Dehler 30 OD | nu vet man mer
Nu börjar det likna något.
Vad säger ni?
Vid första ögonkastet är tydligt att nya Dehler 30 är en kompromisslös seglingsmaskin. Med några enkla steg förvandlas båten från cruisingmode till racemode, redo att kappsegla mot de bästa. Dehler 30 od erbjuder prestanda i toppklass, men med en enkel hantering för den lilla besättningen. Helt klart sätter båten en ny standard i 30-fotsklassen.
Efter Sprinta Sport (1977-1985) och Dehler db1 (1980-1983) är Dehler 30 od varvets tredje lansering inom kappsegling inom entyp, båten skall dessutom attrahera seglare som bara söker det bästa inom segling utan att vilja kappsegla. “We wanted a light, fast boat that was capable of winning regattas – without giving up living comfort for holiday trips,” says designer Matthias Bröker from judel/vrolijk & co.
Projectchef Karl Dehler förklarar: “Although the futuristic, sporty exterior of the 30od suggests a pure racing yacht, the emphasis has shifted from the original cruiser-racer to racer- cruiser.”
Dehler 30 od är perfekt för regattor såsom Silverrudder, Seapilot2Star, Kolfiberrodret, Pantaenius Bohusrace, Midsummer Solo Challenge osv.
Höjdpunkter – Exteriört:
Oavsett om man seglar solo eller shorthand (2 pers), så tar man hjälp av vattenballasten på 200L för att öka prestandan under segling. En elektrisk transferpump som klarar 100L/min tömmer och fyller ballast-tankarna snabbt.
Skrov och däck är byggt med Vaccum Infusion för att garantera låg vikt samt en styvt skrov som levererar prestanda i toppklass.
Dehler Carbon Cage – kölbalkar i kolfiber för maximal styvhet och lägsta vikt.
Kolfibermasten säkrar att tyngdpunkten hålls så låg som möjligt. Dessutom är masten extremt styv.
Segel från North Sails, Elvström samt Quantum som tillval.
Outriggers finns som tillval för att öka prestandan under segling med Gennakers
Dubbla roder för maximal kontroll
Dehler Stealth Drive: Propelleraxel hissas upp under segling för att minimera motståndet i vattnet.
Fenan till kölen tillverkad av extruderad aluminium för lägsta vikt.
T-kölen på 2,20m djup och ca 900kg blybulb ger maximal rätande moment vilket ger prestanda i toppklass.
Höjdpunkter – Interiört
2 stora bädder i aktern, samt en stor dubbelbädd i förpiken ger sammanlagt 4 sovplatser i båten.
Inredningen är tillverkad av en modernt och teknisk rutmönster vilket ger Dehler 30 en ombonad interiör.
Sofforna i salongen är tillverkade av vattensäkert trä, dessa kan fällas upp under segling för att skapa en stor salong.
I förpiken finns en “Crash-box” som är vattentät
Dehler 30 är utrustad med std Lithium batteri för max prestanda och lägsta vikt.
40L färskvatten tank samt spis med 1 brännare gör att längre seglingar kan genomföras med enkelhet.
WC i avskilt utrymme, 35L septiktank.
Skott tillverkade i GRP för låg vikt.
FAKTA
Loa: 10,30m
L(hull): 9,14m
L (lwl): 8,97m
Bredd: 3,25m
Displ: 2 800kg
Djupgående: 2,20m
Ballast: 940kg
Vattenballast: 200L
CAT: A-2/B-6
ORC GPH: 600 sec/NM
Konstruktör: Judel&Vrolijk och Dehler Yachts
Tillverkare: Dehler Yachts
SKROV
Skrov: Vacuum infused sandwich, core foam distansmaterial
Däck: Vacuum infused sandwich, core foam distansmaterial
Dehler Carbon Cage – kölbalkar i Kolfiber
Färg: Vitt skrov, röd vattenlinje
Skott: Gjutna i GRP
Vattenballast-tankar: 2x200L
Elektrisk transferpump: 100L/min
Crashbox i fören
DÄCK
1 st öppningsbar däckslucka
4 st Harken 40.2 STP winchar
Inbyggt peke
Plats för livflotte
3D flytande skotpunkt för fock
Storskot 1:4/1:16
Storfall: 2:1
KÖL:
T-köl, 940kg
Fena i strängpressad aluminium
Bulb i bly
STYRNING:
Rorkult
Dubbla roder
INTERIÖR & KOMFORT
Durk: Behandlad med antislip
Dynor: 80mm Baltic
Sovplatser: 4
Spis med 1 låga
Vattentank: 40L
LED lampor
WC med dörr
Septiktank 35L
Bord i salong
MOTOR & ELEKTRONIK
10 Hk Diesel inboard
“Dehler stealth drive”
Rak axel, upphissningsbar
3-blad fast propeller
Bränsletank: 25L
Navigationsljus: LED
Batteri: Lithium, 90 Ah
Septiktank: 35L
Vattentank: 40L
RIGG
Kolfiberrigg 9/10, rigg med konad topp
Rodrigg
Dyneema fall
Bom i aluminium
2 rev
2 backstag i Dyneema
SEGEL
Fock: 28,5kvm
Storsegel: 34,5kvm
Gennaker A2: 95kvm
Gennaker A5: 75kvm
Code 0: 45kvm
Staysail: 13,5kvm
RIGG:
IG: 12,17m
J: 4,10m
P: 12,00m
E: 4,20m
Dehler 30 od levereras på varvet i Greifswald, Tyskland och följande ingår:
2 lager Epoxy som slipas för bästa yta för bottenfärg
2 lager VC17 typ bottenfärg (ej tillåten i vissa områden)
Riggad
Städad och tvättad
Mantåg och övrig utrustning enligt std spec monterad
Full bränsletank
Fock och Storsegel monterade
PDC (pre delivery control) båt och motor.
