Close
Skip to content

36 Comments

  1. L-B Gustafsson
    Jan 12, 2019 @ 20:42

    Kort kommentar till vad vi hade ombord 2012
    Genua 1 “alllround”
    Genua 3
    Genua 4/ORC som jag tror att vi kunde lämnat utanför mätbrevet och klassat som hårdind/stormsegel enligt regeln
    Spinnacker 0,5 läns
    spinnacker 0,75 läns
    assy för spinnbom 0,5

    Reply

  2. Seglaren
    Jan 13, 2019 @ 02:23

    Inga SRS-diksussioner längre??? Finns ju en del vettiga argument i tråden “No-crew”, t.ex. att nybörjare börjar med högre SRS, hög tröskel mm.
    En breddregel bör vara enkelt och lätt att kommer igång med. Även hur en regel upplevs har stor inverkan. Det hänger dock inte ihop hur resultaten blir.

    Reply

    • Jocke Cordaly
      Jan 13, 2019 @ 10:21

      Om nybörjare ska ha högre srs, hur gick diskussionen kring implementering av det? Hur länge är man nybörjare? Om man har 5 nästan helt nya, men samtidigt har Burling och Spithill ombord, hur ska man rateas?

      Reply

      • Jan
        Jan 13, 2019 @ 11:03

        Som i golf? Handicapen förändras baserat på resultaten?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 13, 2019 @ 11:04

        http://www.svensksegling.se/forbatagare/SRS/SRSp/

        SRSp

        På klubbnivå kan det vara en god ide att använda er av SRSp för att få klubbseglingarna ännu roligare.

        Här har man även en personlig faktor med i bilden som ger alla besättningar en mer likvärdig utmaning i relation till besättningens förmåga och båtens och utrustningens kvalitet. Roligare för alla med andra ord.

        SRSp är ett båtindividuellt prestandabaserat handikappsystem som kan användas i tillägg till SRS. Avsikten med SRSp är att skapa ett handikapp som ger alla besättningar en mer likvärdig utmaning i relation till besättningens förmåga och båtens och utrustningens kvalitet. Systemet är baserat på kappseglingsresultat och är rent matematiskt. Utöver att välja ett antal parametrar som styr hur snabbt och kraftigt respittalen anpassas behövs ingen mänsklig bedömning av enskilda båtars prestanda.

        SRSp är ett prestanda baserat tal som multipliceras med ditt SRS tal. Talet baserar sig på dina tidigare resultat.

        Reply

        • Seglaren
          Jan 14, 2019 @ 01:45

          SRSp är väl i botten samma som LYST. Jag gillar den typen av respitsystem – för breddsegling. Tyvärr sågades ju SRSp här i detta forum. Är det ett tecken att man inte vill ge nybörjare en liten försprång?
          Hur mycket används SRSp i landet?

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Jan 14, 2019 @ 07:44

            Jag tycker inte SRSp har sågats. När jag tittar tillbaka i kommentarerna så verkar de flesta positiva, och det är ju synd att det inte används mer.

            Det som har diskuterats är hur man startar med lägre tal för nybörjare, och några har menat att det är svårt att använda.

            Vore kul om någon klubb ville köra en skarp test 2018?

  3. Patrik Andersson
    Jan 13, 2019 @ 15:19

    Även om segelmakarna säkert tycker att man måste ha Code så är verkligheten en helt annan.
    Jag hade en Code1 i nylon och fick ungefär +0,015 straff för denna,
    Hade jag inte haft genua hade straffet blivit ännu högre.
    Rimligt..? Ja på de seglingar den används är det högst rimligt, då fartökningen på de bogar den är gjord är betydande.
    Problemet var bara det att den hissades ungefär var femte segling men straffet var alltid med.
    Så visst om du vill glänsa var femte segling ska du ha en Code men sett över en säsong med rundbanesegling är det nog den sämsta farthöjaren du kan lägga dina pengar på.
    Då är en A1 eller S1 betydligt mer använd iaf om du bor på ostkusten eller vid någon insjö.

