Skip to content

33 Comments

  1. MATT
    Sep 21, 2016 @ 21:22

    right after seapilot2star! Nice!

    Reply

  2. Christian på Kwanza
    Sep 22, 2016 @ 18:01

    Återigen risk att det inte blir några båtar. Hade evenemanget lagts i Marstrand efter Big Boat race så finns stor potential för både norska, danska o kanske tyska båtar.

    Reply

  3. Erik Barkefors
    Sep 22, 2016 @ 19:02

    Det spelar nog ingen större roll var det läggs. Ytterst få västkustbåtar tar sig hit (ostkusten) och tvärtom. Skrollar man bakåt så hade IRC-mästerskapen 2009 21 deltagande båtar bl a Blur-gänget i en Corby 29. Årets ÅFOR samlade 40 ORCi-båtar varav kanske hälften är potentiella deltagare på ett SM.
    Det är ett Öppet SM där deltagare från andra länder är välkomna men inte räknas in i SM-listan och det kanske kan öka på deltagandet lite?

    Reply

    • Erik Barkefors
      Sep 22, 2016 @ 19:19

      … skulle ju haft med…
      IRC-mästerskapen avgjordes helt inomskärs utan havsbana.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 22, 2016 @ 19:55

        Fast då var det också tydligt att det var ett rent klassmästerskap på bana. Precis som för 606, Drake eller vilken annan klass som helst.

        http://www.blur.se/2009/09/14/irc-masterskap-2009-2/

        Jämför man med England & Frankrike så har man ju generellt mer havs- och distansrace i sina mästerskap. Men det heter rätt och slätt “IRC National Championship”.

        Reply

    • Anders Nilsson
      Sep 22, 2016 @ 21:09

      Håller med dig där 100% Erik. Svensk Segling är regional så fort det inte är trailerbart eller handlar om de internationella mästerskapen.
      Det spelar ingen roll var det SM i Havskappsegling läggs. Jag är övertygad om att Tidpunkten är viktigast.
      Att klämma in ett SM i Havskappsegling efter ÅF Offshore och före ORC European Championship är inte realistiskt för de flesta besättningar.

      När det gäller SHFs roll så kan väl SHF bara jobba med och för sina medlemmar. Det finns ingen direkt koppling mellan de västkustbåtarna som har tagit ut ORCi-certifikat och medlemskap i SHF.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 22, 2016 @ 22:30

        Jag antar att det finns någon liten koppling mellan de som aktivt seglar ORC och deras klassförbund :-)

        Kan vi inte bara konstatera att havskappsegling inte är på agendan? När körde du senast ett rejält havsrace med Grynet? Och Kwanza är ju inte det minsta intresserade av att segla Göteborg Open Sea Race?

        Och många av era tongivande medlemmar väljer ju bort havsracet på Sandhamn Open för att köra ännu mera bana. För det är ju det som är i fokus.

        Och det är helt ok.

        Men vi är många som har svårt att förstå varför det är så viktigt för er att kalla det för “havskappsegling” när ni egentligen inte alls vill segla på havet. Och det blir ju lite lustigt att hävda att man är mästare i havskappsegling när man har seglat i 5 timmar på Öresund…

        Så det är väl därför ORC, och i stort sett alla nationella förbund, har valt att kalla sina mästerskap för vad de är. VM, EM och nationella ORC-mästerskap. Det är den rättighet man har fått från World Sailing, och det som regleras av Green Book.

        Reply

        • Anders Nilsson
          Sep 23, 2016 @ 08:06

          Ja, det är klart. Det finns däremot ingen koppling mellan att ha ett ORCi-certifikat på sin båt och att man kappseglar havskappsegling. Man kan tex segla ORC-sportboat class eller just som du skriver segla bara bankappsegling om det lockar.
          Om jag seglar rejäla havsrace med Grynet spelar väl ingen roll i sammanhanget. Jag har gjort två Rolex Middle Sea Race med Dehler 34SV Windriven, Själland Runt och Fyn Cup med Grynet. De två racen är vad vi har här nere och Bornholm Runt från Simrishamn. Rejäla havsrace? Vet inte vad som definierar rejäla havsrace.
          Jag är annars initiativtagare till Malmö Offshore som i år hade SM status och det traditionella Saltholm Runt skulle ersatts av en längre repa. Det är så jag har påverkat här nere i Skåne. Tyvärr var tidpunkten illa vald efter VM. Det blev för mycket för de flesta att ladda om igen. 2015 var det bättre intresse. Kwanza är ju såld så det var kanske fokus för deras del efter VM vad vet jag.
          Göteborg Offshore har väl inte heller någon koppling till ORCi eftersom de kör SRS men däremot har SHF supportat GQSS i uppstarten i bland annat ISAF Cat 3 som i och för sig SSF ansvarar för att utbilda i. SSF har inga First Aid utbildningar som vi behöver men däremot ISAF Offshore Personal Safety som kostar 4275kr att gå. Den krävs inte för några race i Sverige utan bara för tex Rolex Middle Sea race.
          Kan det vara en definition på ett “rejält havsrace”? Att det finns behov och krävs ISAF Cat 0, 1, 2.

