Skip to content

13 Comments

  1. Ulf Palm
    May 30, 2016 @ 09:57

    Kommande helg, och på några ställen i landet: hela veckan, seglas 24-timmars vårsegling. Arrangörer finns runt hela kusten och i Vänern och Mälaren. På västkusten kör vi vår tävlingssegling fredag kväll till lördag med gemensam målgång på Läsö och regattamiddag på kvällen. Utmaningen: att segla så långt som möjligt på 24-timmar och se vem som utnyttjat väder sin båt bäst. För mer info: kolla på 24-timmars.nu och för västkusten: 24-timmars.nu/vastkustkretsen. Anmälan för att vara med på Läsö senast på tisdag!

    Välkommen!

    Reply

  2. Fredde
    May 30, 2016 @ 20:45

    Ny-Vendée pågår.

    Väldigt tråkigt att flera båtar redan hamnat bryta/söka hamn för att det kört på skrot i havet.. Det börjar bli allt vanligare (med skrämmande takt)… UFO (unidentified Floating Object) är ett av de definitivt största riskerna med offshore segling nuförtiden, speciellt shorthanded.

    Reply

  3. Kåre Ljung
    May 31, 2016 @ 14:23

    Seapilot2star har kommit halvvägs och har bjudit på propaganda segling. PacMan i ledning med en medelfart av 9.62 knop. Eländet ledde med 1sekund före PacMan i Visby men verkar ha tappat denna ledning. Några få båtar har brutit men de flesta seglar vidare i värmen, solsken och vinden snett bakifrån.
    WMRT seglar vidare i Newport men fick göra ett avbräck på grund av dimman.

    Reply

  4. KåreL
    Jun 1, 2016 @ 13:17

    Nu är det 100nm pinkryss mot mål för Pac-Man. Jag tror att han kommer kunna hålla undan och vinna så länge inget går sönder. Eländet går just nu bra och kandiderar på en topposition. Själv hoppas jag på att bröderna Sagner från min hemma klubb kan segla upp sig till 3:de plats i sin klass i sin OE36,

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Jun 2, 2016 @ 07:45

    Nu är Seapilot 2star avgjort. Kul att en lite mindre båt, Dominant 95 Eländet, vann! Stort grattis!

    Sammanfattning: http://www.tangosailing.nu/2016/06/02/seapilot-2star-elandet-vann/

    Resultat: http://www.seapilot2star.se/resultat/

    Reply

    • Dan
      Jun 3, 2016 @ 00:04

      Alla som seglar vet att besättningen gör största skillnaden. Måste ändå bli smått impad av Edwardsson som har 2 skapelser på pallplats, 40 år gamla designmässigt. Dominant 95:an Eländet och Hansson 31:an Piano är ju i grunden Edwardsson skapelser som fortfarande presterar så bra även på seglad tid. Piano kryssar fantastiskt, till stor del Anders Bergmarks förtjänst. Hansson 31:an är baserad på Dominant 95:an. Och Eländet är en ren Dominant 95:a fast med lite modernare segelkonfiguration. Sandor, skeppare på “Eländet” började segla för typ 10 år sedan om jag förstått allt rätt…och vinner nu Seapilot2star framför en massa väldigt kompetenta och erfarna seglare. Det tycker jag är grymt imponerande! Kul att det går att prestera med och utan kolfiber om man gör sin hemläxa och har den rätta viljan. Och Jimmy Hellberg som kom 2:a med Packman är ju, enligt vad jag kan utläsa, en person som både har vilja, kompetens och ödmjukhet tillräcklig nog för att kompetensera även för alla de som inte har det :-)… Också där hatten av!

      Riktigt kul att följa denna segling, bra tracking och ett nöje även för oss som satt framför jobbedatorn …

      Mvh/Dan

      Reply

  6. KåreL
    Jun 2, 2016 @ 09:20

    Stort grattis till Eländet som slutspurtade ikapp och om Pac-Man.
    Pac-Man får nöja sig att vara klart snabbaste båt på alla 3 sträckorna och drygt 3 timmar snabbare än näst snabbaste båt, en Vallicelli 42a
    Bra rapportering från Tangosailing.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Jun 2, 2016 @ 09:45

    Får också gratulera Pac-Man till en rejäl hyfsning av vårt banrekord från 2011, som var 35:22:08.
    http://www.blur.se/2011/05/29/watski-2star-baltic-2011/

    13 båtar var innanför vår tid.
    1 PAC-MAN 30:25:25
    2 She Devil 33:26:43
    3 Effect 33:38:54
    4 Pingu 33:59:48
    5 XAR 34:18:58
    6 FoXy Lady 34:31:00
    7 Solong 34:33:26
    8 True Heading 34:34:52
    9 Aitutaki 34:44:30
    10 Rebecca 34:50:40
    11 SHOGUN 34:53:46
    12 Groovie 35:03:36
    13 Black Pearl 35:13:45

    Skyller väl på att man kan segla fortare när man får sova så mycket – det var ju tuffare förr :-)

    Förväntas man göra en ny attack på att bli först under 30 timmar?

    Reply

    • Tiki Minos
      Jun 5, 2016 @ 23:26

      Peter, faktum är att du seglade längre sträcka så det är inte riktigt jämförbart.
      2011 var Landsort och Västerviks angöring med i banan men inte i år.

      Reply

      • Niklas/Tangosailing
        Jun 7, 2016 @ 12:40

        Då kan man ju räkna snittfart: Spirit (2011) 8,06 knop mot Pac-Man (2016) 8,08 knop. Men, jag kan ha räknat fel, eller mätt fel.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jun 7, 2016 @ 16:10

          Eller så konstaterar man att det är två olika race med olika banor och olika svårighetsgrad. Att kryssa i mål i Visby i en döende vid 5 på morgonen eller komma till Oskarshamn 02:00 då fläkten stänks av är inte samma sak som att avverka dessa under dagtid.

          Min uppfattning är att gamla Watski 2star var gjort för att skapa blandade förhållanden, där man tvingade in utmaningar med start på kvällen och extra rundningar som gjorde att man fick hantera det man fick under 2-3 nätter på Östersjön. Framförallt morgontimmar tenderar ju att vara utmanande (=dåligt med vind) på havet under svensk försommar.

          Att köra rakare bogar, oftast på dagtid, ger så klart en annan typ av segling. Detta förtar så klart inte prestationen hos de som seglade, men det kanske inte finns så stor vits med att räkna ut snittfart på olika typer av race…

          Reply

  8. Stefan Peterson
    Jun 3, 2016 @ 08:22

    Dominant 95 är en grym båt kommer ihåg när vi började kappsegla kölbåt i Contrast 33 det var alltid fight med Dominanter. Kul att en sådan konstruktion fortfarande håller vore kul och få ett ORCi tal på henne.

    Reply

  9. Rebecca - 11560
    Jun 7, 2016 @ 21:17

    Efter att ha deltagit i Sea Pilot 2 Star för första gången så kan jag konstatera att det var ett trevligt arrangemang med hjälpsamma värdar i all hamnar. Om jag fick önska något så skulle det vara tätare mellan klasserna i starten. Som det var nu så startade vi i grupp 7, 3,5 timmar efter första start. Det skulle ge ännu mer sammanhållen känsla om man krypte det till 10 minuter eller 15. HUr som helst detta kan jag kanske tänka mig att göra om.

    sen ahde det varit bra om vi som seglade haft tid att köra i alla fall någon timme tillsammans och träna lite manövrar. det löste sig ändå bra och vi hade väldigt kul vilket ju är syftet med seglingen

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.