Close
Skip to content

53 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Jul 18, 2016 @ 17:18

    Nån som får koll på resultaten? De var uppe ett tag men är nu borta igen…

    Kanske inte lika prioriterat som att protestera på seglare med fel färg på siffrorna :-)

    Reply

  2. Jocke_R
    Jul 18, 2016 @ 18:27

    Detta är ju inte rätt tävlingsgren om man vill göra det enkelt för sig :) Men resultat inom en timme efter seglingen känns lite som ett minimikrav

    Reply

  3. Jonas
    Jul 18, 2016 @ 18:34

    I ärlighetens namn så är det några båtar man inte ser nr. på. Vitt på vitt och svart på svart.

    Resultat kan dröja då sista båt i klass B inte är iland än!

    Reply

  4. Pelle Lindell
    Jul 18, 2016 @ 19:42

    Nu är klass A och C uppe i alla fall. Uppfriskande med 2 J-båtar med gennaker i med toppen

    Reply

  5. seglaren
    Jul 18, 2016 @ 20:34

    förstår inte gnället om segelnummer. segelnummer ska väl synas. KSR säger “klart synligt” om segelnummer. svart på grå kan vara svårt att se. Mätmän har ju inget ansvar för utrustningen utan det är ändå skepparen som ansvarar att kraven uppfylls. rätt eller fel kan diskuteras en så är reglerna.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 18, 2016 @ 21:00

      Så klart kan skall reglerna följas, och jag vet att såväl ISAF som enskilda arrangörer har haft dessa diskussioner med segelmakarna. Men det är inget jättestort problem, och att man plöstligt skall statuera exempel känns ganska onödigt.

      Reply

  6. seglaren
    Jul 18, 2016 @ 20:36

    klass A har jag sett under hela eftermiddagen när jag kollade. Fanns väl en anledning att de andra klasser dröjde.

    Reply

  7. Pelle Pedersen
    Jul 18, 2016 @ 20:39

    Viktigast är väl att informera deltagarna i GOD tid ( gärna med exempel) så att alla har en rimlig chans att fixa???
    Varför luktar det dansk logik??

    Reply

  8. Jonas
    Jul 18, 2016 @ 21:04

    Reply

  9. Nja
    Jul 18, 2016 @ 21:17

    Om man kört samma segel på VM i Kiel, och där efter på 2st ÅF. Samt massa andra stora seglingar inkl 3 st Mbbr så är det lite konstigt att det nu inte gick att se numren helt plötsligt?

    Flera av de uppräknade båtarna körde dessutom preworlds med samma segel utan påpekande.

    Hur många 3di segel har inte blå siffror och har tävlat massa race utan problem?

    När en mätman mäter in ett segel som skall ha siffror enligt reglerna så skall de kollas att de är riktiga enligt reglerna. Om siffror saknas eller är fel skall inte seglet godkännas. Uppenbart har seglen blivit godkända av mätmän. Det är ju ganska många bra båtar vi talar om dessutom.

    Har inte tex Blur grå segel med blå siffror? Hur många gånger har ni fått påpekande om detta?

    Det tråkiga är att just blått eller svart syns bäst på dessa segel totalt sett. Vitt försvinner i eventuella reflexer i seglet.

    Det hela känns oproffsigt.

    Det enda som är mer oproffsigt är resultat listorna. Någon som vet hur man hittar de olika fleetens resultat? Jag hittar bara den ena i b resp C.

    Reply

    • Pelle Lindell
      Jul 18, 2016 @ 22:24

      i den andra dropdown listen i toppen på listan kan man välja yellow, blue eller overall

      Reply

  10. Anders Nilsson
    Jul 18, 2016 @ 22:07

    Peter
    Det skickades ut ett ammendment efter PreWorlds i juni om svarta siffror på mörka segel. Det dök inte upp igår kväll som du skriver.
    Sen är det naturligtvis löjligt att statuera något slags exempel på ett VM som du skriver.
    Jag kan dock själv tycka att det är märkligt att segelmakarna inte tillhandahåller vita siffror som syns helt klart bäst på kolsvarta 3Di-segel. Jag bytte mina svarta till blå på svarta 3DL och det blev bättre men inte så bra som de som fått vita gjorda.
    Några båtar hade gjort vit “skugga” på sina blå siffror på grå segel och det syntes grymt bra.
    Det finns nog en massa åsikter om vad som syns bäst i solsken, mulet, skymning etc. Så sista ordet är nog inte sagt i frågan.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 18, 2016 @ 23:29

