Det är vår!

Tittade förbi båten på Malta för att koordinera några av de projekt som skall göras av varvet. Det snöade inte där 😃

Det mesta är ganska straight-forward med bottenmålning och polering, men också några lite större saker.

Det krångligaste projektet antagligen att montera en watermaker. Vi har nu bestämt oss för en Katadyn PowerSurvivor 40E. Vikt 11.3 kg, drar 4 A och gör 5.7 l/h. Samma som Hugo Boss har (kolla 01:20 in i denna film).

Den är lite för liten när vi är fullt gäng (med 9 ombord får man ha vatten i tanken när man lämnar hamn) men den är rätt när man är doublehanded eller lite färre ombord under t.ex. ett Transpac. J/111 har också dåligt med plats för att montera större anläggningar, plus att vi är extremt viktkänsliga.

Vår kalkyl för ett race som Middle Sea Race ser nu ut så här:

Innan:  9 pers * 3 liter * 4,5 dygn = 125 liter = 125 kg.

Efter: a) defensivt; tanka 50 liter innan start + köra watermaker 2.5 timma/dag (samtidigt som vi laddar – samma omfattning som idag) = 50 + 12 + diesel som vi ändå måste ha för att ladda = 62 kg = halva vikten dag ett och betydligt mindre dag 4. b) offensivt: med ett dygns behov i tanken = 27 liter + 5 timmar watermaker = 20 Ah så hamnar vikten på 27 + 12 + den diesel som krävs för att ladda 20Ah/dygn = runt 40 kg. Här kommer att krävas lite optimerande.

Skall också titta på solceller för att hantera en del av batteriladdningen.

Det blir ju ännu större besparing när vi går från mjukkonserv till frystorkat.

Också vid transporter blir detta enklare än att köpa vatten på flaska – vilket känns ganska omodernt 2020.

Jag återkommer med bilder på själva monteringen.

I övrigt så ser listan ut som följer:
– Service Volvo Penta
– Service Sailtec hydraulik för backstag
– Byta fördäckslucka (som fått spricka i sig)
– Byta facket för gasol (som fått spricka i sig)
– Byta distansrör Harken Carbofoil
– Uppgradering Smartune
– Nya revlinor
– Nya spinnskot
– Nya skot stagsegel
– Byta USB-seriell-konverter
– Byta USB-C-hub
– Ny mobilladdare ROKK

Och så massa småsaker förstås.

Målsättningen är att sjösätta veckan innan påsk, och sedan segla båten till Antibes. Vi siktar på att få till en träningshelg i maj, för att sedan vara redo för Rolex Giraglia Cup i början av juni.