L30 analys

L30 har ju varit en lite udda båt bland sportiga racer/cruisers runt 30 fot.

Men nu är den ju hyperaktuell, eftersom VM i ”doublehanded mixed” skall seglas i båttypen i oktober, i samband med Middle Sea Race. Det betyder att ambitiösa team från Sverige, Finland och andra länder måste hitta träningsmöjligheter genom att hyra in sig på någon av de båtar som finns, eller hittande liknande båtar att träna i.


Jag såg den första gången på Düsseldorfmässan 2016 och kunde inte riktigt bestämma mig för vad jag tyckte. Kul koncept, men lite udda på några punkter.

Man har ju publicerat den här videon, som har lett till en del spekulationer kring prestandan. Elller om man bara har en dåligt kalibrerad logg.

Kappseglingsresultat

Förra året kördes det EUROSAF Mixed Offshore European Championship och en serie i Italien. Det var svårt att avgöra kvaliteten på seglarna, och hur hårt de kör båtarna, då man bara körde egna race.

Utanför detta finns det ett fåtal båtar som seglar handikapp på olika ställen. Men också det extremt sparsamt.

Vi har inte sett någon i något internationellt event? Dessa båtar ser också väldigt olika ut, och det är lustigt att ingen behållt OD-konfigurationen. Alla (de 4 som hade ORC-mätbrev förra säsongen) hade valt en större genanser än orginalet som är ganska liten, men även storseglen skiljer mycket.

Här är de race jag har hittat:

Tyska Rund Bornholm 2018. Här körde tyska Herzblut Yardstick i stället för ORC. Gick ok i klassen, men man var marginellt snabbare än en X-99 trots bra förhållanden (i alla fall om man tittar på videon).

X-35 ORC 1:13:40:28
L30 yardstick 1:13:48:08
X-99 ORC 1:14:19:22
JPK 1010 ORC  1:14:22:50
X-332 ORC 1:14:23:26

Man var med även 2019, men bröt då.

Vegvisir Race 2018 seglade Rasmus Töpsch och Rodian Luka L30 Sharita. Man var först av tre fullföljande båtar i lilla klassen, men en X-332 seglade banan 12% snabbare. Kanske inte det man önskat sig?

X-332 Kraken 1.10.19.31
Aphrodite 101 1.12.45.01
L30 Sharita 1.14.01.28

L30 Vera Natura körde någonting som heter OD/ORC Cup 2017. Där spikade man klassen före en Xp-33 med ungefär samma mätetal.

Polar/VPP

Sammanfattningsvis kan man väl säga att båten mätetalsmässigt hamnar ungefär där man tänker sig. Det här ingen raket på något sätt, och en Farr 30 är rejält mycket snabbare.???? Andra jämförelser?

Jämförelser med andra båtar

Leif Jägerbrand, som seglar Seascape-24 Sunkini, har roat sig med att titta på andra roliga båtar. Det ger också en tydlig bild av att L30 är lite udda.

Y axeln är SA/D. X axeln är SA/RM. RM räknas ut som kölvikt x djup x båtens bredd, även eventuell vattenballast (och i så fall hur bred båten är) räknas med. Detta ger självklart inte en helt korrekt bild, men graferna ger vad jag tror är en god indikation (“it’s better to be roughly right than exactly wrong”).

L30 är lika stabil som en Seascape 27 men mindre power, alternativt lika mycket power som Dehler 30 men mindre stabilitet.

 

Uppsättning

Min högst personliga analys är att detta är en “tweaky” båt som kommer att vara krävade att segla fort på kryss. Liten kölarea gör att man måste gå på gas hela tiden, och med begränsad stabilitet så blir det extremt jobbigt på två personer. Samma sak på 100 distans halvvind i 12 m/s (undrar om någon ens har gjort det i båttypen). 

Det gör också att tid i båten blir viktigt, och det hinner de flesta team inte skaffa sig.

Men, det skall ju vara en utmaning  😃