Emirates Team New Zealand and Land speed pilot Glenn Ashby have sailed ‘Horonuku’, their wind powered land speed world record craft, faster than any previous records. ‘Horonuku’ named by Ngāti Whātua Ōrākei meaning ‘gliding swiftly across the land’ did exactly that and was clocked at 222.4km/h in 22 knots of windspeed on Lake Gairdner in […]
Flerskrovsseglarna på Facebook verkar ha fått vårkänslor 😃 Känns ju som ett väldigt lagom paket!? Jag har ju fantiserat lite om att ta en Seacart 30 till Silverrudder för att slå det där banrekordet en gång för alla (med vetenskapen om att det är en ganska dålig solobåt). Kanske den här är bättre… T28 – […]
53 Comments
Peter lundgren
Nov 4, 2017 @
20:35
Det är grymma maskiner, på 10 h städar han av motsvarande ett Gotland runt !!
Kan någon säga varför han går så långt söderut för tillfället? Jag vet ju inget om ocean routing, men kollar man på trackern tycker man det hade varit bättre att hänga på lågtrycket längre norrut? Nu hamnar han dessutom se upp för isberg…?
Hade han legat kvar norrut så tror jag han om 2 dagar fastnat norr om ett lågtryck och fått kryssa i ett par dagar. Sen blir ju vägen kortare om man går längre söderut.
Tittar man på vädret framåt så ser det ut som han positionerar sig för mer vind (kanske en front) som kommer i morgon em/kväll. Sedan, onsdag-torsdag, kommer ett lågryck som ger 30 knops vind som han kanske skulle kunna åka på till Kap Horn.
Hade han seglat norrut, vilket såg bra ut på kort sikt, hade han aldrig kommit ner igen. Vindarna på framkant av lågtrycken är ju nästan nordliga, och det blir en omöjlig vinkel om man både vill ta sig söderut och hålla sig på framkant för att inte “missa tåget”.
Måste kännas jobbigt, men han är ju duktig på att se den stora bilden.
François Gabart (dåligt översatt) “om allt går bra, finns det två eller tre dagar ganska starka vindar. Du måste vara smart för att inte ha fel med lågtrycket om det blir starkare. Ju fortare jag seglar, desto mer stannar jag framför det stora låpgtrycket. Vi ska försöka flytta oss nu. Om det är okej, så stannar jag vid 54/55 grader syd, men vi behöver inte gå ner för långt söderut, det finns lite is “.
Routingen ser fortfarande bra ut. Jag gissar att han tar ligger minst 2 dagar före rekordet vid Kap Horn.
Nu drygar han ut avståndet igen och borde ha 2.5-3 dagar till Kap Horn och kunna snitta +30 knop.
Värt att notera är att Coville hade en smärtfri och snabb resa från Kapstaden till Kap Horn, medan Gabart har fått kämpa i stort sett hela vägen-. Ändå har har han hållit avståndet på runt 800′. Frågan är om det går att segla så våldsamt mycket fortare med tanke på vädersystemen?
Varit ute i 23 dygn nu och snittat drygt 27 kn…
Bara att segla i 27kn under en kort period är helt magiskt!!
Den här killen har snart gjort det i en hel månad…
Jag tippar att Gabart gör det straxt under 42 dygn! En makalös bedrift. Hoppas nu bara båten håller och att inget oförutsett inträffar sista spurten in mot mål.
42 dygn 16h
Är Sodebo en äldre generation trimaran som har blivit förlängd och uppdaterad, medans Macif hör till den nya gerationen av Ultim trimmisar likt Gitana och Banque Pop ?
Japp, Geronimo från 2001. Efter att ha legat på land i sex år byggdes den om rejält 2013. Coville försöker nu få den såld och ragga mer pengar till en ny båt. Ryktas att Vincent Riou (IMOCA PRB) försöker få ihop pengar för att köpa den.
Detta är en segling som verkligen fångat min uppmärksamhet.
