Gamechanger… not so much
Vad är grejen?
Man designar en båt som ser sportig ut, målar den i en glad färg, sätter på kolfiberpushpits och anlitar en bra (?) reklambyrå…
Imagine a 36 feet high-performance sailracer, packed with the latest innovations. A 100% Dutch design built by absolute gamechangers in the business, who accept no compromise. That is enough to get every sailor excited.
… för att ta fram en båt som väger 5.350 kg och har 97 m2 symetrisk spinnaker.
Waarschip W36 Worlds 2018 Edition.
Man skall ha cred för sitt hållbarhetstänk, men om materialet är lättare, starkare och mer hållbart än kolfiber, så borde det synas i specen?
The W36 Worlds 2018 Edition is one of the few, if not the first ship that is completely reusable and is carbon-neutral built. The boat is made of FSC certified wood that is processed using a new process with biodegradable synthetic resin and then “baked off” in the oven for extra stiffness. Due to the optimal choice of wood type and its natural fiber structure, together with degradable (biological) synthetic resin, this material is lighter, stronger and more durable than regular composite or carbon materials.
Jämför siffrorna med FarEast 37R som är byggd i Kina och har inredning – och trots det är ett ton lättare.
Eller Bolt 37 (Ker) och nya Melges IC37 (Mills) som bägge väger 3.600 kg. Utan särskilt mycket high tech…
VM i tråkig båt?
L.o.a 10.95 m
W 3.48 m
D 2.15 m
Displ. 5.350 T
Mainsail 38.6 m2
Jib 31.0 m2
Spinnaker 97 m2
Total upwind 69.6 m2
Total downwind 136 m2
Mar 8, 2018 @ 22:28
Ujj! Får nästan en längtan tillbaka till IOR när jag ser detta! Och inte var det Cosutti denna gången heller!
Mar 9, 2018 @ 05:50
Man kan gnälla på Orci men jag tror faktiskt det snarare är formatet på VM som driver fram rätt trista båtar. 90% kryss-läns uppmuntrar inte planing. Jag undrar hur båtarna hade sett ut om man gått tillbaka det gamla offshore VM-formatet från toncupernas tid med två rejält långa havsrace och tre banrace dvs mer än hälften av resultatet kommer från offshore? Deltagandet hade nog inte blivit lika stort men…..
Mar 9, 2018 @ 06:56
+1
Det som är trist är ju att det leder till båtar som vare sig är bra eller allround.
Det som är bra är att det sällan lönar sig. Next 37 och M37 Katarina II är väl två bra exempel på usla båtar som inte lyckats.
Mar 9, 2018 @ 07:47
Pelle Lindell och andra; hade verkligen deltagarantalet gått ner om man hade ändrat formatet till mer/fler havsrace?
Mar 9, 2018 @ 08:23
Det har jag givetvis ingen aning om men jag antar att dagens format (som onekligen verkar populärt) har kommit till “by popular demand”. På 90-talet när man hade mer offshore höll ju IMS-mästerslapen på att dö sotdöden till man ändrade fokus till inshore då deltagandet började öka igen och idag har man snarare problemet att man måste begränsa deltagandet. Orsaken till den utveckligen kan man bara spekulera om……..
Mar 9, 2018 @ 09:12
Håller med Pelle L, inte minst det sista du skriver… Samtidigt är det många offshorerace som klarar sig alldeles utmärkt (typ Fastnet mfl). Kanske två olika typer av seglare; banseglare resp offshoreseglare?! Precis som “grenen” shorthanded också växer.
Trendspaning!; trevliga problem att man måste begränsa/maxtal på antalet deltagare i racen, dyker i alla “grenar”!!! :)
Mar 9, 2018 @ 10:55
Kan inte annat än instämma!
Något som ser ut som en Fullblodsracer, men väger som en serieproducerad inredd Cruiser/Racer, skulle nästan kunna tro att den var speciellt ritad för SRS som skall gynna breddkappsegling ….fast ändå inte?
Otroligt märkligt koncept på en båt!
Mar 9, 2018 @ 11:14
Känner igen stora delar av måtten och segelytorna…just det… från den Ravage 36:an jag hade för många år sedan. Fullt inredd med tung diesel inombordare. Ritades runt 1979/80 om jag minns rätt. En stor skillnad dock, den vägde ett ton mindre.
