Fiolstag på X-102?
När jag köpte Novan så var jag nog ännu mer sugen på en X-102. Men det föll då på backstagen. Även Novan behövde ju egentligen backstag för att få sträckning på förstaget, men det löste vi på ett bra sätt med fioler.
Men frågan är om de kan hålla riggen på plats på en X-102 när man skall gippa i lite vind!?
Veckans läsarfråga:
Jag har seglat X-95 och X-102 i många år, man tillhör väl IOR-generationen.Jag och hustrun gillar att semestersegla 102:an. Riggen är härligt trimbar med sina back- och checkstag.Den långa kaltoppen gillar jag när den luftar toppen i byarna.
Nu är vi 60+ och gipparna i lite mer vind börjar bli jobbiga på två, svårt att hinna med med backstagen.Jag vet ju att du var snabb att montera fiol på Novan och förordade det. Så nu till min undran. Tror du att fiolen gör att man törs gippa med bara häckstaget satt?Om storen är sydd för den mjuka kaltoppen, blir den då för djup i toppen när fiolen hämmar effekten i kaltoppen?
Var får man bra svar, om inte hos Sveriges samlade expertpanel :-)
Bilden är från en höstsegling till Käringön 2005.
Pelle Pedersen
Oct 14, 2020 @ 13:05
Riggen är (mig veterligen) med raka eller mycket litet svepta spridare och det i sig gör att man inte bör gippa utan backstag. Självklart hjälper fioler till för att “hålla ihop paketet” men var gränserna går har jag ingen aning. Skulle jag gjort denna omriggning skulle jag definitivt frågat experter = riggfirman du köper fiolerna av osv!!! Bara skicket på själva maströret kan spela stor roll här!
Självklart blir storseglet för djupt om fiolen sätts an = bara att låta en segelmakare skära om förlikskurvan på storen, bör inte vara någon svår manöver.
Peter Gustafsson
Oct 14, 2020 @ 17:45
Vitsen är ju inte att hämma hela kurvan, utan att fiolen initialt är lös för att sedan hålla emot på ett bra sätt när jag börjar häcka hem ordentligt. Jag vet att vi meckade en del med detta på Novan för att det skulle funka fint genom hela registret,
I teorin kan ju inte masten “känna skillnad” på om det är en fiol som håller emot vid förstaget eller backstag som är lagom ansatta. Men som sagt, en bra riggare borde kunna ha koll.
Skoglund
Oct 14, 2020 @ 21:44
Nja
X-102 har väl raka spridare så det är helt andra förutsättningar.
Peter Gustafsson
Oct 15, 2020 @ 07:23
Jag är med på att det är skillnad, men “helt andra förutsättningar” vet jag inte? Rätt gjorda fiolstag borde rimligtvis göra X% av backstagens jobb?
Skoglund
Oct 15, 2020 @ 21:15
Man får en kraft vid den nedre infästningen av fiolstaget. På en rigg med svepte spridare tar spridarna/vanten upp den lasten (teoretiskt borde nedre infästningen sitta vid spridaren). Med raka spridare så hamnar kraften i maströret.
Olli Salmensaari
Oct 15, 2020 @ 00:44
Vanligtvis sätter man två fiolstagar, som i foton på Nova. Men kaske man kunde sätta bara ett rakt framåt. Då skulle flexibiliteten sidovis på mast toppen bli kvar, men det skulle bli styvare fram och bak.
Jag har sätt en sådan rig, men hittade inte någon foto.
Peter Gustafsson
Oct 15, 2020 @ 07:26
Grejen med två spridare + bacsktag är ju att jag fixerar den punkten på masten. Med en spridare så kommer geometrin ändras i varje vindby, och jag skulle inte alls få samma effekt.
Jag tycker flexibiliteten i sida är överreklamerad. Kan jag få förstagsspänning och en kontrollerad böj, så får jag väl trimma storen lite mer aktivt. 90% av båtarna klarar sig trots allt fint utan en självtrimmande stor 😃 och ingen skulle kom tanken att ha 3 meter kaltopp om man designar en modern mast.
Olli Salmensaari
Oct 15, 2020 @ 21:34
Det är sant , för segelmaterialerna har gått så mycket framåt i 30 år, att sådan automat inte längre behövs. Men jag har tävlat ganska mycket med en sådan båt, som har den typ av mast (MP34), och den funkar bra.
Lunkan
Oct 15, 2020 @ 09:01
Lite förtydligande. Jag vill alltså fortsätta använda backstagen, problemet är just gipparna.
Jag är själv inne på Peters resonemang, att riggen inte “känner skillnad” på om det är backstaget eller fiolerna som håller emot. Gillar även tanken på lite lösa fioler som fungerar som “ändstopp”.
Jag har haft lite kontakt med Riggarna i lite andra frågor, vad är er erfarenhet om dom?
Pelle borde ju ha koll, har en fotoförstoring på kontoret där du är trimmer på min båt ;-)
Kalle
Oct 15, 2020 @ 10:44
Fiolen har väl ingen betydelse vid gipp, masten trillar väl framåt utan backstag om spridarna är raka?
Oscar Egerö
Oct 15, 2020 @ 21:03
Känner någon till något annat fiol-beslag än Seldens?
Johan Yveborg
Oct 20, 2020 @ 13:27
Benns har också en egen variant som jag kör med
Richard Domack
Oct 16, 2020 @ 09:52
Fundear på om inte oron kring gipparna är mer framträdande än antalet mastbrott i just det sammanhanget. När jag (för 79:an och 99:n) kollat med X-Yachts och John Mast har svaret summerat varit att man kan gippa i hårdare vind än man kanske (jag) trott bara på häckstaget. 12 m/s har t ex ett svar varit. Men det hänger ju mkt på båtfarten. (Och när det gäller att “hinna med” så är det ju att ta hem på slacket det är frågan om, inte trimma.)
Och partial rigg är ju som alla vet mkt roligare att segla än MH eller 9/10-dels. :-)
Calle
Oct 21, 2020 @ 08:40
Upplever inte det som ett problem på X99an.
Är det hårt väder (+10 m/s shorthande) är det antingen revat (Båda backstagen satta) eller så tar man hem nya backstaget lite så att man inte låter masten tippa för långt fram när man släper gamla backstaget.
Det blir då också lättare att gippa då toppen av seglet kommer över först och man behöver inte använda så mycket våld (eller lova upp mycket) för att få över storen.
Hugo Norell
Oct 22, 2020 @ 11:06
Vi har gjort ungefär så också på vår X99:a med backstagen vid tippning och då haft häckstaget helt löst. Frågan är om det skulle vara nytta att ha en viss spänning i häckstaget som ett ytterligare skydd mot att masten går framåt i gippen. Eller kan det kanske kan ge för höga belastningar på masttoppen som är relativ tunn?
Pelle Pedersen
Oct 23, 2020 @ 10:43
Här är ingen idé att jämföra riggarna på X79 och 99 med riggarna på X 95 och 102, raka vs svepta.
Lunkan (din gamle räv)!, ska nu fiolerna vara “lite” lösa och mer agera ändstopp så innebär det att du måste sätta akterstaget innan gipp, bara så man inte missar det.
Vill dock komma tillbaka till konditionen på prylarna, är maströret original eller åtminstone av äldre modell så känns det tveksamt med gipp utan backstag när det kryper över 6-7 m/s… Vad gäller mastkurvan är det bara ta det med din segelmakare = Peter S!!