Close
Skip to content

15 Comments

  1. Jocke Cordaly
    Jan 14, 2020 @ 21:27

    22/23 hinner ni ju med Caribbean 600 när ni ändå är i krokarna på Bermuda ;)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 14, 2020 @ 21:31

      Man skall inte göra Caribbean 600 i en J/111! Reaching i 8-12 m/s utan formstabilitet är tröstlöst :-) Vi tror både detta race och Sydney Hobart kräver ett annat verktyg, alltså efter 2023 :-)

      Reply

  2. Anders
    Jan 15, 2020 @ 16:26

    Att skeppa en J/111 till USA känns lite som att skicka sand till Sahara. Kan man inte köpa en på plats?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 15, 2020 @ 16:45

      Det kan man… på samma sätt säkert man säkert köpa skidor i Sälen eller cykel i Motala :-)

      Vi har lagt 8 säsonger på att få den här båten som vi vill ha den. Haft loss, kontrollerat, reparerat eller förbättrat i stort sett allt. Gjort kolfiberarbeten i masten för code-fall, limmat om mastskena, bytt roderlager, dragit om el, + investerat massor av tid och pengar i instrument, löpande rigg och segel.

      Mitt gissning är att det skulle kosta mycket mer än transporten att få en valfri amerikansk J/111 till “Blur-standard”. Och ett antal timmar.

      Dessutom har de europeiska båtarna mycket bättre finish på än de som byggs i USA.

      Så både sportsligt och ekonomiskt så blir detta bättre.

      Reply

  3. Peter G
    Jan 15, 2020 @ 17:43

    Nu e ju goa.

    Helt rätt på det
    Släpp j111 i usa

    Lite som att stoppa sand i fickorna efter Sahara besöket annars.

    Åter åter
    Ni imponerar med allt ni tar i snart

    Bredd segling behöver inte vara sånt man klarar av
    De räcker med en vision av livet och segling

    Följer er blint

    Ni lyfter oss soff seglare men framför allt intresserar oss att följa det ni gör Får segelsporten leva vidare

    Stort lycka till

    Halmstad/Peter Gustafsson

    Reply

  4. Kjell Vågfelt
    Jan 16, 2020 @ 09:38

    Imponerande pytslista! Stort lycka till!

    Reply

  5. Göran X-382 Xusidus
    Jan 16, 2020 @ 10:48

    Ja Du Peter; Vilken satsning och imponerande långsiktig planering. Lycka till.
    Läser man det Du skriver (och lite mellan raderna) så innebär det att Blur 3 lämnat Sverige för gott?….

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 16, 2020 @ 10:58

      Vi får se.

      Det är ju egentligen en perfekt båt för den typen av segling vi gör här hemma (spontan-race till Anholt 😃), så jag kan definitvivt se ett scenario där båten förtjänat en refit och lite lättare segling här hemma.

      Det vi lär oss under den här perioden får väl avgöra vad vi tar för beslut om 3 år.

      Vi är ju också i en extremt spännande period när det gäller båtdesign. Tittar man på utvecklingen inom foils, “scows”, Class 40 och IMOCA så står vi inför en revolution de närmaste åren där man kanske inte kan eller vill ligga på framkant. Men min spaning är att en sportig 40-fotare för havskappsegling kommer att se väldigt annorlunda ut 2023.

      Så, det är ganska skönt att nu bara fokusera på det team, och den båt, vi har just nu, och försöka göra ovanstående race så bra det går.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Jan 16, 2020 @ 13:19

        “40-fotare”; räcker det inte med 35-36 fot??? Eller varför inte en vansinnigt snabb 30-fotare?? :)

        Reply

  6. Jonas P
    Jan 16, 2020 @ 13:51

    Vill Pelle segla S-H i the “Cone”? :-)

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Jan 16, 2020 @ 15:37

      nope! :)

      Reply

  7. Kurt
    Jan 22, 2020 @ 13:57

    Lycka till ni är grymma

    Kurt
    Team. Black Bird

    Reply

  8. Jonas Kjellberg
    Jan 22, 2020 @ 14:59

    Skeppa båten slutet 2020 ??
    Transportsegla på ARC istället 🙂⛵

    Reply

  9. Wrap Up 2020 - BLUR
    Dec 26, 2020 @ 13:40

    […] som man tänkt sig är så klart pandemin. Hela teamet samlades i Köpenhamn i januari för att planera 2021-2023. Det hade vi inte mycket för. Men det enda man vet som havskappseglare är att det aldrig blir som […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.