Skip to content

16 Comments

  1. Tobias
    Jun 25, 2018 @ 21:50

    Nu snackar vi :-)
    Mea har en switch mellan ordinarie och nöd antenn, enkelt och bra. På sikt skall även en permanent installation av nödantennen skapas så det bara är till att vrida om en brytare.

    /Tobias

    Reply

  2. Anders Svensson
    Jun 26, 2018 @ 00:31

    Du har ingen möjlighet att rita ett enkelt schema på hur din lösning ser ut?
    Innan du tappat masten och hur du kopplar efteråt.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 26, 2018 @ 09:53

      Jag tror inte min lösning är det viktiga här, utan att man tänker igenom möjliga scenarion i sin egen båt. Dessa är så klart beroende på var och hur man seglar. Vad gör jag om masten ramlar ner, om batterierna tar slut, om AIS-splittern dör, … Är en handhållen VHF lösningen? Finns det en vits att kunna koppla denna till masttoppsantennen för längre räckvidd (när den vanliga VHFen inte funkar), eller kan det finnas en vits att ta med en bra nödantenn i flotten?

      Dessa resonemang är i vissa fall viktigare än själva utrustningen.

      Reply

  3. Anders
    Jun 26, 2018 @ 08:55

    Det är även bra att känna till att det går att skapa en enkel nödantenn av resten av mastkabeln vid ett mastbrott (Eller en överbliven bit koax). Det är bara att skala av en bit av skärmen, 50 – 100 cm. Så har ni en ok nödantenn. Ger inte någon fantastisk räckvidd men det fungerar.

    Reply

  4. Bo Johansson
    Jun 26, 2018 @ 12:32

    “Mea har en switch mellan ordinarie och nöd antenn, enkelt och bra. På sikt skall även en permanent installation av nödantennen skapas så det bara är till att vrida om en brytare.”

    Har du nån länk till den?

    Reply

  5. Gurra
    Jun 29, 2018 @ 12:25

    Hallå där ! nödradio stavas inte VHF, det stavas satellittelefon.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 29, 2018 @ 20:51

      Det är väl två olika saker?

      För att ropa upp alla fartyg i närheten eller koordinera en räddningsinsats så tror jag VHF är oslagbart. Dessutom så ställs det ju krav på det i ett antal havskappseglingar, så då kan man lika gärna få ut mesta möjliga av den.

      Reply

      • MeaDiva
        Jul 2, 2018 @ 08:03

        Jag tycker absolut att nödradio stavas VHF, enklare och mer säker väg för de allra flesta av oss som seglar i våra hemmavatten finns inte.

        Vart ringer du på satellittelefonen, har du koll på vilket nummer du ringer?

        //Tobias

        Reply

  6. Bo Johansson
    Jul 4, 2018 @ 10:00

    “Vart ringer du på satellittelefonen, har du koll på vilket nummer du ringer?
    //Tobias”

    Man ringer väl 112.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 4, 2018 @ 10:15

      Nödnumret för att nå SOS Alarm via satellittelefon är: +46 63 107 112. Och andra nummer i andra länder så klart. Läge att ha en lista upptejpad på skottet (och i grab-bag).

      Fördelen med VHF är att jag direkt hamnar i kontakt med aktörer som är beredda att hjälpa mig. Typiskt JRCC. Men att en “bieffekt” är att andra aktörer i närheten är införstådda med vad som sker och kan ta action.

      Reply

      • MeaDiva
        Jul 5, 2018 @ 07:24

        Det är precis detta jag menar, svårt att ha koll på vilket nummer som gäller! Olika nummer i olika länder…

        Skulle tro att många seglar runt utan att veta vilket nummer man skall nå hjälpen på så ofta är det anhöriga som får assistera och då finns risk att man tappar viktig tid.

        Precis som Peter säger så är bieffekten viktig, andra aktörer är viktiga resurser då de är på plats och kan agera direkt och är man inom VHF avstånd till land så är det den snabbaste och säkraste vägen skulle jag säga. En bra praxis är att man bör ha två olika sätt att larma på och vad det är beror på seglationsområde.. Seglar man kustnära. VHF (helst med DSC) samt mobiltelefon, går man längre ut (utanför mobilteletäckning) kanske man skall överväga PLB eller annan satellitbaserad utrustning.

        //Tobias

        Reply

  7. gurra
    Jul 5, 2018 @ 13:39

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 5, 2018 @ 14:57

      Som skickas till numret du har inprogrammerat. Antar att du ändrar det i takt med vilka länder du seglar förbi :-)

      Om de som jobbar med sjöräddning (t.ex. Tobias/MeaDiva) förordar VHF så tycker jag man kan lkyssna på det. Själv har jag inte varit i riktig nöd, men är ganska säker på att jag skulle använda VHF i första hand i de vatten vi seglar. Sedan har jag en Iridium-telefon, men den ser jag som backup.

      Reply

  8. Gurra
    Jul 6, 2018 @ 14:42

    SOS Östersund säger själva att det vidarebefordrar 112 till alla nordiska länder per automatik.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 6, 2018 @ 15:04

      Fast det är inte det som är problemet, utan att det är beroende på nätverk (Iridium, Inmarsat och andra) och telefonmodell så tolkar man inte 911 eller 112 på det sätt man kan tro. Nödsamtal måste ringas (eller programmeras) till specifikt nummer i de allra flesta fall.

      Så här står det i min manual:

      Emergency Calling

      CHECK WITH YOUR SERVICE PROVIDER FOR LOCAL EMERGENCY NUMBERS (full international access code, country code, and phone number) for all locations outside the United States and mainland Australia. Iridium currently only supports in-country emergency call routing to 911 within the United States and to Triple Zero (000) or 112 within mainland Australia. Outside of the United States and mainland Australia, calls to emergency access numbers such as 999, are not able to be made on the Iridium system. When placing a call to an emergency operator or local public safety answering point, always verbally report your location to assist fi rst responders with indentifying your location to provide assistance. Caller location identifi cation is not automatically transmitted on the Iridium system.

      Iridium does not guarantee network availability at all times due to situations where the network is unavailable due to satellite availability, terrain, weather, or other conditions that may prevent an emergency call from being placed.

      EMERGENCY CALLS WITHIN THE UNITED STATES: Power on the 9555 Satellite Phone, extend the antenna towards the open sky, confi rm proper registration & signal strength on the display, dial 911 and press the green send key. Verbally report the situation and your location to the operator for assistance. The Iridium service does not provide enhanced 911 service which automatically identifi es the caller location.

      EMERGENCY CALLS WITH MAINLAND AUSTRALIA: Power on the 9555 Satellite Phone, extend the antenna towards the open sky, confi rm proper registration & signal strength on display, dial Triple Zero (000) or 112 depending upon your service provider’s instructions, and press the green send key. Verbally report the situation and your location to the operator for assistance. The Iridium service does not provide enhanced emergency calling service which automatically identifi es the caller location.

      EMERGENCY CALLS IN ALL OTHER LOCATIONS: You will need to obtain and dial the full international access code, country code, and phone number for the local fi re, police, or ambulance depending upon the nature of the emergency. Power on the 9555 Satellite Phone, extend the antenna toward the open sky, confi rm proper registration & signal strength on the display, dial the local emergency number obtained from your service provider or local advisor and press the green send key. Verbally report the situation and your location to the operator for assistance. The Iridium service does not provide enhanced emergency calling service which automatically identifi es the caller location.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.