Greta Thunberg på väg med Team Malizia
Det är inte ofta vi ser en svensk flagga på en IMOCA. Eller att segling får så här mycket tid i mainstream-media. Och för en bra sak!
Vill vi positionera segling som en sport på framkant i kampen för en bättre miljö, så är både det här och det som Martin Strömberg gjorde i senaste Volvo Ocean Race grymma initiativ.
Följ dem på trackern, hos Boris Hermann Racing eller på Facebook.
"I might feel a bit sea sick and it's not going to be comfortable"
Climate change activist Greta Thunberg will spend two weeks travelling across the North Atlantic on a boat to attend a crucial climate change conference in New York
[tap to expand] https://t.co/e9XrVVjBhN pic.twitter.com/NMxVM9abSV
— BBC News (World) (@BBCWorld) August 13, 2019
Aug 14, 2019 @ 22:01
Way to go! Hoppas att inte resan blir alltför tuff och att Greta får prata med litet vettiga människor i staterna.
Aug 14, 2019 @ 22:19
Så häftigt! Hennes oförtröttliga strävan och målmedvetenhet inger inspiration och kraft till så mycket mer. Allt går om man bara vill. Till och med rädda klimatet. Jag tror att det kommer stå i historieböckerna att vändpunkten skedde 2019!
Aug 16, 2019 @ 04:26
Tror ngn på att hon gör detta ensam?
Det är ju nu hon inkasserar, hoppas folk är medveten om att hon och hennes pr team får bra betalt när hon hyrs in för att tala. Hos AAE tar hon mellan 10-20k$ per föredrag.
Det är inte fel att tjäna pengar, men man ska inte göra det under skenet att man gör detta ideelt
Lite svårt för att se en 16 åring styrs av vuxna och folk sväljer allt.
Ska man vara krass så har hon inget konkret att komma med, mer än att folk tjänar stora pengar på henne.
Nu är detta iof ingen diskussion som ska föras på ett seglarforum som Blur men var tvungen att skriva lite som motvikt
Aug 16, 2019 @ 07:31
Per, det brukar vara nyttigt med motvikter. Men jag snedtriggar ändå på att du skriver att Greta som 16-åring styrs av vuxna och att hon själv inte har något att komma med. Hur var du själv som 16-åring? Viljelös, åsiktslös och lättstyd? Inte de 16-åringar jag känne i alla fall.
Jag vet inte men jag tror att Greta har massor med eget driv, detta tillsammans med den uppmärksamhet hon har skapat gör att hon enligt min uppfattning gör enorm nytta och har massor att komma med.
Och väldigt kul och nyttigt om detta initiativ också bidrar till att lyfta fram segling.
Aug 16, 2019 @ 07:37
Vad jag förstår stämmer det inte. Rebecca Weidmo Uvell som snappade upp det har ju en tydlig agenda (inget fel med det), men i det här fallet har jag mycket lättare att tro på Greta. Om hon nu har stöd av bra PR-folk, så skulle de aldrig göra en sån miss :-)
Aug 16, 2019 @ 07:41
“Skall man vara krass” så inspirerar hon miljontals ungdomar att ta action nu. Och ger frågan uppmärksamhet i medier och forum där ingen annan lyckas.
Fast det är klart. Det hade varit bättre om hon spelade Fortnite som andra kids?
Jag vet att vi är på väg mot en bättre framtid. Just på grund av Greta och min egen dotter i samma ålder. Ju fortare jag och bakåtsträvande medelålders män som kräver billigare bensin pensionerar oss, desto bättre för världen :-)
Aug 16, 2019 @ 09:48
+1
Aug 16, 2019 @ 17:00
Självklart är det bra att hon inspirerar andra ungdomar, men tycker hon gör det på fel sätt.
Ungdomar idag har redan som det är stor press på sig, och att sedan ge dom skam för allt möjligt tycker jag är fel.
Det finns andra sätt att göra ungdomar medvetna än att ge dom större press.
En person som borde lyftas fram bättre är Boyan Slat och hans Ocean Clean Up, min uppfattning är att vi borde värna mer om våran egna miljö och hjälpa andra länder för det globala klimatet.
Vi jagar promille i Sverige när vi kan kapa procent globalt för samma pengar
Att som det är nu bara höja skatter och ge folk skam är inte rätt väg enl mig
Aug 16, 2019 @ 22:41
Per, hur menar du att vi ska ‘hjälpa andra länder’ ? Kanske hjälpa dom att inte köra bil eller att inte köpa prylar från kina, eller att inte flyga ?
Nä, vi måste föregå med gott exempel så kanske andra länder följer efter.
Aug 16, 2019 @ 21:35
Äntligen! Håller helt med 62 år gammal!
Aug 16, 2019 @ 21:47
och håller med Peter Blur ! Det är ungdomen som skapar framtiden. De ska leva i den. Vi gamla försöker bara bevara det bestående.
Aug 16, 2019 @ 08:06
Per, spelar det verkligen någon roll om hon gör detta ensam? I så fall: vilken roll då?
