Enklare och billigare att segla runt Gotland
Äntligen!
Förhoppningsvis inser fler arrangörer att “enklare” är bättre för de allra flesta seglare.
Kolla också in filmen från i år. Visst är det en sweet båt i intron :-)
Inför sommarens stora 80-årsjubileum med kappsegling runt Gotland i ÅF Offshore Race kommer arrangören Kungliga Svenska Segelsällskapet (KSSS) att förenkla för deltagarna genom att ta bort kravet på livflotte och ändra reglerna för hur man måste kunna reva storseglet. Några andra mindre regler kommer också att ändras.
– Vi vill helt enkelt göra det enklare och billigare att vara med, utan att göra det mer osäkert. Vi tror och hoppas att det här framför allt ska locka fler seglare med lite mindre båtar, dvs vanliga familjeseglare, säger tävlingsledaren Magnus Woxén och fortsätter:
– Det är stor skillnad på att investera i en livflotte för minst 10 000 kr än om det kostar kanske 2 000 – 3 000 kr i investeringar och förberedelser. Och regeln att man måste ha storseglet revbart med minst 40 procent är också lite överdrivet, med tanke på de vädersystem som normalt råder runt Gotland.
Finns det då ingen säkerhetsrisk med att ta bort livflottekravet?
– Vi rekommenderar fortfarande livflotte men har tagit bort kravet. Säkerheten är en prioritet för KSSS. Men med tanke på att båtarna har transpondrar och den relativa närheten till andra båtar, och land, så har vi tagit bort kravet.
– Vi tycker inte heller att de som funderar på att segla ÅF Offshore Race ska behöva köpa ett nytt storsegel, bara för att de har ett som inte har ”rätt” rev, säger, Woxén.
I sommar är det 80-årsjubileum för KSSS klassiska kappsegling runt Gotland. Numera heter tävlingen ÅF Offshore Race och är en av norra Europas största, äldsta och mest klassiska havskappseglingar. Det är dock inte 80:e gången regattan avgörs eftersom tävlingen gjorde några års uppehåll under andra världskriget.
Sommaren 1937 arrangerade KSSS den allra första Gotland Runt-seglingen med 42 deltagande yachter från Sverige, Tyskland, Polen, Finland, Litauen, England och USA. Starten gick från Visby ner till Ölands norra grund, österut runt Hoburgen motsols runt Gotland och Gotska Sandön med målgång utanför Visby. Eskaderns minsta yacht, den gotländska Mosca blev, trots att hon kom sist i mål, vinnare enligt KR-regeln. Vinnare enligt Bermudaregeln var Sven Salén med havskryssaren Havsörnen.
JIMMY
Nov 7, 2016 @ 20:30
Hoppsan! Har ingen korrat manus?
Britt-Marie tog ju “Line Honors” men speakern säger Regina… Ca 9.35 in i filmen.
Skoglund
Nov 7, 2016 @ 21:32
Och det är viktigt att vara på rätt ställe på mållinjen vid starten (07:07) ?
srsseglaren
Nov 8, 2016 @ 19:11
Mer ÅFOR film.
Får en liten stjärna i kanten för snygg passage av mindre båtar 4:40 in.
Har ni kvar inspelningen av hela ÅFOR bra som inspirations bakgrundsfilm på båtklubbsträffar ?
https://www.youtube.com/watch?v=w3TAPn3bars
Peter Gustafsson
Nov 8, 2016 @ 23:53
Tack, det finns ganska mycket sekvenser även om det kanske inte var så upphetsande i år.
Gällande passager av mindre båtar så är det en kompetens man måste ha när man ofta startar sist och skall passera 60-70 båtar i ett race med jaktstart utan att fastna på vägen Av någon konstig anledning så verkar folk ganska nöjda bara de får bråka lite med oss :-)
..
Nov 19, 2016 @ 08:59
Det är lite mindre båtarna med besättningar som normalt inte havskappseglar som behöver lockas ut på havet utan flotte.
Undra hur konsekvensanalysen ser ut ang att ta bort flotten inte gör det mindre säkert.
Hoppas detta går bra för alla inblandade.