      Det upplevdes så från flera håll, både från seglare och segelmakare som jag pratat med idag, så informationen kan inte ha varit särskilt tydlig? Jag kan inte hitta denna info vare sig på KDY, ORC eller hos SHF. Om halva fleeten plötsligt kan bli diskade så känns det ju som ganska central information :-)

      Reply

      • seglaren
        Jul 19, 2016 @ 00:09

        Vad är fel med KSR? Upplevs verkligen svarta siffror på svart segelduk som “klart synligt”? Tråkigt att det inte reagerades tidigare. Förhoppningsvis klargörs nu frågan. Det är väl upp till domarna.

        Reply

      • seglaren
        Jul 19, 2016 @ 00:36

        Enligt KSR G4 kan det inte bli frågan om diskning utan varning och krav på åtgärd. Vad säger domarna?

        Reply

        • Bo Samuelsson
          Jul 19, 2016 @ 09:09

          G4 säger att “antingen varna båten och ge den tid att rätta sig efter reglerna ELLER STRAFFA DEN”, så den kan straffas ,t.ex. diskvalificeras, direkt utan varning.

          Reply

      • Anders Nilsson
        Jul 19, 2016 @ 06:27

        Det skickades ut till oss Skippers som email och finns som ammendment 1 eller om det var ammendment 2 till NoR. Kan man göra mer som organisatör? Om det upplevdes sent av seglarna beror kanske på att Skippers inte kommunicerat det.
        Du hittar det publicerat på manage2sail.

        Reply

  11. Nja
    Jul 19, 2016 @ 00:26

    Självklar är svart på svart eller vitt på vitt fel men blå/svart på grå 3di?
    Googlar man 3di main så verkar det otroligt vanligt med blå. Har inte hört någon klaga tidigare.

    Reply

  12. Nja
    Jul 19, 2016 @ 10:06

    Stormtrooper gör absolut bästa VM:et just nu. Seglar i 2 fleeter samtidigt:-)
    5:s i yellow och 4:a i blue. Imponerande.
    Någon som hittar något ang de 14!protester som skall ha lämnats in i går?

    Reply

  13. Bengt Falkenberg
    Jul 19, 2016 @ 12:15

    Läste artikeln, tar de inte vatten prov i Danmark?
    Just lättare och styvare är en lite ovanlig kombination.
    Var nere i Danmark nu i helgen. Intressant att se mängden sportbåtar som är med. Stor förändring trots regelns brister för dessa.
    Jag hade kontakt med Jason Ker förra veckan och han arbetar med att hitta lösningar inför nästa år i regeln.
    Jag tycker att hemsidan suger.

    Reply

  14. Thomas Wiberg
    Jul 19, 2016 @ 16:03

    Salthalten mellan Östersjön (6-8 promille och Öresund (ca 15 promille) skulle i bästa fall göra en skillnad i deplacerad volym för Italia 9.98:an på 30-40 liter (kg). Bengts observation att båten inte bara är lättare utan också styvare är en i sammanhanget väldigt besvärande omständighet. Inträffar av rent fysikaliska orsaker inte utan att båten i viss mån omkonfigurerats mellan mätning och kontrollmätning.

    För mig blir det lite komiskt att se filmsnutten på minbaad med intervjun med Sten Christensen där han för ett resonemang om att båten är lätt och livlig och att det utvecklats speciella segel eftersom båten är så kvick i acceleration. Då pratar han om en tio meters båt som väger över 4,5 ton. Det vägde 40-fots entonnare på 80-talet. Lite trist utveckling att den dominerande regeln för “havskappsegling” (citationstecken eftersom man på VM till större delen seglar korta kryss-länsbanor) är sådan att den premierar relativt tunga, planingsovilliga båtar. Känns inte särskilt sportigt eller “grand prix” med en regel som typformar så att en väg att skapa en het båt är att köpa en 5-10 år gammal fullt inredd cruisingbåt som sedan optimeras gentemot regeln i sina detaljer. Fast det kanske är jag som är en grinig gubbe?!

