Det är vår!
Tittade förbi båten på Malta för att koordinera några av de projekt som skall göras av varvet. Det snöade inte där 😃
Det mesta är ganska straight-forward med bottenmålning och polering, men också några lite större saker.
Det krångligaste projektet antagligen att montera en watermaker. Vi har nu bestämt oss för en Katadyn PowerSurvivor 40E. Vikt 11.3 kg, drar 4 A och gör 5.7 l/h. Samma som Hugo Boss har (kolla 01:20 in i denna film).
Den är lite för liten när vi är fullt gäng (med 9 ombord får man ha vatten i tanken när man lämnar hamn) men den är rätt när man är doublehanded eller lite färre ombord under t.ex. ett Transpac. J/111 har också dåligt med plats för att montera större anläggningar, plus att vi är extremt viktkänsliga.
Vår kalkyl för ett race som Middle Sea Race ser nu ut så här:
Innan: 9 pers * 3 liter * 4,5 dygn = 125 liter = 125 kg.
Efter: a) defensivt; tanka 50 liter innan start + köra watermaker 2.5 timma/dag (samtidigt som vi laddar – samma omfattning som idag) = 50 + 12 + diesel som vi ändå måste ha för att ladda = 62 kg = halva vikten dag ett och betydligt mindre dag 4. b) offensivt: med ett dygns behov i tanken = 27 liter + 5 timmar watermaker = 20 Ah så hamnar vikten på 27 + 12 + den diesel som krävs för att ladda 20Ah/dygn = runt 40 kg. Här kommer att krävas lite optimerande.
Skall också titta på solceller för att hantera en del av batteriladdningen.
Det blir ju ännu större besparing när vi går från mjukkonserv till frystorkat.
Också vid transporter blir detta enklare än att köpa vatten på flaska – vilket känns ganska omodernt 2020.
Jag återkommer med bilder på själva monteringen.
I övrigt så ser listan ut som följer:
– Service Volvo Penta
– Service Sailtec hydraulik för backstag
– Byta fördäckslucka (som fått spricka i sig)
– Byta facket för gasol (som fått spricka i sig)
– Byta distansrör Harken Carbofoil
– Uppgradering smarttune
– Nya revlinor
– Nya spinnskot
– Nya skot stagsegel
– Byta USB-seriell-konverter
– Byta USB-C-hub
– Ny mobilladdare ROKK
Och så massa småsaker förstås.
Målsättningen är att sjösätta veckan innan påsk, och sedan segla båten till Antibes. Vi siktar på att få till en träningshelg i maj, för att sedan vara redo för Rolex Giraglia Cup i början av juni.
Feb 28, 2020 @ 18:37
En idé är att ta denna watermakern istället. Den väger 4 kilo mer men ger dubbelt. Så inget vatten behöver tankas innan. Så där sparas 50 eller 27 liter vid start beroende på scenario ovan. Dessutom försörjer den kontinuerligt behovet vilket är en trygghet.
https://www.katadyn.com/downloads/katadyn/factsheets/desalinators/factsheet_powersurvivor-80e_en.pdf
Ett annat tips är att åstadkomma en snabbare laddning. Jag vet inte hur mycket batteri ni har men på 2,5 h per dag bör ni kunna ladda 250 ah med en standard (välkyld) generator och en bra controller som låter er ställa laddspänning. Det låter som en orimligt hög dygnsförbrukning så laddtiden borde kunna kortas ordentligt. Det kanske inte ger så mycket på vikten men en kortare laddtid ger mindre förbrukning av diesel och mindre distraktion från motorn. Det är en ganska lätt operation som jag tror ingen ångrat, som gjort den.
Sjukt kul att följa era äventyr i medelhavet och vidare. Själv är jag på väg hem efter 2 fantastiska år där nere.
/Olof
Feb 28, 2020 @ 19:42
Bra feedback. Fördelen med den mindre är att den går att handpumpa vid behov, kan inte som denna gör det.
Vi har 180 Ah LiFePO4. Konsumerar typ 7 A, så det räcker ett dygn. Laddar typ 80-100 A så det blir ca 2 timmar laddning/dygn. För detta gissar vi att vår lilla VP D1-20 drar 2-2.5 liter diesel/dygn.
Feb 28, 2020 @ 19:08
Vad kostar en sådan här?
Feb 28, 2020 @ 19:44
Powersurvivor 40E retail price €4.752 :-(
Feb 28, 2020 @ 20:01
Då har ni ju snurr på laddningen så det finns inte så mycket att hämta där. Och det räcker ju med den lilla watermakern, bara att köra någon timma till. Om ni kör den i 5 timmar får ni ju det vatten ni behöver. 5,7*5 är 28,5. Och skulle det behövas nån timma till är det ju bara några amperetimmar till. I relation till er totala förbrukning är det ju inte mycket. 10ah är 2,5h watermaker är 6 minuter laddning motsv. 0,2 liter diesel så jag skulle starta utan vatten. (Förutom nån reserv som är just reserv)
/olof
Feb 28, 2020 @ 21:07
Ja, den mår nog inte dåligt av det.
Bara att man skall bli trygg med att den gör sitt jobb och hitta bra rutiner kring det hela.
Tack för inspel.
J/111 Blur | watermaker - BLUR
Nov 18, 2021 @ 19:00
[…] Förra vintern så installerade vi en watermaker. En Katadyn PowerSurvivor 40E som är ganska vanlig på Class 40, IMOCA och andra båtar som inte behöver jättemycket vatten. Jag skrev en del om resonemanget här. […]
Watermaker på J/111 Blur - BLUR
Dec 3, 2023 @ 10:00
[…] 2021 installerade vi en Katadyn PowerSurvivor 40E som är ganska vanlig på Class 40, IMOCA och andra båtar som inte behöver jättemycket vatten. Jag skrev en del om resonemanget här. […]