Skip to content

23 Comments

  1. Magnus Lundgren
    Nov 5, 2017 @ 15:20

    Hur kan man som välbetald professionell seglare tillåta sig att starta så illa. Timing och laylines helt fel för alla utom 1 båt vill jag påstå.. visserligen långt kvar men det ser verkligen illa ut och förtroendet får sig en knäck…

    Reply

    • Rasmus
      Nov 5, 2017 @ 18:50

      Ja obegripligt med den kompetensen ombord…
      I övrigt sjukt häftig racing!

      Reply

  2. Peter Gustafsson
    Nov 5, 2017 @ 16:01

    WTF!!!

    Vad är grejen med att bryta sändningen när alla teamen byter segel och skall ladda på med 20 knop ut i Atlanten? Var budgeten slut?

    Reply

    • Jesper Stålheim
      Nov 5, 2017 @ 20:37

      Precis min reaktion också. Tur att de tog sitt förnuft till fånga och tankade helikoptern och tog sig ut igen!
      Riktigt häftigt både här och igenom Gibraltar, kan bli ett grymt varv runt jorden!

      Reply

  3. Lars M
    Nov 5, 2017 @ 16:03

    Måste varit slut på budgeten… Kul och spännande sändning var det dock tills den bröts!

    Reply

  4. peter
    Nov 5, 2017 @ 16:54

    Ser att de har skotat ut segeln i lä, med bom, det är väl inte tillåtet i SRS.
    Otroligt vilken fart de håller

    Reply

    • Pelle Lindell
      Nov 5, 2017 @ 17:26

      I SRS gäller generellt KSR50 så det är inte tillåtet att skota segel över utriggare. Möjligen kan man tänka sig att göra undantag från KSR 50 i ett mätbrev.

      Reply

      • Jonas Dyberg
        Nov 6, 2017 @ 15:42

        Jag använder en jockey pole i lovart på min X-37. Jag antager att detta ej ska påverka SRS, men vore intressant med ett förtydligande.

        Reply

  5. Sam V
    Nov 5, 2017 @ 17:25

    Fantastiska bilder från havet! Likadant under passagen genom Gibraltar, så jäkla snyggt. VOR levererar.

    Reply

  6. Pelle Lindell
    Nov 5, 2017 @ 17:27

    Håller med! Otroliga bilder.

    Reply

  7. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Northside
    Nov 6, 2017 @ 16:37

    Jonas Dyberg: jockeypole är tillåtet- det är inte en skotpunkt, utan den har man för att undvika böjda mantågsstöttor och slitage på spinnakerskotet. Om du däremot skulle ha den i lä så blir det en otillåten skotpunkt.

    Reply

    • JIMMY
      Nov 6, 2017 @ 18:00

      Du kan ha en jockeypole i lä och skota en fock via den förutsatt att den sitter på masten, dvs spira i lä. Du kan däremot inte sätta den längre bak i däck.

      Reply

      • Thomas Ottosson
        Nov 6, 2017 @ 19:23

        Hur är det med fockbom, typ Hoyt-bom?

        Reply

        • Pelle Lindell
          Nov 6, 2017 @ 19:33

          Se KSR 50.3 a)

          Reply

  8. srsseglaren
    Nov 6, 2017 @ 20:10

    Då har Alerion båtarna samt en del seglande skepp och skärgårdskryssare som tex Gratia inte lyckats med att följa reglerna under alla år eller så har deras anmälan om fockbom fallit bort från mätbreven ?

    Och om (fockbommen) byggs in i seglet räknas det som latta då ?
    http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=358

    Reply

    • Thomas Ottosson
      Nov 6, 2017 @ 21:04

      Jag fattar det som att fockbom är tillåtet:

      “…och följande är inte utriggare: ett bogspröt på vilket ett
      segels hals är fäst, ett akterspröt som används för att skota bommen på ett segel
      eller bommen till ett med bom försett försegel som inte kräver någon justering
      vid stagvändning.”

      Reply

      • srsseglaren
        Nov 6, 2017 @ 21:12

        Okej
        Läste 50.3 b)
        Varje segel får skotas till eller ledas över en bom som normalt används till ett
        segel och som permanent är fäst på den mast där seglets fallhorn hissas.
        ??

        Reply

        • Pelle Lindell
          Nov 6, 2017 @ 21:44

          Det är alltså tillåtet att skota ett försegel till storbommen.

          Reply

          • srsseglaren
            Nov 6, 2017 @ 21:56

            Så 50.3 b) berör endast skotning till storbommen.
            (Läste det som att Hoyt bommen måste fästas permanent på masten).

            Och enligt 50.3 a) så är det OK med Hoyt liknande bom om den medför stagvändning utan justering ??
            Är det rätt läst då ?

          • Pelle Lindell
            Nov 7, 2017 @ 08:38

            Ja fockbommar är tillåtna om kan slå utan justering.

  9. peter
    Nov 7, 2017 @ 00:01

    Ofta vill man få ut focken i lä på halvvind,så då är det okej att använda spinnakerbommen och justera höjd och hur långt ut man vill ha focken, hur kommer det sig att så få har focken skotat så när det blåser hårt och ma inte kan ha större segel,

    Då kommer fråga två , med spinnaker på läns är det okej att ha focken på bom nr 2 i lä??

    Reply

    • Pelle Lindell
      Nov 7, 2017 @ 08:36

      Nej. KSR 50.3.c

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.