Aug 16, 2019 @ 17:04
Det som stör mig med hela Greta ät att hon ger sken av att göra detta ensam men har en jätte org bakom sig.
Var ärlig med att hon är frontfigur så får folk ta ställning till det själva.
Aug 16, 2019 @ 18:57
Per – skäms du inte med att ohämmat sprida lögner?
Det finns ingen jätteorganisation bakom Greta, det finns ingen organisation alls.
Hon gör detta på eget initiativ, eget bevåg och dessutom helt emot hennes föräldras vilja och önskan.
Att springa runt och sprida att det finns en jätteorgansiation runt Great, att hon ta betalt, etc är ju fan kriminellt. Skäms du verkligen inte?
Har du kollat upp dess rykten innan du sprider de vidare?
Uppenbart inte eller så är det precis det du gjort men du är en miljöovän.
Aug 17, 2019 @ 10:10
Då, Per, kan du tagga ner helt. Greta försöker inte ge sken av att göra allt själv. Följer du vad hon och de nära henne skriver så ser du att de är öppna med vem som gör vad.
De enda som hävdar att hon hävdar att hon gör allt själv verkar vara sådana som vill hitta fel i hennes agerande. Den taktiken, att hävda att hon säger något hon inte säger och sedan bevisa att det hon inte sagt inte stämmer inger inte någon vidare respekt.
Aug 16, 2019 @ 09:00
Alla dessa argument som ska genomskåda “Gretabluffen”… Att hon skulle göra detta för egen ekonomisk vinning är ju om inte allt annat bara för långsökt. Så här: Jag är 15 år. Jag är kåt på pengar. Vad göra? Fick en lysande ide! jag sätter mig på en kall trappa mitt i stan och och säger att världen måste göra det världen minst av allt vill. å sen kommer jag att få skaka hand med presidenter och påvar o få massa stålar Jaaaa sååå ska jag göra…. NOT!
Förresten hur många av oss hade orkat med att ta all skit hon får ta på medier? Har läst en del hemsk skit folk skriver och jag tror faktiskt att jag hade dukat under om det gällt mig.
Och JA, jag tror helt och fullt att Greta gör vad hon gör för att hon tror på det och utan baktankar.
Aug 16, 2019 @ 10:37
Ensam är hon väl inte per definition idag, bara projektet att segla över Atlanten är ju ett bevis för det. Men det spelar ju ingen roll, ju fler som hakar på desto bättre för klimatet naturligtvis. Men du insinuerar ju att hon både tjänar pengar för egen del och att det är en PR-byrå bakom, detta har både hon och hennes mamma varit väldigt tydliga med inte stämmer. Alla pengar de får in på olika sätt skänks till välgörenhet. Men det är såklart bara lögn, du sitter säkert på sanningen om hur det egentligen ligger till.
Aug 31, 2019 @ 13:01
En miljöfråga, var hamnade lilla Gretas avföring och urin, båten har enl layout ritningar och tekn spec INTE någon svartvatten tank om du nu vet vad det betyder. Skiten spolades rakt ut i Atlanten och förorenar, hur är miljötänket där? Besättningens flygresa tillbaka till Europa och den nya besättningen flyg över Atlanten! Hur jäkla korkade är du och dina infantila miljötalibaner som in i absurdum skriker er hesa hur fint det är med lilla Greta och hennes livsuppgift, vad kommer hända lilla Greta när kamerorna slocknar,
Aug 31, 2019 @ 13:39
Lars Olsson, vem är ”du” i det här fallet? Kan vara intressant att veta vem du attackerar så hårt.
Aug 31, 2019 @ 17:08
Med du menar jag dig Lars Olsson utan den du benämner du!!…
Nov 17, 2019 @ 09:28
Så länge inte Greta haussas upp minst lika mycket i massmedia i Kina, Indien och Indonesien m.fl. stora länder där kolväteanvändningen ökar mera hela tiden än vad västvärlden knappar in, så är det ingalunda någon vändpunkt. Västvärldens media,politiker och allmänhet har ingen som helst realistisk insikt i hur de stora trenderna ser ut och hur de utvecklas.
Aug 16, 2019 @ 06:35
Hur mycket CO2 har produktion av båten givet?
Havde det våret bädre at flyga?
Aug 16, 2019 @ 08:04
Du jämför fel saker. Båten är inte byggd för att frakta en tonåring över haven. Allt vi gör, så som samhället ser ut, bidrar till att fossil CO2 släpps ut i luften, så att bry sig om utsläpp handlar om att dra en gräns någonstans (eller ta livet av sig. Dåligt alternativ.).
Man kan vara trovärdig i sin kamp mot utsläpp utan att minska sitt personliga CO2-avtryck till noll, men man kan inte vara trovärdig i sin kritik mot engagerade ungdomar genom att ifrågasätta dem med hjälp av jämförelser av äpplen och päron.
Aug 16, 2019 @ 13:50
Jag kritiserar inte. Jag ställer bara frågan.
