How slow can you go?
Italia yachts har ju bestämt sig för att man skall segla i klass C i ORC med sin nya 11.98. Det innebär att man måste ha ett CDL (Class Division Length) på under 9,650. Det är ett mått som enligt ORC anger kryssprestanda, för att kunna dela in starterna på ett så rättvist sätt som möjligt.
Normalt är det First 36.7, Italia 9.98, J/112E och båtar i denna storlek som kör klass C.
Italia 11.98: astonishing performance
Hull, keel and rudder lines comes from several experiences in racing boats optimization field and also from sophisticated studies carried out in collaboration with computational fluid dynamics experts. Also the design of the deck is the result of an extensive research in terms of ergonomics for various uses, design and aerodynamic. The internal layout is developed by the Design Team Italia Yachts coordinated by the designer Matteo Polli, in collaboration with KMD by Kristian Macchiut.
Det låter udda att få in en så stor båt i den “lilla” klassen, så jag roade mig att jämföra med andra båtar i samma storleksklass. På pappret har båten 3% högre CDL än Diva 39, som ritades för 35 år sedan? Eller 8% lägre än de 40-fotare som var moderna runt 2000.
Siffrorna för VMG blir något mindre, men den torde ändå vara långsammare än konkurrenter som Dehler 38, Arcona 380 eller Xp-38.
Smart eller korkat?
Eller bara italienskt :-)
Yacht – design year – CDL_2017
IMX-38 1992 9,341
Diva 39 1983 9,345 5%
Linjett 40 2001 9,519
Salona 380 2017 9,645
Italia 11.98 2018 9,650 (est 2017)
J/39 1991 9,678
Dehler 38 2012 9,739
Elan 380 2008 9,744
Bavaria 38 Match 2003 9,812
Dehler 39 SQ 2004 9,870
Arcona 380 2013 9,891
XP-38 2011 9,974
First 40.7 1997 10,149
Aerodyne 38 1999 10,190
Grand Soleil 39 2010 10,191
IMX-40 2000 10,218
Arcona 400 2001 10,278
SYDNEY 39 2000 10,316
Prima 38 1998 10,362
J/120 2000 10,380
Farr 395 2001 10,385 5%
Sinergia 40 2001 10,534
King 40 2008 10,696
Ker 39 2008 11,029
orc
Jan 27, 2018 @ 21:12
Since when CDL is “speed”? Maybe you should compare GPH?
Peter Gustafsson
Jan 27, 2018 @ 21:42
Semantics :-)
CDL isn’t speed, but as ORC formulates it “transforming a speed into a length”.
http://www.orc.org/news/2014/CDL%20Explanation.pdf
And GPH isn’t speed either, but formally an average of time allowances.
The theory is that it’s the only (target) number we have for the Italia 11.98, and as all the boats have pretty similar length, it’s a simplistic approximation of upwind VMG in TWS=12 kts.
Silver Surfer
Jan 28, 2018 @ 07:11
Hvad er CDL for 9.98 ?
Virker forholdet sandsynligt ?
Tænkte at det kunne give en reference. 11.98 virker jo umiddelbart som en opskalering.
Er der ikke en First 40.7 som sejler C ?
Peter Gustafsson
Jan 28, 2018 @ 09:57
Italia 9.98 DEN8 Happy Hour = 8.671
Italia 9.98 ITA998 Low Noise II = 8.744
Fast 11.98 är ju två meter längre, och 9.98 är ju en relativt snabb båt för sin storlek.
First 40.7 segladse MAREUS 2 seglade VM med CDL 9.617
http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/94853.pdf
Pelle Lindell
Jan 28, 2018 @ 10:06
Low Noise II har CDL=8.895 i sitt 2018-mätbrev. Jag tror beräkningen av CDL kan ha ändrats till 2018. Dessutom har klassgränserna ändrats så övre gränsen för klass C är 9.8 vilket nog blir svårt att klämma ner 11.98 an till.
http://orc.org/minutes/AGM%202017%20-%20Changes%20to%20the%20Rules.pdf
Pelle Lindell
Jan 28, 2018 @ 10:11
Sorry, jag blandae ihop siffrorna…ändringen gör ju att det kanske blir lättare för 11.98 att komma in i klass C….
Peter Gustafsson
Jan 28, 2018 @ 10:19
Hade bara tittat på klassindelning i NoR, så jag har justerat siffrorna ovan,
Det gör ju 11.98 lite snabbare, men fortfarande långsammare än nedtrimmade Xp-38 eller Arecona 380. Ungefär som en Dehler 38.