    Får tillägga att jag dock gillar designen på Italia 9.98:an skarpt!

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Jul 19, 2016 @ 16:47

    Läge att mäta om fler danska båtar? Nästan alla är mätta av samma mätman…

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Jul 20, 2016 @ 09:22

    Även Swan 45 Stell verlkar ha åkt dit på kontrollmätning. Är det slarv, fusk eller är noggrannheten inte bättre?

    SWE 45037 was selected for a post-race measurement check after the races of 18/7/16.

    The measurement check (freeboard and inclining test) revealed a difference of 144 kg in displacement (boat is lighter) and a higher righting moment of 1,3 kg per meter compared to the ORC certificate issued.

    The measurement check was carried out in satisfactory conditions for the purpose.

    The difference in GPH is 0,127%.

    Conclusion

    SWE 45037 does not comply with the ORC certificate issued for the event and breaks the ORC Rating System Rules.

    Reply

    • T
      Jul 20, 2016 @ 09:50

      Mina danskkunskaper är inte, varken i tal eller text, direkt bra (trodde länge att målebånd betydde maskeringstejp) men framgår det nånstans att det finns båtar som faktiskt klarat kontrollmätning?
      SWE 45037 är väl mätt av en svensk mätman? Kan det vara nåt systemfel? Fel på danskarnas kontrollmätningsutrustning?
      /T

      Reply

      • Jonas
        Jul 20, 2016 @ 11:55

        Det mäts 3 båtar ur varje klass varje dag. Men alla parametrar kontrolleras förstås inte på alla 3.

        Reply

  17. Pelle Lindell
    Jul 20, 2016 @ 10:31

    Min uppfattning är att noggrannheten är nog inte så bra som man (ORC) tror och dessutom otroligt beroende av väderförhållandena vid mätningen (och mätmannens skicklighet). ORC-regeln förskriver 50% poängstraff redan vid 0.25% avvikelse i rating vilket jag tycker är tufft….konsekvensen blir att man som ägare bör be mätmannen avrunda till min nackdel eller tom lägga på en liten marginal….

    Reply

    • Peter
      Jul 20, 2016 @ 14:09

      det ä’r väl en fråga hur man ser på måtten rent generellt. någonstans måste det ju dras gränsen och då är väl avrunda till “nackdel” eller lite marginal inte så dåligt alternativ.

      vad är alternativet? på något sätt måste mätnoggrannheten tas hänsyn till och på sätt och vi har man ju tillåtit en viss avvikelse i regeln redan.

      Reply

  18. Martin
    Jul 20, 2016 @ 11:04

    Skulle vara spännande att de resultatet av liknande kontroller efter ett SRS-Åfor ?

    Reply

    • Peter
      Jul 20, 2016 @ 14:10

      troligtvis en hel del intressanta diskussioner då det finns seglare som chanca och andra vill göra rätt för sig och lägger sig på säkra sidan.

      Reply

  19. Bengt Falkenberg
    Jul 20, 2016 @ 11:29

    Naturligtvis skall en båt överensstämma med sitt mätbrev men….
    Otroligt att de tror att sättet som orci mäter på ger en precision på 144 kg på en 45:a.
    Jag har mätt mina båtar tillräckligt många gånger för att veta hur dålig precision mätförfarandet KAN ge.
    Faktum är att några år så har vikten på båten ändrats mer bara genom
    justeringar av regeln då man insett att skillnaden mellan väga med våg och den beräknade blivit för stor.
    Jag kan tänka mig att 144 kg är vad en 45 fotare med teak däck kan variera på fuktighet trots att den är ursvampad och tömd enligt regeln.
    144kg ligger absolut inom ramen för vad 2 olika mätmän som gör ett bra jobb kan hamna på utan att någon fuskat.
    Just att vikten gått ner och stabiliteten gått upp ger en fingervisning om att det antagligen har med variationer av mätningen att göra och inget annat. Då dessa avvikelser kräver stora ingrep i båten.
    Hade jag varit drabbad hade jag krävt ytterligare mätning av en annan mätman som tar dit andra vikter mm.

