Close
Skip to content

23 Comments

  1. Fabian tillig
    Mar 28, 2019 @ 20:50

    Riktigt cool båt tycker jag. Dock hade jag helst haft en pinhead stor om man nu designa for shorthanded. Fatta inte varför det måste vara fathead, visst lite bättre på reaching med på bekostnat av mycket mer jobb med akterstagen. Man kommer nog reva storen lite tidigare på läns för att säkertsälla att masten inte trillar ner i gippar. För svenska kusten tycker jag dessutom att 2.20 m är för mycket.

    Så tyvärr är jag inte säkert att den är så bra för vara seglingar. Men säkert en grym båt på havet.
    //fabian

    Reply

    • Claes Redin
      Mar 29, 2019 @ 13:23

      Ger habegär men 2,20 ger problem i flera hamnar och i vår hemmahamn är det max 1,80 om man vill vinterförvara båten där. Dehler 32 ligger därför högst på min lista till tomten. En Pogo 36 är drömmen, men då får man nog vända sig till högre makter än han på nordpolen.

      Reply

  2. Tomas Källroos
    Mar 29, 2019 @ 06:53

    Väldigt fin båt, men Pogo 30 samma vikt och segelyta men med djup sväng-köl, utan backstag, bättre interiör och komfort, större motor till samma pris…. eller ??? Tomas

    Reply

  3. Martin
    Mar 29, 2019 @ 07:24

    Ingen elmotor?

    Reply

    • Bo Bäversjö
      Mar 29, 2019 @ 07:43

      Man försökte länge och väl med att båten skulle ha en elmotor. Vet inte exakt vad som låg bakom beslutet att överge detta, vilket gjorde att vi förlorade en massa tid i utvecklingsskedet. En sak som var problematisk var att få Dehler 30 od att klara Cat 3 kraven för kappsegling. Vissa hävdade att det inte spelade så stor roll, då det var entyp. Medan andra (jag tex) ville ha en båt som också gick att segla ÅFOR, SP2S osv med. Förhoppningsvis så kommer Dehler att försöka igen i framtiden. Man hade sparat över 100kg på att köra båten med eldrift…..

      Reply

  4. Bo Bäversjö
    Mar 29, 2019 @ 07:38

    Tack! För snabb segling krävs mycket segelarea. Samtidigt är detta är en shorthandbåt, en utmaning att klara av detta utan massa kg på railen.
    Vattenballast-tankar hjälper också till med det rätande momentet, men vi behöver en djup köl också för att hålla ned vikten på båten.
    Seglar själv en båt med 2,20m djup runt Svenska kuster, tycker inte det är något större problem. Visst, man får vara lite försiktig ibland, men tycker man kan leva med det.
    Vi säljer båten utan segel, så skall du inte köra entyp, så kanske det går bra att sy upp ett annat storsegel?!

    Reply

    • Tommi
      Mar 29, 2019 @ 14:12

      I naturhamn blir 2,20m lätt ett problem på en 30 fotare.
      Jag sticker ju 1,80 med min D29, och redan det är inte helt oproblematiskt i skärgården.

      Har seglat en del doublehanded med fat-stor och backstag. Det funkar smidigare än man tror, men tillför ändå ganska mycket extra arbetsmoment som stjäl både tid och energi. Hoppas att man har gjort en smidig utväxling så att man iaf slipper wincha dessa.

      Reply

  5. Pelle Pedersen
    Mar 29, 2019 @ 08:24

    Ser riktigt spännande ut!! Gillar att bottenkurvan är “bakflyttad” så att man inte måste ha fram besättningen (2 pers…) i lättvind.
    Perfekt med djup köl och ingen svängköl osv (min åsikt); så lättseglat koncept som möjligt.
    Håller med om att storen kunde/kan göras mindre, vore det inte bättre med 10-20cm kortare bom? Så är man säker på att bommen inte fastnar i lä häckstag…

    Reply

    • D35 Aurora
      Mar 29, 2019 @ 09:32

      Djup köl, men hur är det med kordan och smalheten i profilen, man får nog lära sig att bygga fart efter slagen innan den greppar?

      Reply

  6. D35 Aurora
    Mar 29, 2019 @ 09:03

    Mycket cool! Vill spontant ha :-)
    Visst, långsmalt fast peke (kan man balansera ut på det?), 2,20 djup och 100 l/min vattenpump kanske inte är skärgårdsanpassat, men det är väl den medvetna motsatsen till skärgårdskryssare vi ser här…
    Vad ska man segla upp den till för SRS-tal (SH), tro?
    /Mats

    Reply

    • Bo Bäversjö
      Mar 29, 2019 @ 10:15

      Håller med dig! Vill ha känslan är helt klart där! Lägg en Dehler 30 od under granen i år! Blir en pärla till i familjen! Vid tighta passager så använder man nog inte vattenballast-tankarna.

