ÅF Offshore Race 2018 – anmälningsläget
Vi har ju kollat anmälningsläget för ÅF Offshore Race den 28:e april de senaste åren. Den här gången 79 båtar vilket är några färre jämfört än förra året. Men ganska stort tapp jämfört med 2013-2014.
Någon bra analys?
2018 = 46@SRS, 15@SRS-DH, 9@ORCi, 5@Classic, 4@Multi =79
2017 = 42@SRS, 15@SRS-DH, 19@ORCi, 8@Classic =82
2016 = 65@SRS, 12@SRS-DH, 20@ORCi, 8@Classic, 1@MH =106
2015 = 68@SRS, 9@SRS-DH, 14@ORCi, 7@Classic =98
2014 = 76@SRS, 10@SRS-DH, 28@ORCi, 6@Classic =120
2013 = 58@SRS, 34@SRS-DH, 20@ORCi, 8@Classic =120
2012 = 31@SRS, 9@ORCi, 6@Classic =46
2011 = 31@SRS, 12@ORCi, 6@Doubleh, 5@Classic, 2@IRC =56
2010 = 27@SweLYS/SRS, 11@IRC, 8@Classic, 5@ORCi, 2@X-35, 2@SH =56
2009 = 25@SweLYS/SRS, 7@IRC, 4@ORC Club, 1@ORCi och 4@övrigt
2008 = 11@LYS, 11@IRC, 7@ORCi och 6@ORC Club
Ett av initiativen för att locka nya seglare är Team First Race, men i mina ögfon så är det lite sent att lanasera det nu? Inspirationsmingel behövs nog i november då det ju blir ett ganska stort projekt för de som kör första gången.
Team First Race coachar fler seglare runt Gotland
– Vi vill att fler ska få vara med om äventyret att segla runt Gotland, säger Stefan Rahm, klubbdirektör för KSSS som erbjuder experthjälp för att göra det lättare för nya deltagare att komma till start i ÅF Offshore Race.
ÅF Offshore Race är en tävling för elitteam och för amatörer som vill vara en del av en stor havskappsegling. Och tävlingen har i flera år jobbat för att locka nya deltagare. Nu har man jobbat försökt identifiera vilka hinder som kan upplevas finnas för att komma till start för de som funderar på att anmäla sig.
– Vi vet att det finns många som vill delta och som planerar att göra det varje år men som inte gjort det för att de ser en rad hinder på vägen fram till startlinjen, säger Stefan Rahm.Förra året tog man bort kravet på att deltagande båtar ska ha en livflotte ombord, något som tidigare varit ett hinder för en del att delta. Där var det dyr utrustning som satte stopp men enligt Stefan Rahm handlar det också om att komma över en kunskapströskel.
– Man upplever att det är krångligt att förstå regelverket kring inbjudan och Notice of Race. Det är inte skrivet för förstagångsdeltagare men det är väldigt synd att tappa potentiella deltagare redan där.Team First Race är hjälpmedel för att komma över den tröskeln. Tävlingen har fyra stycken coacher som har erfarenhet från ÅF Offshore Race och andra stora internationella regattor. Deras mål är att nya deltagare ska förstå att det inte är så svårt att komma till start.
De förklarar regler och vad som gäller tekniskt med redskapskrav och besiktning av båten innan start. Inom havskappsegling finns det många praktiska saker att tänka på och då kan det underlätta att ha en guide till allt från navigation och segelsättningar till vaktscheman och att köpa proviant.
– I första hand handlar det om att få den kunskap som behövs för att komma runt Gotland på ett tryggt sätt. Nästa steg är att genomföra tävlingen så bra som möjligt, att hitta rätt taktik och att finslipa seglingen.ÅF Offshore Race startar den 1 juli och de som nu funderar på att vara med kan anmäla sig fram till och med den 1 juni.
Läs mer om Team First Race och tävlingens Race Coacher här.
Medverkan i Team First Race är helt kostnadsfritt och du anmäler dig genom att skicka ett mail till firstrace@ksss.se.
Apr 29, 2018 @ 20:01
Tack för att du håller koll på historiska siffror så här (du och Niclas på Tango). Två observationer. 2013 var ett undantag då det var en jätterabatt (30%) för tidiga anmälningar som drev på anmälningarna, speciellt i short-hand. I år har vi en tydlig tidskonflikt med ORCi VM och jag tror vi kommer att se ett stort tapp där jämfört med tidigare år.
Apr 29, 2018 @ 20:54
Jag kan bara hitta tre båtar som körde ÅFOR förra året och som i år skall segla VM: Team Pro4u, NORTHSIDE & FURIOSA. Kanske missat någon, men det blir inte något “stort tapp”?
Min spaning är att ORCi-fleeten i Östersjön delats upp i en del som fokar på bansegling & ORC-mästerskjap, och en annan som kör offshore. Endast de mest ambitösa båtarna dubblerar.
Apr 30, 2018 @ 08:55
Kan det inte vara så att den sena våren spelar in. Folk har knappt hunnit ställa undan skidorna och än mindre fått igång vårträningen. Och då lär man inte anmäla sig till en massa race.
Apr 30, 2018 @ 09:03
Enligt Niklas på Tangosailing “……vanligaste båtfabrikat är inte helt oväntat Dehler med totalt åtta båtar anmälda, än så länge”. Det får vi Dehler-seglare vara nöjda med!
Hoppas att den här pushen du gör Peter får resultat!