Close
Skip to content

5 Comments

  1. Sillstryparn
    Nov 6, 2019 @ 15:15

    På nåt märkligt sätt tycks merparten av rapporteringen från TJV handla om Hugo Boss: Tråkigt för de som tävlar i racet. Imponeras av Charal, som tycks ha bra ordning på sina stora foils med bra balans:
    Känns som om den knäckta formen är snabbare och stabilare än exempelvis Hugo Boss rundade foils.
    Tror faktiskt Hugo Boss brottas med den del problem relaterat till foilsen redan innan kollisionen.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 6, 2019 @ 22:20

      Det är så klart stort nyhetsvärde när en av favoriterna håller på att sjunka :-)

      Charal har ju kört längst och det är väl dem alla andra vill slå. Samtidigt så är det mycket lärande för de flesta team… frågan är om vi kunde dra några slutsatser om Hugo Boss i de förhållanden som blir viktigast i Vendee Globe? En fördel med de rundade foilsen skulle kunna vara en mer “steglös” reglering vilket skulle kunna vara användbart när det brakar riktigt ordentligt. De knäckta är ju svårare att “skoja bort” när man vill bromsa ner…

      Hur som helst – sjukt intressant.

      Reply

      • Anders
        Nov 7, 2019 @ 15:10

        Tror också att vi ser mer av Hugo Boss då det är ett av få team som inte kommunicerar på franska. Och de kommunicerar mycket.

        Reply

  2. Stay salty
    Nov 6, 2019 @ 22:11

    Lider lite med Charal som fastnade vid ekvatorn med omkörningsfilen öppen en bit österut :-/

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Nov 7, 2019 @ 20:17

    ⚠️ ABANDON MACSF

    Following the damage to the keel of the boat, skippers Isabelle Joschke – Skipper MACSF and Morgan Lagravière were forced to abandon the Transat Jacques Vabre Normandie Le Havre. The extent of the necessary repairs makes it impossible to get back into the race on time. Isabelle Joschke will resume solo sailing on the IMOCA Voile MACSF at the end of the month! ⛵️

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.