Skip to content

15 Comments

  1. Mikael Vesala
    Jul 30, 2017 @ 21:56

    gillar att du klippte den lång, utan musik och fick med talet. Kändes nästan som att man var med själv, särskilt trålen ;-) …

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 30, 2017 @ 22:10

      Ja, den där varianten vill man inte prova för ofta.
      INTE SLÄPPA FALLET förrän tacken är inne :-)

      Reply

      • Jonas Dyberg
        Sep 21, 2017 @ 14:54

        Trålning för att man släpper fallet innan tacken/kjolen är inne har jag provat. :(
        När det gäller att släppa tackline, borde man inte samtidigt kunna släppa tampen för peket, dvs då dras peket in/bakåt och gennakerns halshorn kommer än mer i lä bakom focken. Någon nackdel med detta, tex att peket kanske åker in med för stor kraft, eller annat…?

        Reply

        • Pelle Lindell
          Sep 21, 2017 @ 20:16

          Så gör man på småbåtar som Melges och J/70 men tusan vete om jag vill prova med 100 kvadrat gennaker eller mer.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Sep 21, 2017 @ 20:33

          Vi har provat det, men skillnaden mot att först blåpsa tackline (bara genom att öppna avlastaren) och sedan slkäppa peket är väldigt liten.

          Däremot kan det finnas en vits att göra det vid sättning; fördra tackline till märke och sedan bara behöva dra ut peket.

          Reply

          • Jonas Dyberg
            Sep 21, 2017 @ 21:35

            Hmm, detta med sättningen låter som en intressant idé. I måttliga vindar i allafall så man orkar dra ut peket med handkraft. Tackline kan man ju wincha om det behövs för där sitter en riktig avlastare. Nåväl, fram med tuschpennan imorgon och märka upp tackline en liten bit innan den är max dragen.

          • Peter Gustafsson
            Sep 21, 2017 @ 21:44

            Gör fördäckaren sitt jobb så skalll det vara enkelt att få ut både peke & tackline. Men kanske mest intressant på bansegling.

          • Pelle Pedersen
            Sep 22, 2017 @ 07:55

            “Gör fördäckaren sitt jobb så skall det vara enkelt att få ut både peke & tackline.”
            Bara så du vet David…

          • Anders
            Sep 22, 2017 @ 08:44

            Man kan (ska) alltid projicera sina egna fuckups från bak-i-bussen till fördäck! :-D

  2. Jonny Petersson
    Jul 30, 2017 @ 22:35

    Duktiga är ni men du får nog fen träna lite på flåset Peter;-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 31, 2017 @ 19:05

      Jag vet. Förstår egentligen inte hur jag orkar över huvud taget :-)
      Står högt på agendan inför kommande satsningar.

      Reply

      • Jonny Petersson
        Jul 31, 2017 @ 19:41

        Där föddes en idé. Jag mailar dig Peter.

        Reply

  3. Niklas
    Jul 31, 2017 @ 19:00

    Hur många % av racet går ni på autopilot vid shorthanded?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 31, 2017 @ 19:12

      Normalt vid manövrar som går fortare om man är två,
      ex gennakersättning/nedtagning/byte eller rev.

      Och ibland när man är ensam på däck eller som på filmen,
      att det är smartare att den på däck trimmar.

      Så jag skulle gissa på runt 5-10% på skärgårdsrace.
      10-20% på längre havsrace.

      Reply

      • Niklas
        Aug 1, 2017 @ 09:38

        Tack, sitter och funderar på om det är värt 30K att installera en…

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.