Mar 9, 2018 @ 16:00
Ser ju ganska sportigt ut ända fram till sista bilden då man tänker “WTF hände här”? “En blygruva förklädd till sportbåt”!?
Mar 9, 2018 @ 16:20
Håller med, får nästan lite R-båt feeling…
Mar 9, 2018 @ 16:25
Jag gillar ju “sleepers” bättre;
Mar 9, 2018 @ 18:11
Den har Sa/dspl 22,94, J111 har 24…är det nåt att bli så upprörda över. Den är säker mkt skönare att kryssa med än en J111
Mar 9, 2018 @ 19:37
Det skall vara sjönare på sjön! Fram för långsammare kappseglingsbåtar! :)
Mar 9, 2018 @ 18:28
hur fick du fram det? roten ur 136 delat med tredje roten ur 5,35 blir något kring 6,7…
Mar 9, 2018 @ 19:51
http://www.nuomo.com/boatSadBruceCalculator.htm
Mar 9, 2018 @ 18:31
Om jag målade min båt gul och skickade ut en pressrelease om att den var en “gamechanger” så tror jag inte att jag hade fått stå oemotsagd?
Standardbåtar får den marknad de förtjänar, men när massa duktiga människor samlas för att ta fram något unikt, så måste man nog ha lite högre ambition.
Om jag återigen gör jämförelsen mellan Next 37 och Bolt 37; om jag går till Cosutti och ber honom rita mig en custom-racer, så verkar det ju fånigt att jag för halva pengen kan få en standardbåt från Turkiet som är 5-9% snabbare på kryss och 5-20% snabbare på undanvind?
Mar 9, 2018 @ 18:44
Det är en udda sport när proffs i en helt ny high-techlåda tycker det är kul att bli omseglade av en par i en standarbåt.
Lite som att Thed Björk i sin helt nya WTCC-bil skulle bli rökt vid ett rödljus av en barnfamilj i en vit S60 som de hittat på Blocket. Min känla är att sponsorer och publik hade tyckt det var lite konstigt :-)
Mar 9, 2018 @ 20:02
Nu tittade jag inte på deras pressrelease utan på båten, det blir väl vad den blir, oavsett pressrelease? Men visst, falsk marknadsföring skall man inte hålla på med.
Mar 9, 2018 @ 19:29
Den är 350 kg tyngre än en Farr40. Hänger det med Farr40 tro…?
Mar 10, 2018 @ 05:07
Alla båtar behöver ju inte designas för att vara snabbast.
Denna båt har ett syfte: att prestera under ORCi.
Dessutom för alla er hållbarhetsivrare är den byggd i trä.
Att den ser racig ut på vattnet är väl ingen nackdel.
Kul att någon gör något som avviker från stereotypen.
Mar 12, 2018 @ 10:51
Mar 12, 2018 @ 10:52
Mar 12, 2018 @ 15:11
Finns även en lättare version med mer inredning http://www.waarschip.info/waarschip/waarschip-1095-ld/
Mar 14, 2018 @ 15:09
Hello to you all, I am the designer of this boat, sorry for my post in English.
This boat is designed to race in both IRC and ORC as will be combined for the first time in the the 2018 The Hague worlds. (www.offshoresailingworlds2018.com) It is build in wood/composite, the weight is close to foam composite, but it is stiffer and more impact resistant. Yes it has more ballast than it needs for stability, but the object is to be on the podium in class C and not just to go fast in class B and then get beaten in the results by a bunch of 43′ production cruiser/racers. That might be fun for some but we like a different challenge, even though designing just a fast and spectacular boat would have made my job a whole lot easier! More design features will be published in a design review by Dobbs Davis in Seahorse Magazine soon and a bit later in the German Yacht magazine.
The proof of the pudding will be on the racecourse. We are looking forward to compete against the Swedish participants at the the Worlds in the Hague or the IRC Europeans in Cowes, with over 50 Worlds registrations already it promises to be a tough and interesting race for all of us.
Mar 15, 2018 @ 07:38
Thank you, Arthur.
I totally understand your priorities.
But personally, I think it would be better for the sport (and the owners) if we got more fast and fun 34-footers (a la Italia and GS34) and fewer heavy/slowed down 37-38-footers (a la Cosutti).
Good luck with the project, and we’ll see what works out in August.
Mar 15, 2018 @ 20:51
Actually the Italia 9.98 is slowed down in GPH even a litte bit more than our boat, it has much less stability and a slower transom shape, where we have an uncompromised TP52 style transom. They are optimized for the Mediterranean, we for North Sea conditions with on average more wind, different trade-off. I don’t have good enough data and results yet for the new GS34 to compare.