Sjösättning i Greifswald, Tyskland
Svensk personal vid både besiktning och leverans.Introduktionspris: 1 april – 31 juni 2019:
133 000 EUR ink Svensk moms1 juli – 31 december 2019:
143 500 EUR ink Svensk moms
Mar 28, 2019 @ 20:50
Riktigt cool båt tycker jag. Dock hade jag helst haft en pinhead stor om man nu designa for shorthanded. Fatta inte varför det måste vara fathead, visst lite bättre på reaching med på bekostnat av mycket mer jobb med akterstagen. Man kommer nog reva storen lite tidigare på läns för att säkertsälla att masten inte trillar ner i gippar. För svenska kusten tycker jag dessutom att 2.20 m är för mycket.
Så tyvärr är jag inte säkert att den är så bra för vara seglingar. Men säkert en grym båt på havet.
//fabian
Mar 29, 2019 @ 13:23
Ger habegär men 2,20 ger problem i flera hamnar och i vår hemmahamn är det max 1,80 om man vill vinterförvara båten där. Dehler 32 ligger därför högst på min lista till tomten. En Pogo 36 är drömmen, men då får man nog vända sig till högre makter än han på nordpolen.
Mar 29, 2019 @ 06:53
Väldigt fin båt, men Pogo 30 samma vikt och segelyta men med djup sväng-köl, utan backstag, bättre interiör och komfort, större motor till samma pris…. eller ??? Tomas
Mar 29, 2019 @ 07:24
Ingen elmotor?
Mar 29, 2019 @ 07:43
Man försökte länge och väl med att båten skulle ha en elmotor. Vet inte exakt vad som låg bakom beslutet att överge detta, vilket gjorde att vi förlorade en massa tid i utvecklingsskedet. En sak som var problematisk var att få Dehler 30 od att klara Cat 3 kraven för kappsegling. Vissa hävdade att det inte spelade så stor roll, då det var entyp. Medan andra (jag tex) ville ha en båt som också gick att segla ÅFOR, SP2S osv med. Förhoppningsvis så kommer Dehler att försöka igen i framtiden. Man hade sparat över 100kg på att köra båten med eldrift…..
Mar 29, 2019 @ 07:38
Tack! För snabb segling krävs mycket segelarea. Samtidigt är detta är en shorthandbåt, en utmaning att klara av detta utan massa kg på railen.
Vattenballast-tankar hjälper också till med det rätande momentet, men vi behöver en djup köl också för att hålla ned vikten på båten.
Seglar själv en båt med 2,20m djup runt Svenska kuster, tycker inte det är något större problem. Visst, man får vara lite försiktig ibland, men tycker man kan leva med det.
Vi säljer båten utan segel, så skall du inte köra entyp, så kanske det går bra att sy upp ett annat storsegel?!
Mar 29, 2019 @ 14:12
I naturhamn blir 2,20m lätt ett problem på en 30 fotare.
Jag sticker ju 1,80 med min D29, och redan det är inte helt oproblematiskt i skärgården.
Har seglat en del doublehanded med fat-stor och backstag. Det funkar smidigare än man tror, men tillför ändå ganska mycket extra arbetsmoment som stjäl både tid och energi. Hoppas att man har gjort en smidig utväxling så att man iaf slipper wincha dessa.
Mar 29, 2019 @ 08:24
Ser riktigt spännande ut!! Gillar att bottenkurvan är “bakflyttad” så att man inte måste ha fram besättningen (2 pers…) i lättvind.
Perfekt med djup köl och ingen svängköl osv (min åsikt); så lättseglat koncept som möjligt.
Håller med om att storen kunde/kan göras mindre, vore det inte bättre med 10-20cm kortare bom? Så är man säker på att bommen inte fastnar i lä häckstag…
Mar 29, 2019 @ 09:32
Djup köl, men hur är det med kordan och smalheten i profilen, man får nog lära sig att bygga fart efter slagen innan den greppar?
Mar 29, 2019 @ 09:03
Mycket cool! Vill spontant ha :-)
Visst, långsmalt fast peke (kan man balansera ut på det?), 2,20 djup och 100 l/min vattenpump kanske inte är skärgårdsanpassat, men det är väl den medvetna motsatsen till skärgårdskryssare vi ser här…
Vad ska man segla upp den till för SRS-tal (SH), tro?
