Skip to content

46 Comments

  1. Federico Garofalo
    Dec 30, 2020 @ 20:19

    Reply

  2. Rimas
    Dec 31, 2020 @ 08:24

    Hi. I can suggest Beneteau First 30JK. Not really sure of your needs and preferences, but boat has standing headroom, high sides, easy access transom with ladder but not open cockpit (safer), toilet, shower inside and in the cockpit, no backstays originally, gennaker installation… In fact, boat is really bigger than it sounds (and definitely not 30 footer :-) )

    Videos of racing: https://www.youtube.com/channel/UCMxwJgT4GxIZkxeaPvJ94Iw

    As said, we do racing with a team, and cruising with the family – perfectly.

    Reply

  3. SWE42Calluna
    Dec 31, 2020 @ 10:40

    Jag har alltid varit svag för Banner 30.
    Tycker det verkar vara en smart båt som verkar rolig att segla. Ett fint ex borde kunna gå att få tag på för dryga 100 000 SEK, se https://www.sailguide.com/batfakta/banner-30.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 31, 2020 @ 11:35

      Jag gillar också den, men har jag en budget på upp till en miljon, och inte vill mecka jättemycket, så finns det modernare alternativ?

      Reply

  4. Fabian Thies
    Dec 31, 2020 @ 14:08

    Jag skulle ju tittar på franska båtar. Pogo, Django, archambault, JPK. Django 770 eller Pogo 850 är väl en rätt bra storlek för det du beskriver. Eller lägger mer pengar och få en JPK? Typ en 960 eller en 1010. Archambault 31är nog inte mycket fel på heller.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 31, 2020 @ 15:08

      Problemet i det “franska segmentet” är väl att de är små för 5 pers (Pogo 850) eller ganska dyra (en JPK1010 kostar nästan 1.5 Mkr). gemensamt för alla är att de är hårt seglade och behöver mycket meck.

      En doldis i dessa sammanhang kan vara SunFast 3200 om man kunde hitta en finseglad sådan på våra breddgrader.

      Reply

  5. Fabian thies
    Dec 31, 2020 @ 14:45

    Eller så köper man en nova o har gott om pengar över för segel o el- motor… planar dock inte… mem det gör ingen i listan ovan förutom seascape 27an som är säkert en fantastisk båt men rätt trångt inne. Den hade nog varit ännu bättre om den hade varit lite bredare…

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Dec 31, 2020 @ 15:36

    Min shortlist skulle se ut så här. I nån typ av fallande skala.

    J/97 & Xp-33. Hyfsat moderna, snygga, enkla, bobara båtar med gennaker. Går att segla fort i lite medvind om man vill.

    Seascape 27 & First 27.7. Lite svårare att bo 5 i en vecka. Men kul båtar som går att traila. I denna kategori skulle jag lägga till J/88. Och J92S om man kan tänka sig en lite äldre båt. Mer fokus på segling och mindre på att bo bekvämt.

    First 34.7 & X-34. Lite större, lite mer cruising, lite mer meck. Dehler 29 eller 32 är ju säkra kort med bra andrahandsvärde. Men lite tråkigare?

    First 30JK uddabåt som borde vara prisvärd. Samma med SunFast 3200. Nackdelen att dessa är lite svårseglade (i alla fall om man vill få ut prestandan). men det skulle jag säga om Seascape också.

    Riktiga “dagsseglare” som Tarac 33 & Alerion Express. Dessa är kanske små?

    Reply

    • SWE42Calluna
      Dec 31, 2020 @ 17:32

      Fina båtar allihop men skall man hävda sig i SRS så skulle jag välja bort First 30JK samt 27.7:an. Dehler 29:an är ett bra val.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 31, 2020 @ 17:36

        Skall man inte kappsegla, som i det här fallet, så får man snarare mer båt för pengarna genom att välja en båt som andra inte lyckats få fart på?