          Reply

  4. Magnus Myrenberg
    Sep 22, 2016 @ 19:30

    Bra post. Jag har i flera år undrat varför man blir mästare i Havskappsegling genom att vara duktig i segling på kryss/länsbana.

    Reply

  5. Patrik S
    Sep 23, 2016 @ 11:51

    Lite ang debatten om namnet “SM i Havskappsegling”

    SSF TR:
    6.1 Mästerskap
    a) Mästerskap i havskappsegling får årligen genomföras enligt följande:
    • Svenskt Mästerskap, öppen i enlighet med 1.20
    • Svenskt Mästerskap, Ungdom.

    SSF i samråd med Svenska Havskappseglarförbundet beslutar om arrangör och vilken respitregel som skall användas, samt tid och plats.

    6.8 Antal dagar och kappseglingar
    a) Vid SM ska minst 8 kappseglingar varav minst en havskappsegling vara planerade. Minst tre kappseglingar (varav minst en skall vara havskappsegling) ska fullföljas för att tävlingen ska räknas som mästerskap.

    6.9 Banlängd
    Kryss/läns banorna ca 60 min. Havskappsegling skall planeras till minimum 8 timmar.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 23, 2016 @ 11:59

      Och i det här fallet är det alltså både SM i en klass (ORC) och en disciplin (havskappsegling)?

      Låter förresten som att det är SSF som har rättighet att besluta om arrangör/respitregel (i samråd med SHF). Skrivningarna är liknande de som gäller för andra discipliner som matchracing och lagkappsegling).

      Reply

      • Anders Nilsson
        Sep 23, 2016 @ 12:35

        Regeln som SM i Havskappsegling avgörs i, ORCi, är en av de sanktionerade mästerskapsreglerna av World Sailing. Är det orimligt?

        Offshore definitionen kommer, väl, från World Sailing och ORC. Klasser som det har hållits Offshore mästerskap i står på World Sailings hemsida och är:
        Farr 40, Swan 45, TP52 and IMS handicap rule
        Entypsklasserna har mig veterligen inga havsrace (distans race eller rejäla havsrace för den delen) förutom ORC mästerskapen då men kallas Offshore ändå. Det är väl här det blir stökigt med hur man definierar Offshore. Vi i Sverige har valt att översätta det med Havskappsegling som för det flesta är långt ut på havet.

        Om vilka regler som är aktuella för Offshore mästerskap står att läsa här:
        http://www.sailing.org/classesandequipment/offshore/ratings_and_handicap_systems.php

        Visst hade det blivit tydligare om SM i Havskappsegling hade kallats Swedish ORC Championship idag men som det är gjort nu så behöver inte mästerskapet döpas om ORC och RORC blir ett. Efter 2018 förväntas ju IRC och ORCi vara en regel eller en kombination av de båda när ett mästerskap ska avgöras.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 23, 2016 @ 13:55

        Fast det är precis det här som är snurrigt.

        SM i havskappsegling avgörs inte i en specifik regel, utan som SSF TR är skrivet skulle den lika gärna kunna seglas i SRS (SSF kan säkert ha strategiska skäl för en större bredd och fler båtar på mästerskapen – men jag tänker inte dra igång den debatten).

        Den sanktion som ORC har från World Sailing är enkel (Green Book):

        1 Authority
        The Offshore Racing Congress (ORC) is the international authority recognised by the World Sailing as the sole authority to administer the International Measurement System (IMS), the ORC Rating Systems (ORC International and ORC Club), the ORC Grand Prix Classes Rules and the co-related Regulations, measurement and classes.

        2 Championships
        2.1 The ORC has overall authority on the World and Continental Championships as follows:
        – The Offshore Team World Championship – The ORC International Championships
        – The Championships of the ORC classes.