Det tycker jagt är väldigt konstruktivt ock trovärdigt.
Aug 17, 2019 @ 10:12
Ja, och jag förklarade att du i frågan jämför fel saker, och varför det är fel sak att jämföra.
Aug 17, 2019 @ 16:08
Jag förstår. Man for inte stålla frågor om engagerade ungdomar.
Dom har alltid rätt.
Aug 18, 2019 @ 20:42
Ska du inte väga hur mycket ett “Atlant”-flygplan kostar i produktion i CO2 i jämförelse med vad segelbåten kostar_
Aug 16, 2019 @ 10:37
Faktum är att de flesta miljöer har förbättrats under 1900-talet och att miljörörelsen dvs Great & Co överdriver fakta som saknar vetenskaplig grund.
Aug 16, 2019 @ 10:42
Jo, precis. Isbjörnarna håller säkert med. Jag är jättenyfiken på vilka fakta det är du menar som saknar vetenskaplig grund? (nu kanske jag gick rakt i trollfällan…)
Aug 16, 2019 @ 12:16
Vi stressas dagligen av fasansfulla framställningar som skapats av ideologer och promulgeras av media. Faktum är att vi aldrig har haft det så bra som vi har det men givetvis saker och ting kan bli bättre!
Vi har tillgång till bättre drickvatten, vi lever längre, ozonlagret är nästan reparerat, vi har energisnålare hus och bilar, vi använder mindre spannmål, vi har mer skogar och träd sedan medeltiden.
Du kan själv besöka och gå igenom fakta på World Conservation Monitoring Centre, Nationella skogsföreningar, Centrum för social och miljöforskning, meteorologiska institut. oceaniska och atmosfäriska institut för att nämna några få. Genom att sammanställa dessa data får man sedan en bättre bild av vad som försiggår med vårt klimat och det reflekterar inte direkt vad som förespråkas i media, läs Greta. Låt fakta och förnuft föregå känslor och lyssna istället till medelålders män som ägnar sina liv åt forskning.
PS: Visste du t ex att glaciärer återtar nu sakta sin normala storlek efter att ha nått sin största yta efter lilla istiden som avslutades mitten på 1800-talet då mätningar började!
Aug 16, 2019 @ 12:35
Jodå, en hel del har hunnit bli bättre på senare år, visst är det så. Och gott så. Men det som främst är på tapeten nu är ju den temperaturökning som en ökad CO2-halt i atmosfären bidrar till. Och som alltså smälter glaciärer i en ökande takt, ger högre havsvattenniåver, större risk för extremare perioder av torka m m. Så ser ju beräkningsmodellerna ut som en förkrossande majoritet av forskarna skriver under på idag. Och det kommer att bli väldigt dålig stämning ombord på planeten när en massa nya konflikter som handlar om kanske främst bristen på dricksvatten tar fart. Alltså är det en bra idé att bejaka att problemet finns och försöka göra vad vi kan för att minimera skadorna. Det här aktuella problemet är man made, det pågår ju just här och nu framför näsan på oss och är föga betjänt av en massa förnumstiga inlägg av typen “men det har ju funnits perioder när jorden var ännu varmare”.
Aug 16, 2019 @ 12:46
Det är bara i troposfären temperaturen ökat och inte i stratosfären.
Ett litet experiment du kan ägna dig åt – fyll ett glas med is och gör ett märke på glaset, vänta tills isen smält och se var vattnet hamnar.
Aug 16, 2019 @ 13:13
Nu förstod jag inte riktigt poängen?
Aug 16, 2019 @ 14:02
Istricket? Om Antarktis smälter så kommer havsnivån förbli densamma.
Aug 16, 2019 @ 14:37
Ulf, jag tror det är läge att avsluta diskussionen med dig här. Det är, som du säkert förstår, självklart för alla här att flytande is som smälter upptar ungefär samma volym i havet som innan. Problemet, som du naturligtvis förstår, givet nivån på din skriftliga kommunikation, är den is på Antarktis (och Grönland, Kanada, etc.) som är inlandsis.
Det är omöjligt att säga om du tror att ditt argument om isen (eller det om stratosfären, lika dumt) möjligen kan vara relevant för målgruppen, vilket gör dig för dum/inkompetent/okunnig för en diskussion, eller om du vill retas och skoja med medvetna låtsasargument (jo, de är så enfaldiga) för att se hur många som likt mig hugger på betet, vilket gör dig till ett troll man skall avstå från att mata.
Aug 16, 2019 @ 14:41
Öh… nej, det kommer den inte. Tror kanske vi ska övergå till att diskutera segling känner jag. Vad är din ståndpunkt om Djävulshålet på TjR? :-)
Aug 16, 2019 @ 14:42
Hej Ulf, Du kanske bör söka fakta från fler källor. Antarktis är en landmassa ovanför vattenytan täckt av is. Gör ett experiment och lägg en isklump på golvet och se vad som händer när den smälter.
