt enig med dig i ditt motstånd mot onödig regler.
Jan 13, 2016 @ 13:34
Har seglat ett 24-timmars en gång och det var inte riktigt för mig får jag säga. Vi (mina föräldrar och jag) startade i Sandö och seglade söderut, vidare mot Läsö och tillbaka till svenska kusten. Vi lyckades läsa vindprognoserna helt rätt och seglade spinnacker nästan hela varvet runt. Det var en trevlig tur och vädret var fint, men jag hade svårt för formatet att det var en tävling där man kunde starta när man ville, var man ville och segla sin egen bana. Vi såg inte en enda medtävlande båt på hela dygnet. Det som jag saknade var den sociala biten med uppladdning, samling och eftersnack. Det hade varit roligare med gemensam målgång så man kunde snacka skit med andra som deltagit.
Jan 13, 2016 @ 14:09
Stämmer det du säger Sebastian, men jag tror som sagt att man ska tona ner “racingmomentet” och slappna av och njuta!! Inget hikande!!!
Det blir på sätt och vis gemensam målgång om man väljer något av de ställen som gänget brukar gå i mål på som Läsö tex!!
Jan 14, 2016 @ 21:02
Välkomna in på Mälaren, där är det tajt och lite broar också att ta hänsyn till vilket ger lite mer “närkontakt” Men ska jag vara uppriktigt vet jag inte om de kör 24-timmars fortfarande.
https://www.youtube.com/watch?v=lsc1QlGwLsQ
Jan 15, 2016 @ 07:56
Den arrangeras men deltagarantalet är lågt (noll 2015). Broarna är ett speciellt taktiskt element som lätt förlänger en 24-timmars och med lite planering kan nyttjas för att undvika några timmars stiltje nattetid. Lokala reglementet tillåter nämligen att man förlänger seglingen med den tid man spenderar i väntan på broöppning.
Jan 15, 2016 @ 14:53
WSS-24-timmar lades ner och ersattes med Höstkroken för ett antal år sen. Delatagarantalet minskade mot slutet till ett 20-tal båtar. WSS-24-timmar har länge haft fält på over 100 båtar och jag tror att den har varit uppe på över 200 båtar någon gang under 80-talet.
Jan 15, 2016 @ 10:43
Har seglat 24-timmars i Mälaren flera gånger. Start och mål i Västerås med 150 likasinnade… Skitkul! Broarna är inget problem. De går att öppna.
Jan 15, 2016 @ 19:45
Enda gången Hjulstabron var ett problem var på hemvägen när ett raggargäng var förba… för att brovakten lät bron stå öppen en lång stund. De kastade ölburkar på oss – trist nog inga oöppnade :-(
Jan 16, 2016 @ 09:47
Har många fina minnen från Hjulstabron, brovakten öppnade i princip alltid på natten så att det bara var att åka igenom. Har några fina bilder i arkivet, spinnare och 10kn+ i skenet av brobelysningen…
Jan 14, 2016 @ 12:47
Uppskattas att det går att segla utan att säkerhetskraven sållar bort flertalet av deltagarna :-)
Märkligt att det fungerar ?
Carrera´n ovan kanske missade ngt på mantåg och självlänsande sittbrunn ?
24-timmars är bra träning för besättningar som inte nattseglat tidigare.
Jan 16, 2016 @ 12:35
24-timmars?
Oj, det var länge sedan. Seglade ett par gånger under 80-talet sedan glömdes den tävlingsformen bort. Det var ju en rätt ensam tävling där man inte hade någon kontakt med andra seglare.Håller rätt mycket med Sebastian där.
Sedan får man ju säga att det samtidigt fanns fler som kappseglade på den tiden och fler intressanta havskappseglingar som man kunde segla istället för 24-timmars. GHK hade ju sin höjdpunkt med West Side Cup under slutet på 80-talet. Det där är tider man gärna längtar tillbaka till seglingsmässigt…
Jan 18, 2016 @ 16:11
Hej alla i tråden.
Det har dykt upp ett antal kommentarer om att det arrangeras lokala varianter av 24-timmars i klubbar här och där ute i landet. Skitkul. Mer sånt.
Finns det klubbar som funderar på att göra något liknande är man välkommen att höra av sig till 24-timmarsnämnden (info på www-24-timmars.nu) så kan vi hjälpa till med information och konkreta tips. Vill man i en klubb få information om hur det går till och segla i SXK:s seglingar kommer vi gärna ut och berättar. I Göteborgsområdet blir det (troligen) mig man träffar.
Eftersom 24-timmars är en seglingsform som förvaltas av SXK och 24-timmarsnämnden är vi tacksamma om vi får reda på att det seglas, om inget annat för att det hade varit roligt att använda något så när likvärdiga regler. Detta är absolut inte något krav men vi tycker det skulle vara roligt att veta. Kanske kan vi hjälpa varandra!
Seglar man i SXK-arrangerade 24-timmars är man berättigad till maratonplaketter för ackumulerad omräknad distans. Seglar man med andra klubbar får dessa sköta det själv…
Mar 2, 2016 @ 18:35
Våren närmar sig med stormsteg, eller snarare ljumma vindar får vi hoppas.
24-timmarsåret på Västkusten sparkar igång redan om en vecka, d.v.s. på onsdag 9:e mars med en informationskväll om 24-timmars. Denna riktar sig främst till nya och nyfikna 24-timmarsseglare och ämnet för kvällen är att informera om hur en segling går till och vad man bör tänka på. Vi går igenom regler, hur val av väg fungerar, taktik, rekommendationer för utrustning och annat man bör tänka på. Ett utmärkt tillfälle att få veta mer om vad 24-timmars är alltså.
Passa på att komma och prata med oss i kommittén och lär dig mer!
Vi håller till på Västkustkretsens kansli på “Svarta Gaveln”, Talattagatan 24 i Långedrag med start kl 18:30. Kostnad 100 kr per person och då ingår kaffe och fralla. Anmälan görs på http://www.vastkustkretsen.se/Anmalan/Event?event=24-timmars_Infotr%e4ff_2016.
Välkomna!
Sep 1, 2017 @ 10:36
Ärligt sagt hade jag aldrig hört talas om det tills för ett par månader sedan då jag bara hamnade på sidan och anmälde mig som gast. Imorgon blir det min första 12 timmar segling med 24-timmar…ser ganska fram emot det.
Förresten, kul att veta att solo versioner finns också. Jag har lite koll på solo seglingar som finns på Västkusten; finns det andra “solo evenemang”?