Branding #fail
Jag var ju positiv till att Beneteau köpte en majoritetspost i Seascape, och att en av de saker man var ute efter var ett urstarkt varumärke och en modern approach till sportig segling.
Men inget är så bra att det inte går att förstöra på kort tid. Re-brandingen till First 24 känns ju så där när man tittar på båten ovan (hittad i Svendborg inför Silverrudder).
För er som inte minns hur det såg ut förut:
D35 Aurora
Sep 20, 2018 @ 11:56
Bara ett franskt marknadsförings-ego kan väl motivera en sån branding-kullerbytta :-O
Fabian Tillig
Sep 20, 2018 @ 12:19
Det ser visst tråkigt ut, samtidigt ska man väl inte glömma att ena bilden är tagen en grå septemberdag ståendes på trailer i danmark o den andra i en vik i medelhavet, med sol och ungar omboard…
Fabian Tillig
Sep 20, 2018 @ 12:20
Eller kanske inte medelhavet, med tanke på danska flaggan. Men iaf medelhavskänsla…
Kåre L
Sep 20, 2018 @ 12:56
Ser ut som en Italiensk gästflagga. Är något ändrat på båten förutom namnet?
Sebastian Christenson
Sep 20, 2018 @ 14:09
Visst är det medelhavet :)
https://www.thinkseascape.com/2016/08/seascape24-family-cruising/
Sebastian Christenson
Sep 20, 2018 @ 14:11
Det är just detta som Seascape så framgångsrikt har byggt upp. En Community med engagerade seglare som uppskattar det enkla sjölivet.
https://www.thinkseascape.com/2016/08/seascape24-family-cruising/
Joakim
Sep 20, 2018 @ 12:45
Blir båten coolare om det står “Seascape 24” med stora bokstäver? First har haft det också (tex First 30).
Peter Gustafsson
Sep 20, 2018 @ 12:54
Ett varumärke kanske handlar om mer än coolheter på sjäva båten. Just i Seascapes fall så finns det ju otroligt många mjuka värden och en fantastisk community.
Att tvätta bort allt detta minskar så klart det upplevda värdet för många.
Joakim
Sep 20, 2018 @ 13:10
Sant, men hur syns detta när man tittar på bilden ovan?
Sillstryparn
Sep 20, 2018 @ 13:55
Det står Beneteau istället för Seascape som ju var det brand man var ute efter :)
Joakim
Sep 20, 2018 @ 18:25
Vem var ute efter Seascape brand? First är ju mycket starkare brand än Seascape. Kanske Beneteau var bara efter nya First modeller utan at betala alla kostnader och ta risker med nya design.
Johan Söderström
Sep 20, 2018 @ 18:34
Så här skriver Beneteau/Seascape i sin broschyr:
”SAILING REINVENTED
An elusive combination of luck, passion, and an urge to take on new challenges brought us together to discuss a question that is both simple yet complicated in terms of the solutions required. How can we combine the vision and know-how of two very different brands in terms of history, culture and scale, to offer the best possible sailing experience?
We quickly figured out that it would take more than boats to live up to our intentions. We will have to work on creating a completely new ecosystem: from the sailing interface to digital learning applications, including special events and, of course, races. In addition to our new range of boats, it means successfully creating new content and services, essential to creating a new experience.
In the coming months, a dedicated international multidisciplinary team of sailors, architects, UX designers, product managers and brand ambassadors will work towards creating this new experience. The first boat to result from the work of this unique team will be a new First 35, the design of which is already underway and will be premiered next year.”
Det känns som att de har som målsättning att få till både det hårda och det mjuka. Vi får väl se hur det går (och hur First 35an blir…).
Edvard
Sep 20, 2018 @ 14:15
Den skal vel egentlig se sånn ut: http://www.beneteau.com/en/first-24, så den du fant var kanskje ikke det beste eksemplet.
Olof
Sep 20, 2018 @ 14:37
Vad exakt menar du?
Du jämför en reklambild med en bild någon fotat på en parkering, känns ganska självklart att det blir skillnad. Är det bara namnet på sidan du syftar på?
Martin
Sep 20, 2018 @ 16:00
Det verkar som du missförstår med flit Olof? Grejjen är att Benneteau inte alls har samma värden i hur man upplever varumärket. Genom att döpa om båtarna tappar man alla de fina värden Seascape står för. Som grov jämförelse hur skulle det funka att döpa om varumärket Ferrari till Fiat? De ingår i samma koncern så Jämförelsen är inte omöjlig.
Pelle Fälth
Sep 20, 2018 @ 17:28
Kanske drar du lite förhastade slutsatser, det ser inte så illa ut när man kollar på Beneteaus hemsida ( http://www.beneteau.com/en/first-24 ) . Vad är det som säger att First/Beneteau inte kan locka fler seglare än vad Seascape gjort/skulle göra? Jag bara undrar…
Johan Söderström
Sep 20, 2018 @ 17:33
Du är vad du gör…
https://www.thinkseascape.com/sse/the-plan/
Sjysst alternativ när starten skjuts upp pga för starka vindar. Och Seascapeesque!?
Peter Gustafsson
Sep 20, 2018 @ 19:03
Precis vad jag pratar om. Detta är för mig en typisk Seacape-aktivitet.
Ingenting jag förväntar mig när jag köper en First :-)
Beneteau har som ni säger redan ett starkt varumärke. Man man kanske har haft svårt att fylla det med innehåll i just det här segmentet. Förutom med Figaro, som just heter “Figaro Beneteau 3” och inte First 3 :-)
Och på crusingsidan så har man ju Oceanis som varumärke. Så då måste man ju fråga sig varför man ansåg att inte Seascape var värt att behålla, i alla fall tills nästa modell… eller om man vill fylla First-varumärket med nytt och fräscht innehåll. Men i det senaste fallet så kan man ju inte leverera något som ser ut som ovan?
Tittar man på branscher som är betydligt mer slipade är marinbranschen på sådana här saker, så köper ju inte Volkswagen Porsche, för att det första man gör byta logga på alla bilar. Och Ford har så klart en tanke med att inte sätta Ford-märket på LandRover eller Jaguar. Olika kunder köper Ford Mondeo och en Jaguar (trots att produkterna är lika), och den typiske Seacapeseglaren kanske inte attraheras av en typiskt First?
Detta handlar alltså inte om själva produkten, som oftast inte är särskilt unik, utan om massa mjuka värden som man inte kan sätta fingret på.
Hur mycket mer kan jag tänka mig att betala för en J/boat för att få del av deras förmåga att driva klass och bli en del av en global community av engagerade seglare?
Och hur mycket mer kan jag tänka mig att betala för en Seascape jämfört med en generisk Beneteau för lyxen av en sjysst serie och att få ta en öl med deras VD i Svendborg?
Mer än man vill medge :-)
Jens
Sep 21, 2018 @ 09:39
Är det en synvilla att fören ser ut att vara upprätad?
Leif
Sep 21, 2018 @ 09:51
Synvilla.