        😃

        Reply

    • Hasse
      Jan 5, 2021 @ 20:10

      Tarac:en är svåröverträffad när det kommer till kul men enkel segling med bra boendekomfort. På köpet får man en båt som fångar mångas blickar. Medger dock att den passar bäst för paret eller den lilla familjen…

      Reply

  7. Johan Karlsson
    Dec 31, 2020 @ 16:53

    Om budgeten får spräckas en del och om det går att finna en begagnad båt…
    Arcona 340 seglar som en dröm och vi bor väldigt bra!⛵️👍
    En rejäl blyklump nertill har den men man kan dock inte tro att den kan seglas med relingen i vattnet.
    För semester så räcker en fock mer än väl och en liten spinne för undanvind.
    För race så åker genuan fram och stor spinne. Det är få båtar i samma storlek som lyckats hänga med varken i semestermode eller racemode.
    Nackdelen är om du kräver tre hytter för den har två.
    För oss är det den perfekta kompromissen mellan bra bobåt och racerbåt!⛵️😊🥇☀️🏆

    Reply

  8. Michael Mattsson
    Dec 31, 2020 @ 17:32

    Varför inte en X-34.
    Seglar fantastisk, kul men ändå trygg

    Reply

  9. Fabian thies
    Dec 31, 2020 @ 23:11

    Vill man har el- motor blir det alltid mek, för att det finns knappast båtar med el motor på marknaden, iaf inte för 1 msek.

    Tror att man kan få en fin nova o ställer den på varv i några veckor o ändå kommer ut billigare än med många moderne båtar. Sen är det tveksamt hur stor skillnad det egentligen är mellan en nyare cruising båt, typ dehler 29 och en nova, på seglingssidan.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 1, 2021 @ 09:41

      Det blir säkert billigare, men det kommer aldrig att bli mindre meck. Och det meck man sliter med handlar om stora saker som motor, köl, mast och annat där det blir tydligt att båten nästan är 40 år gammal.

      Så klart får man inte dubbelt så mycket segling i en Xp-33 jämfört med en Nova eller X-99. Men det finns en anledning till att man gärna byter till en nyare båt när man har råd.

      Reply

      • Skoglund
        Jan 1, 2021 @ 14:26

        Nu generaliseringar du väl lite väl mycket. Jag har råd men både större och nyare båt men jag älskar min båt och gillar både att meka och kappsegla. Och det gäller inte bara mig utan jag vet många andra.
        Sen kan det ju vara knepigt om man har “tummen mitt i hand” 😉

        Reply

        • Jan
          Jan 7, 2021 @ 20:45

          Elan 333 or even better the 310 should also be in that range now.

          JOD 35, but on the low-comfy side of things.

          J/105 or 109?

          HP1030 would ve out of that pricerange, i guess.

          Bavaria 35 Match, but I would have her x-rayed. Seriously.

          Salona, on the more elegant side?

          Luffe 37 or Scankapp 99 for less money and a bit cramped.

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 1, 2021 @ 14:55

        Du, jag och många andra tycker det är ganska kul att mecka. Men vi vet ju också att detta inte gäller riktigt alla 😃 Man kanske inte har tid, har tummen mitt i handen eller så har man kommit fram till att det är bättre att lägga tiden på vattnet i stället för på varvet.

        Och i just denna läsarfråga var det explicit “modern båt utan meck”.

        Sedan tycker jag det är stor skillnad på vilken typ av meck man håller på med. Min todo-lista är lika lång på J/111 som på Novan, men det är mycket roligare saker än att byta motor eller rostbehandla kölen.

        Reply

      • Fabian Thies
        Jan 3, 2021 @ 15:14

        NU var ju EL-motor på önskelistan. Eftersom det knappt finns nån båt på beg. marknaden med EL-motor så blir det iaf nån motormeck… Eller så lägger man bud på min båt, den har iaf EL-motor ;).

        På tema hur lämpligt en EL-motor är, kan jag efter 3 år säger att det är utmärkt för semestersegling. Ingen lukt, ingen meck på hösten. Ska man kappsegla mycket och då få transportsegla mycket med tidspress fins det såklart begränsningar med räckviden. På semestern är det inget problem, men tex, på transporten till PBR i 2020 hade det varit lite ont om EL om vi inte hade fått åker med med Pelle från Dyrön till Stenungssund.

        Facit: EL motor är utmärkt på en semesterbåt. För mycket transport krävs det en “Range extender”, typ generator eller utombordare.

