How slow can you go?

Italia yachts har ju bestämt sig för att man skall segla i klass C i ORC med sin nya 11.98. Det innebär att man måste ha ett CDL (Class Division Length) på under 9,650. Det är ett mått som enligt ORC anger kryssprestanda, för att kunna dela in starterna på ett så rättvist sätt som möjligt.

Normalt är det First 36.7, Italia 9.98, J/112E och båtar i denna storlek som kör klass C.

Italia 11.98: astonishing performance

Hull, keel and rudder lines comes from several experiences in racing boats optimization field and also from sophisticated studies carried out in collaboration with computational fluid dynamics experts. Also the design of the deck is the result of an extensive research in terms of ergonomics for various uses, design and aerodynamic. The internal layout is developed by the Design Team Italia Yachts coordinated by the designer Matteo Polli, in collaboration with KMD by Kristian Macchiut.

Det låter udda att få in en så stor båt i den “lilla” klassen, så jag roade mig att jämföra med andra båtar i samma storleksklass. På pappret har båten 3% högre CDL än Diva 39, som ritades för 35 år sedan? Eller 8% lägre än de 40-fotare som var moderna runt 2000.

Siffrorna för VMG blir något mindre, men den torde ändå vara långsammare än konkurrenter som Dehler 38, Arcona 380 eller Xp-38.

Smart eller korkat?

Eller bara italienskt :-)

Yacht – design year – CDL_2017
IMX-38 1992 9,341
Diva 39 1983 9,345 5%
Linjett 40 2001 9,519
Salona 380 2017 9,645
Italia 11.98 2018 9,650 (est 2017)
J/39 1991 9,678
Dehler 38 2012 9,739
Elan 380 2008 9,744
Bavaria 38 Match 2003 9,812
Dehler 39 SQ 2004 9,870
Arcona 380 2013 9,891
XP-38 2011 9,974
First 40.7 1997 10,149
Aerodyne 38 1999 10,190
Grand Soleil 39 2010 10,191
IMX-40 2000 10,218
Arcona 400 2001 10,278
SYDNEY 39 2000 10,316
Prima 38 1998 10,362
J/120 2000 10,380
Farr 395 2001 10,385 5%
Sinergia 40 2001 10,534
King 40 2008 10,696
Ker 39 2008 11,029