    Skulle vara intressant att veta om någon båt uttagen för mätning på VM faktiskt har överensstämt 100% med sitt cert.
    Hade också varit intressant att veta om de 144 kg som framkommit redan är justerade för eventuella mät fel? Har för mig att det finns en +\- mariginal i regeln men kommer inte ihåg.

    Tycker faktiskt synd om de drabbade seglarna som störs i sin fokusering på racingen. Jag anser jag att orc har ett ansvar att se till att regeln och mätförfarandet sker på ett sätt som blir lika när olika mätmän utför det i olika delar länder.
    Största problemet är att den enskilda båtägaren inte kan kolla sin egna båt att den mäter korrekt innan deltagande men samtidigt riskerar att bli uthängd pga mätmän och regelns precision.

    Reply

    • Joakim
      Jul 21, 2016 @ 10:31

      Det finns två marginal i regeln 0,1% och 0,25%.: http://orc.org/rules/ORC%20Rating%20Systems%202016.pdf
      Om skillnaden i GPH är mindre än 0,1% alt är OK. Om mellan 0,1 och 0,25% kommer ingen straff, men resultaterna räknas om med nytt mätbrev. Om över 0,25% kommer 50% straff. Altså Swan 45 fick ingen straff (men måste betala för kostnader) och Italia 9.98 fick 50% straff.

      Jag tror nog inte att fuktighet i teak däck kan vara 144 kg. Kanske 25 m2 teak och10 mm tjock? Altså 0,25 m3 och 144 kg är 58% av volymen.

      144 kg är 5 mm i friboard för Swan 45. Borde kunna mätas lätt om förhållandena inte är dåliga.

      Det är klart att man måste ha små marginaler. Annars skulle några ta nytta av marginalen och mäta på gränsen.

      Reply

      • Bengt Falkenberg
        Jul 21, 2016 @ 13:31

        Har inte sagt att 144 kg ligger i teaken. Utan en “45 fotare med teak däck”.
        Med många bäckar små blir det snart 144.
        Och ja, mätmännen kan hamna med upp till 5mm skillnad när de skall bestämma sheerline på en båt med radie på relingen. Har sett detta på bla 40.7:or. Menar på att om man sjömäter i tex mars och kontroll mäter i juli så kan luftfuktighet MM göra 144 kg på en båt i denna storlek. Är antagligen därför man bla har marginaler för vad som är godkänt.

        Reply

        • Peter
          Jul 21, 2016 @ 14:01

          här hnadlar det inte endast om avvikelse utan att båten har blivit lättare. mätfel kan naturligtvis vara en orsak. Tydligen har ORC tagit hänsyn till mätnogrannhet. Då det relateras till GPH kan det förekomma store avvikelse för enskilda mått andra fel går åt motsatt hall.
          Hur mycket skiljer mellan vägning med våg och mätning av friborden?

          visst är det tråkigt att kontroller stör focus på racen. Vad skulle vara alternativet till kontrollerna?

          Reply

          • Bengt Falkenberg
            Jul 21, 2016 @ 14:58

            Vår M34:a är ca 134 kg lättare i vågen än vad orci ger med samma utrustning ombord.
            På first 40:an var det ca 180 kg skillnad. Men under tiden vi hade henne så uppdaterades orci och hon blev ytterligare 80 kg tyngre.

  20. Peter Gustafsson
    Jul 21, 2016 @ 09:45

    Någon som vet om man splittat i guld/silver-fleets eller om man gör det efter idag?

    The Qualifying Round is scheduled from Monday, July 18th until Wednesday, July 20th. However, if 5 races (1 offshore and 4 windward/leeward) are not completed by Wednesday July 20th, the qualifying round may be extended to Thursday, July 21st. Once the Qualifying round of 5 races is completed, the Final Round will start on the next day.

    PS. Efter gårdagens “offshore”-race så är det ok för alla klubbar att kalla sina kvällsrace runt fasta märken inom synhåll för “offshore” :-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 21, 2016 @ 10:50

      Nu finns inte längre valen “blue” och “yellow” i resultatlistan, så jag antar att man slagit samman dem? Men den borde rimligtvis delas upp i gold & silver?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 21, 2016 @ 10:54

      Fast dagens program föreskriver racing i Blue och Yellow.

