Långsiktig plan 2020-2023
Stora delar av teamet spenderade helgen i Köpenhamn för att utvärdera 2019 och planera framåt.
Feedbacken från förra säsongen handlade framför allt om hur vi får ut 100% i hårt väder, undviker sjösjuka och hur vi kan få ännu bättre dynamik i besättningen. Mycket “mjuka” saker alltså, vilket väl är naturligt på den här nivån.
Vi har ju bra ordning på grejerna, och trivs verkligen tillsammans. Så det kändes rätt att lyfta blicken lite för att se på vad vi gör efter Medelhavet. Vi kom ju 2017 fram till en 10-årig bucket list, och vi har väl
Just nu ser den längre planen ut så här.
2020
- Rolex Giraglia Cup, St Tropez, 5-13 juni.
- Gotland Runt, Stockholm, start 28 juni. Här behöver vi hitta en båt, så alla förslag är välkomna. Vi ser det framförallt som bra träning, men kan nog köra på ganska bra ändå :-)
- Copa del Rey, Palma, 1-8 augusti,
eller - Rolex Middle Sea Race, Malta, oktober.
Copa del Rey hade varit kul, men klassindelningen kommer att bli svår där vi blir minsta båt i en klass med ClubSwan 42 och andra 40-43-fotare. Kan vi få utväxling på vår kompetens här? Och Middle Sea var ett fantastiskt race. Svårt.
Efter denna säsong skall båten skeppas till USA, där racen nedan blir de primära.
2021
- Chicago Mackinac, Juli. 289.4 distans och världens äldsta årliga distansrace i färskvatten :-) Passar J/111 bra, och det är relativt lätt för oss att få till en bra konfiguration i ORR, som är regeln man kör de långa racen efter i USA. Stor chans att segla mot andra J/111.
2022
- Newport-Bermuda, Juni. 635 distans och ett klassiskt offshore-race. Kördes första gången 1906. Inte lika optimalt för oss som många andra race, men måste bockas av.
2023
- Transpac, Juli. 2.225 distans från San Pedro, California till Diamond Head på Hawaii. Känns som en bra avrundning på den här cykeln.
Då har vi 4 år på oss för de sista racen på listan…
Jan 14, 2020 @ 21:27
22/23 hinner ni ju med Caribbean 600 när ni ändå är i krokarna på Bermuda ;)
Jan 14, 2020 @ 21:31
Man skall inte göra Caribbean 600 i en J/111! Reaching i 8-12 m/s utan formstabilitet är tröstlöst :-) Vi tror både detta race och Sydney Hobart kräver ett annat verktyg, alltså efter 2023 :-)
Jan 15, 2020 @ 16:26
Att skeppa en J/111 till USA känns lite som att skicka sand till Sahara. Kan man inte köpa en på plats?
Jan 15, 2020 @ 16:45
Det kan man… på samma sätt säkert man säkert köpa skidor i Sälen eller cykel i Motala :-)
Vi har lagt 8 säsonger på att få den här båten som vi vill ha den. Haft loss, kontrollerat, reparerat eller förbättrat i stort sett allt. Gjort kolfiberarbeten i masten för code-fall, limmat om mastskena, bytt roderlager, dragit om el, + investerat massor av tid och pengar i instrument, löpande rigg och segel.
Mitt gissning är att det skulle kosta mycket mer än transporten att få en valfri amerikansk J/111 till “Blur-standard”. Och ett antal timmar.
Dessutom har de europeiska båtarna mycket bättre finish på än de som byggs i USA.
Så både sportsligt och ekonomiskt så blir detta bättre.
Jan 15, 2020 @ 17:43
Nu e ju goa.
Helt rätt på det
Släpp j111 i usa
Lite som att stoppa sand i fickorna efter Sahara besöket annars.
Åter åter
Ni imponerar med allt ni tar i snart
Bredd segling behöver inte vara sånt man klarar av
De räcker med en vision av livet och segling
Följer er blint
Ni lyfter oss soff seglare men framför allt intresserar oss att följa det ni gör Får segelsporten leva vidare
Stort lycka till
Halmstad/Peter Gustafsson
Jan 16, 2020 @ 09:38
Imponerande pytslista! Stort lycka till!
Jan 16, 2020 @ 10:48
Ja Du Peter; Vilken satsning och imponerande långsiktig planering. Lycka till.
Läser man det Du skriver (och lite mellan raderna) så innebär det att Blur 3 lämnat Sverige för gott?….
Jan 16, 2020 @ 10:58
Vi får se.
Det är ju egentligen en perfekt båt för den typen av segling vi gör här hemma (spontan-race till Anholt 😃), så jag kan definitvivt se ett scenario där båten förtjänat en refit och lite lättare segling här hemma.
Det vi lär oss under den här perioden får väl avgöra vad vi tar för beslut om 3 år.
Vi är ju också i en extremt spännande period när det gäller båtdesign. Tittar man på utvecklingen inom foils, “scows”, Class 40 och IMOCA så står vi inför en revolution de närmaste åren där man kanske inte kan eller vill ligga på framkant. Men min spaning är att en sportig 40-fotare för havskappsegling kommer att se väldigt annorlunda ut 2023.
Så, det är ganska skönt att nu bara fokusera på det team, och den båt, vi har just nu, och försöka göra ovanstående race så bra det går.
Jan 16, 2020 @ 13:19
“40-fotare”; räcker det inte med 35-36 fot??? Eller varför inte en vansinnigt snabb 30-fotare?? :)
Jan 16, 2020 @ 13:33
Då får du segla till Hobart utan mig :-)
Jan 16, 2020 @ 13:51
Vill Pelle segla S-H i the “Cone”? :-)
Jan 16, 2020 @ 15:37
nope! :)
Jan 22, 2020 @ 13:57
Lycka till ni är grymma
Kurt
Team. Black Bird
Jan 22, 2020 @ 14:59
Skeppa båten slutet 2020 ??
Transportsegla på ARC istället 🙂⛵
Wrap Up 2020 - BLUR
Dec 26, 2020 @ 13:40
[…] som man tänkt sig är så klart pandemin. Hela teamet samlades i Köpenhamn i januari för att planera 2021-2023. Det hade vi inte mycket för. Men det enda man vet som havskappseglare är att det aldrig blir som […]