Skip to content

34 Comments

  1. Anders B
    Oct 5, 2016 @ 08:26

    Inspirerande! Dags att byta båt (jag som just monterat värmare)?

    Reply

  2. Swash Buckler
    Oct 5, 2016 @ 09:47

    Nice! I was right on your STB-side at the start :) Well done!

    Reply

    • Per Svanberg
      Oct 5, 2016 @ 10:38

      Thx Michael!

      Reply

  3. Anders
    Oct 5, 2016 @ 10:37

    Härlig rapport, tack för att du tog dig tid att sammanfatta! :)

    Reply

  4. srsseglaren
    Oct 5, 2016 @ 11:57

    Bra skrivet går att leva sig in i seglingen, ups and downs utan att vart där.
    Inspirerande båtval från -80 tal familjebåt till ren racer, läser gärna mer om framtida seglingar.

    Reply

  5. Mikael Vesala
    Oct 5, 2016 @ 14:04

    Instämmer! Mycket välskriven och inspirerande berättelse! Härligt!

    Reply

  6. Carl Fjällman
    Oct 5, 2016 @ 14:33

    Skoj läsning man blir ju lite sugen på både Silverrudder och Fareast31:a

    Reply

  7. Jens Lekland
    Oct 5, 2016 @ 14:59

    Underbart skrivet med både självironi och glimten i ögat. Mycket bra!
    Och bra seglat!

    Reply

  8. Göran/Xusidus/X-382
    Oct 5, 2016 @ 16:54

    Härligt skrivet och riktigt kul att ha Er ombord.
    Grymt stolt att min brandsläckare kommit tvåa i Silverrodret :)

    Reply

    • Per Svanberg
      Oct 5, 2016 @ 17:44

      Tack Göran … för allt! O tack för att du hjälpte mig klara säkerhetsgenomgången! :) Glöm inte meddela hur mycket jag ska swischa!

      Reply

  9. Micke
    Oct 5, 2016 @ 17:37

    Kula att läsa och bra seglat i en ny båt.

    Reply

  10. Dan
    Oct 5, 2016 @ 17:47

    Instämmer i kören…

    Riktigt intressant läsning! Man behöver inte mycket fantasi för att hänga med, bra och detaljerat. Det där med att segla på fart för att få höjd lär vara en svår sak att vänja sig vid. Undrar var “sportbåtsgränsen” går båtmodellmässigt och om den är flytande beroende på vilka förhållande man seglar i med samma båtmodell? Tänk om man har en sportbåt utan att veta det :-)

    Riktigt trevlig båt den där Fareast 31:an, kul att du fick sådan fart på den direkt.

    Mvh/Dan

    Reply

  11. Z
    Oct 5, 2016 @ 21:08

    Den rena, gröna, sporten

    Reply

  12. F424
    Oct 5, 2016 @ 21:41

    Väldigt kul och inspirerande läsning, och bra jobbat! Den där tabellen över höjderna under bron, kan du offentliggöra den på något sätt?
    //Niklas S

    Reply

  13. Pelle Pedersen
    Oct 6, 2016 @ 08:09

    Äntligen Peter!!!; en riktigt duktigt “seglingsrapportör” på ostkusten!! Nu förväntar vi oss ännu mer Per!! Du la ribban riktigt högt… :)

    Reply

    • Per Svanberg
      Oct 6, 2016 @ 14:15

      Ajdå! ;)

      Reply

  14. Markus
    Oct 6, 2016 @ 10:33

    Super intressant frukost läsning!

    Per: Detdär med att segla på fart för höjd, jag trodde det bara fungerade med riktigt snabba båtar, dock är ju 31:an det, men trodde det behövdes ännu mer, typ enkelt 2-3knops skillnad, eller föll du av såpass mycket att det var 5,5knop vs 7knop? Intressant, i synnerhet när man själv inte har en chans mot 70-tals kryssbåtar :)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 6, 2016 @ 10:57

      Tittar jag på J/111 så kan ett “point-läge” landa på 6.9 knop. Detta känns ju gott och funkar fint i en J/109 eller Nova. Men trycker jag ner båten några grader och går på speed så når jag enkelt 7.3 knop. Detta kräver ju mer, både av rorsman och kring trim för att båten inte skall välta.

