Långsiktig plan 2020-2023

Stora delar av teamet spenderade helgen i Köpenhamn för att utvärdera 2019 och planera framåt.

Feedbacken från förra säsongen handlade framför allt om hur vi får ut 100% i hårt väder, undviker sjösjuka och hur vi kan få ännu bättre dynamik i besättningen. Mycket “mjuka” saker alltså, vilket väl är naturligt på den här nivån.

Vi har ju bra ordning på grejerna, och trivs verkligen tillsammans. Så det kändes rätt att lyfta blicken lite för att se på vad vi gör efter Medelhavet. Vi kom ju 2017 fram till en 10-årig bucket list, och vi har väl

Just nu ser den längre planen ut så här.

2020

Copa del Rey hade varit kul, men klassindelningen kommer att bli svår där vi blir minsta båt i en klass med ClubSwan 42 och andra 40-43-fotare. Kan vi få utväxling på vår kompetens här? Och Middle Sea var ett fantastiskt race. Svårt.

Efter denna säsong skall båten skeppas till USA, där racen nedan blir de primära.

2021

  • Chicago Mackinac, Juli. 289.4 distans och världens äldsta årliga distansrace i färskvatten :-) Passar J/111 bra, och det är relativt lätt för oss att få till en bra konfiguration i ORR, som är regeln man kör de långa racen efter i USA. Stor chans att segla mot andra J/111.

2022

  • Newport-Bermuda, Juni. 635 distans och ett klassiskt offshore-race. Kördes första gången 1906. Inte lika optimalt för oss som många andra race, men måste bockas av.

2023

  • Transpac, Juli. 2.225 distans från San Pedro, California till Diamond Head på Hawaii. Känns som en bra avrundning på den här cykeln.

Då har vi 4 år på oss för de sista racen på listan