Aug 16, 2019 @ 15:24
Ta det piano! Mitt första inlägg var menat som kontrast till att jämmer och elände som vi matas med men det tände ju helt fel. Lycka till på Tjörn Runt.
Aug 16, 2019 @ 15:48
Ha! Jag menade givetvis Arktis
Aug 17, 2019 @ 10:14
Ulf, kolla då på en karta. Möjligen hittar du rätt massiva inlandsisen nära Arktis.
Aug 16, 2019 @ 12:37
Visste du att det faktum att vissa glaciärer återtar sin yta inte nödvändigtvis är ett tecken på att uppvärmningen av jorden stoppats?
https://www.nationalgeographic.com/environment/2019/03/one-part-of-greenland-ice-growing/
Visste du att de medelålders män som ägnar livet åt forskning är helt överens om att Greta T har rätt (naturligtvis beroende på att Greta läst deras rapporter, eller i alla fall sammanfattningar av deras rapporter)?
Aug 17, 2019 @ 15:25
Jag respekterar din ståndpunkt men inte din ton som kväver en dialog och dödar avvikande uppfattningar.
Aug 16, 2019 @ 11:13
Ulf; Är det Östersjöns döda bottnar och hysteriska algblomning som saknar vetenskaplig grund?
Aug 16, 2019 @ 17:06
Nu blandar du ihop klimat och miljö…
Aug 16, 2019 @ 11:30
Ulf, du har säkert rätt om utvecklingen till nu men tyvärr har du fel perspektiv. Vad som skett fram till nu är inte ett bevis på hur det kommer att vara i framtiden. För att göra segling av detta så är att tänka så lite som att tänka “det fina trimmet jag har nu gör att jag går fortare än någonsin tidigare kryssen så jag behåller det när det blir halvvind”….
Om du är intresserad av klimatfrågan och vad en klimatforskare säger om detta så rekommenderar jag Michael Tjärnströms sommarprat i år – du hittar det här: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1319469?programid=2071
Aug 16, 2019 @ 12:24
Framtida klimat förutsättningar är oerhört svåra att förespråka, vi kan inte ens prognostisera vädret! Jag ska lyssna på Tjärnströms sommarprat med intresse. Ju mer vinklar (och då menar jag inte kryssvinklar) och åsikter i detta känsliga ämne desto mer balanserad debatt vi kan ha.
Aug 16, 2019 @ 11:35
Nu blev det fart på BLUR; lite Tjörn Runt och Greta T som topping!!
Aug 16, 2019 @ 20:27
😎
Aug 19, 2019 @ 09:21
Jag gillar hennes engagemang. Hennes driv o målmedvetenhet. Tror som Peter skrev att det är bra för miljön att många ser upp till henne och det i sin tur påverkar oss äldre…
Men just gällande ta båten över…Hörde faktiskt att de skall flyga över besättning som skall segla hem båten.
Och jag har inte hört hur hon tar sig hem ännu? Pappan och filmkameragubben likaså.
Men nu över till min fråga.
På hemsidan för båten står det
”The yacht currently has a 377kg combustion engine system but there are plans in place to upgrade this to an environmentally friendly electric motor with batteries charged from solar” så allt han skrivit om co2 fri segling….hmm?
De behöver köra denna generator/motor för att ha hydraulik igång. Vi är väl många som reflekterade när de berättade i ett Sydney/Hobart race att de har motor igång hela racet för klara hydrauliken? (Hörde detta på någon film om Commanche)
Då är frågan ovan väl ganska relevant? Dvs vilket co2 avtryck ger denna resa med en liten dieselmotor igång i ca 1v jämnfört med att flyga över? ( 1v kommer fån antagandet att det finns batterier som stöttar halva tiden för ge hydraulpumpen matning…)
hydrauliken på styrningen kräver en del matning redan på vår båt.här skall winschar,boards,köl,akterstag etc oxå matas.säkert en faktor 100 i ökad förbrukning?
Min teori, en yanmar 21 Hp(160kg) drar 3l/h, på vår nya drar 100hp(250kg) 4,5 l/h
Så antar jag alltså att denna motor drar 200 Hp motor drar 6l/h.
6x24x7=~1000l/1ton bränsle.
Rimligt?
Nu är de ju 3 personer ,Greta,pappa o kameramannen som kan dela på denna resa, även så skall väl besättning ca 4 till vara med på denna förbrukning.
Så kanske är ca 100 l diesel rimligt/person(lågt räknat och ca 300l diesel högt räknat)
Så med ovan var det alltså min fråga hur mycket CO2 avtryck denna seglingstur gör och hur mycket de alltså behöver köra motorn för hydrauliken skall fungera?
Aug 19, 2019 @ 09:41
Är du lika noggrann med alla opinionsbildare, politiker, forskare och andra som driver frågor kring klimatet? Eller är det bara den här 16-åringen som bör hållas till högre standarder än alla andra?
