Sweet… Pac 52
Så kul att man fått till en ny klass i Californien, och att det är en vidareutveckling av TP52. TP stod ju ursprungligen för “Trans-Pac”, men det var längesedan båtarna byggdes för att segla till Hawaii. Nuvarande 52 Super Series är ju en ren inshore-klass.
De nya båtarna har 60 cm högre mast och är typ 100 kg lättare. Och så klart lite mer offshorebetonade.
Just nu finns det 4 båtar.
– Bad Pak, Tom Holthus
– Fox, Victor Wild
– Invisible Hand, Frank Slootman
– Rio, Manouch Moshayedi
Jag har tidigare bollat en del med med Frank Slootman när han hade sin J/111 med samma namn. Han är från Silicon Valley och här känns väl som en naturlig utveckling för honom :-)
Mattias Carlsson
Mar 23, 2017 @ 09:34
Vad väntar du på, Peter? :-) Tänk vad schyst att köra Bohusracet med en sådan!
Peter Gustafsson
Mar 23, 2017 @ 09:39
Jag är nervös som det är med en köl på 2.20 :-)
Mikael Vesala
Mar 23, 2017 @ 10:18
Vad är rullen till som syns 2,45 in i filmen?
Justin
Mar 26, 2017 @ 01:42
Here is a link
https://youtu.be/YvPwNR73Kac
Andres Aavik
Mar 23, 2017 @ 11:03
That is the coolest thing ever – a proper halyard organizer. No more spaghetti. Everything properly rolled up when the sails are up.
Troy
Mar 26, 2017 @ 03:00
To see more on these halyard and sheet rellers. (UnREEL’s) Go to http://www.marineelement.com or visit our FB page. Unreelyachtingcomponents
andreas
Mar 23, 2017 @ 11:09
För mig ser jag lite skillnad på rigg m roterande vingprofil osv..
Men övrigt var skiljer en pac mot en TP, eller vad skiljer i konstruktionen mellan inshore mot offshore?
Är det en ökad bärighet på mittre och för om mittre sektionerna? mindre kryssbetonad prestanda?
Ökat RM?
För mig så ser den fortfarande väldigt lik ut en TP52.
MVH Andreas
Peter Gustafsson
Mar 23, 2017 @ 11:13
Skroven är gjorda i samma formar som “vanliga” 52:or = billigare.
Så marginella skillnader.
Det är väl dels hållfasthet / marginaler, men också lösningar för att kunna segla båten effektivt på havet. Plus att de här båtarna lär se betydligt mer undanvind :-)
andreas
Mar 23, 2017 @ 14:12
OK
Då var det lite som jag uppfattade, men trodde kanske en inshorebåt med 70% av tid på kryss o 30% av tiden nerför hade en tydligare fokus på kryssprestanda. Medans en offshore båt lade fokus på reaching o nerför. Och att de då valde lite bredare sektioner för om midskepps för att lyfta bättre nerför.
Ratt istället för rorkult, eller har vissa TP52or ratt oxå?
Med samma skrov, lägre vikt men mer segelyta, vingmast låter tyngre osv så är det djupare köl som ger ökat rätande moment då? Är det samma torped oxå för att spara pengar?
Kallas detta SRS optimering då med dessa modifieringar på en båt med samma basskrov?? :-) skojade bara
David J
Mar 24, 2017 @ 09:43
Yeah!!! :-D
Peter Gustafsson
May 31, 2017 @ 20:23
För er som vill nerda ner er, så finns den nya klassregeln här:
http://www.pac52class.com/assets/documents/Pac52-Bylaws-6-0.pdf