Dels coola filmer och uppdateringar frekvent.
Sedan en man o en båt mot havet
rekordjakt mot klockan hela tiden
Men var inte vägvalet efter Azorerna lite märkligt ?
Boatspeed sista 4h 10.9 knop nu 3.2 knop ngt som gått sönder ?
Framför ligger relativt stort område med no wind från fel riktning ?
Trodde han skulle gippa på halva sträckan som han nu seglat norröver för babord då hade han varit rakt öster om Azorerna nu men med mer vind framför sig även om det motat ?
Lättare att segla från en dator :-)
Hans rutt stämmer väl överens med de körningar jag gjort. Man vill inte kryssa upp till Ushant, och nu kan han ta sig runt högtrycket även om det innebär att man hamnar på Irland :-)
Spola fram vädret 24 timmar så syns det ganska tydligt…
Fortfarande en bit kvar till centrat ?
Hade han seglat söder över så hade det varit kryss i 7 m/s nu som öppnat upp vid spanska kusten kortare sträcka mer vind ?
Man skall inte förstå allt.
När jag räknade i går så var “långa vägen norrut” ca 10% snabbare än “raka vägen”.
Man skall inte underskatta hur mycket fortare de går på undanvind. Om han kryssar i 7 m/s så gör man runt 20 knop, på undanvind över 30. Raka vägen nu är 845 distans, men det lönar sig att segla 1000 :-)
Det största problemet är att högtrycket rör sig med ca 15 knop, dvs jag tror inte man kan segla igenom det…
Nov 4, 2017 @ 20:35
Det är grymma maskiner, på 10 h städar han av motsvarande ett Gotland runt !!
Nov 5, 2017 @ 13:00
Kommer segla slalom runt VOR fleeten?
Nov 14, 2017 @ 20:14
836 nm !!!!!!!!!!
Nov 14, 2017 @ 21:28
VOR får nog fundera på sin slogan Life at the Extreme när man ser Gabarts prestation.
Helt overkligt.
Nov 14, 2017 @ 23:25
851 – det är nästan 35.5 knop. Över ett dygn!!!!
Nov 15, 2017 @ 08:02
Precis det man vill läsa när man slår på datorn på morgonen!!!
Nov 15, 2017 @ 10:03
Läste också att han lyckades klämma in MER ÄN 7 timmars sömn under rekorddygnet = sov bort 250M… Sanslöst vilken speed!!
Nov 15, 2017 @ 10:07
Thats LIFE AT THE EXTREME!
Nov 20, 2017 @ 11:46
Kan någon säga varför han går så långt söderut för tillfället? Jag vet ju inget om ocean routing, men kollar man på trackern tycker man det hade varit bättre att hänga på lågtrycket längre norrut? Nu hamnar han dessutom se upp för isberg…?
Nov 20, 2017 @ 12:25
Hade han legat kvar norrut så tror jag han om 2 dagar fastnat norr om ett lågtryck och fått kryssa i ett par dagar. Sen blir ju vägen kortare om man går längre söderut.
Nov 20, 2017 @ 12:33
Högtryck förstås….södra halvklotet blir lite förvirrande :-/
Nov 20, 2017 @ 12:30
Tittar man på vädret framåt så ser det ut som han positionerar sig för mer vind (kanske en front) som kommer i morgon em/kväll. Sedan, onsdag-torsdag, kommer ett lågryck som ger 30 knops vind som han kanske skulle kunna åka på till Kap Horn.
Hade han seglat norrut, vilket såg bra ut på kort sikt, hade han aldrig kommit ner igen. Vindarna på framkant av lågtrycken är ju nästan nordliga, och det blir en omöjlig vinkel om man både vill ta sig söderut och hålla sig på framkant för att inte “missa tåget”.
Måste kännas jobbigt, men han är ju duktig på att se den stora bilden.
Nov 20, 2017 @ 12:37
Sodebo behövde 14 dagar från där Macif är nu till Kap Horn.