      Reply

  21. Marcus
    Jul 21, 2016 @ 15:25

    Försöker följa seglingarna på webben men är tyvärr helt kass, hur svårt kan det vara att rapportera resultat och lite rapporter från racen? Inte konstigt att segling in får mer uppmärksamhet när inte ens jag som seglare kan följa vad som händer…trist…

    Reply

  22. Peter Gustafsson
    Jul 21, 2016 @ 17:59

    “No results” i B & C. Detta är ju för dåligt? Det är ju ändå ett VM…

    Reply

  23. OS
    Jul 21, 2016 @ 22:24

    Tycker inte man ska gnälla över resultat kan dröja, det kan ju protester mm som gör inte resultat kan beräknas. Samma gäller mätningar, det är ju svart på vitt vad som gäller och håller man sig inte inom marginalerna får man straff, lite som fotboll och gula kort. Istället är det sjukt kul att det samlas ca 160 satsande båtar i våra vatten!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 21, 2016 @ 23:33

      Det är inte svårt att skriva “preliminary results” och låta dessa gälla fram tills allt sådant är avklarat.

      Jag är ganska säker på att man läser upp preliminära resultat på vattnet, samt spikar upp dem på klubbhuset. Då är det inte svårt att göra det på webben också. Kan en liten jolleklubb från Hjuvik klara det för 90 båtar på under halvtimmen (löpande under dagen), så kan nog en kunglig klubb tillsammans med specialister från ORC klara det för 160 på ett par timmar :-)

      Reply

      • Sam V
        Jul 21, 2016 @ 23:55

        Preliminary results här på Skovshoved låter ofta vänta på sig och jag har hittills inte hört dem på VHF:en, de syns istället på race office när det är klart. Men det är ett fantastiskt arr och som alltid är det enklast att klanka ner på det som kunde vara bättre. Men, som så ofta, kommunikationen borde vara snabbare, tydligare och mer komplett.Och det är faktiskt inte så svårt att få till.

        Reply

      • OS
        Jul 22, 2016 @ 21:00

        Men det är ju entyp ;) det är faktiskt avsevärt enklare. Men självklart går allt att förbättra, men om dom som seglar är nöjda med arrangemanget vad är då problemet? Tycker personligen inte att resultat dröjer mer en nån annan regatta och att deras FB sida funkar fint.
        Sen kommer ingen seglare vara nöjd med straff p.g.a fel vikt, hur rätt KDY en gör. Så att vissa gnäller får man nog räkna med.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 22, 2016 @ 21:44

        Nja, det finns nog en anledning till att många seglare här kallar det för “VM i väntning”.

        ORC litar inte alls på KDY och manage2sail.com. Man tar alla tider och matar in dem i sitt eget system för att dubbelkolla alla resultat, och inget släpps förrän alla inblandade är överens. Pressgänget är tokiga, för man kan inte släppa några stories innan alla resultat är dubbelkollade.

        Det garvas en del åt att official notice board inte räcker till, och nu börjar gå runt huset…

        formalia-vs-pr-1

        Ytan för pressklipp har dock lite plats kvar…

        formalia-vs-pr-2

        Men totalt sett är det ett kanonbra arr, och det är grymt att man fått ihop så många bra båtar.

        Reply

      • Classe
        Jul 24, 2016 @ 10:49

        Resultat rapporteringen har varit obefintlig på VM et. Inga preliminära vare sig på vattnet eller på klubbhuset. När alla protester var klara kom de upp så i princip sent på kvällen. Classe på Foxy Lady

        Reply

  24. Peter Gustafsson
    Jul 22, 2016 @ 10:32

    Troligtvis inga race idag.

    Reply

  25. Jonas.H
    Jul 22, 2016 @ 10:53

    Till dom som sitter hemma och surfar, från nån båt eller ett hotellrum, och är mer intresserad av media från VM än formalian, så har vi på Sons Of Hurricane filmer från regattan på facebook…Kan rapportera sol och lite vind samt från oss väldigt blandade resultat… Väntar just nu på en eventuell start på dagens “Havsrace”
    https://www.facebook.com/NOR15666/?fref=ts

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.