August is a bit late, but if you are in the neighbourhood in July during the Worlds I will be happy to show you around the boat.
Mar 16, 2018 @ 07:18
So to me that brings up the question what should be done to encourage designing boats that really sail fast (instead of sail fast compared to their rating), while keeping the handicap system fair.
Maybe set some limits on GPH for a given LOA and lower this limit each year? E.g. a boat with 11m LOA should have a GPH of 590 or lower when it is designed in 2018. When designed in 2019 the max GPH become 579, designed in 2020 max GPH=578 etc.
A bit like CO2 emission norms for cars. The limits are set, and lowered each year. Every time the manufactures are able to improve and meet the requirement (although some of them only when cheating…)
At the same time rating systems will likely further improve to close any loopholes for going slow boats.
Mar 16, 2018 @ 08:09
I think there are some initiatives in that direction with HP30, Super 11 (AUS), etc. For better or worse, ORC has found a successful format for their championships. And apparently, there are owners who are willing to spend on a bigger/slower boat for a better chance in the small “amateur” class.
Long term it means that the typical amateur crew with an X-332 or Dehler 35 will have a tough time against weird one-offs and/or teams that are willing to spend big bucks. But that seems to be the natural cycle of any class.
Mar 16, 2018 @ 09:57
Remember that the 2018 worlds are a combined ORC/IRC event with equal weight on both systems. So this design is a result of IRC just as much as ORC. And as already said probably much more due to being mostly W/L and class limits.
In the past long distance races had much more weight and could not be discarded. In the recent years there have been much more W/L races with the same weight as long distance and even a long distance race has been allowed to discard. Huge change in the format.
Amateur crews have difficulties, but quite a few production boats still reach good results.
Mar 22, 2018 @ 11:31
I think that this boat that looks very well designed and engineered shows the problem with the rating rules both today and in the past. Everytime faster and better (mostly) boats have been designed, the rules are changed. It’s bizzare when the racing version of a boat is heavier than the crusing version. Let race boats be race boats! Push the envelope! Experiment!
May 20, 2018 @ 23:03
Nu börjar resultaten från North Sea Regatta trilla in (sista dagen idag).
http://nsr.nl
Det är lite intressant att titta på seglade tider. Om man jämför med en “buss” som X-37 Hansen, så är man i snitt (på 8 bansegklingar) 6,24% snabbare än denna helt nydesignade racer.
1 01:35:05 01:34:48 -0,30%
2 01:06:15 01:09:15 4,53%
3 01:05:20 01:06:00 1,02%
4 00:56:13 01:02:38 11,41%
5 00:59:05 01:06:38 12,78%
6 00:52:47 01:01:35 16,67%
7 00:52:38 00:53:28 1,58%
8 01:04:27 01:05:52 2,20%
Även J/109 är snabbare på 5 av 8 race. Snittet där blir 2,3%. Inte mycket, men på en kryss/länsbana så skall man inte behöva loosa mot en gennakerbåt som designades 2001 :-)
Relevanta mätbrev:
Waarschip 36 WK http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/101017.pdf
X-37 Hansen http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/97048.pdf
J/109 Jai Alai http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/101249.pdf
May 21, 2018 @ 09:35
har besättningen förmåga att driva båten ingen inverkan längre? de kom 7:a av 29 båtar. Det är ju inte precis dåligt. Svårt att dra några slutsatser då J/109 Joule ligger bakom och X-37 Checkmate likaså.
Det är ju en sak att titta i en resultatslista men sanningen kräver mer än så.
May 21, 2018 @ 09:53
Fast i de här sammanhangen är resultatlistan sanningen?
Det man kan säga är väl att både Hansen och Jai Alai seglar sina båtar ganska nära 100%. Så de är bra referenser.
Waarschip 36 är ett fabriks/proffsteam med en båt special-designad och byggd för att prestera under just dessa förhållanden… Dessutom lokala. Så man får nog finna sig i pressen :-)
Notera att ovanstående siffror inte var på ORC eller under IRC. Utan SCRATCH!!!
Jag skulle i alla fall bli besviken om jag hade köpt en helt ny gul sportbil, men blev omkörd av en 17 år gammal herrgårdsvagn ;-)
May 21, 2018 @ 20:18
Med namnet Hansen