Kör man en snabb routing med en MOD70 på 100% så är man där på 12 dagar (snitt 30 knop).
Läste också att sjön blir bättre längre söderut. Och dagarna längre. Mysigt. Om det inte vore för isbergen då :-)
Nov 20, 2017 @ 14:34
Ska också tänka på det om jag kommer dit någon gång; “sjön blir bättre längre söderut. Och dagarna längre” …
Nov 21, 2017 @ 16:42
Nu har han tuffat igång igen = >31 knop i snitt över 4 timmar.
Ser bra ut fram till söndag i alla fall.
Nov 21, 2017 @ 19:56
Då hinner han beta av 3000+M…
Nov 22, 2017 @ 09:35
Snitt >34 knop över 4 timmar nu. Whoop whoop!
Nov 22, 2017 @ 13:06
Imponerande speed, måste vara tungt att tappa mot Coville, VMG är sämre….
Nov 22, 2017 @ 21:47
François Gabart (dåligt översatt) “om allt går bra, finns det två eller tre dagar ganska starka vindar. Du måste vara smart för att inte ha fel med lågtrycket om det blir starkare. Ju fortare jag seglar, desto mer stannar jag framför det stora låpgtrycket. Vi ska försöka flytta oss nu. Om det är okej, så stannar jag vid 54/55 grader syd, men vi behöver inte gå ner för långt söderut, det finns lite is “.
Routingen ser fortfarande bra ut. Jag gissar att han tar ligger minst 2 dagar före rekordet vid Kap Horn.
Nov 27, 2017 @ 16:34
Inte EN gång under dagen (som jag har sett) har han varit UNDER 30kn…
Nov 27, 2017 @ 18:05
39.2kn. Det fläktar om öronen då…
Nov 27, 2017 @ 18:31
Och nu ser han isberg. Svårt att slappna av då ?
Nov 28, 2017 @ 12:35
Nä han ser inte helt lugn ut. Svårt och sova kan man tänka
Nov 28, 2017 @ 15:47
Nov 30, 2017 @ 08:55
Otroligt när man tycker att han går långsamt och samtidigt har toppat lite drygt 29 kn senaste 24h (snittar 19kn)…
Dec 1, 2017 @ 08:26
Nu drygar han ut avståndet igen och borde ha 2.5-3 dagar till Kap Horn och kunna snitta +30 knop.
Värt att notera är att Coville hade en smärtfri och snabb resa från Kapstaden till Kap Horn, medan Gabart har fått kämpa i stort sett hela vägen-. Ändå har har han hållit avståndet på runt 800′. Frågan är om det går att segla så våldsamt mycket fortare med tanke på vädersystemen?
Dec 1, 2017 @ 08:30
Varit ute i 23 dygn nu och snittat drygt 27 kn…
Bara att segla i 27kn under en kort period är helt magiskt!!
Den här killen har snart gjort det i en hel månad…
Dec 1, 2017 @ 13:52
Nu trummar han på!! Ordentligt…
Dec 2, 2017 @ 17:43
830′ sista dygnet, nu 1200′ före rekordet.
Dec 11, 2017 @ 00:17
Nu nästan 2.200 distans före.
Min routing pekar på 43-44 dagar vilket vore helt sjukt. Coville behövde 49 och IDEC med full besätting 41.
Dec 11, 2017 @ 18:55
En makalös seglare & maskin!
Dec 11, 2017 @ 22:23
Jag tippar att Gabart gör det straxt under 42 dygn! En makalös bedrift. Hoppas nu bara båten håller och att inget oförutsett inträffar sista spurten in mot mål.
Dec 12, 2017 @ 12:59
30kn senaste 24h…
Dec 12, 2017 @ 15:47
Hoppas nu bara grejerna håller in i mål, blir nog tufft väder om 1,5 dygn.
Dec 12, 2017 @ 23:05
Best guess från teamet är söndag eftermiddag vilket väl är 38.5 + knappt 5 dygn = 43.
