Celeste 34 Sport | uppdatering
För nästan ett år sedan spanade vi in bygget av nya Celeste 34 Sport. Jag tog en sväng förbi på fredagen, för att se hur det går för dem.
Och nu känns det som man faktiskt skulle kunna få båten i sjön till sommaren?
Snyggt integrerade vattentankar. Gissningen är 400 liter per sida. Kolla speciellt in avloppet och luftningen som bägge går ut i akterspegeln.
Elmotorn är Oceanvolt SD6 med ett LiFe batteripack på 7kWh. Enligt beräkningar från Oceanvolt ska det ge en räckvidd på ca 40 M i ca 4-5 knop när det är vindstilla. Batterierna väger ca 75 kg och motor och kringutrustning ca 80 kg.
Det blir ett motoirutrymme av normal storlek under trappan, men det skall rymmna alla de där elprylar som noirmalt sitter utplacerade lite överallt.
Pentryt blir litet men funktionellt. En sportig 34-fotare med stor sittbrunn har inte oändligt mycket utrymmen under däck, men det verkar som man lyckas få till det helt ok.
Pekets innerända löper på en kullagrad skena i ett fack på däck. Snygg integration med det fasta peket, där man halsar coden. Lite svårbedömt hur lasterna blir när det långa peket börjar böja sig unbder last. Just nu är peket 2.42 m framför förstaget.
Torbjörn verkar sugen på att komma ut på havet. Shorthandedplacering av spisen :-)
Några fler bilder på Facebook.
Pelle Fälth
Mar 9, 2019 @ 21:00
Kul att någon vågar gå sin egen väg! Ser verkligen framemot att se den på havet till sommaren.
Johan Strömbäck
Mar 11, 2019 @ 23:08
Celeste = Heyman, eller?
Självbygge eller är det ett varv som gör “chassit”?
Peter Gustafsson
Mar 12, 2019 @ 17:16
Kolla första artikeln:
http://www.blur.se/2018/04/11/nybygge-celeste-34-sport/
Just nu bara en båt som byggs av professionella båtbyggare i en hall i Wallhamn, men det finns formar och kommer att gå att bygga fler båtar som semi-custom.
Ola
Mar 12, 2019 @ 17:02
Fräckt bygge!
Men: “batteripack på 7kWh. Enligt beräkningar från Oceanvolt ska det ge en räckvidd på ca 40 M i ca 4-5 knop när det är vindstilla”.
Detta känns inte rimligt. Skulle ca 0.7kW driva fram båten i 4-5 knop? Det måste vara fel siffror någonstans.
Alec
Mar 15, 2019 @ 09:41
Vid 3,5 knop är det beräknat att båten förbrukar 0,5kW, och vid 4,5 knop är estimationen 1,05 kW. Dvs. sanningen för 4 knop ligger kring 0,7 kW. Som hänsyn så har Oceanvolt mätt med en Arcona 380Z (fullt utrustad) som väger ca 7,5 ton att förbruka 1,4kW vid 4 knop i vindstilla förhållanden . Om man vill öka hastigheten, utan att öka på förbrukningen kan man lätt göra det med att motorsegla. Det räcker med 2 m/s vind i kryss för att öka hastigheten från 4 knop till 5-5,5 knop utan att öka på förbrukningen.
Ola
Mar 18, 2019 @ 14:27
Imponerande!
Tack.
Curre
Mar 14, 2019 @ 20:31
Ett ännu kaxigare projekt byggs på Rosättra Båtvarv på den sida av vårt land där solen går opp.
Anders Svensson
Mar 18, 2019 @ 15:08
Kaxigare på vilket sätt? Dyrare = kaxigare?
Härligt när man förringar andras projekt och initiativ med argument att någon annan gör något som är “kaxigare”. Det är ju två helt olika koncept och förutsättningar.
Curre – skärp dig.
Johan Strömbäck
Mar 18, 2019 @ 21:50
För den som seglar småbåt kanske detta är det kaxigaste som finns (även om den som redan tröttnat på sin Swan Club 50 inte tänker så… men dom är ju inte så många…)
Curre – du borde kunna bättre än så.. nu är omdömet på väg mot den nivå där du fick typ hela Seglarsverige emot dig efter klavertrampet i Bullandö-news..
Håller med Anders: Curre – skärp dig!
Per
Mar 19, 2019 @ 08:21
Grymt kul med folk som vågar köra sitt eget race!
SilverSurfer
Sep 6, 2019 @ 12:01
Bump….
Noget nyt ?