Nyheter i Volvo Ocean Race
Det kom ju en hel hög med nyheter från Volvo Ocean Race den senaste veckan. Här är ett försök att sammanfatta dem.
Starten från Alicante går om exakt ett år, 22 oktober 2017. En vecka innan det kör man in-port-race. Läs mer här.
Rutten har ju varit känd en tid, men så här ser den i alla fall ut:
- Alicante
- Lisbon
- Cape Town
- Hong Kong
- Guangzhou
- Auckland
- Itajaí
- Newport (RI)
- Cardiff
- Gothenburg
- The Hague
Man har också styrt upp schemat före start och prologen, som kommer att innefatta Fastnet och ett race trån Plymouth till Lissabon. Eventuellt också ett race över Atlanten. Läs mer här.
Även poängräkningen är uppdaterad för att premiera risk och kanske bryta stim-seglingen där alla seglar på de andra i fleeten och ingen vågar tappa konkurrenterna från AIS:en. Dessutom värderas benen i södra oceanen högre. Läs mer här.
- Scoring will change to a high-point system
- The two Southern Ocean legs – from Cape Town to Hong Kong, and Auckland to Itajaí, plus the North Atlantic leg near the end of the race, Newport to Cardiff will all score double points
- The winner of each and every leg will score one bonus point (10 for a win, 8 for second, 7 for third, etc)
- There will be a bonus point for the first team to round Cape Horn in a nod to the mythical significance of this turning point in the race
- A further bonus point will be awarded for the team with the best total elapsed time overall in the race
- The In-Port Series will remain the tiebreaker should teams, as in the last edition, be tied on points at the finish in The Hague.
Det kommer med säkerhet också att ske förändringar kring “stealth mode”, väderdata och banbegränsningar för att skapa större dynamik.
Besättningarna kommer troligtvis att se annorlunda ut, då reglerna uppmuntrar mixade team. Jag tycker det är grymt att segling är den sport som är först med detta i den absoluta världstoppen, och det borde göra racet intressantare både för kommersiella partners, media och publik. Läs mer här.
När det gäller media, så har man ändrat rollen för Onboard Reporter. Nu skall VOR ha en pool av dessa som roterar på båtarna för att få fram ärligare rapportering.
- There will be a pool of 10 to 12 Onboard Reporters whom will be rotated across the fleet.
- OBRs will sail extensively with all teams in the pre race training period to ensure suitability and safety.
- Crew will be given additional media training.
Det finns så klart både för- och nackdelar med att ta mindre hänsyn till teamet. Man kan säkert få fram bättre stories, men man tappar den unika berättarstil som vi sett från olika team – där i alla fall jag har haft favoriter bland mediapersonerna. Och även om man vill lyfta fram dem, så blir deras roll mer anonym? Läs mer här.
Man har också skapat en “liten låda” (Crew communicator) som låter seglarna posta saker på sociala medier även när internettrafiken är begränsad av regel-skäl. Jag tycker ju att man kunde låtit denna vara tvåvägs (annars är det inte så socialt) vilket verkligen hade adderat en dimension till racet. Läs mer här.
Jag förstår VORs idé, med en rakare kommunikation. Men fram tills nu har det ofta varit racet själva som har paketerat informationen på ett streamlinat sätt. Jag hoppas att detta kan ändras framöver – men jag tycker att man kunde tagit det hela vägen.
Endast Akzo Nobel är officiellt annonserade, men det är väl en officiell hemlighet att både Mapfre och Donfeng vill köra igen. Men man annonserat också att det byggs en 8:e ny båt. Vem som beställt den är inte officiellt. Läs mer här.
Man har också byggt ut infrastrukturen. Att teamen delade på “The Boat Yard” var ju en grym idé som sparade massor av pengar och jobb. Nu levererar man även team-baser, ribbar och annan gemensam infrastruktur. Smart. Läs mer här.
För att ytterligare höja tempot i hamnarna kommer man att köra M32:or på 8 av 11 stop. Framförallt för gäster, men jag skulle inte bli förvånad om det kördes race i dessa också. Läs mer här.