    Reply

  4. Mackan
    Jan 14, 2019 @ 07:40

    Spännande diskussioner!
    Jag seglar Express, med lite anpassningar för solo/shorthanded.
    Endast fock och stor, samt spin och code 1.
    I de vindar då jag skulle behöva mindre försegel vill jag helst inte segla, så detta passar bra för mig.

    Fråga:
    I mitt mätbrev har jag samtliga segel enligt ovan.
    Funderar på att ta ut ett shorthanded brev med endast code1, ej spin. Men kan man ange att man vill få spira coden med spinbom? Funkar bra, är tryggt och säkert, men inget jag kunnat testa på kappsegling ännu.

    Mackan

    Reply

    • Fabian Tillig
      Jan 14, 2019 @ 09:13

      Bäst att ställa frågan till SRS komiteen eller i SRS gruppen på facebook, annars blir det ju gissande. Är den inmätt som flygande försegel, dvs. gennaker, få du inte det. Men det borde gå att mäta in den som genua, då skulle du få spira den.
      Men, jag skulle ju helst lägga coden i land, om man vill har färre segel när man segla shorthanded.
      //Fabian

      Reply

    • Anders Svensson
      Jan 14, 2019 @ 09:13

      Här, ett jättebra ställe för denna fråga:

      https://www.facebook.com/SRSinfo/

      Reply

  5. Anders
    Jan 14, 2019 @ 08:43

    Den som tränar mest blir bäst! -Gammalt löparordspråk

    Konstig, ju mer jag tränar desto mer tur har jag. – Ingemar Stenmark

    Reply

  6. Johan Kindeborg
    Jan 14, 2019 @ 21:33

    Mackan…
    Du kan ange i mätbrevet att du vill använda spinnakerbom och centrum ev. i peke och spira mot lovart…inget konstigt många har den konfigurationen…
    Men absolut ställ frågan till SRS? eller om det är så du vill ha det oavsett provmätbrev….bara ange i mätbrevet så är det KLART..Inga konstigheter ?

    Reply

    • Martin Angsell
      Jan 15, 2019 @ 02:01

      Nja. Det är inte tillåtet att spira ett flygande försegel med bom om man förutsätter att det menas att spira skothornet.
      Halsa på spinnbom går bra om det anges i mätbrevet.
      Har dock funderat på om det skulle gå att mäta in en code som försegel just för att tillåtas spira. Öka J-måttet till halspunkt för code och mäta seglet som försegel. Vet dock inte om detta skulle godkännas. Tror man måste läsa det finstilta i redskapsreglerna samt att någon tolkning behövs.

      Reply

      • Johan Tuvstedt
        Jan 15, 2019 @ 11:01

        Känns som jag kan vara på tunn is här och ska så klart lusläsa en gång till. Jag tror inte det är förbjudet att använda spinnbommen i skothornet på ett flygande segel? – Var man sen väljer attt skota det andra hornet borde vara upp till båtägaren.
        Så om man har en Code som tillåts att halsas på spinnbom och en spinnbom med definierad längd borde det vara OK?

        Ref: SRS-2018:
        C4.3 a)
        v) Får om SRS-mätbrevet eller båttypens båtdatablad så anger istället halsas på spinnakerbom

        Eller ska man tolka i) ii) eller iii) i C4.3 som att man ENDAST får halsa seglet som dessa definierar?

        Förlik tycks vara vad som definierar halshorn, och förlik beskrivs i Redskapsreglerna som “förkanten” på seglet, vilket rimligen kan vara både den ena och den andra kanten på ett flygande segel?

        Reply

        • Fred
          Jan 15, 2019 @ 11:17

          Hej Johan!
          Så du menar att man skulle kunna tolka den fasta halspunkten i däck som en skotpunkt?
          Utan att ha läst igenom redskapsregeln mer noga så låter det ändå väldigt tveksamt? du menar att det räcker att vända på SLU och SLE i mätbrevet? Skulle kunna ge väldigt många spännande konfigurationer….

          Reply

      • Johan Kindeborg
        Jan 15, 2019 @ 14:07

        Jag menade såklart att spira halshornet med bom från centrumläget ut mot lovart och det finns väl inget annat sätt, om man nu inte har en enormt lång spi- bom?