/Mats
Mar 29, 2019 @ 10:15
Håller med dig! Vill ha känslan är helt klart där! Lägg en Dehler 30 od under granen i år! Blir en pärla till i familjen! Vid tighta passager så använder man nog inte vattenballast-tankarna.
Mar 29, 2019 @ 09:18
Vad är det som hänt med “design” nu för tiden? Varför är den så aggressiv? ett exempel är nya BMW X7, ser ut som den skulle käka upp alla som kommer i dess närhet. Denna skapelsen ser ju ff ut som en elak insekt som skall sticka dig. Tror inte på denna stilen, den kommer att ta död på sig själv, leve den goda designen!
Mar 29, 2019 @ 10:08
Designen kanske är som den är för att det i dagens simuleringar ger bästa prestanda för pengarna? Alla prestandadesigner utvecklas väl ändå kontinuerligt i samband med bättre data och simuleringar?
Mar 29, 2019 @ 11:00
Var är vattenbarlasttankarna placerade?
Mar 29, 2019 @ 11:31
De sitter längs med skrovet. Mittpunkten av tanken sitter i längsled ungefär där motorn är placerad.
Mar 29, 2019 @ 11:42
Vad är det för matris i skrov och däck, polyester, vinylester eller epoxy?
Mar 29, 2019 @ 12:08
Skrovet:
GRP hull, built in vacuum infusion with PVC sandwich core and isophthalic gelcoat, colour: Light Grey, 1st layer vinyl ester resin
Däcket:
GRP deck, built in vacuum infusion with PVC sandwich core and isophthalic gelcoat, colour: Light Grey, 1st layer vinyl ester resin
Hämtade detta från specen på båten.
Mar 29, 2019 @ 12:46
Helt klart en båt som ger ha begär. Skall bli spännade att se hur hon seglar. Jag har bara en fundering, Köl i aluminium blir jag lite orolig över. Seglar ju CB66 själv och alumium roder och köl gör sig inte så bra i våra farvatten. Men detta har säker Dehler tänkt på men hade varit intressant att veta lösningen för det vi ser på CB66 är att vi börjar få en del ytkorrosion på dessa.
Mar 29, 2019 @ 17:17
På CB66 så är kölen och rodret upphissningsbara om jag kommer ihåg rätt?! gissar att man skrapar av epoxyn ganska lätt när man lyfter dessa?! Tror som du Per att man får vara försiktig att skydda fenan i aluminium mot saltvatten. Och snabbt laga med epoxy när man fått en skada på fenan. Anledningen att välja aluminium i Dehlers fall är den reducerade vikten, samt eftersom den är strängpressad, man kan hålla ner priset. Tror dock att med lite attention på fenan under vårfixet så skall det inte vara några problem med detta. Samma med masten i kolfiber, man får vara lite mer försiktig med den – men det är det värt. Tycker jag.
Mar 29, 2019 @ 13:14
När kommer första t Sverige?
Mar 29, 2019 @ 13:49
Dehler bygger första båten just nu, skall sjösättas i augusti (ser fram emot en provsegling!). Tror inte man trycker på startknappen för serieleveranser innan man testa första båten. Optimistiskt kan vara slutet på 2019. Realistiskt är kanske att våren 2020 så är allt på plats med leveranser.
Samtidigt, de har visat sig varit otroligt effektiva rent historiskt sett med nya modeller. Varvet har en väl inarbetad struktur för att släppa nya modeller: Dehler, Hanse, Moody, Privilège Marine, Sealine, Fjord – nu kanske det blev för mycket reklamsnack :)…..Sorry…
Mar 29, 2019 @ 13:25
Kul med vågade projekt, ny produkt på en ny marknad för Dehler, vi får hoppas att det blir lyckat, båten lär det inte vara nåt fel på, men vad tycker marknaden, vem tar man andelar från eller är det en växande marknad? För lite mer mångsidighet hade jag föredragit ett utskjutbart peke och kanske lite mer modest djupgående. Sen är väl frågan hur lite inredning som är ok för att locka med sig andra än adrenalinstinna kappseglare, ser nog mer denna som dagseglare med möjlighet till övernattningar för (1,5 mkr). Frågan är om X har nåt OD-projekt på gång i 30 ” klassen, XP 33 seglas väl mest på hcp.
Apr 10, 2019 @ 21:58
Kom i kontakt vid vårens mastning med en Pogo ägare. Var intresserad av min Dehler och dess kvalitet. Pogo ägaren var mkt intr av den nya Dehler 30 OD och menade att snacket går bland hans seglarkompisar.
Jag Tycker den nya Dehlern får många rätt på de flesta design valen. Tror även att marknaden kan ha ett intresse för detta spännande upplägg. Ser ut kunna bli mkt racing feeling till en vettig kostnad.
Sture Smith,
Dehler 39SQ, ”Sjöglans”