Close
Skip to content

12 Comments

  1. Classe
    Jan 6, 2019 @ 17:26

    9.33 in i filmen är ju Norrköpingsbåten Lisa First med. Björn Lindahl skepparen, Martin Claesson, Claes Boman, Pelle Dahllöf, Roger Höglund, plus 2 st till som jag glömt bort. Vi seglade för BrSS. Vi seglade inte IOR med denna båt utan DH tror jag det hette. Besättningen är 18 och 19 år gamla hela gänget. Vi hade året innan kört både Båtnytts One of a Kind uppe vid Utö och Salvorevrace som utgick från Arkösund. På Gotland Runt kom vi mitt i fältet har jag för mig. Man hade ju inte plotter på den tiden.

    Reply

  2. Christian H Kwanza
    Jan 6, 2019 @ 19:54

    Underbara minnen och vilka kommentarer. 20.10 in i filmen syns en “het start” med GKSS båtarna Amanda med PG Gyllenhammar och Malesh med familjen Magnusson som vi ofta gastade. Ser ut som att Paper Tiger är med också. Vi seglade Gotland Runt, Skaw Race och Skagerak cup parallellt med en seriös student-satsning i vår Maxi Racer “Cats”. Just detta “Gorren” var jag själv inte med vad jag minns. Intensiva och lärorika säsonger med mycket transport och mycket meck, ungefär som idag med andra ord. Fast då var det mer slipa, bygga, laga och nu lite med finlir och elektronik, Same same, but different!

    Reply

  3. Johan Åstradsson
    Jan 7, 2019 @ 09:02

    Seglade några år senare med Indispensable too några år senare med ett Vänerbesättning i ett par Gotland runt .Den där kölen har det slipats på men tror aldrig den kölen blev stabil så på undanvinden. Minns en vinglig färd ett blåsigt Skagerack. Fina minnen i alla fall.

    Reply

  4. Sillstryparn
    Jan 7, 2019 @ 10:49

    Härlig film:
    Det var mer aristokratiskt förr:
    Mycket mer fokus på skepparen än idag, där man lyfter fram hela teamet mer.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 7, 2019 @ 10:54

      Samtidigt så var det ganska kul med profiler som var mer eller mindre stökiga :-)

      Reply

  5. Team Styrbord
    Jan 7, 2019 @ 13:36

    Grymt kul och ingen större skillnad mot hur det funkar idag, jo en sak är det stor skillnad på. Utdelningen av öl. Det är väl ingen seriös havskappsegling i Europa som 2019 delar ut ett flak bira till deltagarna.
    Hur är det med Sydney-Hobart? förut så ställdes det ombord en låda vid målgång.

    Reply

    • Jonny Petersson
      Jan 7, 2019 @ 14:56

      Svårt att säga, har inte vart något race 2019 än? men på MBBR fick vi finöl på bryggan, grymt go vart den?

      Reply

    • Micke ö
      Jan 10, 2019 @ 18:05

      Hej vi fyllde kölsvinet med gratis öl och vatten. Men när vi skull dricka burkarna upptäckte vi att alla var dränkta i diesel och vatten blandning. Så varje öl/vatten man drack så kände man dieselsmak. Micke

      Reply

  6. Fredrik Wallenberg
    Jan 8, 2019 @ 00:27

    Jag var med och med lite fantasi kan jag se Linjett 32 S9820 vid 25:05 (men tror faktiskt att det är en annan Linjett :-)

    Reply

  7. Niklas Qvarnström
    Jan 8, 2019 @ 09:01

    Nån som råkar ha lite gamla resultatlistor liggandes i nån byrålåda? Jag är ju lite resultat- och statistiknörd och vill gärna ha resultatlistor från GR genom åren. Åren 1985 och 1988 står höst på önskelistan.
    Allra högst på önskelistan finns dock resultatlistan från Öland Runt -91. Har där varit i kontakt med arrangören, men där fanns inget att hämta.
    Även startlistor kan vara kul, då resultatlistorna inte alltid är helt kompletta. niklas@tangosailing.nu

    Reply

    • kaskeloten
      Jan 9, 2019 @ 17:16

      På KB och universitetsbibliotek kan man läsa gamla digitaliserade tidningar i en webbtjänst, där kanske du kan hitta något. Samma material finns även för DN- och Svenska Dagbladetprenumeranter, då kan man läsa hemma.

      Reply

  8. Pelle Pedersen
    Jan 8, 2019 @ 15:55

    På den tiden det var svettigt att komma igenom säkerhetskontrollen…
    En kombination av egen okunskap och nitiska/fyrkantiga kontrollanter…
    Så mycket trevligare det är idag!!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.