        Reply

        • Harald
          Jan 15, 2019 @ 16:26

          Spira sker med bom i skothornet. När man fäster halshornet i bomnock är det att halsa.

          Reply

  7. Peter Gustafsson
    Jan 15, 2019 @ 18:55

    @Mackan. Jag skulle testa först innan jag trixar för mycket. De flesta klarar av att rodda en spinnaker på en såpass liten båt och det finns en del bogar där coden kommer att vara ganska tjatig att segla med.

    Att köra ett Bohusrace i lättvind och bli omseglad av massa långsammare båtar på undanvinden är kanske inte så kul? Även om det är “tryggt och säkert”.

    Ta några kvällar på våren och jämför de två varianterna på plattsläns, och några slörbogar. Notera fartskillnader och kom fram till vad som passar dig.

    Jag låter experterna reda ut hur det funkar i SRS. I reglerna står “Ska inte spiras med spirbom.” men det kan man kanske få undantag för. Risken är att du får mätetal som med spinnaker men är 20% långsammare på vissa bogar :-)

    Reply

    • Johan Kindeborg
      Jan 15, 2019 @ 21:04

      Men sluta nu…kul om frågeställaren kommenterar också…menar ni på fullt allvar att han ska spira sin typ 5 m Underlik “code” i lä i skothornet och sedan gippa på undanvind och föra skothormet i lovart som man gör på typ “familjekappsegling” M-30 eller Starbåt med genuafocken…?
      ?

      Hur lång spi bom tycker ni han behöver mäta in?

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Jan 16, 2019 @ 07:45

        Johan Kindeborg; hur ska du få till förliksspänning?

        Reply

  8. Johan Strömbäck
    Jan 15, 2019 @ 20:30

    Det är skoj att segla. Därför har jag på min Sun Fast 40.3 valt sådana segel som blir använda maximalt även om besättningen emellanåt kan vara lat eller liten. Det innebär att genua och spinnaker såldes direkt och ersattes av fock (107%) och code0 i laminat. Kul segel verkligen! Därefter har jag adderat en A2, jättestor, för länsarna. Alla segel på rulle. Båten är skoj att segla, allt funkar och nu är planen att prova kappsegla lite efter närmare 25 års mer eller mindre total avhållsamhet från regattor. Jag VET att en stor code0 i laminat inte är “SRS-smart” men jag tycker roligt segling är viktigare än om jag har optimerat garderoben på familjebåten för några SRS-regattor… Vem vet, kanske ångrar jag mig och köper en genua igen och lämnar laminat-coden på land reserverad för enbart cruising, men, jag tror inte det!

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Jan 16, 2019 @ 07:46

      Johan Strömbäck; +1000!

      Reply

  9. Mackan
    Jan 16, 2019 @ 09:22

    Tack för alla svar, intressant!

    Kortfattad tanke med min uppsättning;
    Lätt-normal vind seglar jag med bägge undanvindsseglen.
    Vid friskare vindar kan jag välja mätetalet utan spin, då jag ändå inte kommer använda den solo av säkerhetsskäl.
    Om ekvationen blir rätt för att vinna rejset är mindre kritiskt för mig, det handlar mest om att kunna delta men ändå segla båten på ett spännande vis. (Läs: spinnare o fulla ställ i lättvind, revad stor och utan spin när det friskar i)

    Förstår att det inte verkar funka att spira Coden.
    På plattläns är det lite tråkigt med saxade segel som piskar fram och tillbaka, men det blir helt enkelt den kompromissen mot att sätta spin.

    Tack!

    Mackan

    Reply

    • Mackan
      Jan 16, 2019 @ 09:23

      Lyckades inte svara i “rätt” tråd, sorry..
      Mackan

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 16, 2019 @ 09:26

      Vi har kört en del med code i mycket vind. Men det funkar bra i ett litet spann där den fyller, men där det inte blir så brant så att man välter. I 12 m/s kanske det är TWA 140, dvs ren slör. Högre än det går helt enkelt inte då det är ett stort segel. Lägre så faller den bara ihop. Att saxa blir en roller-coasetr-ride :-)

      Men som sagt. det är ju bara att prova då du redan har seglet.