        Reply

  10. Skoglund
    Jan 1, 2021 @ 15:28

    Jo jag förstår. Iofs tror jag det är viktigt att mecka på något sätt för att lära känna båten på alla plan. Sen är nog min spaning att de som gillar att mecka också seglar mest. Mecka gör man på dessutom vintern. 😀

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 1, 2021 @ 15:48

      Jag är ganska säker på att jag blir snabbare på havet av att lägga 200 timmar på att plugga väder och ta en kurs för Peter Isler & Chris Bedford jämfört med att byta motor i en Nova 😂

      Tid är den begränsande faktorn i alla projekt, oavsett om man seglar SRS eller America’s Cup. Kan man hitta en plattform som från början funkar bra, så kommer man att kunna prioritera sin tid på ett smartare sätt… oavsett om jag vill vinna race eller cruisa med familjen.

      Reply

  11. Stefan Kolmodin
    Jan 2, 2021 @ 20:57

    En familjetrimmis som en Dragonfly 28 är perfekt för segling med kids och toppar 20 knop :-)

    Reply

  12. Oscar Egerö
    Jan 2, 2021 @ 22:24

    XP33. Mycket segel och sittbrunn för pengarna. Måttligt djupgående och byggd i en kvalité’ som bara ger billiga reklamationer.
    Hopplöst att ta sig iland i naturhamn för andra än elitgymnaster.
    Ljus och öppen inredning och sittbrunn, som gjord för små barn som vill vara nära sina föräldrar när de i sin tur har kul med aktiv segling.
    Min rekommendation.

    Reply

  13. Lars
    Jan 2, 2021 @ 22:25

    Dehler er nævnt, hvad med Hanse 342, 345 eller 348 og udstyre den med gennaker og gode sejl, så har du en velsejlende økonomisk fin båd uden alt for mange tekniske vedligehold.

    Reply

  14. Jonas
    Jan 4, 2021 @ 15:31

    Vad tror ni om en Seaquest 320 SJ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 4, 2021 @ 16:58

      Kan man hitta en sådan så borde den vara med på listan.

      Reply

      • Anders
        Jan 8, 2021 @ 08:52

        Fanns en till salu i Gbg i höstas. Jag tror inte den såldes (Ägaren lät ganska uppgiven när jag ringde.
        Om barnen kan tänka sig att knö så är den OK. Men alla kojer är små för två. Det är en liten båt med tre kabiner.

        Jag kikade på den för jag vill ha en sportig båt för 2+2 pers, men den är för trång. Just nu lutar det åt en Nova…

        Reply

        • Markus
          Jan 17, 2021 @ 07:22

          Anders: du har inte lust att dela med sig av kontaktuppgifter? Om båten inte är såld kunde det vara intressant!

          Reply

          • Jonas
            Jan 19, 2021 @ 08:30

            Markus, maila mig på jonas.bystrom@yahoo.se så får du lite info.
            Mvh
            Jonas

          • Anders
            Jan 20, 2021 @ 09:19

            Det har jag inte kvar tyvärr. Men Det kanske kom från Jonas.

          • Markus Gunneflo
            Jan 26, 2021 @ 20:48

            Tack både Jonas och Anders. Jag har mejlat dig Jonas!

  15. Tj
    Jan 4, 2021 @ 21:29

    Tack för bra input.
    Va gäller meck är det som Peter nämner. Nödvändigt större underhåll ger huvudverk. Annan typ av meck som , som kanske snarare är uppgraderingar är en annan sak. Framförallt är de ”måsten” som ja gärna undviker.
    Ju mindre funktioner, desto mindre problem. Sen blir de alltid en kompromiss om båten ska uppfylla flera funktioner. Har haft lite olika båttyper och landat i att jag värdesätter enkelhet framför komfort. Samtidigt ska de funka för den nu lite större familjen, vilket är en ny förutsättning.

    Reply

    • Markus
      Jan 26, 2021 @ 20:47

      Tack både Jonas och Anders. Jag har mejlat dig Jonas!

      Reply

  16. Tomas
    Jan 8, 2021 @ 20:58

    Finns inte jättemånga men en Hp 1030 skulle nog göra jobbet!

