Sweet… Botin 22m Toroa
Det är alltid intressant att se vad designers ritar för båtar till sig själva, så när Marcelino Botin valde Brooklin Boatyard så blev man ju lite nyfiken. Cool koncept, och duktiga båtbyggare.
Funderade lite på om vi har motsvarande varv i Sverige? Som bygger “klassiska” båtar på beställning från ägare som vill ha det där lilla extra? Som den här. Men det kanske blir alldeles för dyrt…
TOROA is 22-meter yacht designed by Spanish firm Botin Partners. The modern sloop was launched in summer 2017. She is built of wood, carbon fiber, foam and epoxy composites. In hull shape and sail plan TOROA ia very similar to many of today’s modern racing boats with extended bow sprit, plumb bow, wide beam running well aft, T-bulb (lifting) keel and twin rudders. Unlike today’s stripped-out racing yachts, TOROA has interior accommodations and cruising amenities to allow her owner, family and guests to cruise the world’s oceans in comfort, style and speed.
Botin Partners is perhaps best known for their work with modern race boat design having been responsible for many of today’s successful box rule racers like TP52s, Class 40s, Volvo 70s, HPR/IRC 44s & IRC 52s. Botin Partners has had equally great success in the world of cruising sailboats with designs that marry high performance with comfort and style such as the Grand Soliel 37, 40, 43, 46 & 50, the Murtic 52 and other custom one-off projects.
Aug 1, 2017 @ 07:16
Kanske inte samma volym men mer passande för svenska förhållanden klart vackrare om man får tycka:
https://www.oaxsdesign.com/swede-68
Lite mindre båt men ny tänkande inom HR nya 340 med dubbla roder:
https://www.oaxsdesign.com/swede-68
Aug 1, 2017 @ 08:28
Oops rätt länk på nya HR 340:
http://www.hallberg-rassy.com/yachts/new-hallberg-rassy-340/
Aug 1, 2017 @ 11:24
Reflektionen att det nog blir alldeles för dyrt är väl inte helt främmande och säkert alldeles riktig. Sverige har ju valt en annan väg än USA både när det gäller skattesystem och det som här kallas fördelningspolitik. Före andra värlsdkriget var läget annorlunda och det fanns ett antal varv som byggde både stora och exklusiva båtar. Den inhemska marknaden för denna typ av produkter är ju dessutom försvinnande liten.
Kul att se att Botin lyckas debitera så pass mycket för sitt arbete så att det blir pengar över till 22 meter segelbåt! Ser ut att vara ett fint bygge, men designen var inget som får pulsen att stiga. Rejält ful språnglinje i mina ögon.
Aug 2, 2017 @ 21:03
Detta är ju ett bevis på att dyrt inte är detsamma som snyggt. Om man har mkt deg att lägga på sin drömbåt så går det kanske att få den byggd i Sverige men det går nog snabbare och blir lite bättre om man bygger den i Finland eller Holland.