Sports boats at Marstrand Big Boat Race?
Last year we tried running a special sports boat class at Marstrand Big Boat Race (this year it’s May 29-31).
A sports boat class. To attract many of the sportier boats around Scandinavia, we’ll facilitate a separate class and start for boats with max 10 meter LOA, gennaker on centerline sprit, and defined as Racer/Sport (R/S) by SRS. The lower limit is still SRS >1.000. We look forward to 20-30 boats battling it out for the first “Scandinavian sports boat champion” :-)
Typical boats are Melges 24/32, FarEast 28R (the Swedish class have committed to come), Farr 280, Farr 30 with sprit, Pauger 30, T780, Shaw 9, Elliott 9SS, GP26 and similar…
The Fareast 28R class committed and showed up, but we were hoping for a bigger and more diverse fleet. If we can get around 20 boats it would be worth the effort to run a third start.
So the question is, can we can get more boats in May?
There should be a number of sport boats in the region that don’t get enough OD opportunities?
Results 2019
1 Fareast 28r happyyachting.com SWE 316 Pär Svärdson 1.081 6.0
2 Fareast 28r Drake SWE 117 Andreas Emmoth 1.081 10.0
3 Aarchambault Grand Surprise Rebellion SWE 6830 Carl Fjällman 1.041 13.5
4 Fareast 28r Westeros SWE 265 Olle Langenius 1.08114.0
5 J/88 J88.se SWE 79881 Jonas Dyberg 1.034 15.5
6 Fareast 28r Nemo R SWE 20 Hans Broman 1.08119.0
7 Fareast 28r Vinda SWE 34 Martin Alvefjord 1.081 21.0
8 Fareast 28r Röde Orm SWE 88 Göran Wiking 1.079 27.0
9 Cheetah 30 Cheetah SWE 1 Mikael Vesala 1.102 35.0
10 Fareast 28r GKSS racing team SWE Fritiof Hedström 1.081 41.0
11 Fareast 28r CLC Housing SWE 405 Marcus H:son Lindfors 1.081 42.0
12 Fareast 28r SAM ´76 SWE 257 Mats Runström 1.081 43.0
13 Fareast 28r Take Off Too SWE 26 Jörgen Wennberg 1.081 46.0
Mikael Vesala
Jan 16, 2020 @ 20:45
Tyckte det var toppen. Klart att det är roligare att starta i klass där riggarna är liknande och skönt att slippa bli överkörd direkt efter start. Hur man ska attrahera fler båtar vet jag inte. Ge det en chans till, det kanske sätter sig i år att denna klass finns i Mbbr ?
Jonas Dyberg
Jan 16, 2020 @ 21:38
It worked very well last year in the “sports boat class”. Everyone wanted to sail in a similar way since we all had gennakers. This made the planning easier and the roundings safer.
J88.se prefer to attend in a “sports boat class” also in 2020.
However, if this is not arranged we will attend anyway in some other assigned class.
This is the best team event for us every year! :)
Carl Fjällman
Jan 17, 2020 @ 10:10
Vi på Rebellion tyckte det var fantastiskt kul att segla mot liknande båtar. Där alla hade koll och kunde väjningsreglerna samt följde dessa(de är man inte alltid van vid i lilla klassen). Kul även på undanvinden då alla seglade liknande spår och man slapp “krocka” med spinnakerbåtar som hade annan kurs på länsen. För oss var det helt klar det bästa MBBR någonsin på vattnet. På 2 seglingarna skiljde det bara 1 sekund mellan 2 eller 5:e plats(tyvärr inte till vår fördel :)) tajt racing. Helt enkelt så bra som segling är när den är som bäst och nästan entyp då båtarna var väldigt lika. Vi vill gärna ha sportbåtsklass igen, nästan dealbreaker.
Kanske kan man bjuda in fler klasser J/70 kanske, bjuda över HP30 klassen från England?
Finns ju flera båtar som borde kunna vara med, kanske även båtar från lilla klassen som kör gennaker BLUR, Dacopo, J/109, xp33 mfl.
Flera båtar som “saknades” som körde midsummer solo.
FarEast 31
Pauger 30
Pogo 30
Pogo 850
Seascape 27?
mfl.
Dc 10 (om de kör gennaker)
Säkert glömt några.
Fabian
Jan 17, 2020 @ 11:32
Att Pogon med toa, kök, 6 kojer och kyl ska räknas som sport båt… ;) Vi hade nog varit ensam på banan vi med, fast på andra sidan fältet än BLUR. Plus att vi ska köra ett lite längre race vid samma tidpunkt.
Ang. sportbåtsklassen så känns det rent spontant att det är långt ifrån tillräkligt lokala båtar för att fyller den på riktigt. Tittar man på vara kappseglingar är det väl ändå mest cruiser racers?
//Fabian
Peter Gustafsson
Jan 17, 2020 @ 11:14
Vi vet ju att det blir väldigt bra med en tajt “boxregel”, men det blir också ganska mycket mer jobb att köra tre klasser jämfört med två. Så vi behöver se att vi lockar mer än en klass + 3 lokala båtar.
J/70 är ju ganska mycket långsammare, plus att man har måpnga bra entypsregattor. Till exempel Saltsjöbadsregattan veckan innan och Emtunga Cup på Marstrand två veckor efter MBBR.
HP30 har en fin lokal serie och är nog inte mobila. De har också Round the Island Race denna helg.
Vi pratade mycket om var den övre gränsen skulle gå, och jag tror vi prickade den ganska bra. En J/111 hade seglat ensam runt banan och haft det alldeles för enkelt :-) Kryssprestandan ser annorlunda ut än på en “riktig” sportbåt.
Det finns ingen enkel lösning här, men det känns ju som vi måste nå utanför de lokala entusiasterna…
Pär Bäck
Jan 27, 2020 @ 14:07
CB66 kommer gärna men vi har tyvärr för lågt SRS. Annars kan det nog bli ca15-20 båtar på linjen.
CB66 och J70 borde ju kunna köra ihop då båtarna är ganska lika i fart. Inte större skillnad än SRS klassernas starter.
Peter Gustafsson
Jan 28, 2020 @ 09:36
Hej Pär, anledningen till att vi har en nedre gräns är vi behöver hålla ihop ett tajt tidsschema för att få in tre race i två eller tre klasser.
Sportbåtarna körde på samma bana som “lilla klassen” och det är svårt att lägga en bana som passar både snabba 36-fotare och J/70 + CB-66.
Svårt detta 😃
Pär Bäck
Jan 28, 2020 @ 16:58
Jo jag vet och förstår. Vi har ju diskuterat detta tidigare. Men man vet ju aldrig.