Bo Bäversjö
Jan 29, 2018 @ 10:54
Dehler 38 C, som är den relevanta modellen, har ett CDL på 9,835
Peter Gustafsson
Jan 29, 2018 @ 20:09
Jag tyckte Karl Dehlers GER6810 Sporthotel var en bra referens som jag vet det är ordning på ;-)
http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/93016.pdf
Bo Bäversjö
Jan 30, 2018 @ 11:32
Intressant, tittade också på Sporthotel…fast ett annat år. Så, CDL ändrar sig från år till år, både beroende på hur ORCi ser på saken och vad ägaren gör för förändringar inför säsongen?! Trodde CDL var ett fast värde…Enklare med SRS!
Peter Gustafsson
Jan 28, 2018 @ 10:24
Någon som har koll på resonemanget bakom CDL-förändringen?
Det är ju redan för många som vill segla i klass C, och det lär ju inte bli bättre racing för 33-fotarna när man tar in massa 40-fotare?
Just nu ser det ut så här på VM i Haag:
Class: Class C (9.80 >= CDL > 8.60) (72 Entries)
Class: Class B (11.60 >= CDL > 9.80) (31 Entries)
Joakim
Jan 28, 2018 @ 21:18
CDL-förändringen kommer bara från VPP-förändringen. Båtarna har fått ~2% högre VMG i 12 knop, som ger ~0,3 m längre RL och ~0,15 m längre CDL runt C/B gränsen.
Peter Gustafsson
Jan 28, 2018 @ 22:43
OK, tack. Då kanske jag skulle behållt alla värden från 2017 ovan… ändrar tillbaka :-)
Andreas
Jan 30, 2018 @ 14:17
En nedtrimmad båt/optimerad stor båt för långsammare klassen, hur stora skillnader pratar vi om?
Kan man illustrera det i VMG eller i kryssfart?
Och hur har en maximerad båt på ca 35 fot chansen i lätt o medelvind (om dess CDL ligger nära max i klassen) eller var ligger brytpunkten?
MVH Andreas
Peter Gustafsson
Jan 31, 2018 @ 00:28
Jag tycker det ser ut som om det diffar ungefär 5% på kryss VMG mellan båtar som hamnar runt gränsen till klass C och de som är “välseglande” i samma storlek .Om det är mycket eller lite kan man ju diskutera…
Så klart har man bra chans med en snabb Melges 32, Italia 9.98 eller annat om det är lätt. Men skall man vara allround så har nog båtar runt 36-37 fot varit det bästa för att komma iväg bra. Förr kunde man hävda sig med en X-332, men det är nog ingen idé längre…
Handikappsegling på bana är ju vad det är, så det kan man inte göra nåt åt. Men det är synd att lägga massa pengar och design-talang på att göra båtar tråkigare :-)
Joakim
Feb 1, 2018 @ 10:13
Båtarna som Italia 9.98, 10.98, 13.98, First 40, Salona 37, NM38S osv. har ungefär en meter kortare IMSL än LOA. Man kan ana, att Italia 11.98 får 11 mI IMSL. För att ha 9.8 m CDL måste den ha 8.6 m RL. 8.6 m RL motsvarar 5,00 knop VMG på 12 knop kryss. Salona 37 Ramdata har 5.19 knop med sin 2017 data med med 2018 VPP. Men Ramdata har 9.814 m CDL och måste förändras för att vara i C. Den har 10,369 m IMSL och måste ha 9,231 m RL, vilket motsvarar 5,18 knop.
X-35 har bara 9,446 m IMSL. Den får ha 10.154 RL, vilket motsvarar 5,43 knop.
Jocke_R
Jan 31, 2018 @ 09:49
Det handlar ju inte om verklig fart utan om “rated speed” :) CDL är väl en kombo mellan rejtad kryssfart i 12 knops vind och IMSL som är mätt längd. Den senare kan man ju säkert lura sig runt med skrovformen. Blir intressant att följa.
D35 Aurora
Jan 31, 2018 @ 10:31
CDL hit och CDL dit, när kommer årets SRS-debatt igång egentligen? Popcornen börjar bli sega här… :-)
Anders
Jan 31, 2018 @ 10:33
+1
Jens
Jan 31, 2018 @ 13:19
+1
Carl Fjällman
Feb 1, 2018 @ 10:22
HAHA Mats tror Dehler 35:a hamnar runt 1.1 i år ;)
D35 Aurora
Feb 1, 2018 @ 21:13
Måste ju vara gudomlig rättvisa då Carl, som jag brukar tänka vid den årliga lönerevisionen :-)
Har ju lovat att mäta djupet i år, och vem vet, det kanske tar mig till nivån för en Arcona 380 eller Dehler 38c, mkt billigare “prestanda” i så fall…
/Mats