        Som lokalt klassförbund så har ORC delegerat vissa rättigheter till er.

        Dvs ORC och Havskappsegling är två olika saker.

        ORC är en respitregel, som hanteras av ORC och lokala klassförbund i respektive land.

        Havskappsegling är en disciplin (precis som matchracing), som sköts av World Sailing och de nationella förbunden. Här finns ingen koppling till klass eller regel utan man kan segla havskappseging (eller matchracing) i många olika klasser.

        ORC och RORC kommer aldrig att kunnas enas (man är längre ifrån varandra nu än man var för ett par år sedan) – så det är bättre för alla inblandade om RORC, och de länder som seglar IRC, arrar “IRC Championships” och ORC, och de nationella klassförbunden, arrar “ORC Championship”.

        Så funkar det i resten av världen.

        Och så borde det fungera i Sverige.

        Reply

  6. Bengt
    Sep 23, 2016 @ 12:06

    Patrik!
    Denna formulering som du refererar till är antagligen från tiden när SHF var en fristående organisation som lobbade för havskappsegling i alla former?

    Idag är SHF orci klassförbund vilket ger rösträtt i vissa sammanhang men i praktiken endast representerar en ytterst liten del av de svensk båtar som seglar på havet.
    Tror det är detta Peter försöker få fram?

    Reply

    • Anders Nilsson
      Sep 23, 2016 @ 12:39

      Bengt!
      Förbundet har idag närmare 300 medlemmar så vi representerar en allt större andel seglare.

      Reply

      • Bengt
        Sep 23, 2016 @ 13:53

        1 segling med 40 startande, var av många utländska, var väl ända racet i Sverige 2016?
        Om man inte räknar Sandhamn open med 9 båtar som genomförde alla race? Fast jag tycker att ett race med fri starttid är mer ett jippo än race.

        Reply

    • Patrik S
      Sep 23, 2016 @ 13:15

      Bengt
      Då får vi se till att ändra SSF text för den är för 2016……..

      Reply

      • Bengt
        Sep 23, 2016 @ 13:54

        Tror texten följt med från tidigare år men vet inte säkert.

        Reply

      • Anders Nilsson
        Sep 23, 2016 @ 14:02

        Det man behöver göra om i så fall om mästerskapet ska följa ORC Green Book är väl egentligen bara referera till Green Book istället för att ha en egen text som måste uppdateras.

        Reply

        • Bengt
          Sep 23, 2016 @ 14:15

          Det är just det som är bra med avsiktsförklaringen att detta tas med för 2017 års SM tydligt.

          Reply

          • Anders Nilsson
            Sep 23, 2016 @ 14:54

            Ja och att det är förankrat i ägarmötet där man ska vara med om man vill påverka.

  7. Anders
    Sep 23, 2016 @ 15:55

    Hoppas hotellet har öppnat för säsongen.
    Senast SM var där hade hotellet stängt för säsongen.

    Hotellet=det enda hotellet.

    Reply

  8. Peter
    Sep 23, 2016 @ 17:25

    varför blir det alltid så negative tongånger här på Blur när det kommer upp ordet ORC?

    Reply

  9. Jocke
    Sep 23, 2016 @ 17:47

    Jag trodde att respitregeln måste vara öppen för att få rätten att arrangera mästerskap. Att det var därför man in inte kör tex VM i IRC eller SM i SRS

    Reply

    • seglaren
      Sep 24, 2016 @ 09:30

      Nja, Jocke, ORC är öppen för alla. VM i IRC körs väl inte pga. det är en hemlig regel medan ORC är transparant. SM i SRS görs inte av annan anledning. SRS är en breddregel och inte avsett för mästerskap fick jag förklarat för mig.

      Reply

  10. Peter Gustafsson
    Sep 24, 2016 @ 11:19

    havskapp-orc

    För att tydligglöra. Vi hade 2016 runt 400 båtar som havskappseglar i Sverige (längre segling över natt), framförallt på ÅF Offshore Race och de större shorthandedracen. Av dessa seglar 95% SRS och 5% ORCi. Skulle man räkna antalet starter 2016 så skulle skillnaden bli ännu större.

    Tittar man på ORC-seglarna så är nästan hälften fokuserade på bana och seglade inte någon havskappsegling i år.

    Och det är väl fine.

    Men det blir konstigt när klassförbundet för ORC på något sätt vill äga begreppet havskapsegling och säger sig representera alla som seglar på havet.

