Protesten mot Wild Oats XI ogiltig

Än en gång har det varit efterspel för Wild Oats XI efter målgången i Sydney Hobart.

Och än en gång har vi visat att vi inte är särskilt bra på att hantera reglerna i vår sport.

The official outcome of the protest against Wild Oats XI

Following a protest against Wild Oats XI by the Race Committee of the Rolex Sydney Hobart Yacht Race, which was held by the International Jury at Royal Yacht Club of Tasmania today, it was found that the protest was invalid and so Wild Oats XI retains her line honours crown.

Conclusions:

The Race Committee’s investigation and subsequent protest arose from the report from the owner of Black Jack, a competitor in the Race and therefore a person with a conflict of interest within the meaning of the Racing Rules of Sailing (RRS).

The Race Committee’s investigation was prudent, however in these circumstances, for the protest to be valid under the Racing Rules of Sailing, a competitor with information about a potential rule breach must lodge the protest.

Rules that apply: RRS60.2 (a), Definitions – Conflict of Interest.

Decision: Protest Invalid.

Att en tävlingledning i ett av världens mest prestigefyllda race inte vet hur man hanterar en sån här fråga är ju konstigt? Eller gjorde man detta medvetet som en markering?

Själva sakfrågan handlar om att Wild Oats XI inte hade AIS påslagen under senare delen av racet. Det var Black Jack som påtalade detta till tävlingsledningen, som då “protesterade”. Eller vad det var man gjorde?

Vi som seglat den här typen av race vet att det är ovärderligt att följa konkurrenterna på AIS, och att Wild Oats AIS skulle sluta fungera är lite för bra för att vara sant.

Vi såg ju redan förra året att Mark Richards är beredd att ta stora risker för att vinna detta race, och med tanke på hur proffsbesättningar tänjer på reglernba så är det ganska troligt att han tryckte på knappen.

Seglingfsinstruktionerna är tydliga:

Special Regulation 4.09 (a): An AIS Transponder shall be carried and be switched on, such that it is receiving and transmitting.

Sedan är detta svårt att kontrollera. Precis som om någon ringt upp en meteorolog eller kört lite motor mitt i natten. Men om seglarna inte själva kan hantera detta, så måste vi hitta ett bättre sätt.

Eller låta bli att ha regler som vi inte kan kontrollera.