Close
Skip to content

8 Comments

  1. Mikael Vesala
    Jan 16, 2020 @ 20:45

    Tyckte det var toppen. Klart att det är roligare att starta i klass där riggarna är liknande och skönt att slippa bli överkörd direkt efter start. Hur man ska attrahera fler båtar vet jag inte. Ge det en chans till, det kanske sätter sig i år att denna klass finns i Mbbr ?

    Reply

  2. Jonas Dyberg
    Jan 16, 2020 @ 21:38

    It worked very well last year in the “sports boat class”. Everyone wanted to sail in a similar way since we all had gennakers. This made the planning easier and the roundings safer.
    J88.se prefer to attend in a “sports boat class” also in 2020.
    However, if this is not arranged we will attend anyway in some other assigned class.
    This is the best team event for us every year! :)

    Reply

  3. Carl Fjällman
    Jan 17, 2020 @ 10:10

    Vi på Rebellion tyckte det var fantastiskt kul att segla mot liknande båtar. Där alla hade koll och kunde väjningsreglerna samt följde dessa(de är man inte alltid van vid i lilla klassen). Kul även på undanvinden då alla seglade liknande spår och man slapp “krocka” med spinnakerbåtar som hade annan kurs på länsen. För oss var det helt klar det bästa MBBR någonsin på vattnet. På 2 seglingarna skiljde det bara 1 sekund mellan 2 eller 5:e plats(tyvärr inte till vår fördel :)) tajt racing. Helt enkelt så bra som segling är när den är som bäst och nästan entyp då båtarna var väldigt lika. Vi vill gärna ha sportbåtsklass igen, nästan dealbreaker.

    Kanske kan man bjuda in fler klasser J/70 kanske, bjuda över HP30 klassen från England?
    Finns ju flera båtar som borde kunna vara med, kanske även båtar från lilla klassen som kör gennaker BLUR, Dacopo, J/109, xp33 mfl.
    Flera båtar som “saknades” som körde midsummer solo.
    FarEast 31
    Pauger 30
    Pogo 30
    Pogo 850
    Seascape 27?
    mfl.
    Dc 10 (om de kör gennaker)
    Säkert glömt några.

    Reply

    • Fabian
      Jan 17, 2020 @ 11:32

      Att Pogon med toa, kök, 6 kojer och kyl ska räknas som sport båt… ;) Vi hade nog varit ensam på banan vi med, fast på andra sidan fältet än BLUR. Plus att vi ska köra ett lite längre race vid samma tidpunkt.

      Ang. sportbåtsklassen så känns det rent spontant att det är långt ifrån tillräkligt lokala båtar för att fyller den på riktigt. Tittar man på vara kappseglingar är det väl ändå mest cruiser racers?

      //Fabian

      Reply

  4. Peter Gustafsson
    Jan 17, 2020 @ 11:14

    Vi vet ju att det blir väldigt bra med en tajt “boxregel”, men det blir också ganska mycket mer jobb att köra tre klasser jämfört med två. Så vi behöver se att vi lockar mer än en klass + 3 lokala båtar.

    J/70 är ju ganska mycket långsammare, plus att man har måpnga bra entypsregattor. Till exempel Saltsjöbadsregattan veckan innan och Emtunga Cup på Marstrand två veckor efter MBBR.

    HP30 har en fin lokal serie och är nog inte mobila. De har också Round the Island Race denna helg.

    Vi pratade mycket om var den övre gränsen skulle gå, och jag tror vi prickade den ganska bra. En J/111 hade seglat ensam runt banan och haft det alldeles för enkelt :-) Kryssprestandan ser annorlunda ut än på en “riktig” sportbåt.

    Det finns ingen enkel lösning här, men det känns ju som vi måste nå utanför de lokala entusiasterna…

    Reply

  5. Pär Bäck
    Jan 27, 2020 @ 14:07

    CB66 kommer gärna men vi har tyvärr för lågt SRS. Annars kan det nog bli ca15-20 båtar på linjen.
    CB66 och J70 borde ju kunna köra ihop då båtarna är ganska lika i fart. Inte större skillnad än SRS klassernas starter.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 28, 2020 @ 09:36

      Hej Pär, anledningen till att vi har en nedre gräns är vi behöver hålla ihop ett tajt tidsschema för att få in tre race i två eller tre klasser.

      Sportbåtarna körde på samma bana som “lilla klassen” och det är svårt att lägga en bana som passar både snabba 36-fotare och J/70 + CB-66.

      Svårt detta 😃

      Reply

  6. Pär Bäck
    Jan 28, 2020 @ 16:58

    Jo jag vet och förstår. Vi har ju diskuterat detta tidigare. Men man vet ju aldrig.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.