    Jag har seglar nästan 5.000 distans havskappsegling de senaste 8 åren och hittar inga av mina frågor på agendan. Utan denna berör bara de som seglar ORC på med sikte på EM i Polen.

    Jag vet 10-15 svenska båtar som är sugna på Fastnet Race 2017. Det skulle vara en historisk manifestation för svensk offshore-segling. Men detta kom inte ens med på agendan när SHF samlade till ägarmöte.

    Vad är vitsen med ett förbund som vare sig vill segla, eller driva frågor som rör, havskappsegling?

    Reply

    • seglaren
      Sep 24, 2016 @ 13:16

      har du engagerat dig i SHF?

      när det i Sverige endast seglas ORC och SRS där SRS ägs och förvaltas av SSF så är det ju inte så konstigt att SHF tar hand om ORC. IRC har väl inte slagit igenom. Jag ser dock inga hinder utifrån SHF’s stadgarna att SHF skulle kunna ta hand om all havskappsegling men vet ej vilka krafter drar i trådarna. Det är väl inte bara en fråga som kan lösas av SHF?

      lite utdrag ur SHF’s stadgarna:

      § 2 Ändamål Svenska Havskappseglingsförbundet (SHF) har till ändamål att: a) Tillvarataga havskappseglingens intressen i Sverige. Med havskappsegling avses kappsegling mellan båtar som uppfyller Internationella Seglarförbundets (ISAF) havskappseglingsbestämmelser (Offshore Special Regulations) Kat. 0-4 eller annan jämförbar kappsegling. b) Tillse att båtar som deltager i havskappsegling har ett mätetal enligt ett av SSF godkänt mätbrev eller motsvarande. c) Bevaka havskappseglingens tekniska utveckling i Sverige. d) Genom utbildning och rådgivning av förbundssällskap som arrangerar havskappsegling tillse att kappseglingsformat och resultatprogram tillgodoser seglarnas krav på kvalitet och rättvisa. e) Samordna och på förbundets hemsida informera om det svenska och internationella havskappseglingsprogrammet i samråd med SSF och berörda förbundssällskap. f) Svara för uttagning av deltagare i internationella mästerskap. g) Svara för upplysning och rådgivning om och tillvarata havskappseglingens verksamhet i övrigt bla genom representation i SSF:s Kappseglings- och Tekniska kommittéer. Representera Sverige i Internationella organisationer för Havskappsegling.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 25, 2016 @ 11:56

        Jag engagerar mig på de sätt som jag tror ger flest seglare på vattnet.

        Det kan vara att samla ägarna på västkusten varje höst, fixa race, stötta arrangörer, hålla föredrag och mycket annat.

        Jag tror också jag gör mer nytta i en oberoende roll då jag kan vara en kanal för de 1000-tals breddseglare som vare sig har förbund eller attention i sina klubbar.

        Det är därför jag är kritisk till inriktningen. Målsättningen skulle kunna vara så mycket högre än att koordinera mästerskapsdeltagande för en handfull båtar. Då hade man kunnat göra skillnad i seglarsverige.

        Reply

  11. Sillstryparn
    Sep 24, 2016 @ 12:57

    Tycker öht att havskappseglingsbregreppet urholkats rejält de sista åren: Båtarna blir snabbare, större, banorna kortare och mer inomskärs.

    Tycker exvis att ÅFOOR skall förlängas rejält till runt 600nm, så det blir nåt att bita i. Kanke tom ännu längre.

    Tycker även rapporteringen är under all kritik när man får intrycket att line honours tagits av en gammal Classic båt, fast de seglat betydligt kortare bana.

    Iofs inget att göra med ORC SM, men det är väls samma problem i grunden.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Sep 26, 2016 @ 07:48

      +1

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 26, 2016 @ 07:57

      Man kan väl konstatera att ÅFOR var ett alldeles perfekt doublehanded-race. Att segla på två kändes utmanande och som en prestation när man kom i mål.

      Reply

  12. Martin Dubois
    Sep 28, 2016 @ 21:33

    Hej,
    Som SH seglare håller jag med om att Åfor är ok i längd. Vi på Groovie skulle dock gärna starta i Sandhamn. Vårt mål är att segla SH på havet. Skärgårdsresan är inte vår favorit så skippa den ?.
    Martin // SF3600 Groovie

    Reply

  13. srsseglaren
    Apr 27, 2019 @ 08:04

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.