Gällande IMOCA, så finns det många olika initiativ för att minska miljöpåverkan. Hugo Boss eller Phil Sharps “zero CO2 vessel to win a round-the-world race” är väl två aktuella exempel.
Kan vi inte hylla de initiativ som görs, även om de är otillräckliga?
Och tillsammans försöka positionera vår sport i fronten i kampen för en bättre miljö?
Vill vi som sport vara relevanta för destinationer, företag och opinionsbildsare så har vi aldrig haft en bättre chans.
Aug 19, 2019 @ 10:13
Jag tror jag är mer kritisk där de är professionella än med henne.
Men jag gillar även när jag som arbetat med miljöcertifieringar har tittat objektivt på en fråga. Jag bryr mig faktiskt inte om vem det är. Men om besluten känns felaktiga så är det väl bra att belysa dem?
Att bara tigas ihjäl med en motkonfrontation känns lite förlegat i dagens debattsamhälle?
Bestrider du alla försök till faktabaserade analyser på samma sätt?
Alla personer som har avvikande åsikter?
Lite samma sak.
Antar alltså resonemanget är hyfsat rätt ovan.
Jag tycker som person detta initiativ är rätt som Greta gör
-Hon tar avstånd från flyget.
-Hon visar det går att resa i världen på alternativa sätt.(hade det varit möjligt hade hon åkt tåg,det är jag övertygad om)
-hon har nått fram med budskap till miljoners människor på bättre sätt än många andra.
-hon visar fighting spirit
– hon är en förebild inte minst för mig och mina barn med deras respektive
Osv
Men som ingengör gillar jag faktabaserade beslut,
Jag gillar inte attityd hos människor att stoppa faktabaserad info med löjliga motfrågor för att motverka faktan.
Jag tror på ärlighet och uppriktighet
Så ibland blir miljödebatten felaktig och de beslut som fattas inte förbättringar pga känslor.
Förståligt men ändå tråkigt, sedan får man alltså inte ifrågasätta detta?
I företag kallar vi detta klimat lågt till tak och det främjar inte utvecklingen i bolag.
Så vill du ha högt till tak här på Blur? Då tycker jag likväl man visar respekt och försöker förmedla kunskapen som finns här.
Inte kväver den.
Jag tror inte Greta har stor team bakom sig, för då hade de lagt ut en riskbedömning och visat de utvärderat denna resan mot flyg, tankbåt, järnväg etc.sedan presenterat varför de skulle flyga. Nu väljer de segla och talar om hur fossilfritt det är. Vi seglare tycker det är kanon för att marknadsföra en sport som JAG ifrågasätter där båtarna för att kunna segla behöver ha igång motorerna hela tiden.
Jag tycker detta är tragiskt även fast jag gillar foilutvecklingen.
Så precis som med fallet Greta är jag supportande men även kritisk till det jag utövar som är riktigt skadligt för miljön fast jag älskar det!!!
Vad tycker ni andra?
Högt till tak
Aug 19, 2019 @ 10:46
Jag är ingengör och gillar objektivitet och faktabaserade beslut. Så alla mina beslut tas under noggrannhet-svar Ja!
Jag gillar Gretas ambition till att visa oss andra att det finns alternativ till flyget👍
Jag gillar ett debattvänligt öppet arbetsklimat för att skapa engagemang. Att skapa högt till tak är nyckeln till kreativitet och dynamik som är grunder för välmående förtag.
Att då mothuggs av löjliga frågor som granskar du alla….
Känns sådär tycker jag.
Greta har gjort något fantastiskt.
– budskapet till miljoners människor
-avståndstagande till flyget
-syns och hörs i debatten på nytt o fräscht sätt.
-mina barn med respektive påverkar mig o andra som i sin tur….så det gör verkarn.
Som fd miljöcertifierare så vill jag ha debatt och kunna se på utmaningar från olika perspektiv. Likaså i min profession inom miljöteknik.
Jag hade uppskattat att fått några objektiva faktabaserade svar tillbaka snarare än att det finns seglingsprojekt i välden ….
Om Greta hade haft ett team bakom sig hade de faktabaserat visat upp en riskutvärdering där det framkommit att för att kunna deltaga i USA är det bäst att flyga. (Nu tror jag hon är ganska ensam med sin far o mor och kanske någon coach…)
Inget roligt budskap som miljömedveten att flyget kanske var bästa alternativet…
Så nu blev det en segelbåt, inte för miljöpåverkan kortsiktigt utan långsiktigt. Hon tog avstånd fån flyget👍 Hon visade att det går om man vill👊
Men vår sport lyfts fram och jag är lika kluven till detta som jag är till ELbilen.
Jag älskar segla, gillar adrenalinet biscaya gav mig…älskar se trimisar eller foilande racers….
MEN något
ÄR fel när de måste ha igång motorer för att kunna segla!!!
Så jag känner det är missvisande att det lyfts fram felaktigt att segla över är miljömässigt bäst. Det hade de int behövt säga. De kunde bara sagt se tog avstånd från flyget pga dess påverkan av miljön.