      Det är 0.4 knop snabbare med mycket bättre VMG. Det intressanta är att kryssvinkeln oftast blir bätrre trots att jag seglar lägre. Så myten stämmer :-)

      Min amatör-analys är att den smalare kölen kräver flöde för att vara effektiv, och att alla båtar med en modernare köl mår bra om man går på fart i första hand.

      Kommer man från en 70-tals Norlin-design, så känns det otroligt bakvänt och jättejobbigt. Men jobbar man på det så kommer man att hitta lägen som funkar mycket bra och där man kan segla båten rejäkt mycket snabbare.

      Reply

      • Markus
        Oct 6, 2016 @ 12:06

        Beror förstås på hur effektiv båt man har, skall jag få 0,4knop till så får jag falla såpass mycket att VMG garanterat inte blir bättre (tror jag, utfört exakta tester).

        Reply

        • Markus
          Oct 6, 2016 @ 13:06

          Menade…har ej utfört exakta tester, utgår från hur det känns som… som kanske är fel.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Oct 6, 2016 @ 14:43

          Att det känns bra är snarast en varningssignal :-)

          Reply

    • Per Svanberg
      Oct 6, 2016 @ 14:26

      Enig med Peter! Det jag har lärt mig av de som kan (Maarten, Jimmy, Peter G mfl) är följande: En modern båt med förhållandevis litet lateralplan under vattnet jämfört med det man har i form av segel över vattnet behöver högt flöde kring dessa profiler för att inte “stalla”…dvs tappa lyftkraft och skapa en massa drag. Om jag pointar gör jag två fel; jag får för lågt flöde runt profilerna pga för låg fart, men jag får även en massa avdrift som dessutom skapar inducerat motstånd (sa jag rätt nu?). När man tittar på plotterspåret ser man faktiskt sämre vinklar när jag försöker gå högt än när jag “faller av” (känns det som) och går på fart. MYCKET märklig känsla vill jag bara understryka och jag får jobba med mig själv varje gång jag är där ute. Jag är upplärd i Express och Omega 36. De representerar en helt annan logik. När jag gör fel går båten i 6,0-6,2 knop med kassa vinklar på plottern (när jag pekar lika högt som alla andra med något som liknar Express-trim). När jag gör “rätt” går båten i 6,8-6,9 knop och jag slår genom lite mindre än 90 grader trots att jag pekar mycket lägre än alla andra på fjärden. Seeing is believing. Ut o testa ngn dag när det inte är räjs för att övertyga dig själv. Jag har precis börjat tro själv…
      ;)

      Reply

      • Dan
        Oct 6, 2016 @ 16:25

        Intressant!

        Är det någon som vet hur mycket kölarea kontra segelyta som anses vara i gränsområdet där det är läge att “speeda” hellre än “pointa”?

        Alla vet ju hur en Melges 24 kasar runt i hamnen innan de når styrfart men det vore kul att veta om man har en båt där det kan vara läge att gasa på snarare än gå högt.

        Reply

      • Markus
        Oct 6, 2016 @ 19:27

        Kan man sätta en waypoint på plottern och sedan visa VMG speed på instrumenten? Blir det korrekt, så om jag då faller av 5grader så ser jag plötsligt att VMG farten ökar med x% alternativt faller för mycket och VMG farten sjunker?

        Reply

        • Patrick L
          Oct 7, 2016 @ 08:01

          Det funkar ju teoretiskt men blir nog rätt vingligt. Eftersom VMG kommer att öka – kraftigt – om du lovar kommer du sannolikt lockas att segla för högt. Då börjar VMG sjunka snabbt och du faller av, sannolikt för mycket. Ditt snitt lär bli lägre än om du lär dig båtens uppförande och seglar “på genomsnittet”. Däremot är ju VMG väldigt bra att spara historiskt i datorn och utvärdera över längre tidsperiod. På det sättet lärde i alla fall jag mig väldigt fort på ett ÅFOR att vi seglar väldigt mycket sämre på natten än på dagen och att en stor förbättringspotential ligger där.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Oct 7, 2016 @ 09:34

          Jag skulle inte blanda in plottern i detta Markus.

