Ludde Ingvalls facelift… CQS
Gamla Nicorette har genomgått en del radikala förändringar; båten har gått från 90′ till 100′, fått “utväxter” för att få ut vanten och så har man satt på DSS (Dymamic Stability System – som Wild Oats precis har tagit bort) och ett vridbart centralt centerbord.
Bakom designen liger Brett Bakewell-White tillsammans ett antal lokala experter. Planen är att segla Fastnet, ÅF Offshore race (!) kanske över Atlanten och så klart Sydney Hobart.
Läs mer på Yachts & Yachting.
Ludde Ingvall’s Super Maxi ‘CQS’ – photo © John Roberson.
Nov 7, 2016 @ 04:06
Här är Wild Oats egen sammanfattning av deras senaste modifikationer.
Nov 7, 2016 @ 09:02
Ingen Comanche bland dom anmälda:
http://www.rolexsydneyhobart.com/the-yachts/
Nov 7, 2016 @ 10:17
Men det finns lite svenskt i startlistan: Matador Elliott 44 med Jonas Grandér Runmarö YC.
Och så finns det en Knud H Reimers-design “Fidelis” i listan.
Nov 8, 2016 @ 18:44
Jajjamen:), följ oss på http://www.facebook.com/MatadorSailRacingTeam
Nov 7, 2016 @ 10:22
Varför designar man en stäv som ser ut sådär? Den platta framkanten på stäven i kombination med avfasningen av friborden upp mot fördäcket måste väl generera rätt mkt däcksprut.
Nov 7, 2016 @ 22:30
Här är en bra simulering och animering som visar varför:
http://sundetregatta.blogspot.de/2013/11/stromningssimulering-over-deck-joints.html
Nov 7, 2016 @ 15:20
Den på vägen ut genom skärgården blir en rysare.
Nov 7, 2016 @ 15:56
Skulle faktiskt vara kul/intressant/ballt att “nava” den på ÅF! Vilken utmaning att ta den ut ur skärgården!
Nov 7, 2016 @ 16:37
Och tänk vad nära man kan gå alla grund – det är ju bara att svänga kölen åt andra hållet om man hamnar lite för nära! :-)
Nov 7, 2016 @ 20:42
God damn ugly!
Feb 14, 2017 @ 20:07
Hade hoppats på CQS skulle delta i Caribbean 600 start den 20 Feb.
https://www.youtube.com/watch?v=9Ro6ldnFrZA
https://www.youtube.com/watch?v=EbFhWSOeMUg
Startlistan idag:
http://caribbean600.rorc.org/News-2016/a-new-partnership-and-record-entries.html