Jag tycker det är tragiskt att vår sport är på väg åt det.hållet,med en racer som drivs av en förbränningsmotor och sponsras av BMW där jag antar BMW kommer skriva att de är huvudsponsor till båten somGreta valde segla med. (kanske sitter det en BMW diesel i båten?)
Men att inte tillåta denna typ av frågor på ditt forum utan direkt kvävas känns lite koreanskt/kinesiskt över det hela.
Så fram med engagemang,tillåt högt till tak och om ingen håller med mig så ok.
Jag tittar just nu lite på ELbilen vs diesel eller behålla den gamla bilen.
Saknar objektivitet där också.
Aug 19, 2019 @ 11:23
De änvänder inte motorn. El kommer från sol + hydrogeneratorer. Hydrogeneratorerna ör sjukt effektiva i de farterna de gör.
Conrad Coleman har ju redan seglat Vendee Globe utan dieselmotor. Så det går bra.
Visst är det märkligt att hon nu seglar över med en kolfiberracer och inte nån gammal träskuta. O visst är det dumt att det kommer folk flygandes för att segla tillbaka båten. Men Greta kan väl inte tar över hela Malizia projektet och säger hur de ska sköter sitt jobb, bara för att inte blir anklagat? Har man ett problem med att Boris H. inte segla hem båten utan flyga är det väl han man få anklaga och inte Greta?
//Fabian
Aug 19, 2019 @ 11:26
En grej till: BMW är tyvärr inte med i projektet längre, tydligen. Deras roll var egentligen att leverar deras EL- bil batterier och anpassa till marin miljö för imocan (Torqeedo använder de ju redan). Så vill du vara objektiv få du vara det på riktigt.
Aug 19, 2019 @ 11:43
Svårt hitta denna info, då jag kollade på hemsidan.
Däravställde jag frågan om antagandet kunde vara rimligt. Då det finns ett flertal båtar som behöver köras med maskin ganska mycket för att skapa hydrauliktrycket och elen för att styra cylindrarna….
Hon gör ett aktivt val på ett transportsätt. Jag förstår hennes val.
Men säg inte denna resa är för att minska CO2avtrycket. Säg då det är för att ta avstånd för flyg etc.
Jag tycker vår sport framställs lite väl positivt just nu…men det är en subjektiv bedömning.
Jag hittade inte infon om hur de kör hydrauliken . Enda infon jag hittade var citatet från hemsidan.som båtägaren skrivit att de har framtida ambitioner utrusta båten med el o solceller….
Har de alltså redan gjort det? Konstigt han inte skrivit det ännu på sin hemsida med tanke på publiciteten han nu får…
Var står det hur de sköter el o hydrauliken på hemsidan i denna båt?
Var står det att BMW inte är sponsor på hemsidan?(för mig borde det stå på hemsidan av ägaren om BMW ej längre är med.
Hur har du fått fram denna infon?
Aug 24, 2019 @ 18:39
Det var inte svårt att hitta information om båtens energiförsörjning.
https://team-malizia.com/en/meeting-with-team-malizia-in-run-up-to-transat-with-greta-thunberg/
Aug 19, 2019 @ 11:02
Huruvida hennes val av transportsätt är det absolut bästa eller ej är ju till viss del irrelevant.
Det är frågan om ett ställningstagande och ett budskap. Det är frågan om att skapa medvetenhet bland den stora massan. Att ändra på folks beteende.
Vi har pratat mycket miljö hemma med våra barn den senaste tiden och de fick frågan i våras vad de vill göra på semestern. Sandstrand stod högt i kurs. De önskade Mallis eller kanarieö. Då sa vi att det innebär flyg eller möjligtvis lång tågresa plus färja. Då sa barnen enhälligt. Vi seglar istället. Det finns sandstränder i Danmark och på Västkusten.
Vad tror du händer om stora delar av nästa generation resonerar så?
Aug 19, 2019 @ 15:39
Så skönt att höra att det är fler som försöker göra vad dom kan. Tror det är precis så man får nästa generation att tänka annorlunda. Få barnen att reflektera och välja rätt utan domedagsprofetior. Att göra det man kan och veta att det gör skillnad om vi alla gör det tillsammans. Man måste inte vänta med att göra gott tills alla andra gjort det först.
Aug 19, 2019 @ 12:36
Nu kör de ju ett varv runt jorden med båtarna. Att de skulle behöver motorn på hela tiden är lite orimligt? Tror mig har läst att Alex T. hade 100 l diesel med sig förr förra gången (där han fick mecka med sina hydrogeneratorer hela passagen genom södra oceanen). Sen har jag för mig har läst att de behöver max 2 tim med hydrogeneratoren i vattnet för att täcka hela strömbehovet för ett dygn (när de gör sind 15- 20 kn, typ). Tyvärr har jag inga källor till det längre.
