Marinex återuppstår
Alla seglare som varit med ett tag känner igen loggan.
Då var det Göran Anderssons segel som dominerade på kappseglingsbanor världen över. Framförallt i OK och Finnjolle var det Marinex som gällde. Tillochmed John Bertrand körde Marinex på sin Finnjolle!
Göran bor numera i Skärhamn, och jag skulle inte bli förvånad om det dyker upp en intervju under våren…
Nu är det ett nytt gäng som sätter märket i sina segel.
Cirkeln är väl sluten eftersom Patrik Erlandsson började sin segelmakarbana på Marinex som pryo och sommarjobbare. Även Mattias Gustafsson och Pär Lindforss har varit med länge. Tillsammans har de väl designat och sytt segel till det mesta? Erik Lindén blir med sina 20 år den som drar ner medelåldern.
Loft kommer att finnas i småbåtshamnen i Oxelösund och i Vallentuna (Lindforss tidigare loft). Man hittar gänget på marinexsegel.se.
Stort lycka till!
Jag är ju lite part i målet eftersom Pär seglar med oss i satsningen mot Rolex Middle Sea Race. Och så är jag ju lite ledsen att hans logga, som jag designade 1999, inte kommer att användas mer…
Mattias har 25 års erfarenhet som segelmakare på North Sails och Gransegel. Segling i alla former har varit det stora intresset sen unga år. Mattias har kappseglat framgångsrikt i en mängd klasser.
Pär har över 30 års erfarenhet som segelmakare och har de senaste 20 åren drivit Lindforssegel. Han har tidigare arbetat på några av världens ledande segelmakerier som North Sails, Sobstad, Quantum och Diamond Sailmakers. Genom åren har Pär varit en aktiv kappseglare i många olika klasser, allt från 2,4 mR och Express till havskappsegling som Gotland Runt och Fastnet Race.
Patrik är en av Sveriges mest meriterade segeldesigners och har unik kompetens som segelmakare. Patrik har jobbat med allt från entyp till Volvo Ocean Race och America’s cup. Patrik är också en framstående seglare med mängder av topresultat.
Erik har under flera år jobbat extra som segelmakare så fort han har haft ledigt från studier på seglingsgymnasium. SM-medaljer i många jolleklasser och 606. Erik seglar även större båtar på havet både shorthanded och fullcrew.
Pelle Pedersen
Dec 17, 2018 @ 11:10
Kul!
Lycka till!
Michael Österdahl
Dec 17, 2018 @ 14:31
Lycka till Pär.
Måste jag byta logga på seglen nu?
Martin Dahl
Dec 17, 2018 @ 15:00
Go Marienex! Kul Mattias. Med vänlig hälsning,
Martin Dahl
Martin
Dec 17, 2018 @ 15:51
Nyfiken på hur man lyckas att konkurrera med de stora internationella kedjorna? Har man tillgång till samma material, dukar och mjukvara från underleverantörer som DIMENSION‑POLYANT?
Thomas Ottosson
Dec 17, 2018 @ 16:27
Alltid kul med nya utmanare. Och det är ju ett erfaret gäng som står bakom så det kan säkert gå bra.
Det är dock inte första gången Marinex återuppstår. Ursprungsvarumärket försvann redan i slutet av 70-talet, då loftet i Marstrand gick med i Horizon-kedjan. Loftet konkade i början av 80-talet och där och då trodde man nog att man hade sett Marinex för sista gången. Men kring 1990 plockade Lars Sparrmark (som kom från North i Kungälv) upp namn och logga och startade ett nytt Marinex. Loftet låg först i Kungälv och därefter i Marstrand. Marinex togs sedermera över av Kalle Helder som drev det vidare ytterligare ett antal år. Kalle startade för övrigt sin bana på Doyle i Smögen – där även Patrik Erlandsson jobbade.
Pelle Pedersen
Dec 18, 2018 @ 09:05
Thomas!; jobbade inte Sparris å Erlandsson ihop på North? Med Tommy S!
Thomas Ottosson
Dec 18, 2018 @ 20:57
Jo, det stämmer nog. Bör ha varit typ 1989.
Jonas
Dec 17, 2018 @ 16:53
Kul! Vilket gäng, lycka till.
