Skip to content

15 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Jul 28, 2017 @ 11:34

    Spännande att Datacom har fått fart på skutan!!

    Reply

    • Sillstryparn
      Jul 28, 2017 @ 15:47

      Ja, men vad jag förstår hade de kanske lite flax i havsracet, då vinden dog ut på slutet för de långsammare båtarna.
      Annars verkar ju X-41 vara den perfekta ORC båten och dessutom cruisingbar.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 28, 2017 @ 18:35

      Bara ett race idag. Datacom 15:e. Verkare inte som det funkar riktigt?

      Hade varit kul med lite analys på deras Facebook, men precius som på VM är det tunnt.
      https://www.facebook.com/dcsailraicingteam/?fref=ts Såg dock Christer Ahlbäcks korta sammanfattning av gårdagen.

      Tuff dag idag, först över mållinjen på båda racen men vi gjorde taskiga starter och vi måste segla perfekt för att kunna hävda oss med vårt mätetal.

      Reply

  2. Peter Gustafsson
    Jul 29, 2017 @ 17:53

    Färdigseglat. Pro4U spikade efter stabil segling Övriga Svenskja resultat.

    Klass A (13 båtar)
    8 KER40+ ELVIS

    Klass B (29 båtar)
    9 MAT 1180 Datacom
    13 SYDNEY 40 Rush
    15 First 40 Karukera
    18 FARR 40 Hurrykanen
    19 First 40 AlmaViva
    20 FIRST 40,7 BLUE PRINT
    23 ONE OFF S/Y PANDION

    Klass C (40 båtar)
    1 FIRST 36,7 MOD Pro4u/Malin
    22 X-332 XPLORER

    Tittar man på vilka nationer som klämmer sig in på topp 25% i respektive klass så är Tyskland och Estland i särklass.

    7 EST
    7 GER
    3 DEN
    2 FIN (= 2 världs Europamästare))
    1 LTU
    1 SWE (= 1 världs Europamästare))

    Reply

    • Joakim
      Jul 29, 2017 @ 18:56

      Tyvärr var de finska vinnarna inte världsmästare!

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 29, 2017 @ 19:43

      Next time :-) Rättat.

      Reply

  3. Pelle Pedersen
    Jul 29, 2017 @ 18:31

    Grattis Malin !!!!!

    Reply

    • Anders Björk
      Jul 31, 2017 @ 16:27

      Tack säger vi på Team Pro4u!

      Reply

  4. Andre
    Jul 30, 2017 @ 19:41

    Hur skall man tolka resultatet i klass B? De svenska båtarna var jämnbördiga mot varandra men saknade det som krävdes för att placera sig i topp tio som Datacom gjorde?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 30, 2017 @ 22:22

      Man kan konstatera att den inbördes ordningen var mycket lik den på VM i klass B. Men att de tre bästa båtarna från VM saknades. Kul att Sten Mohr tog VM-silver på FIN-19 (bästa X-41 då) och nu EM-guld på den X-41 som var 14:e på VM. Det är Mohr man skall ha med sig :-)

      Datacom tog ett rejält kliv fram, men deras placeringar i lättare vindar (mitt i fleeten) imponerar fortfarande inte. Man har närmare till täten, men man är inte nära de flörsta sex-sju båtarna. Tittar man bara på banseglingarna så är faktiskt First 40 Karukera bästa svenska båt…

      Man behöver kanske ett år till för att få fart på grejerna.

      Reply

      • Andre
        Jul 31, 2017 @ 18:16

        Tyckte det var rätt intressant hur man placerade sig med Sydney 40’n Rush med tanke på hur mycket den båten kräver för att man skall placera sig. Där är ingen meter gratis direkt.

        Samtidigt så verkar det du nämner om Sten Morh säga en del. Har man haft tillräckligt med timmar på vattnet och rätt folk ombord på båtarna? Det suklle vara intressant ett se en redovisning rörande hur många träningstillfällen varje enskild båt haft med sig i ryggen till EM. Hur många timmar det handlar om och vad för träningar det var.

        Minns inför One Ton Cup 1990 hur de första båtarna kom i vattnet redan i slutet på mars och man seglade mycket mot varandra hela vägen fram till VM i slutet på juli…

        Reply

        • Fredde
          Jul 31, 2017 @ 21:56

          Den X41a som nu vann var “optimerad” i VM ifjol, med mindre storsegel etc… Nu tror jag dom körde nästan OD (som Normet FIN-19 alltid gjort, dock med code och staysail)

          Rätt OD båt, som X41, gör det lätt att få full fart i båten och tar man sedan med Sten Mohr är det ett vinnande koncept… tror jag?

          Anyway tycker jag det måste kännas surt för alla specialbyggen som sitter i mellanfältet och tappar mot en “billigt” byggd X41

          Reply

          • Joakim
            Aug 1, 2017 @ 12:25

            FIN-19 och FIN-68 har nästan OD segel. FIN-19 hade också “Code 0”, som var just över 75%. FIN-68 har inga asymmetriska spinnaker. Boda har ~250 kg bly inne och FIN-68 har bytt rodret för 2017.

            Det har varit flera olika optimeringar för X-41 och också helt OD.Alla verkar vara ungefär lika bra. Det ser ut som andra följer de som har haft bästa resultat. För några år sedan vann X-41 med klart mindre storsegel och nästa år hade många andra kopierad den. Sen vann en med nästan OD ock folk gick tillbaka till OD segel osv.

  5. srsseglaren
    Jul 31, 2017 @ 18:15

    Reply

  6. Jarl
    Aug 1, 2017 @ 17:46

    Sten är duktig, det är klart. Men det finns andra faktor också. Nästan hela besättningen ombord på FIN-68, Xini Freedom, är nytt i år. Många kommer från silver och guld medal vinnarbåtarna som slog Björn Hansen två år sen när Finnarna vann dubbelt i X-35 Worlds i Köpenhamn. Samma år tog dom brons i ORCi C i Pärnu. Dom har tränat hårt och systematiskt samma sätt som dom gjorde på Audi projektet i fem år. det gav resultat genast.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.