      Reply

      • D35 Aurora
        Jan 16, 2019 @ 11:57

        A.k.a. Dödsrullningar om man har cruisertyngd och inte planar :-)
        /Mats

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 16, 2019 @ 09:31

      Du kan inte både säga “vinna rejset är mindre kritiskt för mig, det handlar mest om att kunna delta men ändå segla båten på ett spännande vis”

      och

      “Vid friskare vindar kan jag välja mätetalet utan spin”

      :-)

      Mät in båten med alla segel och segla på det. Vädret blir som det blir, och det låter inte som den där hundradelen du tjänade på att segla utan undanvindssegel är avgörande? Min gissning är att det minst lika ofta blåser mindre än vad man tror och så sitter man där med sin fock.

      Reply

      • D35 Aurora
        Jan 16, 2019 @ 12:05

        Precis så. Som medelgod seglare kanske man har uppe coden på 2-3 race och den kanske bara gör skillnad i ett av dem, i övrigt ger den motion åt fördäckaren. Men, den gången på Robline Skagen i somras efter stiltjen, när den drog oss hem i solnedgången över Skagerrak i en svag öppen NO bidevind, minns jag med ett stort leende på läpparna. Värt varenda 10-del och tappad mitten-isch placering fram till dess.
        /Mats

        Reply

      • Mackan
        Jan 16, 2019 @ 12:22

        Mitt avvägning kring hur jag bedömer säkerhet, grad av deltagande/tävlan, eller nöjet att delta tycker jag ligger helt och hållet hos mig. Det var inte heller min avsikt att debattera detta, varför det känns lite onödigt att blanda din en egen tolkning av min fåordiga beskrivning av hur jag nyttjar min tid på vattnet.

        Frågan gällde om man kan spira en code i SRS och jag har fått goda och uttömmande svar. Stort tack för det!

        Mackan

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 16, 2019 @ 16:59

        Det var inte min mening att kritisera dina bedömningar.

        Vi själva har haft stor nytta av att resonera kring vad vill uppnå på vattnet (utvecklas som seglare, utmana oss själva, mycket rolig segling, testa nya race, bli mer datadrivna, …). Observera att ingenting här handlar om resultat.

        Detta styr sedan hur vi vill konfigurera eller optimera båten, vilka segelkonfigurationer som funkar, vilka som skall vara med ombord och hur vi skall jobba tillsammans både på land och på vattnet.

        Jag upplever att många tycker det är lite för roligt att klura ut smarta tekniska lösningar och trixa med mätbrev, utan att man egentligen har funderat på vad man vill uppnå.

        Jag upplever också att jag får mycket bättre råd av segelmakare, riggare och andra duktiga seglare när jag förklarar vad vi vill uppå i stället för att direkt jämföra olika tekniska lösningar.

        Reply

  10. srsseglaren
    Jan 17, 2019 @ 14:27

    Finns det nyare SRS klassregler en 2017 ? (Endast det året tillgängligt på SSF hemsidan)
    Det året fick man inte använda spribom på flygande försegel jmf C 4.3 Flygande försegel a) iv) Ska inte spiras med spribom.

    Försegel kan sprias, för att ett flygande segel skall vara ett försegel enligt RSR G.1.2 måste seglet fästas i riggen.
    Här behövs som nämnts tolkning av regeln, är det tillräckligt med en fästpunkt till förstag ? (räcker vid halsning).
    Går det att rulla då ?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Jan 17, 2019 @ 15:51

      Var hittade du 2017 års regler?

      Reply

  11. Pelle Lindell
    Jan 17, 2019 @ 15:50

    Reply

    • srsseglaren
      Jan 17, 2019 @ 15:59

      En bit ner på denna sida:
      http://www.svensksegling.se/forbatagare/SRS/

      klicka på texten “se SRS-klassreglerna för mer info”

      Hur tolkar man RSR att ett segellik skall fästas i riggen ?

      Reply

      • Pelle Lindell
        Jan 17, 2019 @ 19:34

        tack!

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.