          Visst har du en First 27.7?

          Kolla in detta mätbrev: http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/81599.pdf
          Från VMG/angle kan du räkna fram målfarter på kryss. Når du dessa? Det är en bra start, och brukar normalt göra att man seglar lägre.

          polardiagram-first277

          För att det skall bli bra behöver du kalibrera logg och vindinstrument (om du har det).

          Sedan skulle jag hålla det enkel. Antingen logga data på något bra sätt, eller sätta hög dämpning på BSP och TWA. Sedan segla lite olika vinklar och i Excel räkna fram vad som funkar bäst.

          När du är klar så kommer du att ha en tabell som ovan, med målfarter för olika vindstyrkor. Troligtvis snäppet högre än de vi ser här. Om du inte når dem seglar du för högt. Om du överträffar dem så seglar du för lågt.

          Reply

          • Markus
            Oct 7, 2016 @ 10:45

            Stämmer Peter. Har försökt köra mot polar diagrammet, och ibland går det ganska så bra (denna sommar har varit stora framsteg) men ibland så liksom bara får jag inte fart på båten. Dock som sagt, denna sommar har varit mycket bättre än tidigare.

            Nu vet jag inte vad en First 27.7 skall räknas till, iaf ‘pointtar’ den inte bra, men man kan få ganska bra fart på den på vissa vinklar, undrar om jag borde också segla lägre än vad man brukar försöka.

            Något som var lärorikt för mig var när jag bytte från Dacron segel till nya ‘custom loadpath’… initialt var jag frustrerad, ty spåret blev mycket smalare med nya tuffa segel, men när man väl får det att fungera… ojoj så roligt. Och denna sommar har varit stora framgångar.

            Pga detta ämne som diskuteras här frågade jag en gång här på Blur hur du får VPP % target speed på displayen. Tänkte att det kunde hjälpa att lära sig trimma optimalt.

          • Peter Gustafsson
            Oct 7, 2016 @ 11:04

            Jag trimmar/kör mot en “fix targetspeed” då detta gör det enklare att kommunicera. Ex 7.3 knop i allt över 12 knops vind.

            Ligger vi inte på target så är detta överlägset viktigast och ingen gör något annat förrän vi är tillbaks på rätt speed. Det gör också att man kan segla mer avslappnat när man vet att man är på spåret.

            Utvecklingen är precis som Per beskriver; “glimtar av target” (år 1), “target längre stunder” (år 2) eller “target en hel säsong” (år 4) :-)

            Vi kör “Polar BSP%” på en mastdisplay. Men denna har hög dämpning (10s) och fungerar som reality check för hela vårt upplägg att driva båten hårt över tid, och används inte för direkt trim.

  15. Patrick L
    Oct 6, 2016 @ 10:58

    Härlig rapport! Tack!

    Reply

  16. Ronny G
    Oct 7, 2016 @ 13:30

    Du e grym Per. Fan vad bra skrivet – nu känns det som om jag också seglat Silver Rudder. Vi följs åt lite, först Express, nu moderna grejer som kräver speed och seglar utan spinbom – vafalls!

    Reply

    • Per Svanberg
      Oct 7, 2016 @ 20:49

      :) Tack Ronny!
      Vad har du köpt för nåt?

      Reply

  17. RonnyG
    Oct 8, 2016 @ 11:56

    Lillasystern till Fareast – J70. Är dock inte lika äventyrlig som dig, vi håller oss fortf till bana?
    Kör hårt!

    Reply

    • Per Svanberg
      Oct 9, 2016 @ 17:59

      Grattis till fin båt! Vi ses!

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.