Johan
Dec 17, 2018 @ 18:17
Vilken jolle visar segelsiluetten i loggan,
OK, Finn ?
Håkan Karlsson
Dec 17, 2018 @ 18:48
Erfarenhet/kunskap/engagemang/kontakter finns där, känns förtroendeingivande direkt, Lycka till och hoppas besöka er för kommande segel
Magnus Gustafsson
Dec 17, 2018 @ 20:36
Riktigt skickliga segelmakare och klassiskt märke, svårslaget! Lycka till.
Peter Lindström
Dec 17, 2018 @ 22:21
Stort lycka till. Vilket gäng! Kam bara bli ett ett vinnande koncept.
Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race GEP Communication Group
Dec 18, 2018 @ 07:20
Marinex tillbaka på den svenska marknaden – kul! Roligt för Oxelösund att det blir ett fullserviceloft precis vid hamnen. Skoj att se att ni satsar och gör det tillsammans! Lycka till och kör hårt – vem vet, det kanske snart finns ett Marinexsegel på Grand Soleil 42:an!
Patrik Andersson
Dec 18, 2018 @ 08:42
Kul! Då blir inte min självslående semesterfock med Marinexmärke lika udda?.
Köpte den av Kalle Helder precis innan de sadlade om till NorthSails i Marstrand.
Thomas Bjelke
Dec 18, 2018 @ 18:52
Lycka till grabbar! Med en sådan besättning kommer det att gå bra.
Anna Drougge
Dec 18, 2018 @ 21:16
Kul gäng, er känner jag igen ?. Grattis och Stort Lycka till.
Pelle Pedersen
Dec 19, 2018 @ 07:19
Den intervjun m Göran ser jag framemot!! Mycket mycket trevlig och glad gubbe!!
Kalle Helder
Dec 22, 2018 @ 20:28
Detta var jag inte vetandets om.
Att se den loggan igen ger dock fina minnen.
Jag måste ha börjat göra marinex-segel redan 90-91 med Lars. 1992 vet jag att under den lågkonjunktur som då rådde med en riksbank som höjde räntan med 500%( svårt att fatta nu vilka följder det hade för ekonomin i landet) och vad det gjorde för försäljning av segel..då köpte jag ut Lars som ägare av firman.
Tuffa år följde för många av oss, inte minst i segelbrsnschen och som ny egenföretagare nyss fyllda 24 blev det mycket slit och lite pengar. Jag fick även jobba deltid som brandman i Marstrand för att kunna betala hyran…
Åren gick och tiderna blev lite bättre, Fredrik Engverth anställdes, en bättre kille kunde jag inte hittat.
95 köpte vi in den då för oss stora investeringen plotter/cutter från prosail.
Bästa vi kunde gjort. Den var vi första loft i Göteborgsregionen att ha en egen av. Den gjorde att vi kunde öka takten och fick bättre precision i alla segel.
Vi levererar skurna segelvåder till Bobo, (min gamla chef),Birger i Krokstrand och Wernhoff i Värmland bla.
98-99 Så började Håkan Erneborn ja han hade jobbat på det “gamla” Marinex tidigare.
2000 i Juli flyttar vi in i det nya lokalerna som stod färdigt då.
Segeltaken blir fler och ger bättre avkastning.
2002 så har branschen förändrats och segel som importeras säljer mer och till låga priser. Jag förstår att det inte går att stoppa denna utveckling och förhandlar med North om att bli just North istället. Tanken var att tillverka mer segeltak och sälja mer färdiga segel som gjorts på annat håll. Det var dock svåra förhandlingar och blev mentalt för mycket för mig…
Håkan jobbade kvar under en kort tid, Fredrik i några år.
Försökte många gånger att komma tillbaka men så blev det aldrig långvarigt. Gick inte.
Hade därav kvar firman och lokalen under många år då hoppet inte gick över, att en dag…
Tror att jag släppte namnet Marinex så sent som för bara något år sedan då även sista maskinerna försvann.
När jag nu läser att namnet Marinex åter ska sitta på nya segel i Sverige är det med stor glädje som jag lämnar över ansvaret att föra Marinex in i framtiden.
Hoppas att se era segel seglande här på västkusten i en snar framtid.
Lycka till killar!
Kalle Helder