    Reply

  17. Carl fjällman
    Jan 9, 2021 @ 08:53

    Jag tycker man lätt hamnar i ett mellansegment. Av båtarna ovan är det ju endast Seascapen som “planar” visst det finns filmer på XP-33:an också men det sker lite mer sällan. Jag tror man får bestämma sig vilken typ av båt man vill ha, en icke planande “cruiser” eller en mer race betonad. Med det sagt så är det inte bara att köpa en snabb båt för att det skall gå fort, det krävs lite av besättningen för att det skall bli kul. Inte säkert att man vill segla så med familjen ombord.

    Här är ett spännande alternativ:
    https://www.racing-yachts.com/max-fun-35-471.html

    Jag valde en sådan:
    https://www.racing-yachts.com/archambault-grand-surprise-910-536.html
    (Då har man lite budget kvar till hotellnätter :) )

    Finns mer att läsa här:
    https://www.facebook.com/groups/371107553523543

    Lycka till!

    Reply

  18. D35 Aurora
    Jan 9, 2021 @ 21:27

    Håller med skipper Calle här, antalet dagar per år som man planar omkring med familjen i sportbåt under glada tillrop är nog begränsade, oavsett båt?
    Svårt att hitta det där kinderägget. Är man beredd att ta kompromissen med välseglande men familjevänlig och deplacerande båt från X, J, D, A eller vilken av bokstäverna som man föredrar, så är det enklare. Får man sedan lite tid över åt att plana med kompisens sportbåt med likasinnade så är lyckan nära nog total;-)
    /Mats

    Reply

  19. Carl fjällman
    Jan 22, 2021 @ 20:38

    Reply

  20. Andreas
    Jan 22, 2021 @ 22:24

    Alla har ju sina båtar…
    Jag har haft några olika båtar. Bavaria 35 match var en välseglande båt. Men Hp 1030 var ju kul o snabb. Vi kunde marscha i 13-18 knop långa stunder .
    Få båtar i den prisklassen är snabbare. Och man har en boendekomfort. Kan inte jämnföras med j92 eller j105 då dessa är campingbåtar i jämnförelse, enligt mig..ståhöjd, toa med dusch, spis med ugn,vv,värmare osv…
    Men med en lätt båt med låg rm blir det jobbigare på halvvild till kryss offshore.
    Men kustnära segling var båten go kombo av komfort o fart.
    Dessutom var kvaliteten ypperlig. Dimensioneringen av material etc var hög.

    Men jag skulle välja trimaran, seaon 96 om jag gjorde om resan…

    Reply

  21. T
    Mar 27, 2021 @ 09:37

    Hej!

    Sitter med snarlika funderingar, snäppet lägre budgettak (Max 750´nånstans). Läste detta med stort intresse och undrar ju givetvis vad detta landade i? Blev det något båtköp?

    Reply

  22. Jonas
    Mar 31, 2021 @ 09:31

    Hej
    Någon som funderat på att köpa eller seglat VAR 37 eller Malbec 360 och har kommentarer kring det :) ?
    Mvh
    Jonas

    Reply

    • Fabian Thies
      Mar 31, 2021 @ 22:18

      Har seglat Varianta 44 för några år sen, skulle tror att 37an är likt? Inget fel på de. Ganska tom inne, tycker inte det är fel. Kan dock kännas billigt, men det är de ju också.
      Båten seglade helt ok, typ som Hansebåtarna. Inget supersnabbt men helt ok o inga överraskningar. Men man få räkna med att byta alla beslag på de båtarna. Allt var för klent eller dåligt, vinschar, block, råttor, allt.

      Ingen aning om Malbec 360.

      Reply

  23. Tj
    Mar 31, 2021 @ 20:30

    Hej!

    Har ännu inte funnit båten. Var i köpläge på en x-99 men den såldes innan jag fick möjlighet att titta.

    Båtar till rätt pris försvinner fort, så det gäller att man är snabb.

    Jag fortsätter blocket-surfa och hoppas jag ramlar över något som säger “klick” :)

    Reply

  24. Niels Jeppesen
    Apr 6, 2021 @ 16:46

    En sån här kanske kan vara något? X-362 Sport med 2,05 kölen.
    https://www.blocket.se/annons/stockholm/x_362_sport/94946007

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.