Dec 12, 2017 @ 23:25
Han kommer i så fall slå Banque Populaire V:s Jules Verne rekord från 2012 på 45 dygn, ensam. Helt omänsklig bedrift.
Dec 12, 2017 @ 23:32
Det är bara ett år sedan vi tyckte att Covills prestation var omänsklig.
http://www.blur.se/2016/12/25/coville-runt-jorden-pa/
Tänk när vi får 4-5 sådana här båtar i ett race och folk trycker på gasen på riktigt :-)
Dec 13, 2017 @ 16:24
Det här har också sagts förut: detta blir svårt att slå ?
Dec 13, 2017 @ 21:30
Läge för ett lite snabb stopp på “Cafe Sport” ?
Dec 14, 2017 @ 20:15
44dygn och 11tim?
Dec 14, 2017 @ 20:24
Bettingen har börjat :-)
42 dygn + 22 timmar.
Dec 14, 2017 @ 22:41
42 dygn 16h
Är Sodebo en äldre generation trimaran som har blivit förlängd och uppdaterad, medans Macif hör till den nya gerationen av Ultim trimmisar likt Gitana och Banque Pop ?
Dec 14, 2017 @ 23:27
Japp, Geronimo från 2001. Efter att ha legat på land i sex år byggdes den om rejält 2013. Coville försöker nu få den såld och ragga mer pengar till en ny båt. Ryktas att Vincent Riou (IMOCA PRB) försöker få ihop pengar för att köpa den.
Dec 15, 2017 @ 08:27
Sam V; var det inte till och med så att det i det i stort sätt bara är “float:sen” som var kvar sedan Geronimo-tiden?
Dec 15, 2017 @ 10:04
Detta är en segling som verkligen fångat min uppmärksamhet.
Dels coola filmer och uppdateringar frekvent.
Sedan en man o en båt mot havet
rekordjakt mot klockan hela tiden
För mig klart mest spännande racet på läänge
//A
Dec 15, 2017 @ 10:30
Men var inte vägvalet efter Azorerna lite märkligt ?
Boatspeed sista 4h 10.9 knop nu 3.2 knop ngt som gått sönder ?
Framför ligger relativt stort område med no wind från fel riktning ?
Trodde han skulle gippa på halva sträckan som han nu seglat norröver för babord då hade han varit rakt öster om Azorerna nu men med mer vind framför sig även om det motat ?
Lättare att segla från en dator :-)
Dec 15, 2017 @ 10:39
Hans rutt stämmer väl överens med de körningar jag gjort. Man vill inte kryssa upp till Ushant, och nu kan han ta sig runt högtrycket även om det innebär att man hamnar på Irland :-)
Spola fram vädret 24 timmar så syns det ganska tydligt…
Dec 15, 2017 @ 10:51
Fortfarande en bit kvar till centrat ?
Hade han seglat söder över så hade det varit kryss i 7 m/s nu som öppnat upp vid spanska kusten kortare sträcka mer vind ?
Man skall inte förstå allt.
Dec 15, 2017 @ 11:19
När jag räknade i går så var “långa vägen norrut” ca 10% snabbare än “raka vägen”.
Man skall inte underskatta hur mycket fortare de går på undanvind. Om han kryssar i 7 m/s så gör man runt 20 knop, på undanvind över 30. Raka vägen nu är 845 distans, men det lönar sig att segla 1000 :-)
Det största problemet är att högtrycket rör sig med ca 15 knop, dvs jag tror inte man kan segla igenom det…
Dec 15, 2017 @ 10:50
Min snabbrouting just nu = 1 dag + 20 timmar
Dec 16, 2017 @ 10:43
375 distans kvar = runt 22 timmar enligt min körning.
Dec 16, 2017 @ 20:29
http://www.youtube.com/watch?v=33yAu0PXpds
Dec 17, 2017 @ 08:00
WOHOO 42.16.40 Super