BMW biten, som det var tänkt och de tydligen inte är med längre kommer från segelreporter.com (tyska). BMW logon har ju försvunnit också…
Hydraltrycket kommer nog från el-pumpar. Autopiloten drar säkert hemsk mycket, men som sagt, hydrogeneratorerna är väldigt effektiva. Du kan kollar på Watt and sea hemsidan, där få du kurvar hur mycket du kan förvänta dig.
Conrad Colman körde ju som sagt ett varv utan nån dieselmaskin ombord. Så det gå och är inget problem med hydraulen eller elen.
CO2 avtrycket för Gretas resa över atlanten kan väl anses vara noll eftersom ingenting förbränns under själva resan. Att tar med byggandet och CO2 av de som kör hem båten etc är lite utanför. Räkna man fram CO2 avtryck för en flygresan är det ju bara för den resan, dvs räknat på bränsleförbrukningen under resan.
Som jag sa, visst hade det kanske vara bättre att tar ett seglande lastfartyg över atlanten. Och visst är det mycket PR från Boris H. sida. Samtidigt har han stora problem med finansering av projektet och han jobbar mycket för miljö och klimat. Dvs genam att försöker vara fritt från fossila bränsle, dvs genom att jobbar ihop med diverse universität för att analyserar vattnet under alla sina resor. Jag tycker det är helt ok att Greta och Boris få PR genom detta. Man ska väl inte vara för hård mot alla om man inte är bättre själv….
Ni kör väl tex motor hem från kapsseglingarna ibland, eller? Kunde man ju seglar….
Aug 19, 2019 @ 17:14
Fabian
Nu har jag ju inte tagit med något byggande av någon båt. Men troligtvis har du heller inte läst vad jag skrivit utan bara valt att argumentera….
Jag ställde en FRÅGA om båten fungerar som tex commanche som sagt båtens motor är igång…jag gjorde ett antagande att den nog är igång ca50% av tiden eftersom det står på hemsidan den ej blivit uppgraderad med elektronik o solceller….det var väl ett rimligt antagande. Men
R den rätta tiden 25% så har jag med det i toleransspannet…Och som jag skrev drar nog bara autopiloten ca 1/100 av övrig total förbrukning övrig hydrauliken drar…också ett antagande för att möjliggöra en beräkningstes.
Så om jag inte är en bättre miljöaktivist än den man syftar på så får man inte fråga???
Gäller det vid en debatt med en pilotiker. Är jag inte bättre människa så får jag inte ställa en fråga?
Eller chefen på företaget, kan du inte saken bättre eller lever ett bättre liv får man inte fråga?Eller min son när han kommer med ett påstående på ett matteproblem?
Om jag inte kan bättre matte än honom så kan jag heller inte rätta honom om han tänker fel i en liten initial del av ett problemlösning?
Där jag jobbat har jag iallafall uppmuntrat ifrågasättande och reflektioner.
Kanon, att ironisera och hänvisa högt o lågt till diverse forum, för då är det fakta du stöttar dig på och då har du rätt såklart?
Jag gick in på det första forumet men hittade inget om BMW som ej längre är sponsor…sedan slutade jag…
Förstår ditt budskap.
Kreativt bemötande👍
Sedan har jag under min resa från södra Portugal i sommar sett nedskräpning och såklart reflekterat över all plast,olja mm som finns efter kusterna. Så jag vill ha förändring och som jag skrivit gör hon en kanonsak Greta.
Men det är ju knappast det denna fråga handlar om.
Aug 19, 2019 @ 22:24
Visst har jag läst det du skrev. Jag välja inte att argumentera men försökte hänvisar dig till att en imoca kan funkar utan maskin.
Enligt pressmedelandet som finns på segelreporter.com har de faktiskt ‘sealed’ motorn, dvs den kan inte användas. De har även hyrd in en rib med en torqeedo el utombordare för att bogsera de ur hamnen. De är rätt tydmiga i att ingen bränsle kommer förbrännas under resan.
Att detta är möjligt även på ett varv runt jorden har conrad colman visat. Skulle tror att det är stor skillnad mellan comanche och en imoca. Har också läst att de hade motorn på hela race. Med tanke på att man segla så pass länge med imocas skulle det dock vara vädligt mycke bränsle och väldigt tungt.
Egentligen ville jag inte blanda in mig här men tyckte att dina antagenden så fel att jag försökte rätta och förklara hur de gör. Ber om ursäkt om jag utryckte mig på fel sätt.
Smmanfattningsvis: under gretas resa bränner de ingen bränsle, inte ens när de blev bogserade ur hamnen. Att det blir massvis meg föyg för att få hem båten är trisst men knappast gretas fel. Boris hermann försöker köra vendee globe helt utan bränsle men sakna stöt och pengar, därför kom de inte hela vägen en. Bmw skulle hjälper med batterier men verkar har dragit sig ur. All denna info kommer från sailinganarchy, segelreporter eller yacht.de.
Aug 20, 2019 @ 07:47
Suveränt
Låter fantastiskt tack för ett svar som iallafall jag upplevde betydligt mer nyanserat och trovärdigt.
Jag gick som sagt enbart på infon från hemsidan.