      Reply

  7. Pelle Fälth
    Mar 29, 2019 @ 09:18

    Vad är det som hänt med “design” nu för tiden? Varför är den så aggressiv? ett exempel är nya BMW X7, ser ut som den skulle käka upp alla som kommer i dess närhet. Denna skapelsen ser ju ff ut som en elak insekt som skall sticka dig. Tror inte på denna stilen, den kommer att ta död på sig själv, leve den goda designen!

    Reply

    • Jocke Cordaly
      Mar 29, 2019 @ 10:08

      Designen kanske är som den är för att det i dagens simuleringar ger bästa prestanda för pengarna? Alla prestandadesigner utvecklas väl ändå kontinuerligt i samband med bättre data och simuleringar?

      Reply

  8. Pelle Pedersen
    Mar 29, 2019 @ 11:00

    Var är vattenbarlasttankarna placerade?

    Reply

    • Bo Bäversjö
      Mar 29, 2019 @ 11:31

      De sitter längs med skrovet. Mittpunkten av tanken sitter i längsled ungefär där motorn är placerad.

      Reply

  9. Jimmy
    Mar 29, 2019 @ 11:42

    Vad är det för matris i skrov och däck, polyester, vinylester eller epoxy?

    Reply

  10. Bo Bäversjö
    Mar 29, 2019 @ 12:08

    Skrovet:
    GRP hull, built in vacuum infusion with PVC sandwich core and isophthalic gelcoat, colour: Light Grey, 1st layer vinyl ester resin
    Däcket:
    GRP deck, built in vacuum infusion with PVC sandwich core and isophthalic gelcoat, colour: Light Grey, 1st layer vinyl ester resin
    Hämtade detta från specen på båten.

    Reply

  11. Paer Baeck
    Mar 29, 2019 @ 12:46

    Helt klart en båt som ger ha begär. Skall bli spännade att se hur hon seglar. Jag har bara en fundering, Köl i aluminium blir jag lite orolig över. Seglar ju CB66 själv och alumium roder och köl gör sig inte så bra i våra farvatten. Men detta har säker Dehler tänkt på men hade varit intressant att veta lösningen för det vi ser på CB66 är att vi börjar få en del ytkorrosion på dessa.

    Reply

    • Bo Bäversjö
      Mar 29, 2019 @ 17:17

      På CB66 så är kölen och rodret upphissningsbara om jag kommer ihåg rätt?! gissar att man skrapar av epoxyn ganska lätt när man lyfter dessa?! Tror som du Per att man får vara försiktig att skydda fenan i aluminium mot saltvatten. Och snabbt laga med epoxy när man fått en skada på fenan. Anledningen att välja aluminium i Dehlers fall är den reducerade vikten, samt eftersom den är strängpressad, man kan hålla ner priset. Tror dock att med lite attention på fenan under vårfixet så skall det inte vara några problem med detta. Samma med masten i kolfiber, man får vara lite mer försiktig med den – men det är det värt. Tycker jag.

      Reply

  12. Pelle Pedersen
    Mar 29, 2019 @ 13:14

    När kommer första t Sverige?

    Reply

    • Bo Bäversjö
      Mar 29, 2019 @ 13:49

      Dehler bygger första båten just nu, skall sjösättas i augusti (ser fram emot en provsegling!). Tror inte man trycker på startknappen för serieleveranser innan man testa första båten. Optimistiskt kan vara slutet på 2019. Realistiskt är kanske att våren 2020 så är allt på plats med leveranser.
      Samtidigt, de har visat sig varit otroligt effektiva rent historiskt sett med nya modeller. Varvet har en väl inarbetad struktur för att släppa nya modeller: Dehler, Hanse, Moody, Privilège Marine, Sealine, Fjord – nu kanske det blev för mycket reklamsnack :)…..Sorry…

      Reply

  13. Nobbe
    Mar 29, 2019 @ 13:25

    Kul med vågade projekt, ny produkt på en ny marknad för Dehler, vi får hoppas att det blir lyckat, båten lär det inte vara nåt fel på, men vad tycker marknaden, vem tar man andelar från eller är det en växande marknad? För lite mer mångsidighet hade jag föredragit ett utskjutbart peke och kanske lite mer modest djupgående. Sen är väl frågan hur lite inredning som är ok för att locka med sig andra än adrenalinstinna kappseglare, ser nog mer denna som dagseglare med möjlighet till övernattningar för (1,5 mkr). Frågan är om X har nåt OD-projekt på gång i 30 ” klassen, XP 33 seglas väl mest på hcp.

    Reply

  14. Sture Smith
    Apr 10, 2019 @ 21:58

    Kom i kontakt vid vårens mastning med en Pogo ägare. Var intresserad av min Dehler och dess kvalitet. Pogo ägaren var mkt intr av den nya Dehler 30 OD och menade att snacket går bland hans seglarkompisar.
    Jag Tycker den nya Dehlern får många rätt på de flesta design valen. Tror även att marknaden kan ha ett intresse för detta spännande upplägg. Ser ut kunna bli mkt racing feeling till en vettig kostnad.
    Sture Smith,
    Dehler 39SQ, ”Sjöglans”

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.