Mvh andreas
Aug 24, 2019 @ 18:43
Här är en bra länk, https://team-malizia.com/en/meeting-with-team-malizia-in-run-up-to-transat-with-greta-thunberg/
Aug 20, 2019 @ 07:13
https://www.dn.se/nyheter/varlden/fem-flyger-till-usa-for-att-segla-hem-greta-thunbergs-bat/
Aug 20, 2019 @ 12:56
Men hur kommer Greta hem då? Tråkig artikel, bäst att inte göra något, då blir allafall inget fel :-)
Aug 25, 2019 @ 11:22
Greta har väl inte gjort något illa, hon är ju bara bekymrad över framtiden. Som så många i hennes ålder är. Men jag tycker det är konstigt att de inte har någon följebåt för att kunna bistå vid haveri, det är väl ansvarslöst.
Tycker de borde lägga om kursen mot Brasilien så hon kan prata med högsta hönset där som vill hugga ner regnskogen, om det nu finns någon kvar när de kommer fram.
Men jag tycker det är lite petigt med val av båt, Greta kunde väl tagit en båt som ändå skulle dit.
Sep 2, 2019 @ 08:59
Orkar ej läsa alla kommenater, Greta är fantastisk tycker jag. Tar tunnelbanan in till New York i seglarställ och foppatofflor.
Hälsningar en arg vit bitter 60 årig högerman.
Sep 2, 2019 @ 18:07
Haha,följebåt!!!
Hoppas du skämtar i annat fall va detta årets absolut i särklass korkaste jag läst!!!
Ge mig styrka.
Nov 13, 2019 @ 08:42
Nu tar hon “blyfritt” hem till Europa!
https://www.nytimes.com/2019/11/12/climate/greta-thunberg-return-europe.html
Nov 13, 2019 @ 09:13
Säga vad man vill om Greta, men hon är rätt tuff som seglar tillbaka till Europa mitt i vintern.
Nov 13, 2019 @ 12:17
Bra reklam för Outremer catamarans
Nov 13, 2019 @ 12:42
+1
Lite undrar man över till vilken ersättning och vem som betalar ?
Nov 13, 2019 @ 13:52
Även om Vagabond betalar allt så kommer dom gå plus med hjälp av publiciteten, nya patrons, youtube etc, dom får av detta. Är win-win för alla inblandade. Betalar någon annan går dom än mer plus.
Dock kan den rutten vara sådär denna tiden på året. Åkte den med lastfartyg när förlig storm drog in. Sjön var inte nådig.
Nov 13, 2019 @ 20:21
Körde routingen, och det ser helt ok ut. Mycket undanvind och en bra chans att undvika vindar >30 knop.
Borda ta typ 10 dagar med 14 knop i snitt (85% av polaren på en Outremer 45).
Nov 14, 2019 @ 14:28
“Experten” uttalar sig: https://www.aftonbladet.se/tv/a/301492/experten-skulle-inte-rekommendera-att-segla-over-atlanten-sa-har-ars
Nov 14, 2019 @ 14:59
Frågade dem om de kollat vädret:
”Detta är rent generellt, Einar blev uppringd på kort varsel och har inte kollat vädret för denna period 😊”
Nov 14, 2019 @ 07:33
Gillar att Greta är helt konsekvent:
Inget hyckleri där!
Respekt
Nov 14, 2019 @ 16:40
+1, full respekt !
Nov 16, 2019 @ 10:06
Engagemanget är nog riktigt, vad baseras det på ?
Lyssna på vetenskapen uppmanar Greta vad säger den ?
Vilken båtmodell seglar dom enligt mainstream media ?
https://nyheter24.se/nyheter/935940-har-ar-allt-du-behover-veta-om-greta-thunbergs-nya-resa
Godtar man mainstream science levererad från mainstreammedia som den enda rätta ?
Idag ligger fokus där samt vem som säger ngt inte vad som sägs eller ens om det går att bekräfta det som sägs jmf faktaresistens ?
Dec 1, 2019 @ 23:27
Sailing La Vagabonde räknar med att angöra doca de Alcantara Lissabon på Tisdag fm.
https://sailing-lavagabonde.com/
Alternativmedia; media som fokuserar på sanning och fakta som går att bekräfta är en förutsättning för det fria ordet.
Fria val.
Fria människor:
Paneldiskussion med några viktiga aktörer Palaestra media, Swebbtv, Nya Tider och Newsvoice
https://www.youtube.com/watch?v=WRdB-39tyb4
Saknade “Wakeupglobe se” som finns på tuben.
Människor börjar att vakna upp är det försent ?
Nov 19, 2019 @ 13:18
S/Y Vagabonde Hitting a wormhole or ?
https://www.youtube.com/watch?v=5hd_Yg9Eq80
Nov 19, 2019 @ 13:54
Bra genomgång av hur samarbetet kom till och vilka som är i teamet:
https://pakryss.se/darfor-seglar-greta-en-48-fots-katamaran/